Topplista på långfärdsbåtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Re: Topplista på långfärdsbåtar

Inlägg av stangen » mån 27 sep 2010, 14:16

För att överhuvud taget kunna diskutera detta får man plocka ner det på minsta gemensamma nämnare; båten.
Dvs ta bort besättning, utrustning och underhåll ur diskussionen.
Man kan välja att göra ett antagande om att dessa faktorer är okidoki. Sedan går det finfint att diskutera båtarna.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Tobbe73
Rookie

Inlägg av Tobbe73 » mån 16 mar 2015, 20:48

Anders S skrev:Jo, ungefär. Gunnars invändning (helt fräckt sammanfattad från den tidigare tråden) är dock att "Ocean A" är litet för lät att kunna uppnå, eftersom kraven är tämligen enkla.
Klokt sagt. Ok att återupptäcka denna tråd? Letar efter långfärdsbåt så glad över listan så man kan söka efter modellerna i den på blocket och yachtworld. Vi är lite sugna på Maxi 108, men den är inte med på listan tyvärr?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 17 mar 2015, 10:23

Jag funderar på att sälja min Vagabond 31.
Hör av er om ni är intresserade.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tobbe73
Rookie

Inlägg av Tobbe73 » tis 17 mar 2015, 20:19

Underbar båt men för liten, är en familj.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » ons 18 mar 2015, 07:03

..sluta fundera på det Ljusne, du blir bara ledsen över priset du kommer bli erbjuden, det är näst intill omöjligt att sälja en segelbåt idag.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 23 mar 2015, 20:52

matz skrev:..sluta fundera på det Ljusne, du blir bara ledsen över priset du kommer bli erbjuden, det är näst intill omöjligt att sälja en segelbåt idag.
En Vagabond hittar nog köpare även om det inte går på en dag att sälja. Det finns fler än jag som inte vill ha båtar med gå-sönder-lätt kölar o roder. :D
Och är det trögt att sälja i år så blir det väl inte bättre om fem år.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tobbe73
Rookie

Inlägg av Tobbe73 » tor 16 apr 2015, 22:19

Rottweiler: känner exakt som du, tur man inte är ensam. Anders har rätt också. Problemet är att man inte har kunskapen om alla båtmodeller som är lämpliga om man är fem i familjen. Inte heller tiden att sätta sig in i alla dem. Så kanon med hjälp från experter. Börjar överväga att betala någon för att destillera fram rätt båt för oss. Vi ska långt.

dartison1
Rookie

Inlägg av dartison1 » tor 23 apr 2015, 14:39

Existerar det någon Beneteau eller Jeanneau, ca 55-60 fot på västkusten. Helst Göteborgstrakten +- 15 mil? Undertecknad skall framåt sensommaren Jobba som skipper på något i den stilen i Västindien. Har jobbat där tidigare men inte på dessa typer. Är intresserad av att få höra lite erfarenheter samt helst också ta en titt på plats. Bästa hälsningar, Lars Lund.

Havsblå
Rookie

Inlägg av Havsblå » lör 04 mar 2017, 11:45

Jag tror att det viktigaste är att båten är stark. Att den tål att tumla runt veckvis i grov havssjö utan att skrov, skott, tankar och rigg förvandlas till pulver.

Båten skall kunna slås omkull, utan att det blir kaos inuti. Allt måste sitt fast och stuvutrymmen skall vara låsbara. Det måste gå att hålla minutiös ordning. I en skarp situation så skall besättningen kunna fokusera på båtens säkra framförande. De skall inte behöva irra omkring i en båt där elen just slagits ut av inkommande vatten och försöka hitta sextanten.
En olycka, om än så liten, är grunden för nästa olycka.

Besättningen måste känna sig trygg med sin båt, för rädsla och oro är i sig en stor risk. Ett stort kylskåp, eller en frys, betyder att man kan ha färdiglagad mat i beredskap så att alla ombord alltid är mätta och belåtna.

Båten måste ha fästen så att man kan sitta fast i en sele med kort lina var man än befinner sig i sittbrunn eller på däck. Sköljs man överbord så måste linan vara så kort att man inte hamnar mer än någon halvmeter utanför båten för om linan är lång så släpas man efter båten utan att kunna ta sig ombord igen.

Riggen måste vara vettig. Vad händer om ett rullbeslag går sönder så att seglet inte går att rulla in? Kutterstag för fock och hellängdslattor ihop med vanliga rev på storseglet torde vara att föredra.

Vissa förespråkar tunga båtar med V-formade skrov, andra seglar över haven i lätta båtar med moderna skrovformer.
Skroven kan nog diskuteras i oändlighet.

Jag tror att man skall utgå från vikt. Hur mycket behöver båten väga för att bunker och besättning skall vara en så liten del av totalvikten att det inte påverkar?
Väger båten 7 ton och man adderar två så bör den fortfarande uppföra sig så som tänkt.

Så om man tänker släpa med sig två ton vatten, bränsle, mat och vänner så behöver båten kanske inte väga mer än 7 ton tom. Sedan kan den vara 10 eller 14 meter lång. Tänker jag rätt?

En lättare båt innebär mindre segel, klenare (=billigare) rigg och mindre påfrestningar för besättningen.
Att bärga ett skörat segel är lättare om det är litet, samma sak vid vardaglig segelhantering.
Därför borde det vara en fördel att hålla nere båtens vikt. En lätt båt är en bra seglare. En bra seglare går bra i sjön.

Å andra sidan så går en tung båt tryggare och lugnare i sjön, men jag är inte säker på att dessa egenskaper är avgörande mycket bättre än en för en lätt båt. En båt som seglar med god fart är trots allt betydligt trevligare att vistas på än att vistas i en långsam båt som rullar runt i sjöarna, eller bara står och stampar på kryssen.
Vad händer om man måste kryssa sig fri från en kust i en Spray? Tom en modern långkölare som Vagabond 31 kräver att man faller en hel del på kryssen om sjön är krabb.

Vattnet i en våg roterar mot vindriktningen, med endast när vågen bryter. Det betyder att en långkölad båt med sitt stora latteralplan kommer att kränga riktigt ordentligt på halvvind i havssjö.

Om vågorna är tillräckligt stora så slår de omkull såväl långkölat tungt som fenkölade och lätta båtar. En fördel med en lätt och fenkölad båt i brytande sjö är att möjligheterna att segla undan såväl område som brytande vågor är större. En Spray har inte en chans att kryssa sig bort från en kustlinje med brottsjöar.

Har man gott om pengar så köper man självklart en stor och stabil 50 fotare i Swan klass, men så enkelt är det inte för merparten av oss. Därav diskusionen om den optimala båten.

Havsblå
Rookie

Inlägg av Havsblå » tis 11 apr 2017, 23:09

Jag tilltalas av 40-45 fotare tillverkade runt 1990.

Frågan är vilket exemplar man skall köpa?

Skall man köpa en båt från Sverige, som inte har fått så mycket salt och sol, som lagts på land varje höst och som kanske bara semesterseglats någon månad per år med max några få dagar med hård vid? Men, med ett pris därefter och trots allt en gammal motor och en massa andra gamla saker.

Eller skall man köpa en nedsliten charterbåt, med ett pris därefter och byta motor, löpande rigg, segel, osv samt slipa ned och lacka om inredningen?

I pengar så kan det mycket väl hamna på samma summa, men det är förstås mer jobb med ett gammalt chartervrak. Dessutom så är det trassligare att köpa saker utomlands än här hemma.

Vad tycker ni?

Och vad tycker ni att man bör göra med en gammal båt? Bör kölen lossas och återmonteras i ny tätmassa och nya bultar?

Jag läste en text av en amerikan som bestämt hävdade att tätningen mellan däck och skrov slutar att fungera efter en viss tid. Kanske är det läge att skruva loss relingslisten och sätta ihop däck och skrov med en utanpåliggande remsa av glas/epoxi?

Bör man notoriskt byta skrovgenomföringar?

Ang mig själv: Jag har alltid vistats nära hav och båtar, men tyckt att det för våra vatten är trevligare med små båtar. För ett par år sedan dök tanken upp att skaffa mig en båt som klarar stora hav och som fungerar vintertid här hemma.

Skriv svar