Pentrypump

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Pentrypump

Inlägg av HansH » sön 26 feb 2017, 20:01

Pentrypumpen i båten låter sedan flera år väldigt mycket men har hela tiden "levererat" utan problem.
Men under sista helgerna i höstas började den småkrångla med sämre effekt och ibland utebliven funktion.
Dags att byta, men då uppstår frågan om märke och modell.
Den som sitter där nu är en Flojet R4325-143
Specifikation enligt följande:
17 LPM (vilket jag förstått är mycket jämfört med många andra pumpar) och 2,8 Bar "cutoff".
Antal "tappställen" i båten är tre - pentry, toalett och dusch på badplattform.
Tillverkarnas pumpar finns i modeller med olika flöde/minut och därmed även stor variation i pris.
Från under tusenlappen för 7 liter/minut, dryga tusenlappen för 11 liter och 2200 för 16 liter.
Frågan är hur mycket flöde behövs...?
Vill ju inte chansa på att köpa en pump med 11 liter och så visar det sig att det är för lite.
Vet inte om det påverkar men kranen i pentryt är inte en "båtspecifik" produkt utan en mycket billigare och enligt mig bättre fungerande diskbänkskran från IKEA.
Vad har ni förerfarenheter runt behov av flöde respektive olika tillverkares pumpar.
För vissa pumpar rekommenderas en extra tryckutjämningstank (mini-hydrofor) - en sån sitter redan monterad direkt efter pumpen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pentrypump

Inlägg av Anders S » mån 27 feb 2017, 09:17

Jag har ett sådant vattensystem i båten och har goda erfarenheter av en "lågprismodell" (allt är relativt) från den litet osannolika leverantören JULA - ungefär 15 liter/minut nominellt. Jag tror annars att poängen med Flojet och andra märkesprodukter är att man kan få tag på reservdelar, men jag räknade på detta och tror (iskallt) att det bara är att byta, i alla fall.

Just den jag köpte hittar jag inte längre (den är 6-7 år), men mer allmänt tror jag på att köpa de större modellerna. Systemtrycket blir detsamma (styrs ju av tryckregulatorn) men givetvis maskerar de klenare (genomloppsyta) "båtkranarna" de mindre pumparnas lägre kapacitet. Du simulerar ju en sådan kran genom att helt enkelt inte öppna kranen så mycket. Är kranen av nyare sort sitter det ju rätt tunna ledningar mellan "kran och vägg" - de begränsar också flödet en del.

Det du slipper med en stor pump (fler minutliter) är ju att den stressa lika mycket då du spolar lagom. Med en fungerande tryckutjämningstank som skall tömmas emellanåt (de med luftkammare som en dykarklocka), alternativt pumpas upp (de med en gummiblåsa) går den större pumpen inte så ofta, litet beroende på till- och frånslagsställningarna i regulatorn.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Pentrypump

Inlägg av HansH » mån 27 feb 2017, 10:04

Tryckutjämningstanken är tämligen minimal. Det går att fylla ungefär ett dricksglas innan pumpen går igång. Misstänker att den är av modell gummiblåsa i en plast-tank.
Då jag har en "vanlig kökskran" i pentryt så finns ju risken att en pump med lägre flöde/kapacitet upplevs inte ge tillräckligt med vatten.
Iofs så kanske det är ett sätt att spara på dropparna - det är ju tillgång på vatten och batteribank som begränsar hur länge man kan ligga ute i naturhamn :)
Frågan är om en 11-liters pump räcker...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pentrypump

Inlägg av Anders S » mån 27 feb 2017, 11:24

HansH skrev:Tryckutjämningstanken är tämligen minimal. Det går att fylla ungefär ett dricksglas innan pumpen går igång. Misstänker att den är av modell gummiblåsa i en plast-tank.
Då jag har en "vanlig kökskran" i pentryt så finns ju risken att en pump med lägre flöde/kapacitet upplevs inte ge tillräckligt med vatten.
Iofs så kanske det är ett sätt att spara på dropparna - det är ju tillgång på vatten och batteribank som begränsar hur länge man kan ligga ute i naturhamn :)
Frågan är om en 11-liters pump räcker...
Det gör den naturligtvis, hur ofta fyller du en 10-liters plasthink med vatten och vill att det skall ta under minuten... :P

Poängen är mer att de här nominella angivelserna mer handlar om hur stöddig pumpen är, i form av pumpkammare, antal kammare, motorstorlek (strömförbrukning, robusthet) och andra faktorer. I min båt har jag en genomströmningsvärmare och en varmvattentank, relativt långa ledningar och tre olika tappställen, med eller utan bromsande mellankomponenter (värmare/VV-beredare). Den stora Kinapumpen jag har nu funkar bra (peppar-peppar) Därför tror jag att man för att få hållbarhet med fördel köper en stor pump, även om mellanmodellen (eller den minsta) troligen räcker rent funktionellt.

Hur länge har den nuvarande pumpen fungerat, och finns det någon "bra" förklaring till att den inte längre fungerar? Det kan ju ge en ledtråd om man skall slå på stort eller nöja sig med en enklare modell.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Pentrypump

Inlägg av HansH » tis 28 feb 2017, 09:45

Nuvarande pump har antagligen frusit sönder - stor spricka i plasten mellan pumphuset och tryckströmbrytar-delen. Men den läcker inte.
Den har alltid låtit mycket trots att den är gummiupphängd - typ hela hamnen hör när man spolar vatten :)
Båten/pumpen är från 2000 och i vår ägo sedan 2005. Har låtit illa (mycket) hela tiden...
Så 16 år får väl anses vara ganska OK livslängd.
Funderar på att köra 11 liters-modellen som kompromiss mellan flöde och pris.
Hanse 341/342 har tydligen 7-litersmodell som standard med ok prestanda (flöde)

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Pentrypump

Inlägg av Lasse L » tis 28 feb 2017, 19:40

Bärgade för några år sen (i miljöstationen) en sönderfrusen pump.
Lagade sprickorna med smältlim.
Haver fungerat i många år sen dess.
Gratis är gött. :-)

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Pentrypump

Inlägg av HansH » tis 28 feb 2017, 20:36

Vill inte att pumpen havererar mitt under semestern och utan fotpump finns ingen backuplösning.
Byter hellre INNAN det går sönder helt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Pentrypump

Inlägg av Anders S » ons 01 mar 2017, 08:36

HansH skrev:Vill inte att pumpen havererar mitt under semestern och utan fotpump finns ingen backuplösning.
Byter hellre INNAN det går sönder helt...
Har man en elpump som enda vattenkälla bör man ha en reservlösning. Jag har sparat en alltför klen pump (gissa varför jag rekommenderar att gå loss! :D ) för att ha "i-fall-att".

Annars kan man säkert ha en enkel handpump i beredskap, som ju kan användas till annat om det krävs.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Pentrypump

Inlägg av Besqua » ons 01 mar 2017, 09:20

Har du varit nöjd med det flöde du fått tidigare så ska du inte gå ner för mycket i prestanda
speciellt duschen i aktern behöver lite sprutt för att spolningen av smutsiga personer ska vara tillfyllest,
kolla mässpriserna, säkert pristryck nedåt på just sådana delar.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Pentrypump

Inlägg av HansH » ons 01 mar 2017, 09:47

Mässan är ju över och priserna tillbaka på normalnivå.
Vet ju inte heller om min pump verkligen levererat de 17 LPM den är märkt med - har låtit som en stenkross (men funkat) sen vi köpte båten.

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Pentrypump

Inlägg av Arkstedt » ons 01 mar 2017, 10:22

Mässan börjar på lördag, HansH. I alla fall för oss 08or

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Pentrypump

Inlägg av HansH » tor 02 mar 2017, 12:28

Arkstedt skrev:Mässan börjar på lördag, HansH. I alla fall för oss 08or
Hade varit straffspark att säga att "ni är ju alltid lite efter på baksidan", så då gör jag inte det ;)

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Pentrypump

Inlägg av marede » tor 02 mar 2017, 15:13

HansH skrev:
Arkstedt skrev:Mässan börjar på lördag, HansH. I alla fall för oss 08or
Hade varit straffspark att säga att "ni är ju alltid lite efter på baksidan", så då gör jag inte det ;)
Klokt... :mrgreen:
//Martin
Najad 34 HR -77

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Pentrypump

Inlägg av Peter_K » tor 02 mar 2017, 17:13

I stället för att dra igång något om fram/baksida... när det var båtmässa i Göteborg var det "mässpriser" hos några av handlarna även i Stockholm; rimligt antagande är att det är motsvarande (dvs mässpriser i Göteborg) när det är mässa i Stockholm..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Pentrypump

Inlägg av marede » tor 02 mar 2017, 17:22

Peter_K skrev:I stället för att dra igång något om fram/baksida... när det var båtmässa i Göteborg var det "mässpriser" hos några av handlarna även i Stockholm; rimligt antagande är att det är motsvarande (dvs mässpriser i Göteborg) när det är mässa i Stockholm..?
Det brukar väl vara mässpriser på webben nu för tiden och då kan ju till och med jag som bor mitt i landet få njuta. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar