Hjälp - tips på 40+ fotare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Anders » lör 26 sep 2015, 13:20

:lol:

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Jonta » lör 26 sep 2015, 19:44

Jag ägde under 15 år en stålbåt byggd 1907! Den hade inte rostat sönder när jag sålde den. 1992 köpte jag nästa stålbåt, denna byggd 1977. Vill påstå att underhållsarbetet var betydligt mindre på denna båt än på mina senare plastbåtar. Ingen rost på vare sig utsida eller insida efter tio år. Ok, jag hade blästrat båten helt ren på både ut och insida, utsida målad med 5 lager epoxifärg, insidan bara med vanlig rostgrund och därefter en täckande färg för stålkonstruktioner. En relativt stor arbetsinsats och kostnad men inte om man ser på det i ett längre perspektiv. Men!!!!!!!!!! Jag har tittat på många stålbåtar det senaste året både i Sverige , Holland och England och hittade inte någon jag ville köpa.
Det finns många stålbåtar som har dåligt underarbete och kräver stor arbetsinsats. Du kan få mycket Jobb för pengarna.
Valet föll på en Moody 38, en båt byggd i England med hög kvalitet på både träarbeten och utrustning, inte riktigt Orustbygge men så nära du kan komma och en halv miljon billigare.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Pelle-48 » lör 26 sep 2015, 20:57

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3157
Frågan är då hur denna båt är för långfärd eller mera exakt hur klarar den grov sjö jämfört med alla klassiker?
Den är ju både relativt lätt och har måttligt djupgående....

Nellos
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 21 sep 2015, 20:04

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Nellos » lör 26 sep 2015, 22:52

Först och främst låt mig säga att av alla forum jag varit i än så länge är detta det med flest kvalitativa svar - jävligt kul att se och tack!

Nu börjar jag bli mer och mer exakt i mitt sökande men jag har fortfarande en bra bit kvar innan jag vet vilken båt jag ska köpa. Jag tog just mina senaste sök-erfarenheter och skrev ett långt inlägg på cruisersforum, som jag fått rekommenderat, och jag tänkte även skriva det här. Det är förstås på engelska men det är väl inget problem?

ps. Jag har nu sett hela intervjuserien med Lars Hässler samt ett antal YouTubeklipp med honom. Mycket intressant! ds.

Här kommer inlägget i sin helhet som jag skrivit på cruisersforum:

Yep, title says it all.
I'm still dreaming... but I've started planning! I've been asking around a lot about boats and I'm starting to zeroing in more and more around what I'm looking for and what's reasonable.

I'd greatly appreciate any tips experienced recommendations about boats under 180 000 USD suitable for a long world circumnavigation.

As I've searched on yachtworld until my fingers started to bleed I've learned the following:
  • NO CHARTER
  • no wood
  • no steel
  • Few people, but big; meaning I don't want to rent cabins for crew. This is for me and my girl and our dogs. So a handful of toilets and a bunch of cabins is useless. Sure we'll have visitors but I won't chose the boat based on the odd visit. 4-6 cabins and 4-6 toilets is just a waste of space for us.
Honestly, the perfect boat for us would be 50+ feet long, 1 master bedroom, 1 double bed cabin, 1 toilet, (pretty fast boat if possible but not important) - that's it. (and fit for long voyages obviously)

So in my searches I've found the following pattern but please let me know what you think about it;

I think it feels like that for about 80k USD - 120k USD can get 50 feet if you are not too picky.
The cheapest appears to be the boats
Bavaria 50 e.g. However heard that they are a low budget and poor quality. True?

Beneteau Oceanis 500. Too many cabins and 4 (!) Toilets.

Beneteau Cyclades. Apparently built mainly for charter so exactly the opposite of what I'm after.

Beneteau First seems more in my direction. But can't find that many out for sale .
Here is an example. Only three cabins and two toilets but still 53 feet: 1992 Beneteau First 53 F5 Segel Båtar till salu - se.yachtworld.com
On Beneteaus website, they no longer list the 53fot-size, only much smaller. Should I be worried about it?

Macgregor 65 - large and fast boat, right? But is it good? There is no other such long boat around 120k USD so I become suspicious ...

See a lot of Jeanneau Sun Odyssey and Dufour - what about them?

See also some Atlantic 50ish but rarely or never (!) Pictures of and inside the boat. That makes me suspicious. Experiences?

The next level is at 155k USD when it starts to open up a bit more interesting models that match my search but also other brands I do not know starts to pop up such as Elan, Wauquiez, Malcolm, Hako, Andrews, Bruce Roberts, Bay Class, Amel, Passport, Colvic, Tayana, Hanse, etc.
Any of them good?

Then it just gets more and more exciting the closer to 350k USD I get but I'm not there yet ;)

But the budget's not set in stone. If everyone here would answer this to my perfect boat costs 215k USD so I guess I'll save some more ...

Pure comfort wise I'm actually very interested catamaran sail boats. They seem unbeatable. Gladly accept tips of those as well.
However, no trimaran racer thanks.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Pelle-48 » sön 27 sep 2015, 13:27

Det finns massor av segelbåtar som egentligen inte är gjorda för långfärd. Den stora gruppen de vänder sig till är de som kan tänka sig segla om det är vackert väder (inte kuling eller grov sjö). Dessutom vill de komma in i massor av naturhamnar. Kölen är då ofta inte djup nog för goda egenskaper på bidevind. Avdriften blir stor.
Det är idag lättare att undvika oväder pga väder-info på nätet men på långfärd är det inte realistiskt att slippa detta. Därför blir jag lite undrande för katamaran. Slår en sån runt är du illa ute. Om du kan få två toa så ta det. Fel på toa är helt enkelt rätt vanligt. Sjökojer kan man behöva när det gungar. En stor båt bör ha bogpropeller. Med tanke på hundarna bör du veta att rabies finns på många ställen.

Nellos
Trogen medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 21 sep 2015, 20:04

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Nellos » sön 27 sep 2015, 14:00

Ja, katamaran verkar lite läskigt på så sätt...
Ena hunden är redan vaccinerad för rabies, snart den andra också . Men det är nog mycket att läsa på om hundar just.

Pelle-48
Platinamedlem
Inlägg: 183
Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Pelle-48 » mån 28 sep 2015, 15:18

https://en.wikipedia.org/wiki/Ketch
En ketch kanske är intressant. Det verkar vara i England de är mest övertygade om hur förträfflig ketchen är. Även småbåtar med en längd under 8 m kan finnas med två master. Vill man ha en svensk ketch som inte är så liten handlar det om Vindö 65, HR 41, HR 42, HR 49, Maxi 120 och Maxi 130. Från Finland har vi Nauticat 33 (som väl är för liten), 38 och 42. Den sista är ovanligt snabb men tyvärr utanför budget. Detsamma kan man väl säga om Swan 65.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Seawolf » lör 18 feb 2017, 15:54

Ett "absolut inte" - krav är följande:
- Teakdäck - om det är äldre än sisådär 5 år och man ger sig ut på världsomsegling så har det farit illa efter ytterligare fem år. Många båtar med teakdäck säljs enbart för att ägaren listat ut att däcket behöver helrenoveras för 100-200.000 kr.
Ett "helst inte" -krav är sandwichskrov, kastas båten mot hård sand eller kajkanter osv så kan man få delamineringar som inte syns. Enkellaminat är ärligare: blir det skador så syns de inifrån eller utifrån eller både och, och lagningar är mycket enklare att få bra.

Inplastad köl kan få vara av bly, men helst inte järn. Men inplastat järn är trots allt bättre än utvändigt järn, skadar man dess epoxilack så börjar det rosta, och en fullgod reparation kräver åtskillig tid på land. Inplastningsreparation går fortare att göra på land än epoxilackreparation på järnköl.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Anders S » sön 19 feb 2017, 13:56

Jonta skrev:Jag ägde under 15 år en stålbåt byggd 1907! Den hade inte rostat sönder när jag sålde den. 1992 köpte jag nästa stålbåt, denna byggd 1977. Vill påstå att underhållsarbetet var betydligt mindre på denna båt än på mina senare plastbåtar. Ingen rost på vare sig utsida eller insida efter tio år. Ok, jag hade blästrat båten helt ren på både ut och insida, utsida målad med 5 lager epoxifärg, insidan bara med vanlig rostgrund och därefter en täckande färg för stålkonstruktioner. En relativt stor arbetsinsats och kostnad men inte om man ser på det i ett längre perspektiv. Men!!!!!!!!!! Jag har tittat på många stålbåtar det senaste året både i Sverige , Holland och England och hittade inte någon jag ville köpa.
Det finns många stålbåtar som har dåligt underarbete och kräver stor arbetsinsats. Du kan få mycket Jobb för pengarna.
Valet föll på en Moody 38, en båt byggd i England med hög kvalitet på både träarbeten och utrustning, inte riktigt Orustbygge men så nära du kan komma och en halv miljon billigare.
Att blästra sin stålbåt på utsidan är något helt annat än att göra motsvarande jobb på insidan, såklart. Hittar man en välbyggd och välhållen stålbåt måste man göra en bedömning av "hur svårt är det att underhålla målningen på insidan" - det är nästan helt säkert att det är där den kommer att rosta sönder annars. En stålbåt som är målad med "rostgrund och plåtfärg" och klarar sig bra är välventilerad, torr, tät och lättstädad i vägare, spant och knän/webbar och med dräneringar på alla kritiska ställen, så att den torkar ur om nu något skulle leta sig in (eller kondensera).

Här är plastbåtar betydligt bussigare.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av Seawolf » tis 21 feb 2017, 07:23

Prova att mejla till denna famil: https://symary.com/

De har seglat jorden runt i stålbåt under flera år, är nu hemma igen och har kvar sin båt. De kan säkert gärna hjälpa till med bra och egenupplevda erfarenheter om båtval. En av de främsta anledningarna till metallbåt är att de tål åsknedslag på ett helt annat sätt än plastbåtar. Tropisk åska är flera gånger kraftigare än skandinaviska, dels blixttätheten, dels blixtarnas strömstyrka.

En annan egenskap som metallbåtar har är att de inte så ofta ser lyxiga ut, i tropikerna kan lätt lite småskavanker får utsidan att ha lite rostränder. Därmed utgör inte båten lika stor lockelse (på en skala) för pirater. Relativt stora områden i världen har pirataktiviteter, och områdena ökar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Hjälp - tips på 40+ fotare

Inlägg av janne » tor 23 feb 2017, 10:59

Min stålbåt är inte blästrad sen den byggdes 1974 och har fortfarande inga rostangrepp att tala om. Jag brukar måla om den vart 4-5:e år ungefär med ny bottenfärg vartannat år. Insidan har jag målat en gång i samband med att jag isolerade den för 15 år sedan. Båten ligger i och används året runt så slitaget är ju större än för den "normala" plastbåten. Man måste dock hålla efter alla småskador som uppstår så fort som möjligt. Att stålbåtar skulle kräva mer underhåll än en plastbåt, har haft det också, ifrågasätter jag.

Skriv svar