Brygg-el till Shipman 28

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av e_gefvert » sön 19 feb 2017, 11:15

Tjena!

Har nyligen köpt min första segelbåt - en Shipman 28! Känns superkul och nu håller jag på och funderar på fixande och donande inför sommaren.

Nu till min fråga:

Den har 2 st 12V-batterier. Då jag tänkte sätta in stereo och kanske även annan utrustning skulle det vara skönt att kunna ansluta den till elnätet vid bryggan när jag ligger för hamn. Detta för att ladda batterierna och driva elektrisk utrustning på båten utan att behöva oroa mig för tomma batterier när jag ligger för hamn och dricker rödtjut i sittbrunnen.

Vad tror forumet om detta?

Peace

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av Peter_K » sön 19 feb 2017, 11:38

Har du övervägt en solpanel?
Då kan du dricka rödtjut även i en naturhamn utan att oroa dig för batteri-torsk.
Alla borde ha skägg

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av e_gefvert » sön 19 feb 2017, 13:06

Har funderat på det! Lätt att hitta wattantal osv men jag tycker det känns klurigt hur mycket solpanelerna i praktiken orkar driva.

Exempelvis den här http://www.solhandeln.se/solpaneler/314 ... sw-80.html
80 watt. Orkar den ge kräm åt t.ex en laptop och stereo (bara stereoenhet, inget slutsteg)?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av Anders S » sön 19 feb 2017, 13:45

Grattis till nya båten!

1. Stereo ombord kan med fördel vara beskedlig också av andra skäl än energiekonomiska. Poppar man på med kraft gör man sig snabbt till ovän med resten av viken/hamnen, befolkad av sjöbusar med båtshakar, paddlar, avbitartänger och slikt. Därför bör kanske en "sjöstereo" kanske inte dra så mycket. (Observation: I listan över "prylar som båtaffären säljer och som man tidigare klarat sig utan" ingår numera "marina ljudanläggningar". Tänk efter före, i detta. Bra ljud, men på låg nivå, liksom...

2. En landströmsanläggning vill du troligen ha på litet sikt. Den består vanligen av en kabel (med lämpliga kontakter), en landströmcentral (med jordfelsbrytare och säkring) och en lämplig batteriladdare som kopplas in på båtens batterier. Den tillåter dig (i hamn) att köra värmefläkt, ladda batterier ordentligt, ladda alla laddbara apparater effektivt, köra elverktyg och annat som man kan ha glädje av. (En extrem budgetlösning är en lång förlängningssladd och litet vaksamhet på var du ansluter, en jordfelsbrytare måste finnas, men det är idag vanligt vid bryggor och uppställningsplatser. En portabel jordfelsbrytare kan man i så fall alltid ansluta.)

3. Solpaneler gör alltid nytta sommartid, eftersom dygnet är ljust så länge i Sverige. Däremot är förstås alltid effekten som anges en toppeffekt som panelen klarar av att ge bara när solen är stark och rakt ovanför. Så är det i praktiken bara korta perioder. En 50W solpanel påstår många (till exempel jag) kan ge ström till kylen, men inte till så mycket mer (över tid). Men eftersom solpanelen laddar från 05.00 till 20.00 och du förbrukar stereo och laptop under kortare tid än så (troligtvis) gör den stor nytta. Du vill därför ha båda.
Anders S

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av e_gefvert » sön 19 feb 2017, 15:25

Tack, Anders!

1. Förstår. Tänkte mig inget vräkigt. Bara nåt som mysspelar typ Lasse Dahlquist när jag röker pipa :)

2. Vid min båtplats står det en liten pelare med diverse kontakter. Ser rätt ny och fräsch ut. En lösning kan alltså vara att koppla in en batteriladdare därifrån som matar batteriet när jag ligger i hamn?

3. Får definitivt forska vidare i detta med solpaneler.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av Anders S » sön 19 feb 2017, 15:40

e_gefvert skrev:Tack, Anders!

1. Förstår. Tänkte mig inget vräkigt. Bara nåt som mysspelar typ Lasse Dahlquist när jag röker pipa :)

2. Vid min båtplats står det en liten pelare med diverse kontakter. Ser rätt ny och fräsch ut. En lösning kan alltså vara att koppla in en batteriladdare därifrån som matar batteriet när jag ligger i hamn?

3. Får definitivt forska vidare i detta med solpaneler.

1. Min poäng: En fullt duglig "båtstereo" blir inte så energikrävande som man kanske tror när man ser uppgifter om "Båtstereo 4x40W".

2: Absolut. Batteriladdaren i båten, sladden från stolpen till båten. Sladden skall förstås vara av den stabila, utomhusgodkända sorten!
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av Peter_K » sön 19 feb 2017, 16:13

Jag vill lägga till att jag inte delar Anders S uppfattning om hur viktigt det är med sladd-ström; i vår båtklubb finns inte ens den möjligheten, så solpanelerna är viktig utrustning. Batterierna är alltid fulladdade när det är dags att kasta loss för mig. Nackdelen är egentligen bara om jag var sådan som var ute någon vecka eller två i sträck på hösten när det inte ger så mycket laddning från solen, men eftersom jag inte är det hinner batterierna ladda fullt mellan gångerna.
80W solpanel räcker väldigt långt f ö. Jag har 2x18W och klarar mig fint på det.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av Anders S » sön 19 feb 2017, 16:36

Peter_K skrev:Jag vill lägga till att jag inte delar Anders S uppfattning om hur viktigt det är med sladd-ström; i vår båtklubb finns inte ens den möjligheten, så solpanelerna är viktig utrustning. Batterierna är alltid fulladdade när det är dags att kasta loss för mig. Nackdelen är egentligen bara om jag var sådan som var ute någon vecka eller två i sträck på hösten när det inte ger så mycket laddning från solen, men eftersom jag inte är det hinner batterierna ladda fullt mellan gångerna.
80W solpanel räcker väldigt långt f ö. Jag har 2x18W och klarar mig fint på det.
Om man inte har tillgång till 220V i hamnen får man ju (såklart) klara sig utan.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av Peter_K » sön 19 feb 2017, 16:39

Jo... såklart... vad jag ville visa på är att det faktiskt går. Jag skulle börja med solpanel, och om krämen inte räcker komplettera med sladd-ström längre fram i tiden.
Alla borde ha skägg

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av e_gefvert » sön 19 feb 2017, 17:03

Peter: Vad driver du med dina 2x18W?

Gillar verkligen idén med solpaneler. Men antar att det behövs mer prylar än just själva panelen? Nån form av ackumulerings-apparat? ($$$ ?)

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av Peter_K » sön 19 feb 2017, 17:10

Plotter, belysning, mobilladdning, värmare och kyl. Jag laddar 2 st fritidsbatterier. Det är inte balans i systemet; jag kan alltså inte ha kylen igång hela säsongen, men klarar mig lätt en solig vecka i juli med lite motorgång (som ju laddar via generatorn) när det inte blåser. Jag ligger inte gärna stilla i dagar på semestern; jag gillar själva seglingen.
Är jag ute en helg är det inte heller några problem; även om batterierna inte är fulladdade när jag kommer tillbaka till klubben är de det helgen efter.

Du behöver en regulator också, förutom panel. En regulator kostar från några hundralappar. "Ackumulerings-apparaten" är ju batterierna.
Alla borde ha skägg

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av e_gefvert » sön 19 feb 2017, 17:29

Mycket intressant. Tack!

Off-topic: Nån marinbutik på nätet ni kan rekommendera?

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av e_gefvert » fre 24 feb 2017, 12:44

Och en till fråga:

Om jag har två batterier, behöver jag då två laddare?

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: Brygg-el till Shipman 28

Inlägg av Arkstedt » fre 24 feb 2017, 13:24

Det räcker med en laddare.

Vad som kan vara värt att fundera på är att investera i ett skiljerelä mellan batterierna om det ena är tänkt som startbatteri. Ett skiljerelä är en manick som ser till att du inte använder strömmen från startbatteriet till rödtjut-stereon, men båda batterierna laddas när du kopplar in landström (eller när solcellen är aktiv).

(När jag säger investera så handlar det inte om mer än några hundralappar)

Skriv svar