Hissa focken flygande?

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av HansH » tis 07 feb 2017, 13:15

marede skrev:Har du någon bild på infästningen med spännrulle? Jag är inte helt med på vad spännrulle är eller hur det ser ut.
Borde väl vara en sån här...
w5546.jpg
w5546.jpg (13.74 KiB) Visad 12905 gånger
Om du kan tyska hjälpligt (eller klarar av att klistra in texten i Google Translate) så finns lite att läsa i den här tråden:
https://www.boote-forum.de/showthread.php?t=20066

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 07 feb 2017, 17:09

Exakt den spännrullen med Pelikanhake är det jag har. Den finns hos Hjertmans tex.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av marede » tis 07 feb 2017, 18:59

Tack HansH, för bild och tyskaträning (äntligen fick jag praktisk användning av min gamla skoltyska :lol: )

Bilden gjorde det enklare att förstå funktionen, och väl där var det lätt att hitta artikeln på internet.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Viklund
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 01 feb 2017, 07:44

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av Viklund » tis 07 feb 2017, 20:56

Vilka ytor och dimensioner?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 08 feb 2017, 12:22

Jag har haft lite kontakt med andra Vagabondseglare... En på västkusten seglar med bara ett förstag, utan rulle. Och då väljer han ofta x-focken o trivs med den.
En annan har ett löstagbart kutterstag, men även det sitter en bit ut på peket, alldeles bakom rullgenuan. Det gör att han får en lite större fock än den jag har. Han sydde väl upp en lite större fock förstås, ska man ha selftackerskena måste man ju kröka den så den stämmer med hur långt underlik man har. Jag använder orginal x-focken som var typ oanvänd.
Att som en del gör, sätta kutterstaget längre ner än 40 cm från masttoppen avråds bestämt av Selden´s, då kan man knäcka masten om man inte även monterar backstag. Dessutom får man ju mindre segelyta och det blir färre ggr det passar att segla med x-focken.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Cannon
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 16:13

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av Cannon » fre 10 feb 2017, 08:30

Tack för svar Guitar Nilsson
Jag kommer att göra en likadan lösning som dig. Jag har redan en selftacker-skena så det finns en risk att den inte passar när kryssfocken hissas på båtnäbben istället för en bit ut på peket. Men den dagen den sorgen. Kryssfockens underlik är i alla fall inte för långt, det har jag mätt upp.
Dock tänkte jag mig en budgetlösning vad gäller spännare. Jag använder istället en kraftig snabbschackel och en vantskruv (som jag redan har) med varivant-handtag. Borde fungera bra det också och BETYDLIGT billigare.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av Anders S » fre 10 feb 2017, 12:33

Cannon skrev:Tack för svar Guitar Nilsson
Jag kommer att göra en likadan lösning som dig. Jag har redan en selftacker-skena så det finns en risk att den inte passar när kryssfocken hissas på båtnäbben istället för en bit ut på peket. Men den dagen den sorgen. Kryssfockens underlik är i alla fall inte för långt, det har jag mätt upp.
Dock tänkte jag mig en budgetlösning vad gäller spännare. Jag använder istället en kraftig snabbschackel och en vantskruv (som jag redan har) med varivant-handtag. Borde fungera bra det också och BETYDLIGT billigare.
Ett tips, och en kommentar:

Om kryssfocken inte går ända i topp, kan man "justera skotpunkten" genom att låta seglet gå upp eller ner på staget. En stropp med rätt längd vid halshornet kan i så fall ge litet justeringsmöjligheter. Dessutom kan en segelmakare enkelt slå in en "headboard" (platta med flera skothål") vid skothornet för kryssfocken, också det ger justeringsmöjligheter.

När det gäller de dyra stagspännarna brukar de ha grövre trapetsskurna gängor än vantskruvar, gå lättare under last och vara enklare att spänna upp (mindre kraft). De är också vanligen kapslade och håller sig smorda och rena litet lättare. Det viktiga med en vantskruv (som håller alldeles utmärkt i rätt dimension) är då att den är ren och välsmord vid ansättningen, annars kan den skära (fastna och skada gängorna ohjälpligt). Jag föreslår en snyggt hölje av segelduk, så är den ren och smord då du behöver den "på riktigt".
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av T » fre 10 feb 2017, 13:39

Anders S skrev:...

Om kryssfocken inte går ända i topp, kan man "justera skotpunkten" genom att låta seglet gå upp eller ner på staget. En stropp med rätt längd vid halshornet kan i så fall ge litet justeringsmöjligheter. Dessutom kan en segelmakare enkelt slå in en "headboard" (platta med flera skothål") vid skothornet för kryssfocken, också det ger justeringsmöjligheter.

....
Till skothornet passar det nog bättre med en "clewboard". Bättre än en "headboard", alltså...

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av Anders S » fre 10 feb 2017, 19:49

T skrev:
Anders S skrev:...

Om kryssfocken inte går ända i topp, kan man "justera skotpunkten" genom att låta seglet gå upp eller ner på staget. En stropp med rätt längd vid halshornet kan i så fall ge litet justeringsmöjligheter. Dessutom kan en segelmakare enkelt slå in en "headboard" (platta med flera skothål") vid skothornet för kryssfocken, också det ger justeringsmöjligheter.

....
Till skothornet passar det nog bättre med en "clewboard". Bättre än en "headboard", alltså...

:o
/T
Tack... :P
Anders S

Cannon
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 25 jan 2013, 16:13

Re: Hissa focken flygande?

Inlägg av Cannon » fre 10 feb 2017, 23:36

Bra tips om skydd för vantskruven och att justera skorpunkt med hissningen. Förstår att en spännare gjord enkom förstås är bättre men man får väga funktion mot kostnad.
En sån där bräda (oavsett namn) med flera skothål i sitter redan på focken. :)

Skriv svar