Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
tomathie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 12:18

Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av tomathie » lör 04 feb 2017, 12:20

Hur står sig Aphrodite 29 och Vindö 32 i en jämförelse? Finns det någon som har erfarenhet av båda?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Peter_K » lör 04 feb 2017, 16:45

Jag har ingen erfarenhet av någon av båtarna - men...

Vindö 32 är en underriggad, långkölad båt för nostalgiker som gillar att underhålla trä och tycker att långsam segling är trevligt.

Aphrodite 29 är en betydligt raskare och modernare konstuktion med mer segel och en fenköl utan att vara extrem på något vis.

Gillar du att segla - välj inte Vindön. Gillar du att spegla dig i mahognyn som du lagt många helger på att underhålla varje vintern medan du sniglar dig fram på fjärden, välj Vindön.
Alla borde ha skägg

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av SYBY » sön 05 feb 2017, 00:06

Jag håller inte med om att Vindö 32 är speciellt underriggad (allt är relativt).
Den är inte uppseendeväckande långsam heller.
Däremot tar den avsevärt sämre höjd än många modernare konstruktioner – det är främst detta som ger utslag i SRS-tabellen.
Jag tror det har att göra både med långkölen, som är ganska grund (1,30 m) och skotvinkeln (vant ute vid relingen).

Man kan gilla att segla och ändå ha en Vindö 32:a. Om man tycker det är väldigt jobbigt att ibland bli omseglad av båtar i samma storleksklass så väljer man nog en annan båt.
Vindö 32 är en båt som är trevlig att vistas i.
Håller med om att det är ganska mycket jobb med att hålla den i skick.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Peter_K » sön 05 feb 2017, 08:46

Vindö 32 är alltså c:a 10% långsammare jämfört med jämnstora familjebåtar från samma tid (Aphrodite 29, Scampi, Comfort 30 m fl) - och det är otroligt mycket. Jag vidhåller, är utseendet och mysfaktorn viktigare än seglingen - då är Vindö något för dig.
Alla borde ha skägg

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av SYBY » sön 05 feb 2017, 14:29

Jag påstår inte att SRS-tabellen ljuger.
Enligt den är Vindö 32 knappt 8 procent långsammare än Aphrodite 29 (den båt som var i fråga) på kappseglingsbanan.
Mycket eller lite? Upp till var och en att avgöra.

Det finns mer än utseende och mys på Vindöns pluskonto, exempelvis det ringa djupgåendet för den som seglar i skärgård. Aphrodite sticker 1,65.
Men visst, den som är kappseglingsintresserad väljer nog inte en Vindö.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Spider » sön 05 feb 2017, 15:12

Styrenburkarna många av oss far omkring i är ju inte speciellt vackra i mina ögon, men några är snabba. Vindö är otroligt vacker tycker jag. Stackars TS, ingen hjälp här inte ;) .

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Anders S » sön 05 feb 2017, 16:40

tomathie skrev:Hur står sig Aphrodite 29 och Vindö 32 i en jämförelse? Finns det någon som har erfarenhet av båda?

Vad vill du jämföra?

Det bör ju vara uppenbart att den ena segelbåten är litet snabbare, givet att man kappseglar och kappseglingen innebär att man startar och går i mål på samma ställe (det är vad SRS-talet avslöjar). Vindön har därvid 0.845, Afrodithe har 0,915 - frågan är sedan vad denna skillnad innebär i verkligheten, till exempel då man semesterseglar. Det kan nog tänkas att skillnaden mellan två båtar som har ungefär samma storlek inte är så dramatisk. Gången i sjön lär skilja, Vindön är tyngre - bra eller dåligt ? Var seglar man, vill man ha tröghet (lugn gång) eller vill man ha en båt som rör på sig (och rör sig)?

En skillnad (taget från databladet) är att ståhöjden i Vindö32 är 1.84 medan Aphrodite anges ha 1.75 Av egen erfarenhet vet jag att den skillnaden kan upplevas relevant, men det beror ju på om man är i det aktuella längdspannet...

Annars tror jag att användningsområdet måste identifieras (också av dig!) innan man diskuterar om en plastbåt med träbåtsambitioner (och litet mer ståhöjd) är bättre/roligare/mer tillfredsställande än en helt OK plastbåt med (troligtvis) också fin inredning och gott hantverk. Vindöns vackra ruff och myckna trä (på däck och sittbrunn) är heller inte besvärsfri eller underhållsfri. En Vindö vill att ägaren har lackpensel, slipmaskin och tid att bruka dem, en renodlad plastbalja nöjer sig med ägaren har polermaskin och halva tiden (eller mindre). Litet tillspetsat...

Tänker man inte kappsegla(*) hade jag struntat i hastighetsskillnaden utan gått på allt annat. Inga segelbåtar är snabba jämfört med motorbåtar, mopeder, racercyklar eller spårvagnar...

(*) Å andra sidan, kappseglar man inte alltid, bara att motståndaren kanske ännu inte märkt det?
Anders S

tomathie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 12:18

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av tomathie » sön 05 feb 2017, 16:49

Tack för snabba svar i denna diskussion, suveränt att ta del av era erfarenheter. Det blir en Aphrodite 29 från 84. Inte för att det ska kappseglas, utan för att båten känns betydligt modernare. Det skadar inte heller att kunna ta sig fram snabbare i motvinden, speciellt om man ska segla långt. Gillar inte heller allt för mycket mahogny, tycker att det känns murrigt. Är däremot intresserad av bra hantverk, och där tror jag att båtarna är likvärdiga. Frågan är om inte Aphrodite rent av har en gnutta högre kvalitet i sitt byggsätt, hon är både vacker, modernt ljus, snabb och robust.

Tack igen,

TT

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Anders S » sön 05 feb 2017, 19:03

tomathie skrev:Tack för snabba svar i denna diskussion, suveränt att ta del av era erfarenheter. Det blir en Aphrodite 29 från 84. Inte för att det ska kappseglas, utan för att båten känns betydligt modernare. Det skadar inte heller att kunna ta sig fram snabbare i motvinden, speciellt om man ska segla långt. Gillar inte heller allt för mycket mahogny, tycker att det känns murrigt. Är däremot intresserad av bra hantverk, och där tror jag att båtarna är likvärdiga. Frågan är om inte Aphrodite rent av har en gnutta högre kvalitet i sitt byggsätt, hon är både vacker, modernt ljus, snabb och robust.

Tack igen,

TT
Den sista frågan kan man saklöst besvara med att det sannolika är att Vindön är den bättre hopsatta båten, i nästan alla fall.

Aphroditen såldes som 3/4-fabrikat, och det brukar innebära att köparen skruvar ihop inredningen. Det är inte säkert att den som satte ihop ditt påtänkta exemplar var slöjdlärare eller båtbyggare (eller båda) men chansen att Vindöbåtens inredning är byggd av en sådan person är mycket stor...

Men om dina preferenser ligger åt Aphroditehållet redan nu, kolla upp sammansättning och finish (ytbehandling, slutfinish, "dolda ytor" etc) på inredningen och ta beslut därefter. Carl Beyer är en habil konstruktör och är båten (skrov. däck, mm) byggt på ett varv är kvaliteten troligen god i grunden. En båt från 84 bör man dessutom kolla köl och roder på, så inget hänt under åren.
Anders S

tomathie
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 04 feb 2017, 12:18

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av tomathie » mån 06 feb 2017, 09:29

Såvitt jag vet är samtliga A29:or varvsbyggda, utan de första 20 exemplaren som kallades A291. Skall inte förväxlas med den äldre A30. A29/291 byggdes plast-i-plast, och representerar en mycket hög byggkvalitet.

TT

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Anders S » mån 06 feb 2017, 11:51

tomathie skrev:Såvitt jag vet är samtliga A29:or varvsbyggda, utan de första 20 exemplaren som kallades A291. Skall inte förväxlas med den äldre A30. A29/291 byggdes plast-i-plast, och representerar en mycket hög byggkvalitet.

TT
Uppgifterna på Sailguide säger:

"De 20 första exemplaren heter Aphrodite 291. Från och med nummer 21 började ändrades namnet till Aphrodite 29 och hon började säljas av Rex marin på Orust. Detta var runt 1982. Tillverkningen upphörde någon gång under andra halvan av 1980-talet. Antalet tillverkade exemplar är under 100. Aphrodite 291 såldes som byggsats. Aphrodite 29 såldes i 3/4-fabrikat där inredningen kom omonterad eller som färdigbyggd."

Du får helt enkelt kolla upp hur väl hopsatt inredningen är och det kan då vara "risk för hemskruvat" likaväl som "chans till varvsbygge". Men det är ju bara ditt påtänkta exemplar som kan ge svar på endera. Men det är nivån på hantverket som räknas, egentligen inte om det varit varvet eller en hemmasnickare som gjort jobbet.
Anders S

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Anders » mån 06 feb 2017, 21:57

Hej
Aphrodite 29 såldes både i 3/4-fabrikat och som färdigbyggd, därav texten "Aphrodite 29 såldes i 3/4-fabrikat där inredningen kom omonterad eller som färdigbyggd."
Detta framgår även av prisuppgifterna avseende ny båt, där pris finns både avseende 3/4-fabrikat och som färdigbyggd.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Peter_K » tis 07 feb 2017, 09:09

Ahaaa, jag läste annorlunda.
Dvs - den såldes som 3/4-fabrikat. Detta 3/4-fabrikat kunde levereras både med antingen monterad eller omonterad inredning. Kanske den som är riktigt insatt vet att 3/4-fabrikat betyder omonterad inredning, men jag trodde att det betydde att vissa beslag var omonterade, och omonterad inredning var 1/2-fabrikat..?
Soppa det där för oss som inte var med på den tiden...
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av Anders S » tis 07 feb 2017, 10:38

Peter_K skrev:Ahaaa, jag läste annorlunda.
Dvs - den såldes som 3/4-fabrikat. Detta 3/4-fabrikat kunde levereras både med antingen monterad eller omonterad inredning. Kanske den som är riktigt insatt vet att 3/4-fabrikat betyder omonterad inredning, men jag trodde att det betydde att vissa beslag var omonterade, och omonterad inredning var 1/2-fabrikat..?
Soppa det där för oss som inte var med på den tiden...

Soppa för alla, skulle jag tro... :D

Jag tror det borde vara ett kommatecken efter "omonterad" i Anders text:
"Aphrodite 29 såldes i 3/4-fabrikat där inredningen kom omonterad eller som färdigbyggd."

Självbygge (i de famösa självbyggarladorna) innebar att två-tre glada plastjobbare laminerade skrov, däck och andra vitala delar, i bästa fall under kompetent ledning. Sedan fortsatte det därifrån till det vi ofta kallar halvfabrikat.
Halvfabrikat brukar vara ett färdigt skrov och däck, ofta med köl och roder monterat, som man sedan kompletterar och inreder.
Trekvartsfabrikat är ännu mer "färdiga", ibland med en innermodul inplastad, avsedd att pyntas med träverk. Här är det troliga att båten är mer eller mindre färdigbyggd, bortsett från inpassningen av träinredningen. Sedan fanns varianter som "segelklart trekvartsfabrikat" och andra utrustningsspecifikationer. Till och med Rassy hade "självbyggarvarianter, men bara i början - de begrep nog att det inte "byggde varumärke" rätt tidigt.

Specifikt för Aphrodite skulle det innebära att en del båtar är inredda av "intresserad amatör", andra färdigbyggda på varvet.

Det positiva är då att själva båten är byggd på varvet, med de minskade risker för processfel som det innebär. En kunnig självbyggare (eller ordentligt arbetsledd) i bra lokaler gjorde troligen också dugliga skrov, men vi vet idag att kunnighet i laminering, temperatur, luftfuktighet, renlighet (damm, smuts) och rena kemifrågor (material, härdare, ålder på endera, kompatibilitet mellan tillverkar etc) spelar stor roll för byggkvaliteten. Alla självbyggen gjordes inte på det sättet.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Aphrodite 29 vs Vindö 32?

Inlägg av T » tis 07 feb 2017, 11:01

Peter_K skrev:Ahaaa, jag läste annorlunda.
Dvs - den såldes som 3/4-fabrikat. Detta 3/4-fabrikat kunde levereras både med antingen monterad eller omonterad inredning. Kanske den som är riktigt insatt vet att 3/4-fabrikat betyder omonterad inredning, men jag trodde att det betydde att vissa beslag var omonterade, och omonterad inredning var 1/2-fabrikat..?
Soppa det där för oss som inte var med på den tiden...
Ett halvfabrikat på den tiden var bara skrov och däck, ofta omonterat. Sen kunde man köpa till diverse paket som motor rigg, inredning dynor osv. Inte sällan innebar halvfabrikatet en massa plastjobb.
I trekvartsfabrikatet ingick det mesta.. allt material till inredning tillkapat och utsågat, vissa moduler kunde vara färdigmonterade. Monterad motor var inte ovanligt. Mast, rigg, krysställ osv. fanns också med.
Sen fanns det nog lite varianter mellan halv och trekvart. 'Seglingsklar' kunde betyda att skrov och däck var hopmonterat och rigg, segel, vinchar och annat följde med men planlösningen invändigt var så att säga väldigt 'öppen'.
Jag köpte 1978 (var du född då?) en Accent i trekvartsfabrikat. Tror allt utom skruv och spis ingick. Med skruvförteckningen i hand fick man åka till Siverts Skruv och göra av med en förmögenhet till. Sen var det en veckas jobb med att få det hela på plats. Förutom skruv och spis fick jag köpa till förtöjningsgods, fendrar, ankare och kanske några småsaker ytterligare men som sagt; nästan allt som behövdes till en färdig båt ingick.

:o
/T

Skriv svar