PC-Navigation

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: PC-Navigation

Inlägg av Anders S » ons 01 feb 2017, 09:37

OttoW skrev:Uppföljning på detta, eftersom jag nu hittat en riktigt bra strömsnål skärm för 12v
Jag kör nu på en Lilliput FA1012-NP/C/T (http://www.lilliputuk.com/monitors/hdmi/fa1012/), och min totala förbrukning med allt ovan + skärmen igång är aldrig över 11W, ligger på mellan 9 och 10.5.

/Otto


En Garmin med det fina namnet "echoMAP™ CHIRP 72dv" ( https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/577146#specs ) drar enligt uppgift "bara" litet mer än 6 W. Då innehåller den också ett ekolod.

Inte samma sak, men väljer man en plocka-ihop-lösning för att spara ström kanske man inte gör det...
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: PC-Navigation

Inlägg av T » ons 01 feb 2017, 11:28

Anders S skrev:
OttoW skrev:Uppföljning på detta, eftersom jag nu hittat en riktigt bra strömsnål skärm för 12v
Jag kör nu på en Lilliput FA1012-NP/C/T (http://www.lilliputuk.com/monitors/hdmi/fa1012/), och min totala förbrukning med allt ovan + skärmen igång är aldrig över 11W, ligger på mellan 9 och 10.5.

/Otto


En Garmin med det fina namnet "echoMAP™ CHIRP 72dv" ( https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/577146#specs ) drar enligt uppgift "bara" litet mer än 6 W. Då innehåller den också ett ekolod.

Inte samma sak, men väljer man en plocka-ihop-lösning för att spara ström kanske man inte gör det...
Problemet med Garmin kan ju vara att det är lite svårt att komma ut på nätet... eller att köra nån Open Office-app... eller redigera dagens foton... eller vad vet jag?

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: PC-Navigation

Inlägg av Anders S » ons 01 feb 2017, 13:32

T skrev:
Anders S skrev:
OttoW skrev:Uppföljning på detta, eftersom jag nu hittat en riktigt bra strömsnål skärm för 12v
Jag kör nu på en Lilliput FA1012-NP/C/T (http://www.lilliputuk.com/monitors/hdmi/fa1012/), och min totala förbrukning med allt ovan + skärmen igång är aldrig över 11W, ligger på mellan 9 och 10.5.

/Otto


En Garmin med det fina namnet "echoMAP™ CHIRP 72dv" ( https://buy.garmin.com/sv-SE/SE/p/577146#specs ) drar enligt uppgift "bara" litet mer än 6 W. Då innehåller den också ett ekolod.

Inte samma sak, men väljer man en plocka-ihop-lösning för att spara ström kanske man inte gör det...
Problemet med Garmin kan ju vara att det är lite svårt att komma ut på nätet... eller att köra nån Open Office-app... eller redigera dagens foton... eller vad vet jag?

:o
/T
Så är det naturligtvis. Men nu heter tråden PC-navigation, så det är väl den funktionen som är styrande? Tänkte ju jag.

Min poäng är (såklart) att om man tänker sig att spara ström med en Raspberry-tjofräs (jag tycker också sådant är kul) så gör man kanske inte det, och man får definitivt betala extra om man vill använda sådan navigation i regn, rusk och sjörök... Sedan kan man alltid peka på att det handlar om en tiotums skärm i "bygg-själv-fallet" men jag jämför med en 7-tummare och annat sådant, man kanske inte behöver vattensäker navigation i brunnen (se nedan) och annat sådant.

Mina enkla erfarenheter bygger på att ha använt

1. En avvecklad bärbar dator sedan anno dazumal (som gick sönder av ålder och kanske bruk i båten) ca år 2000
2. En Toshiba som köptes för ändamålet (den lever än, om än obsolet) (2001)
3. För att få ut nav i brunnen: En ruggad PC-skärm (som överlevde i sittbrunnen) och en Mini-ITX-dator med fordonsnätaggregat (som lever än, dock inte skärm nr 1 - jag köpte två...) - tröttnade jag på rätt snabbt, för skärmen var så o-ljus i solsken...
4. Därefter; en Garmin 3006 (som inte höll vattentätt, obegripligt), skrotad efter 7 år och
4b En begagnad 10-tums bärbar som komplement till navigatorn (lever än) - man vill nog ha dator också
och sedan ett par år
5 en Garmin 7-tums av enkel modell, men med full integration med Silvainstrument och -server (som samsas med datorn, datorn som backup "ifall-att". OZI och en luskung med gamla danska och svenska sjökort.

Givet mina erfarenheter menar jag alltså att en dedikerad navigator (av det fabrikat man väljer själv) passar bättre i en segelbåt, om man vill ha navigation vid styrplatsen. Mitt nyckelord är "vattentätt" (men man får se upp även där).

Men alla väljer du det man tycker känns roligast och mest utvecklande (eller in-?) - vi gör ju detta för att det är roligt...
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: PC-Navigation

Inlägg av T » ons 01 feb 2017, 18:04

Precis som du skriver heter tråden PC-navigation. Då är det väl rätt rimligt att en PC ingår i setupen? En PC som sen är användbar till mycket annat också.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: PC-Navigation

Inlägg av Anders S » ons 01 feb 2017, 19:18

T skrev:Precis som du skriver heter tråden PC-navigation. Då är det väl rätt rimligt att en PC ingår i setupen? En PC som sen är användbar till mycket annat också.

:o
/T
Utan tvivel är det så.

Nu har ju allt cirkulerat med PC, plattor, Raspberry, kombinationer av diverse och dessutom sådant som inte är navigation (sortera semesterfoton, tror jag någon nämnde?). Jag påpekar bara att strömförbrukningen i en navigator ligger på eller under vad man kan komma fram till, även med ett väl optimerat HPD-system.

Självklart kan en dator göra mer än en navigator. Jag har både-och och skulle inte vilja ha det på annat sätt.
Anders S

acateon
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 18 nov 2016, 11:38

Re: PC-Navigation

Inlägg av acateon » fre 03 feb 2017, 11:52

Slängde ihop en video på hur jag har det i båten med en PC-sticka som navigationsdator med en 12 volts TV/monitor vid navigationsplatsen.
Funkar kanon och är bryggat med alla annan utrustning ombord som plotter vid pedistal, AIS osv...

https://www.youtube.com/watch?v=JYhsQSQOEbM

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: PC-Navigation

Inlägg av Seawolf » mån 06 feb 2017, 17:38

T skrev: Jag hittar inte dom 5 wattarna?
Bortsett från det; har du nån app som visar plattans interna förbrukning, eller finns det kanske nån inbyggd funktion i Android? Eller handlar det om att räkna baklänges från båtens 12 V-system?

:o
/T
Med hjälp av en sån här:
http://www.ebay.com/itm/USB-Capacity-te ... SwZVlXqZrN
så mätte jag vid ett senare tillfälle Xperians strömförbrukning med plotterprogrammet, gps-en och full ljusstyrka på skärmen, och med fulladdat Zperiabatteri.

Förbrukningen varierade då mellan 0.5-0.75A vid 5V, dvs mellan 2.5 - 3.8 W (eller vid 12V c:a 0.25-0.4) Ampere.

Som sagt, den drar nog mindre än en lika stor plotter, den är vattentät, den har eget inbyggt btteri, och den syns skapligt i solsken. Den är även surfplatta och TV /PlayTV för den som vill, och har även en FM-radio.

Det kanske finns liknande av något slag, men Xperian är ett svårslaget alternativ.....
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Viklund
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 01 feb 2017, 07:44

Re: PC-Navigation

Inlägg av Viklund » tis 07 feb 2017, 20:54

Jag använder min ipad vilket fungerar utmärkt.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: PC-Navigation

Inlägg av marede » fre 10 feb 2017, 18:39

Jag använder också ipad (och en äldre garmin). Har fungerat klockrent, inga problem att se och batteriet har fungerat för våra behov med viss stödladdning vid ngt längre turer. Men i somras råkade jag faktiskt ut för att den stängde av sig pga för hög värme ett par gånger. Aldrig hänt innan. Nyttig erfarenhet, och tacksamt att då ha en extra gammal trotjänare igång.

Dock ingen dator som ju tråden handlade om.
//Martin
Najad 34 HR -77

Arkstedt
Silvermedlem
Inlägg: 26
Blev medlem: tis 01 nov 2016, 10:42

Re: PC-Navigation

Inlägg av Arkstedt » tor 29 jun 2017, 12:30

Krävs det fortfarande en iPad med 3G/4G för att man ska kunna använda den som gps/plotter, eller gäller det endast de äldre generationerna?

jonasulveseth
Guldmedlem
Inlägg: 82
Blev medlem: tor 28 jul 2016, 18:21

Re: PC-Navigation

Inlägg av jonasulveseth » ons 12 jul 2017, 22:38

Ipads utan 3g/4g har inget dedikerat gps chip utan använder wifi för lokalisering.

Jag hade två pensionerade ipad 2 som ungarna hade haft som jag köpte vattentäta fodral till. Jag köpte sen 30 pins adapters till micro usb, som jag installerade i fodralen och tätade med sika. Jag köpte sen garmins glonass bluetooth dongle som ger bra signal till alla enheter.

Jag har nu därför 2 st redundanta navigationsenheter med iSailor. de kan köra 8 timmar var. Kan verkligen rekommendera iSailor!

amaretosdefractor
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 30 apr 2022, 15:40

Re: PC-Navigation

Inlägg av amaretosdefractor » lör 30 apr 2022, 15:44

Hej, några frågor angående bärbar dator som plotter.



1. Kan jag använda min Garmin 72 koppld till datorn istället för en GPS puck?



2. Något speciellt att tänka på vid köp vad det gäller ljusstyrka på skärmen? finns det olika typer av skärmar?



3. strömförsörjning, hur får jag lättast ström till datorn från mitt 12V system?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: PC-Navigation

Inlägg av Anders S » tis 03 maj 2022, 20:03

amaretosdefractor skrev:
lör 30 apr 2022, 15:44
Hej, några frågor angående bärbar dator som plotter.



1. Kan jag använda min Garmin 72 koppld till datorn istället för en GPS puck?



2. Något speciellt att tänka på vid köp vad det gäller ljusstyrka på skärmen? finns det olika typer av skärmar?



3. strömförsörjning, hur får jag lättast ström till datorn från mitt 12V system?
1 Den uppges ha en NMEA0183 TX-port, och då kan det gå. Det går att koppla den till serieporten (om en sådan finns) eller via en serie-USB-adapter.

2 Jag anser att det inte spelar stor roll, eftersom datorn lär bo inomhus. Så bra ljusstyrka som på navigatorskärmen är svårt att få och för skugga/inomhus fungera alla nyare bärbara bra. Det finns/fanns modeller som reflekterar dagsljuset via en halvspegelmatris, dvs bättre ljusstyrka/tydlighet i dagsljus.

3 Det finns 12V-adaptrar med DC/DC-omvandlare som ger lagom spänning till de flesta PC. Det finns dessutom ställbara, och då har du valfrihet att använda den till annat. pirat från 200 spänn, "original"/dedikerad runt 6-700. Notera, de slösar en del på energi, via omvandlingsförluster.
Anders S

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: PC-Navigation

Inlägg av AndersGustafsson » mån 16 maj 2022, 09:13

Jag kan bara fylla i med några personliga observationer: Du kommer aldrig att kunna bygga något med en PC eller annat som är lika driftsäkert som en Garmin. Så är det bara. Om du ändå insisterar, så glöm PC. Satsa på något som har en rimlig chans att fungera säkert. Ett alternativ är att köra OpenCPN på en Raspberry Pi. Jag byggde en testrigg med en Pi och en 5" resistiv pekskärm. Fungerade, men jag fick aldrig riktigt lika bra kontrast som i min Garmin så projektet ligger på hyllan. Fördelen med Linux och OpenCPN är att du bara installerar de du behöver. Inte som men Windows där du har en massa lull-lull som bara stjäl energi och gör att Windows kraschar.
DSC_0002.JPG
DSC_0003.JPG
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: PC-Navigation

Inlägg av Anders S » ons 18 maj 2022, 07:25

AndersGustafsson skrev:
mån 16 maj 2022, 09:13
Jag kan bara fylla i med några personliga observationer: Du kommer aldrig att kunna bygga något med en PC eller annat som är lika driftsäkert som en Garmin. Så är det bara. Om du ändå insisterar, så glöm PC. Satsa på något som har en rimlig chans att fungera säkert. Ett alternativ är att köra OpenCPN på en Raspberry Pi. Jag byggde en testrigg med en Pi och en 5" resistiv pekskärm. Fungerade, men jag fick aldrig riktigt lika bra kontrast som i min Garmin så projektet ligger på hyllan. Fördelen med Linux och OpenCPN är att du bara installerar de du behöver. Inte som men Windows där du har en massa lull-lull som bara stjäl energi och gör att Windows kraschar.

DSC_0002.JPG
DSC_0003.JPG
Jag håller i princip med om att Windows drar mycket kraft och att den genom sin komplexitet blir litet utsatt. Å andra sidan, stabiliteten är bättre numera än på "blå-skärmstiden". Frågan är ju som andra sagt, om man vill ha en WindowsPC till annat än navigation. Jag delar nog heller inte riktigt din uppfattning att Windows inte fungerar, och en bärbar "köpedator" är vanligen inte särskilt "osäker".

Baksidan med en HPD-lösning (hopplock av delar och programkomponenter) är ju att det tar litet tid innan man har en fungerande lösning och ifall något fungerar "obra" har man ingen som hjälper till. Men man lär sig nya saker, det är ju bra. "Vattentätt" kan man glömma.

Men... Om frågan är om en Garmin 72 kan ge data till en PC (eller någon HPD-lösning - för all del!) så bör det fungera.

I min båt har jag en tämligen enkel Garmin navigator vid styrplatsen, och en PC som "bra-å-ha"-grej nere i båten (jobbet, nöje, "sortera semesterbilder" mm). Den har navprogram och en egen GPS-antenn för att vara en redundant lösning men får i normalfallet full information via ett NMEA2000-interface.

.
Anders S

Skriv svar