Normcentral med dvärgbrytare i båt?
Normcentral med dvärgbrytare i båt?
Har börjat fnula så smått på det framtida elsystemet och tänkte bygga upp det efter hand.
Vad tycker ni sailguidare om dvärgbrytare i båten? Man ser det då och då i annonser mm.
Känns ju på många sätt smidigt med en standard som finns billigt , och ganska enkelt att göra ett smidigt system, med god överblick i.
Men dom klarar kanske inte fukt och saltluft lika bra som säkringar avsedda för fordon. Och finns det några andra nackdelar?
Vad tycker ni sailguidare om dvärgbrytare i båten? Man ser det då och då i annonser mm.
Känns ju på många sätt smidigt med en standard som finns billigt , och ganska enkelt att göra ett smidigt system, med god överblick i.
Men dom klarar kanske inte fukt och saltluft lika bra som säkringar avsedda för fordon. Och finns det några andra nackdelar?
Re: Normcentral med dvärgbrytare i båt?
Hade det så i min gamla båt (standard från varvet). Fungerade utmärkt i de 10 år som jag behöll båten.
Re: Normcentral med dvärgbrytare i båt?
Jag har det så, sedan tio år i min nuvarande båt. Det förefaller fungera bra, men man kan ju (med fördel) pröva automatsäkringarna någon gång. Annars är de konstruerade för att inte kräva tillsyn. Givetvis skall man ha sin säkringscentral på ett "torrt ställe" i båten, men standard säkringsautomater (dvärgbrytare) tål att sitta i kallgarage, ouppvärmda förråd etc.
Jag löste problemet med anslutningen genom att klämma gula kabelskor (flatstifthona) på kabeln, för att få en stabil koppling till klämskruven. I ett (stillastående) hus med standardkabel (få- eller enkeltrådig) går det utan, men våra fordonskablar (mångtrådiga, måste vara det för vibrationer och rörlighet) passar inte så bra i klämkopplingar - de plattas ut och går av. .
Jag löste problemet med anslutningen genom att klämma gula kabelskor (flatstifthona) på kabeln, för att få en stabil koppling till klämskruven. I ett (stillastående) hus med standardkabel (få- eller enkeltrådig) går det utan, men våra fordonskablar (mångtrådiga, måste vara det för vibrationer och rörlighet) passar inte så bra i klämkopplingar - de plattas ut och går av. .
Anders S
Re: Normcentral med dvärgbrytare i båt?
Det jag kan vända mig ett med lösningen är att säkringarna inte är designade för det antalet brytningar som de utses för när man använder de som i vårt fall som ordinarie brytare för respektive grupp.
Mot detta kan då ställas att de är tämligen billiga i inköp och ersätter man de vid slitage har man ändå en smidig och billig lösning i jämförelse med den dyrare marinlösningen.
Mot detta kan då ställas att de är tämligen billiga i inköp och ersätter man de vid slitage har man ändå en smidig och billig lösning i jämförelse med den dyrare marinlösningen.
Re: Normcentral med dvärgbrytare i båt?
I mitt fall har jag alltså ersatt en äldre SUFA-säkringar med dvärgbrytare (10A) och använder inte dem som strömbrytare, annat än undantagsvis. De kretsar som inte är konstant inkopplade har egna strömbrytare (kyl, belysning, instrument, radiotelefon etc etc.
Men om man väljer att bryta vid dvärgbrytaren kan man finna att en typisk modell ( http://www.hager.se/produkter/elcentral ... /17407.htm ) anges tåla 20.000 mekaniska brytningar respektive 4000 elektriska.
Om man seglar 3 månader om året och slår av och på strömmen 10 ggr per dag håller en bättre sorts dvärgbrytare alltså ca 20 år (typ).
Men om man väljer att bryta vid dvärgbrytaren kan man finna att en typisk modell ( http://www.hager.se/produkter/elcentral ... /17407.htm ) anges tåla 20.000 mekaniska brytningar respektive 4000 elektriska.
Om man seglar 3 månader om året och slår av och på strömmen 10 ggr per dag håller en bättre sorts dvärgbrytare alltså ca 20 år (typ).
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Inlägg: 2193
- Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
- Ort: Myrbacka Ljusne
- Kontakt:
Re: Normcentral med dvärgbrytare i båt?
I husvagnar ska man för att vara helt laglig ha en sorts dubbelbrytare som är mekaniskt förbundna med varann. Blir det kortis på fasen ska även nollan brytas. Och är det de gamla schuko stickpropparna kan ju fas och nolla växla beroende på hur man sätter i stickproppen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Re: Normcentral med dvärgbrytare i båt?
Välkommen tillbaka, Ljusne!Guitar Nilsson skrev:I husvagnar ska man för att vara helt laglig ha en sorts dubbelbrytare som är mekaniskt förbundna med varann. Blir det kortis på fasen ska även nollan brytas. Och är det de gamla schuko stickpropparna kan ju fas och nolla växla beroende på hur man sätter i stickproppen.
Jag uppfattade att frågan gällde att använda vanliga automatsäkringar/dvärgbrytare för 12V-delen i båten, vilket går alldeles utmärkt (10A är ju 10A oavsett spänning). Dessa bryter enpoligt.
När det gäller landström (220V) skall man förstås följa alla normer till punkt och pricka, eftersom det handlar om personsäkerhet - 220V är farligt för människor, medan 12V inte brukar vara det, annat än indirekt om man sätter eld på båten eller kabelbrand genom felkopplingar). Här använder man med fördel en tvåpolig sk personskyddsbrytare, som kan vara kombinerad med överströmssäkring. En sådan uppfyller kravet ovan. Bryter den tvåpoligt bryter den både fas och nolla, hur man än satt Schukokontakten. (Vi har väl alla en sådan adapter mellan "blå trepolig" och Schuko tillhands, skulle jag tro.) Exempel: http://www.eldon.com/Documents/Installa ... 110225.pdf
Anders S