Hjälp och synpunkter på första segelbåten för familj

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
cantona74
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 16 jan 2017, 09:19

Hjälp och synpunkter på första segelbåten för familj

Inlägg av cantona74 » mån 16 jan 2017, 09:45

Hej,

Har efter många års drömmande äntligen kommit till skott och fått tag på en båtplats på västkusten.
Platsen är 4m bred med boj i aktern, djupet är inget begränsande.
Vi är en familj på 4st med 2 barn 10år och 12år. Detta blir vår första segelbåt och nytt spännande sommarliv för familjen.
Är på jakt efter en bra familjebåt som både seglar bra och har bra planlösning/komfort.
Har ingen lust att ligga på en soffa och sova under semestern utan vill ha en båt med troligtvis 3 kabiner så att vi även kan ta med vänner eller barnens kompisar ibland och att vi alla kan sova bekvämt.
Vill ha en båt som underlättar segling på en person då det är främst jag själv som kommer sköta seglingen. Det mesta ska gå att sköta från rorsmans plats.
Gillar orustbyggen men vet inte om det är värt besväret att köpa en äldre båt kontra en nyare massproducerad. Är dock lite rädd för äldre orustbyggen och all teak som troligtvis behöver bytas snart. Tycker oftast inte att layouterna är så familjevänliga på orustbyggena och oftast är det bara 2 hytter. Samtidigt är det vackra stabila båtar och jag har en dröm att inom 10år kunna ge mig ut på längre seglatser i världen.Nu är det dock först och främst västkusten som gäller och fokus på bekvämt seglarliv här.
Vill gärna ha så mycket bekvämpligheter som möjligt som rullstor, bogpropeller, ankarspel och instrument.
Budget är max 1,5MSEK
Har tittat på Beneteau 35.1, Najad 355 och 373, Diva 38, Forgus 37
Tips på andra modeller eller från er som har haft liknande bryderier mottages gärna. Som ni ser ovan är jag ganska vilsen än så länge:-)

LasseT
Guldmedlem
Inlägg: 86
Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
Ort: Lomma

Re: Hjälp och synpunkter på första segelbåten för familj

Inlägg av LasseT » tis 17 jan 2017, 19:26

Hej,

Verkar vara en angenäm fråga :) finns nog mycket att välja mellan inom budgeten.
Jag har seglat en hel del på X-37 som gast, den seglar mycket bra i "alla" väder! Har hög kvalité på allt. Är nog ganska lätt att segla ensam. MEN det finns nog ingen med rullstor (lite av helgerån att sätta på det på en båt som seglar så bra). Den finns i 3 kabinutförande, toan är trång men kabinerna är ok. Båten är ju optimerad för snabb o bekväm segling.

Jag har funderat på att skaffa en Dufour 40 själv för familjesegling eftersom den verkar
* segla OK
* vara av OK byggkvalité
* vara rymlig inuti
* relativt bra pris

Den finns med rullstor även om det inte skulle vara mitt förstaval. Observera att jag inte seglat någon utan bara läst om hur den upplevs av andra

/Lasse

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Hjälp och synpunkter på första segelbåten för familj

Inlägg av Fredrik » tis 17 jan 2017, 21:11

X-362 är väl en lite äldre version om man tycker X-37 är för dyr. Alla X-yachts seglar fantastiskt bra och har bra byggkvalitet. Själv har vi en X-342 som jag är jättenöjd med, men den har bara en kabin i aktern samt en partialrigg med backstag som inte inbjuder till ensamsegling.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Hjälp och synpunkter på första segelbåten för familj

Inlägg av J@nne » ons 18 jan 2017, 18:30

En Delphia kanske? En god vän hade en Delphia 29 och gillade märket såpass att han bytte upp sig till en 37:a. En mycket trevlig seglare som har allt.
Här en 40:a https://www.blocket.se/goteborg/Deplhia ... ?ca=15&w=3

Och här en 37:a https://www.blocket.se/stockholm/Delphi ... ?ca=15&w=3

40:an är välutrustad som det verkar.

Skriv svar