Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Okej!
Har du några tips på vad man ska kolla på när man "besiktigar" en Hurley 18?
/Bergfinken
Har du några tips på vad man ska kolla på när man "besiktigar" en Hurley 18?
/Bergfinken
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Då tänker jag så här:
En sådan båt är inte en investering, den har ett osäkert andrahandsvärde och i den mån den är värd något, så är det bruksvärde det är frågan om.
Då gäller följande saker att kolla:
Båten får inte vara en fara för sin ägare och dennes vänner. Därför kollar man att skrovet, rutorna, däcket och luckorna är hela. Rodret skall sitta fast i båten, inget glapp. Samtidigt skall rodret förstås gå lätt. Alla block, taljor och skot (fock och storskot) skall vara hela, tillräckligt långa och utan märkbart skav och slitage. Man kan också tänka på mögelallergi, så var beredd på att sanera med klorin och ättika.
Riggen skall vara hel och oskadad. Alla beslag på masten skall sitta på sin rätt plats, maströret skall vara utan skador och sprickor. Alla wirar skall vara oskadade och hela. Vantskruvar skall gå att justera utan verktyg, dvs de skall gå lätt. (Det sista behöver man verktyg för, såklart)
Seglen skall vara hela, oskadade eller fackmässigt reparerade), alla travare skall finnas, alla infästningar hela. Revanordningen kan vara litet olika, men hur det än är ordnad, så skall den fungera. (rullrev skall ha veven, rulla lätt, bindrev skall ha alla linor och alla revlöddror och sejsingar skall vara hela. Att seglen är nya och fina är i så fall en rejäl bonus.
Troligen finns det en gammal hjälpmotor, den skall gå att starta lätt.
I båten finns kanske kök, dynor, kompass, fendrar, förtöjningstampar, en brandsläckare, ankare, ankarlina och annat nyttigt. Allt sådant skall vara i användbart skick. Köket skall vara säkert att använda. Ankaret är din vän om något händer med rigg eller motor..
Nu finns ju inte den perfekta båten, i vart fall inte i form av en billig 70-talsbåt. Därför får man inte vara petig på fel sätt, men man måste vara krass: allt man behöver skaffa skall prissättas, och man skall alltid vara vaken för att en finare, dyrare båt (men inte tokdyr) kan vara en bättre affär om den är komplett och väl i ordning.
Men... att seglen är slitna, att linor och block inte är nya (men hela), att gelcoaten är matt och att det finns litet skutlukt tills man städat för tredje gången betyder inte så mycket. Tampar kan man sköta om, slitna segel kan man trimma (dvs, spänna upp stenhårt...
) och köra det sista ur.
En sådan båt är inte en investering, den har ett osäkert andrahandsvärde och i den mån den är värd något, så är det bruksvärde det är frågan om.
Då gäller följande saker att kolla:
Båten får inte vara en fara för sin ägare och dennes vänner. Därför kollar man att skrovet, rutorna, däcket och luckorna är hela. Rodret skall sitta fast i båten, inget glapp. Samtidigt skall rodret förstås gå lätt. Alla block, taljor och skot (fock och storskot) skall vara hela, tillräckligt långa och utan märkbart skav och slitage. Man kan också tänka på mögelallergi, så var beredd på att sanera med klorin och ättika.
Riggen skall vara hel och oskadad. Alla beslag på masten skall sitta på sin rätt plats, maströret skall vara utan skador och sprickor. Alla wirar skall vara oskadade och hela. Vantskruvar skall gå att justera utan verktyg, dvs de skall gå lätt. (Det sista behöver man verktyg för, såklart)
Seglen skall vara hela, oskadade eller fackmässigt reparerade), alla travare skall finnas, alla infästningar hela. Revanordningen kan vara litet olika, men hur det än är ordnad, så skall den fungera. (rullrev skall ha veven, rulla lätt, bindrev skall ha alla linor och alla revlöddror och sejsingar skall vara hela. Att seglen är nya och fina är i så fall en rejäl bonus.
Troligen finns det en gammal hjälpmotor, den skall gå att starta lätt.
I båten finns kanske kök, dynor, kompass, fendrar, förtöjningstampar, en brandsläckare, ankare, ankarlina och annat nyttigt. Allt sådant skall vara i användbart skick. Köket skall vara säkert att använda. Ankaret är din vän om något händer med rigg eller motor..
Nu finns ju inte den perfekta båten, i vart fall inte i form av en billig 70-talsbåt. Därför får man inte vara petig på fel sätt, men man måste vara krass: allt man behöver skaffa skall prissättas, och man skall alltid vara vaken för att en finare, dyrare båt (men inte tokdyr) kan vara en bättre affär om den är komplett och väl i ordning.
Men... att seglen är slitna, att linor och block inte är nya (men hela), att gelcoaten är matt och att det finns litet skutlukt tills man städat för tredje gången betyder inte så mycket. Tampar kan man sköta om, slitna segel kan man trimma (dvs, spänna upp stenhårt...
Anders S
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Tack så jättemycket! Var o kollade in en Hurley i Lördags.
Den såg bra ut. Men hade en skada som gör mig lite oroad. Bifogar bild.
Det är en spricka som börjar på däck och har tagit dig ner till ena vantfästets förstärkning, under däck.
På däcket är det en liten bula men inget mjukt eller delaminering.
Hur allvarlig tror ni/ du den är? Hur fixas den bäst? Plasta om?
Filen borde komma med.
/Bergfinken
Den såg bra ut. Men hade en skada som gör mig lite oroad. Bifogar bild.
Det är en spricka som börjar på däck och har tagit dig ner till ena vantfästets förstärkning, under däck.
På däcket är det en liten bula men inget mjukt eller delaminering.
Hur allvarlig tror ni/ du den är? Hur fixas den bäst? Plasta om?
Filen borde komma med.
/Bergfinken
-
nilsnobbing
- Platinamedlem
- Inlägg: 171
- Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Bilden uteblev.
Men vid tveksamhet, gå vidare. Om inte båten är gratis och du gillar att meka.
Har du sett https://www.blocket.se/sodermanland/Hur ... m?ca=4&w=3? Visst, seglen verkar inte vara på topp men med lite spanande kanske man kan hitta begagnade ersättare i hyggligt skick. Hurley 22 är definitivt en båt lämpad för utomskärssegling, förutsatt att den är i skick för det.
Ska båten användas för både skärgård och öppet hav måste öppet hav vara den första prioriteten. Att kryssa långsamt i skärgården är trist men inte farligt.
Lycka till och rapportera hur det blir. Och ha lite is i magen och vänta tills säsongen kommer i gång. Blocket kommer att gödslas av billiga båtar.
//N.N
Men vid tveksamhet, gå vidare. Om inte båten är gratis och du gillar att meka.
Har du sett https://www.blocket.se/sodermanland/Hur ... m?ca=4&w=3? Visst, seglen verkar inte vara på topp men med lite spanande kanske man kan hitta begagnade ersättare i hyggligt skick. Hurley 22 är definitivt en båt lämpad för utomskärssegling, förutsatt att den är i skick för det.
Ska båten användas för både skärgård och öppet hav måste öppet hav vara den första prioriteten. Att kryssa långsamt i skärgården är trist men inte farligt.
Lycka till och rapportera hur det blir. Och ha lite is i magen och vänta tills säsongen kommer i gång. Blocket kommer att gödslas av billiga båtar.
//N.N
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Hej igen!
Byter ämne.
Har kollat på ström och batterier.
Det står i batteriet som jag har hittat att det tål 45 graders lutning. I en segelbåt kan det väl luta bra mycket mer än 45 grader?
Vad betyder detta? Borde jag välja ett annat batteri?
Har läst på flera andra batterier (marinbatterier) att de också tål 45 graders lutning. Så det kanske inte gör så mycket?!
Det står monterings/ lutningsvinkel.
MVH
Bergfinken
Byter ämne.
Har kollat på ström och batterier.
Det står i batteriet som jag har hittat att det tål 45 graders lutning. I en segelbåt kan det väl luta bra mycket mer än 45 grader?
Vad betyder detta? Borde jag välja ett annat batteri?
Har läst på flera andra batterier (marinbatterier) att de också tål 45 graders lutning. Så det kanske inte gör så mycket?!
Det står monterings/ lutningsvinkel.
MVH
Bergfinken
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Om det lutar mer än 45 grader när du seglar gör du något fel.
Alla borde ha skägg
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Haha, Tänkte inte på det!Peter_K skrev:Om det lutar mer än 45 grader när du seglar gör du något fel.
Tack!
/Bergfinken
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Nils!
Jag lägger upp nyheter och annat med båten här!
/Bergfinken
Jag lägger upp nyheter och annat med båten här!
/Bergfinken
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Hej!
Någon som vet om vantspridarna krävs för att rigga samt segla med båten. Har lite problem med mina vantspridare. Har sett bilder där några av de båtar inte verkar ha spridarna.
Mycket tacksam för svar!
MVH
Bergfinken
Någon som vet om vantspridarna krävs för att rigga samt segla med båten. Har lite problem med mina vantspridare. Har sett bilder där några av de båtar inte verkar ha spridarna.
Mycket tacksam för svar!
MVH
Bergfinken
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Om riggen är ritad och tillverkad med vantspridare, skall du ha det i fortsättningen också.
Vad är det för problem med dem?
Vad är det för problem med dem?
Alla borde ha skägg
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Hej!
Har minst ett av mina segel till båten urblåsta.
Kan man fixa detta med till exempel segeltvätt?
/Bergfinken
Har minst ett av mina segel till båten urblåsta.
Kan man fixa detta med till exempel segeltvätt?
/Bergfinken
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Peter_K
Problemet med vantspridarna är löst.
/Bergfinken
Problemet med vantspridarna är löst.
/Bergfinken
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Ett urblåst segel betyder att seglet har totalt tappat formen. En tvätt gör seglet renare, men har fortfarande samma form. Är seglet urblåst får man köpa ett nytt - bättre begagnade till småbåtar är så gott som omöjliga att hitta om man inte har sådan tur att en stor kappseglingsklass har samma mått på segel.Bergfinken skrev:Hej!
Har minst ett av mina segel till båten urblåsta.
Kan man fixa detta med till exempel segeltvätt?
/Bergfinken
Alla borde ha skägg
-
Bergfinken
- Silvermedlem
- Inlägg: 33
- Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
De va som jag trodde. Hur mycket påverkar detta funktionen? Seglingsegenskaperna?Peter_K skrev:Ett urblåst segel betyder att seglet har totalt tappat formen. En tvätt gör seglet renare, men har fortfarande samma form. Är seglet urblåst får man köpa ett nytt - bättre begagnade till småbåtar är så gott som omöjliga att hitta om man inte har sådan tur att en stor kappseglingsklass har samma mått på segel.Bergfinken skrev:Hej!
Har minst ett av mina segel till båten urblåsta.
Kan man fixa detta med till exempel segeltvätt?
/Bergfinken
Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?
Begreppet urblåst är ju lite subjektivt. Seglen är ju båtens motor men vi pratar inte bara hastigheten utan även kränkning. Låt en segelmakare kontrollera seglen.