Trasig VHF - tips?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
D40P
Erfaren medlem

Trasig VHF - tips?

Inlägg av D40P » sön 01 jan 2017, 15:31

Har en Skanti Leisure VHF 1000 tillverkad år 2000 fast monterad i båten. I somras slutade sändningen fungera. Jag misstänker att det är glapp i själva sändarknappen, men det kan ju vara nåt annat. Det finns inte längre service eller reservdelar till denna modell. Innan jag ger upp och köper en ny VHF tänkte jag försöka felsöka själv

Några tips från forumet?

Mattias

HansH
Diamantmedlem

Re: Trasig VHF - tips?

Inlägg av HansH » sön 01 jan 2017, 17:52

Har samma problem med en handhållen VHF av samma årgång.
Stor chans (risk...?) att den hamnar i elektronikåtervinningen.
Svårt att få isär utan att gammal plast och ärgade skruvar går sönder.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 01 jan 2017, 19:43

D40P skrev:Har en Skanti Leisure VHF 1000 tillverkad år 2000 fast monterad i båten. I somras slutade sändningen fungera. Jag misstänker att det är glapp i själva sändarknappen, men det kan ju vara nåt annat. Det finns inte längre service eller reservdelar till denna modell. Innan jag ger upp och köper en ny VHF tänkte jag försöka felsöka själv

Några tips från forumet?

Mattias
Handlar det om en korroderad manöverkontakt är det inga problem att försöka göra rent med kontaktspray och litet "motion" i knappsatserna. Sedan är det ju all ide att kontrollera antennkabel, kontakter och antenn. En "dålig antenn" kan ge detta symptom (en sändare kan tänkas detektera dålig anpassning och helt enkelt låta bli att sända för att skydda slutstegen, medan mottagning hjälpligt fungerar). Det finns instrument för att mäta antennen (SWF-mätare).

Handlar det däremot (det kan det mycket väl göra) om att komponenter (t ex effekttransistorer) gått sönder, så blir det knepigt med en gång. En gammal VHF är inte den knepigaste av knepiga tingestar, men misstag eller felval av utbyteskomponenter kan medföra att radion stör andra apparater. Den sortens reparationer kräver att man trimmar om och kontrollerar alla avstämda kretsar. Skantin är antagligen så pass ny (kompakt ihopsatt, kretskort i flera skikt etc) att det inte är trivialt att byta komponenter, även om man kan få tag på ersättningar.

Det enklaste och kanske bästa är i så fall att byta ut den. Visserligen är Skanti en kvalitetsprodukt, men det är sannolikt så att du kan bli nöjd med en lågprisradio från hyllan - det har ju hänt något de senaste 17 åren (och, den lär ju fungera).

Den här har du väl: http://www.polaris-as.dk/wp-content/upl ... Manual.pdf ?
Anders S

D40P
Erfaren medlem

Inlägg av D40P » ons 04 jan 2017, 05:14

Får se om jag kommer in i handenheten med kontraktspray. Största problemet med att köpa ny VHF är platsbrist vid nav-bordet. Skantin sitter ju dold, det är bara handenheten framme. Finns det liknande modeller fortfarande, även på lågprishyllan?

Skriv svar