Köp av första segelbåt.

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av nilsnobbing » tor 01 dec 2016, 13:22

Anders S skrev: Vegan är överreklamerad som långfärds- och oceanbåt (litet för mycket "överlevnadshistorier" för min smak i Vegan)
Det här fascinerar mig varje gång någon visar sin skepsis gentemot Vegan, med hur många seglatser måste den bevisa sig? Vilka hav måste den befara innan den befinns värdig? Den har ju testats gång på gång och befunnits duglig. Vad lutar du dig mot när du kallar den överreklamerad?

Själv skulle jag aldrig köpa en, dels för att den är ful och dels för att det nog finns bättre, men jag tycker ändå att det är fascinerande hur många som dömer ut den enskilda svenskbyggda modell som antagligt slukat flest mil på djupa vatten.

//N.N

Ps. Ursäkta sidospåret.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av sangris » tor 01 dec 2016, 17:00

IF är en fin båt. Dessutom tillverkad bara drygt två mil från där jag, bor i de djupa Smålandsskogarna...:-)
Men satsa inte på en båt med utombordsmotor om du tänker dig ut på större vatten. På eskaderseglingarna som Kryssarklubben anordnar till Læsø, mellan Danmark och Sverige, är båtar med dylika snurror inte välkomna. Och då seglar man ändå tillsammans med andra båtar...

Maxi77-76
Trogen medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 19 okt 2016, 15:19
Ort: Alingsås

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Maxi77-76 » fre 02 dec 2016, 13:26

Är nybörjare själv så jag kan bara dela med mig av en erfarenhet.

Vi (jag + flickvän) hyrde en IF (plastbåt) en sommar och seglade runt på västkusten. Många har börjat i en sån och blir nostalgiska när dom ser den och vips så har man lite vänner i en hamn som gärna hjälper till att hitta plats att lägga till osv. Alla som inte har den tycker denär den bästa båten som finns.

Vi låg inblåsta/regnade två dagar och jag höll på att bli galen. Den båten hade inget bomkapell eller liknande så för att undvika att det tokregnade in var man tvungen att ha luckorna stängda. Då märker man hur otroligt jobbigt det är att ha så lågt i tak. Man kunde inte dra på sig ett par jeans utan att lägga sig ner, och konstant fick man kryp/huka omkring. Fick ont i ryggen etc...

Då bestämde jag mig för att det är nya tider nu och så små båtar är passé, så jag började kolla MAXI84/87 som kändes som om man var i himlen när man gick in i dom.

Sen fick vi en Maxi77 så dom planerna gick i stöpet. Maxi77 är ju klart bättre än en IF map ståhöjd men når inte ända fram som Maxi84/87 gör.

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av eriksbo1 » fre 02 dec 2016, 15:16

tillin skrev:Jag är en ung kille på 26 år som har börjat drömma om segling, har noll erfarenhet om just segling men tillbringar mycket tid på sjön och sommarstugan och jobbar även på fartyg som lättmatros.

Har börjat gå och tänka över på att köpa segelbåt och men har noll koll på vad man ska kolla efter om man ska just köpa segelbåt, kommer förmodligen mest segla själv om det blir så att jag köper en båt och undra vilken modell man ska köpa och vilken utrustning den ska helst ha.
Drömmen vore att åka längre sträckor t:ex kanske till spanien men man måste först börja med något som är genomförbart, så det blir väl att först att segla runt finska kusten för att sedan kanske segla till sverige eller runt i bottniska viken/östtersjön och kanske segla till några länder som är inom räckhåll.

Själv så har jag just fastnat för Maxi seriens båtar (68-87) men hur är just dessa att segla solo eller att korsa bottniska viken eller att åka lite längre med?

Sedan om ni har förslag på andra båtar som är i ungefär samma storleksklass så får ni gärna rekommendera, och hur mycket ska man satsa på en båt? hade kanske tänkt att betala kanske max ca 10 000€ +- men gärna mindre.

Tacksam för svar. :D
På Nettivene-sajten i Finland (msv Blocket) finns 135 båtar i klassen 5-10 000 euro, bl a flera av dem som nämnts ovan och förstås därtill en del som är vanligare i Finland, som Finnexpress 83, Finn 26, Avance. Ligger i den kategori du söker. Sikta in dig på skärgårdssegling till en början! En ocean-going yacht blir aktuell senare får vi hoppas.

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av KaptenKlant » sön 04 dec 2016, 20:44

Många relevanta svar och synpunkter här, men jag tycker en aspekt är lite bortglömd....vi har ju alla en tendens att rekommendera från vår egen "horisont" eller ståndpunkt, ofta modifierad över några decenniers båtägande och semesterseglande.

Trådskaparen är som jag förstått det ung, med begränsad budget och inga (?) tidigare seglingserfsrenheter. Om det antagandet är riktigt vill jag varmt rekommendera honom att lära sig segla först och köpa båt sen. Om seglingsklubb/skola finns i närheten, segla Laser eller liknande rolig enmNsjolle ett tag. Alternativt, om han vill lära sig i kölbåt, en H-båt, IF, Express eller annat i den storleken som svarar på trim direkt så man får respons på sina aktioner. Min känsla är att det måste vara svårt att lära sig segla i en halvtommare, som Ballad eller liknande ( inte särskilt kul att dra runt en lättvindsgenua ensam på en sån när man ska kryssa igenom smalt sund t. Ex.

Känner han sen för att "byta upp sig" till större o bekvämare längre fram är det inga problem, men börjar man med en större, trögare båt är ju risken att man tröttnar rätt kvickt och köper kajak i stället?!

Själv är jag närmare 60, köpte min första kölbåt (A-22) runt 20 och har seglat på sen dess. Har nu en 35-fotare som är den största båt jag ägt, sen tre år tillbaka i Franska Polynesien där. I bor ombord 2 pers permanent. Då jag efter över tio år på havet, fick längtan efter skärgårdssegling igen köpte jag i somras en tidig H-båt och ensamseglade 7 veckor. Sthlms N o M skärgård, 3-4 veckor runt Åland och Skärgårdshavet. Känns som den roligaste båt jag seglat, njöt i fulla drag burkande i överlevnadsdräkt med rorkultsförlämgsren i handen. En båt som är så lätt, svarar så snabbt på trim gör ju att man har ett flin från öra till örafrån morgon till kväll!

Komfort? - allt är relativt, ingen flytande sommarstuga precis, även om jag använder den som en sån. Jämfört med kajak och tält/bivack är det ju rena lyxboendet. Som allt annat i livet handlar det om prioriteringar.

Lång post, jag vill bara puffa lite för segling som nöje och njutning i kontrast till ett flytande semesterboende. Eftersom jag varit utomlands i ca tio år ser jag kanske tydligare den för mig tråkiga trenden när det gäller svenskens båtval.

Självklart om man är barnfamilj med 3 kottar, faller IF och liknande bort, men jag kan ju inte låta bli att undra vad det beror på att man ser så många 40-50 fotare i skärgårn numera. Väldigt sällan under segel dessutom. För jobbigt att hissa på? Vinden från 'fel håll' med hänsyn till i förväg gjord detaljerad resplan för semestern?

Lycka till vilken Båt du nu än köper, vi behöver många fler ungdomar som seglar på egna båtar. Om inte lär jag bli ensam i skärgårn om några år! ;-D
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Göran_
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 15 aug 2016, 22:52

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Göran_ » mån 05 dec 2016, 00:54

KaptenKlant skrev: Själv är jag närmare 60, köpte min första kölbåt (A-22) runt 20 och har seglat på sen dess. Har nu en 35-fotare som är den största båt jag ägt, sen tre år tillbaka i Franska Polynesien där. I bor ombord 2 pers permanent. Då jag efter över tio år på havet, fick längtan efter skärgårdssegling igen köpte jag i somras en tidig H-båt och ensamseglade 7 veckor. Sthlms N o M skärgård, 3-4 veckor runt Åland och Skärgårdshavet. Känns som den roligaste båt jag seglat, njöt i fulla drag burkande i överlevnadsdräkt med rorkultsförlämgsren i handen. En båt som är så lätt, svarar så snabbt på trim gör ju att man har ett flin från öra till örafrån morgon till kväll!
Jag siktar på att gå över till Åland i sommar med min IF. Det är första gången jag far över - funderat på att starta en ny tråd men det skadar väl inte att fråga mer direkt. Vart i Stockholms skärgård låg du innan du for över till Åland? Hur lång tid tog det? Vilka vindar är "okay" för en båt i vår storlek när man sitter mitt i Östersjön och vad är "optimala förhållanden" för en passage?

Antar att mina frågor låter barnsliga för många, men skadar inte att undersöka noggrant första gången!

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av KaptenKlant » mån 05 dec 2016, 19:29

[quote="

Jag siktar på att gå över till Åland i sommar med min IF. Det är första gången jag far över - funderat på att starta en ny tråd men det skadar väl inte att fråga mer direkt. Vart i Stockholms skärgård låg du innan du for över till Åland? Hur lång tid tog det? Vilka vindar är "okay" för en båt i vår storlek när man sitter mitt i Östersjön och vad är "optimala förhållanden" för en passage?

Antar att mina frågor låter barnsliga för många, men skadar inte att undersöka noggrant första gången![/quote]


Inte alls barnsligt. Alla kloka, normalt funtade människor är "rädda" för det okända, det oprövade. Genom att gå utanför vår komfortzon, eller erfarenhetsbas, utvecklar vi nya färdigheter och får självkänslan att växa vilket är en kick i sig själv.

Din fråga får mig att minnas mina första överfarter av den typen med viss nostalgi och värme. Jag gick till Gotland från Byxelkrok(kortaste vägen över öppet hav) igen liten 6 metersbät. Detta var 1980 eller så, och GPS var nåt okänt. Alltså, kompass (vanlig orienteringskompass tejpad på sittbrunnsbänken och papperssjökort. Låter som forntiden för er under 40 utan tvivel. Hur som helst, Gotlandskortet å Enna sidan och båtsportkortet.... Problemet var att jag onte hade( hrmm, begränsade finanser för en fattig student) översiktskort där kursen kunde plottas. Alltså la kag korten på parkettgolvet dör hemma och med hjälp av Lat- och Longsskalorna extrapolerade över golvet ;-) tog jag ut en kompassers mot Visby. (Då det var långt innan järnridån revs var jag orolig för att missa Gotland och hamna i Baltikum bland kulsprutetornen.... Jo det verkar löjligt idag... Så valde att sikta mitt på ön för säkerhets skull. ca 50 nM. Båten var långt ifrån snabb, så vi gick över med en väderprognos N- NV 8-12 från SMHI för att var säkra på att komma över innan sommarnatten la sig. Det gick enligt planen, trots att det blåste kuling och lite till de sista 10-12 sjömilen. Avdriften på "lådan" var noterbart och vi hamnade i Klintehamn ( silos syntes på långt håll vilket förenklade angöringen). När vi knöt fast i hamnen tittade båtgrannen upp med förfärad min och undrade om vi verkligen hade gått från Visby i detta väder. Totalt oförstående svarade jag att " näe från Öland".

Allt gick ju bra och även efter att numera ha 40000 sjömil som längsta översegling kommer nog alltid min första Gotlandsseglong att förbli mitt största äventyr till sjöss.

Vad kunde vi gjort bättre? Valt en annan dag så klart, vi låg "inblåsta" i Klontehamn 3 dygn, medan vi torkade alt vi hade ombord, allt var nämligen väl marinerat eftersom förluckan och " fönstren" på båten läckte en gnutta.

Till Åland är set ca 25 nM från Arholma- kortaste vägen. Alltså fem timmar om din båt kan snitta 5 knop. Inget märkvärdigt men välj en dag med lämplig vind, inte För svag, och inte kuling.. Helst inte motvind heller förstås. Kompasskurs är allt du behöver. Vindkraftverken S om Mriehamn syns på lååångt håll, på natten kan du navigera efter de röda ljusen på dem hela vägen över. En sak till, välj en dag med stabilt väder, dimma och regn onte så kul. lycka till! Åland är ett paradis för seglare

I somras var jag så sugen på att segla dit att jag startade med väldigt svag vind, inte det bästa, men en H-båt behöver inte mycket för att göra 3-4 knop.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Mats Brage » mån 05 dec 2016, 19:50

Hej,

jag har seglat en del småbåtar genom åren och visst är IF en bra båt, och den blir nig mitt val som första båt - dock skulle jag vilja påpeka att nya bra segel till en IF (stor och rullgenua i laminat) kostar c:A 30 000 - och många båtar från 70/80 talet (inte alla dock) har inte bara en gammal motor utan också gamla segel - totalt blir det en ganska stor kostnad som jag tycker du ska ta med i kalkylen (vid fynd!) eller valet av din första båt. Resterande delar av utrustningen är mer hanterlig utgift

Mats
Scanner 391 nr 142

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av KaptenKlant » mån 05 dec 2016, 20:22

Mats Brage skrev:Hej,

jag har seglat en del småbåtar genom åren och visst är IF en bra båt, och den blir nig mitt val som första båt - dock skulle jag vilja påpeka att nya bra segel till en IF (stor och rullgenua i laminat) kostar c:A 30 000 - och många båtar från 70/80 talet (inte alla dock) har inte bara en gammal motor utan också gamla segel - totalt blir det en ganska stor kostnad som jag tycker du ska ta med i kalkylen (vid fynd!) eller valet av din första båt. Resterande delar av utrustningen är mer hanterlig utgift

Mats

Sant, personligen ser jag ingen fördel med rullgenua på båtar denna storlek, men det är ju valfritt. Jag brujkar rigga en tunn lina 6 mm t.ex. Från fallhornwt genom varannan var tredje postolhake till ett litet block vid halshornet på däck och vidare till luckgaraget där resten av trimmet finns. Då lan jag enkelt få ner förseglet på däck, sen är det vara att ta hem på skotet och seglet ligger snällt på fördäck tills jag har tid att rulla det. Enkelt, mycket billigare än rulle, och utan prestandaförlust på kryss fr a.

Laminatsegel är bra, men dyra. Både IF, H-båt och express kappseglats flitigt, och klassreglerna tillåter endast Dacron, inga exotiska dyra mtrl. För att hålla kostnaderna på en vettig nivå för kappseglarna. Det ser jag som ännu en fördel med just de här båtarna. Jag brukar köpa segel, som kappseglats 1-2 säsonger( säg tio race) för väldigt vettiga pengar som fortfarande har många år som goda cruisingsegeö framför sig. En stormfock, kan vara äldre då de sällan är slitna ;-). Kan vara ett bra komplement om man planerar att segla mer än 24 timmar i taget. Dock är väderprognoserna så bra i dag att 48 timmar med en bra prognos att börja med inte bör vara några problem.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Mats Brage » mån 05 dec 2016, 21:33

Håller helt med att välja en båt som kappseglas aktivt och har ett aktivt klassförbund är att föredra, och då kan du hitta bra begagnade segel vilket drar ned kostnaden. Jag tog exemplet med rulle eftersom om man ska segla själv kan det vara en fördel, men den viktiga punkten är att när man ser efter i plånboken och bestämmer hur mycket man ska satsa på sin båt, ska man ta hänsyn till seglet och motor, som med nypris, kan överstiga båtens inköpspris, och alla vi som seglat utseglade segel och sedan bytt har upplevt skillnaden både i fart men också hur båten uppträder ( för att inte tala om att en pålitlig motor är en säkerhetsfråga).

Men du har definitivt en poäng att leta bra begagnade segel via klassförbund eller segelmakare - även spinacker brukar vara riktigt billiga om man köper en begagnad.

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Anders S » mån 05 dec 2016, 23:57

nilsnobbing skrev:
Anders S skrev: Vegan är överreklamerad som långfärds- och oceanbåt (litet för mycket "överlevnadshistorier" för min smak i Vegan)
Det här fascinerar mig varje gång någon visar sin skepsis gentemot Vegan, med hur många seglatser måste den bevisa sig? Vilka hav måste den befara innan den befinns värdig? Den har ju testats gång på gång och befunnits duglig. Vad lutar du dig mot när du kallar den överreklamerad?

Själv skulle jag aldrig köpa en, dels för att den är ful och dels för att det nog finns bättre, men jag tycker ändå att det är fascinerande hur många som dömer ut den enskilda svenskbyggda modell som antagligt slukat flest mil på djupa vatten.

//N.N

Ps. Ursäkta sidospåret.
Problemet med Vega är att den är byggd för att vara en duglig semesterbåt i sommarvatten. Den har alldeles för många strukturella problem, där maststöttningen (mastskottet) är ett av de man måste göra något åt. Sedan är skarven mellan däck och skrov vanligen otät. Fönstren skall vi inte tala om, de sitter i gummilister, och kan tryckas in om man åker på tvären in i en våg.

Vega är inte dålig eller omöjlig att få stil på, men i sitt ursprungliga utförande har den brister man måste vara medveten om. Trots dessa har många seglat långa sträckor men detta gäller ju i så fallo för många båtar. Vegans stora poäng är att den (numera) är billig, inte att den är särskilt bra.

Sådär, dagens sågning.
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av KaptenKlant » tis 06 dec 2016, 18:36

Anders S. Och dagens sågning.


Personligen håller jag helt med dig, dessutom är ju inte Vega nån vidare kryssbåt. Detta har den såvitt jag förstår gemensamt med andra av Per Brohälls båtar. ( så fick jag oxå såga lite) Till Brohälls försvar får man väl då anföra att hans uppdrag inte var art skapa en snabb båt, eller en rymligare konkurrent till Folkbåtar/IF.

OM jag har förstått rätt var väl Albin mer ute efter en seglande motsvarighet till Albin 23\25 på motorbåtssidan. Båda dessa, liksom Vegan och Viggen stora succéer för Albin utan tvivel.

Trots sina uppenbara brister fortsätter den ju att göra fantastiska resor till sjöss med oförvägna skeppare.

Mest notabelt Rutherford ( tror jag han heter) som seglade non-stop(?) runt de båda amerikanska kontinenterna. Nordvästpassagen och Kap Horn. Det måste man ju beundra. Vegan har "owners associations" i både US och UK och kultstatus helt klart.... Jarle Andhöy har ju också gjort anmärkningsvärda ( i dubbel bemärkelse) turer i Vega.

För eett par år sen upptäckte jag en Vega ankrad inte långt från oss här på Tahiti. Den såg lite "skum" ut och efter en koll i kikaren insåg jag att den var nedlastad åtminstone 15 cm under designad vattenlinje. Huga, inte alls bra så klart. Det visade sig var en ing holländsk segelmakare ombord, för tillfället med en gast men vanligen ensamseglade. När vi lärt känna varandra lite grann försökte jag försynt att tipsa om att det kan vara farligt att överlasta en båt på det viset, vilket han nog höll med om, men som segelmAkare mååååste han ju ha 2 tunga symaskiner ombord, därtill ett stort dragspel och Gud vet vad. Han hade klarat vinterstorm i Medelhavet (Mistral) och båten var förstärkt, givetvis maststöttan, sen hade han " submmariniserat" den genom att ersätta ruffluckorna med en stor Lewmar ocean monterad så att sen öppnade uppåt, så den skulle inte sjunka det var helt klart. För övrigt har jag aldrig sett ett så utseglat och gulnat storsegel i hela mitt liv. Han tillbringade 2-3 dar vid sin symaskin, lappade och la till sådär en 40 meter sicksack- söm.

Med vilja och lte modifieringar går det mesta. Segla lugnt.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Peter_K » tor 08 dec 2016, 15:01

KaptenKlant skrev: OM jag har förstått rätt var väl Albin mer ute efter en seglande motsvarighet till Albin 23\25 på motorbåtssidan. Båda dessa, liksom Vegan och Viggen stora succéer för Albin utan tvivel.
Då har du förstått det fel.
Vega kom 1966, Albin 25 kom 1968 - och Albin 23 kom 1978.
Vega är den första modellen Albin Marin tillverkade själv, innan var man beställare och initiativtagare till P-28:an för att ha någonstans att stoppa de motorer man tillverkade (lite förenklat).
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av Sailbear » tor 08 dec 2016, 15:54

Tycker inte man ska tänka så mycket, eller iaf för mycket med sin första båt. Så länge segel och motor är bra och båten tar dig ut på havet duger nog både if, vega, maxi båtarna och många andra.
Värt att tänka på dock är att man kanske extra mycket som ung gärna vill få med sig sina kompisar ut och då är det lite enklare med en lite rymligare båt. Men trådskaparen skrev att han främst seglar själv, och då spelar det kanske inte så stor roll. Men livet förändras, rätt var det är så har han/man en partner man vill få med ut på äventyr.. Stort plus dock med båtar som det tävlas med för tillgång till segel, samt engagerat folk som har kunskaper om båttypen.
Har aldrig seglat Vega, men tycker det är lite av en ungdoms-dröm båt. Billig, rymlig, plats till grill, stereo, öl (för ö/hamn hygge) och sovande gäster mm.
Själv ångrar jag lite att jag inte såg över seglen/rigg mer i mina båtköp. Är båten inte rolig eller rent av besvärlig och farlig att segla drar man sig för att gå ut..

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Köp av första segelbåt.

Inlägg av KaptenKlant » tor 08 dec 2016, 21:46

Peter_K skrev:
KaptenKlant skrev: OM jag har förstått rätt var väl Albin mer ute efter en seglande motsvarighet till Albin 23\25 på motorbåtssidan. Båda dessa, liksom Vegan och Viggen stora succéer för Albin utan tvivel.
Då har du förstått det fel.
Vega kom 1966, Albin 25 kom 1968 - och Albin 23 kom 1978.
Vega är den första modellen Albin Marin tillverkade själv, innan var man beställare och initiativtagare till P-28:an för att ha någonstans att stoppa de motorer man tillverkade (lite förenklat).

Tackar för informationen, man lär sig varje dag något nytt. Båtnörd, jag? Jooo, nog är det väl så.... :D
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Skriv svar