PC-Navigation

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: PC-Navigation

Inlägg av T » mån 21 nov 2016, 22:33

OttoW skrev:Om du funderar på en platform baserad på Raspberry Pi vill jag rekommendera Openplotter (http://www.sailoog.com/en/openplotter). OpenCPN + en massa andra bra funktioner, bla AIS för en mycket billig peng.
Tack för tipset! Ska kolla in och läsa på.
Det stora problemet var dock att trådlöst använda androidplattan som monitor och tangentbord. Men jag insåg just att det är ettochetthalvt år sen jag senast försökte. Det kanske har hänt nåt under tiden?

:o
/T

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: PC-Navigation

Inlägg av OttoW » tis 22 nov 2016, 10:36

Det skall fungera bra att ha en platta som skarm/tangentbord har jag förstått. Dock inte provat själv. Här finns en enorm tråd med massa info, sök i den http://www.cruisersforum.com/forums/f13 ... 52754.html

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: PC-Navigation

Inlägg av T » tis 22 nov 2016, 13:51

OttoW skrev:Det skall fungera bra att ha en platta som skarm/tangentbord har jag förstått. Dock inte provat själv. Här finns en enorm tråd med massa info, sök i den http://www.cruisersforum.com/forums/f13 ... 52754.html
Enorm var ordet... om ens det räcker...
Jag får nog börja med att fräscha upp mina RPi-kunskaper och få igång burken med OpenCPN igen. Sen får jag ta tag i din mastodonttråd. Jag har kollat lite grann, det verkar vara rätt avancerat och komplicerat och kanske med mer funktionalitet än jag behöver... men det ger sig nog.

:o
/T

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: PC-Navigation

Inlägg av OttoW » tor 24 nov 2016, 13:12

Avancerat ja, speciellt komplicerat nej.
Tog mig inte lång stund att få igång grejorna. Satte upp WiFi Access Point/Bridge, SDR-AIS, USB - NMEA 0183 converter och så Chartplotter förstås.
Håller på och labbar med temperatursensorer nu, vill plotta data liknade det som gjorts här: http://www.tiarora.no/plott-av-vind-og-temperaturer/

Mvh Otto

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: PC-Navigation

Inlägg av Seawolf » tor 24 nov 2016, 19:32

Är det inte att gå över ån efter vatten att ha en PC som plottermotor, för att sen koppla en läsplatta till den som skärm?

Vill man som jag använda bitmappade sjökort så kan man använda åtskilliga plottermjukvaror till dem. Jag föredrar Android, och där gillar jag Oziexplorer (kostar några hundra) samt Androzic (gratis). ENda abret är att man behöver konvertera BSB-KAP-korten till OZI-formatet (via en gratis konverterare) men det ger då även fördelen att man får fler zoomningsnivåer, och tydligare bilder vid dessa .
Androzic har även funktionen att den sömlöst visar sjökorten skarvlöst, även om bitmap-skalan är olika. Detta sker online utan föregående konfigurering.

I mitt fall har jag även skannat och kalibrerat de flesta kända och okända naturhamnarna från mina handböcker, men även från Internetflygfoton. De visas sen direkt med de vanliga sjökorten, på rätt plats, och med skala anpassad till huvudkartan.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: PC-Navigation

Inlägg av T » tor 24 nov 2016, 22:25

Seawolf skrev:Är det inte att gå över ån efter vatten att ha en PC som plottermotor, för att sen koppla en läsplatta till den som skärm?
...
Personligen är jag inte direkt ute efter vatten, vilket lär vara ett farligt gift, som omger Visby stift.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: PC-Navigation

Inlägg av Seawolf » fre 25 nov 2016, 07:44

T skrev: Personligen är jag inte direkt ute efter vatten, vilket lär vara ett farligt gift, som omger Visby stift.

:o
/T
Eller som de tre kompisarna som efter en våt natt vaknade med bakis. Den ene sade att han druckit whisky och vatten, den andre hade druckit vodka och vatten och den tredje rom och vatten. Så de drog slutsatsen att det är vattnet man blir bakis av.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: PC-Navigation

Inlägg av OttoW » fre 25 nov 2016, 13:30

Strömförbrukningen kan nu vara en anledning tex.
En PI med GPS, AIS och NMEA-brygga drar ca 15W, det är inte många PC som kommer ned till sådana nivåer.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: PC-Navigation

Inlägg av Seawolf » sön 27 nov 2016, 08:04

OttoW skrev:Strömförbrukningen kan nu vara en anledning tex.
En PI med GPS, AIS och NMEA-brygga drar ca 15W, det är inte många PC som kommer ned till sådana nivåer.
Jag har bl.a. en Sony Xperia Z3 Compact läsplatta. Den är vattentät, den syns hyggligt i solsken, den går en hel dag på sina egna batterier, man kan ansluta laddkabel så att den fortfarande är vattentät, och då drar den i genomsnitt kanske 5 W. Dessutom kan man via Wifi till en mobil (eller om man skaffar en variant med SIM) även surfa och se TV och Play-TV på den.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: PC-Navigation

Inlägg av T » mån 28 nov 2016, 14:19

Seawolf skrev:
OttoW skrev:Strömförbrukningen kan nu vara en anledning tex.
En PI med GPS, AIS och NMEA-brygga drar ca 15W, det är inte många PC som kommer ned till sådana nivåer.
Jag har bl.a. en Sony Xperia Z3 Compact läsplatta. Den är vattentät, den syns hyggligt i solsken, den går en hel dag på sina egna batterier, man kan ansluta laddkabel så att den fortfarande är vattentät, och då drar den i genomsnitt kanske 5 W. Dessutom kan man via Wifi till en mobil (eller om man skaffar en variant med SIM) även surfa och se TV och Play-TV på den.
Jag antar att du mätt... dina 5 W, alltså. Drar den 5 W med nav-program igång och GPS, AIS och NMEA anslutna? Och skärmen på, förstås.

En RPi är att betrakta som ett komplement till en surfplatta eller i mitt fall, kanske tvärtom. RPi 3 som jag uppgraderade mig till, drar 0,4 A normalt, anslutna USB-enheter kan matas med max 1,2 A. Vid 5 volt.

Men RPi är en dator och surfplattan fungerar som monitor/tangentbord. Med den datorn kan du göra det mesta som man kan göra med vilken dator som helst (kanske tveksamt med avancerade spel men det är inget jag ägnar mig åt).
Vill man inte ha nån dator så finns ju numera OpenCPN även för Android. Och sen finns ju en uppsjö av andra appar, förstås men hur dom hanterar AIS, NMEA, gribfiler och annat har jag ingen koll på alls.

Mitt Android-Rpi- projekt är ett litet vinterpyssel som inte alls handlar om att gå över ån efter vatten (som alltså ska undvikas i alla sammanhang utom segling).

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: PC-Navigation

Inlägg av Seawolf » ons 30 nov 2016, 19:34

T skrev: Jag antar att du mätt... dina 5 W, alltså. Drar den 5 W med nav-program igång och GPS, AIS och NMEA anslutna? Och skärmen på, förstås.



:o
/T
För att vara mer exakt, så mätte jag jag Xperia Z3 Compact:s elförbrukning under dessa förhållanden:

- Plottermjukvara Oziexplorer för Android igång,
- Gps aktiverad
- Wifi igång
- ljusstyrka uppskruvad till max
- Plattan laddad till 97%
- Samtidig laddning via USB, 5VDC

Strömförbrukningen under dessa förhållanden varierade lite mellan 0.53 och 0.45 ADC vid 5VDC. Säg 0.5 A

Alltså drog den då c:a 0.5 x 5 = 2.5 W, med en medioker 12/5V-omvandlare med c:a 80% verkningsgrad motsvarar det ungefär 3W för 12v, och en ström på c:a 0.25ADC vid 12VDC
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: PC-Navigation

Inlägg av T » ons 30 nov 2016, 22:08

Seawolf skrev:
T skrev: Jag antar att du mätt... dina 5 W, alltså. Drar den 5 W med nav-program igång och GPS, AIS och NMEA anslutna? Och skärmen på, förstås.



:o
/T
För att vara mer exakt, så mätte jag jag Xperia Z3 Compact:s elförbrukning under dessa förhållanden:

- Plottermjukvara Oziexplorer för Android igång,
- Gps aktiverad
- Wifi igång
- ljusstyrka uppskruvad till max
- Plattan laddad till 97%
- Samtidig laddning via USB, 5VDC

Strömförbrukningen under dessa förhållanden varierade lite mellan 0.53 och 0.45 ADC vid 5VDC. Säg 0.5 A

Alltså drog den då c:a 0.5 x 5 = 2.5 W, med en medioker 12/5V-omvandlare med c:a 80% verkningsgrad motsvarar det ungefär 3W för 12v, och en ström på c:a 0.25ADC vid 12VDC
Jag hittar inte dom 5 wattarna?
Bortsett från det; har du nån app som visar plattans interna förbrukning, eller finns det kanske nån inbyggd funktion i Android? Eller handlar det om att räkna baklänges från båtens 12 V-system?

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: PC-Navigation

Inlägg av Seawolf » ons 30 nov 2016, 22:32

T skrev: Jag hittar inte dom 5 wattarna?
Bortsett från det; har du nån app som visar plattans interna förbrukning, eller finns det kanske nån inbyggd funktion i Android? Eller handlar det om att räkna baklänges från båtens 12 V-system?

:o
/T
Nej, jag mätte strömförbrukningen genom att skala av ytterhöljet på en liten USB-skarvsladd så att jag kunde mäta strömmen med en DC-tångamperemeter. Mätområde 00.00 - 39.99 Amp. Inte så noggrannt förstås, men inte alldeles galet heller. Sen räknade jag ungefärligt framlänges vad en 12VDC/USB-laddare antagligen har som verkningsgrad vid den strömstyrkan.

Plattan drar mer när den laddar sitt halvtomma platt-batteri, kanske uppåt 2A 5V, och särskilt när den används fullt samtidigt.

Men då plattan är nära fulladdad så drar den bara vad som behövs för att hålla den gående. Detta är ju så att säga långtidsförbrukningen. Just denna serie av Xperiaprylar (inkl telefonerna) har ett magnetiskt ladduttag i form av två stift. Det hela är vattentätt, så man kan ha denna laddning igång även ute i regnet. Samma gäller telefonen, Xperia Z3. (Ja just det: Jag har förstås hela kitet av alla sveriges, finlands och hydrographicas sjökort inkl. de flesta naturhamnskisserna från olika böcker etc. skannade och kalibrerade i både telefonen och plattan.)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: PC-Navigation

Inlägg av OttoW » tor 01 dec 2016, 15:51

Jag tog mig tid att mäta på min Openplotter-setup nu, med ett kalibrerat instrument.
Jag hade fel tidigare, totala förbrukningen ligger mellan 0.35-0.45A 12v, alltså runt 5W för HELA mitt system.
Jag kör följande:
Rasperry PI 3
7-portars aktiv USB-HUB
GPS-puck (äldre BU-353)
SDR-AIS
USB - NMEA 0183 converter
1-Wire USB adapter (DS9490R) med 1st DS18B20 temp-sensor
Extra WiFi-adapter (8192CU-baserad, för att kunna brygga trådlösa nät)
Trådlös mus/tangentbord (USB-adapter, 433MHz)
Pi'ens inbyggda WiFi och Bluetooth är på.
OpenCPN igång.

Vad som saknas här är en skärm, där har jag inga siffror på förbrukning IRL på 12v.

Otto

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: PC-Navigation

Inlägg av OttoW » tis 31 jan 2017, 21:48

Uppföljning på detta, eftersom jag nu hittat en riktigt bra strömsnål skärm för 12v
Jag kör nu på en Lilliput FA1012-NP/C/T (http://www.lilliputuk.com/monitors/hdmi/fa1012/), och min totala förbrukning med allt ovan + skärmen igång är aldrig över 11W, ligger på mellan 9 och 10.5.

/Otto

Skriv svar