Hej alla kloka,
Funderar på vattenpumpen till färskvattenkylningen. Varför måste den vara eldriven?
Har en Volvo Penta MD5 med vad jag tror är en originalmonterad Marteckylning. Den har ju som många andra äldre dieselmotorer fördelen att kunna vevas igång för hand om strömmen av någon anledning skulle ta slut. Men utan ström går ju inte pumpen till färskvattenslingan, eller hur?
Eller kan den gå på den ström som en fungerande generator ger, även om batteriet dött? (Ni ser att jag inte kan mycket om båt-el.. )
Hursomhelst tycker jag att det vore bättre med en remdriven pump, så är motorn helt självförsörjande, gärna utan ytterligare en impeller att serva förstås, om det finns sådana pumpar? Gissar att det kan ha med varvtal att göra men ska låta det vara osagt.
Tusen tack för tips!
Remdriven pump till färskvattenkylningen
Re: Remdriven pump till färskvattenkylningen
Javisst vore det säkrare och ur ett perspektiv enklare med remdrift på färskvattenkylningen. Många motorer med inbyggd färskvattenkylning (dvs byggd från början) har detta. Men för en eftermonterad del som dessutom skall tryckas in i trånga båtutrymmen är en liten elmotor enklast och billigast.
Om det ordinarie batteriet har bottnat och man får veva igång motorn (det går med en MD5, men inte i alla båtar. Lätt att slå sig ordentligt. Skulle inte göra det själv.), då finns det lite olika möjligheter:
1) om generatorn mår bra borde den klara att ge spänning nog åt elmotorn till färskvattenkylningen - det är bara en liten pump, den drar inte mycket. Men det fanns kanske någon anledning till att batteriet bottnade?
2) det är relativt enkelt att koppla förbi färskvattenkylningen och köra med råvatten. Det går det med.
3) det går ju alltid att ha ett litet billigt batteri för färskvattenpumpen, om man nu är oroligt lagd. Ett par hundra kan det väl kosta. Jag hade inte gjort det, (1) och (2) borde vara tillräckligt men smaken är som bekant delad. En sådan lösning är med stor säkerhet billigare än att själv skaffa remskiva, pump osv för att få en motordriven pump, som förresten inte heller är felfria.
/J
Om det ordinarie batteriet har bottnat och man får veva igång motorn (det går med en MD5, men inte i alla båtar. Lätt att slå sig ordentligt. Skulle inte göra det själv.), då finns det lite olika möjligheter:
1) om generatorn mår bra borde den klara att ge spänning nog åt elmotorn till färskvattenkylningen - det är bara en liten pump, den drar inte mycket. Men det fanns kanske någon anledning till att batteriet bottnade?
2) det är relativt enkelt att koppla förbi färskvattenkylningen och köra med råvatten. Det går det med.
3) det går ju alltid att ha ett litet billigt batteri för färskvattenpumpen, om man nu är oroligt lagd. Ett par hundra kan det väl kosta. Jag hade inte gjort det, (1) och (2) borde vara tillräckligt men smaken är som bekant delad. En sådan lösning är med stor säkerhet billigare än att själv skaffa remskiva, pump osv för att få en motordriven pump, som förresten inte heller är felfria.
/J
Re: Remdriven pump till färskvattenkylningen
Om man tar fasta på bme:s fråga, och Jaramaz svar, kan man ju ganska lätt landa i en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000035160/
(Det är valfritt att gynna Biltema; motsvarande produkt finns i andra förklädnader...)
Men den löser ju Jaramas ömma knogar (finns det ens en vev, och kan den svingas så vildsint som brukar krävas?) och elpumpsdriften i ett svep. Laddar inte generatorn lär den ju räcka hem eller till reparationsplats, kan man tycka.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000035160/
(Det är valfritt att gynna Biltema; motsvarande produkt finns i andra förklädnader...)
Men den löser ju Jaramas ömma knogar (finns det ens en vev, och kan den svingas så vildsint som brukar krävas?) och elpumpsdriften i ett svep. Laddar inte generatorn lär den ju räcka hem eller till reparationsplats, kan man tycka.
Anders S
Re: Remdriven pump till färskvattenkylningen
remdrift på färskvattenkylningen funkar väldigt bra
har fått bygga om en Yanmar 2QM20 där jag satte dit eget kylsystem ( koppar rör utv.
där el pumpen gick sönder efter 2år satt under durken För att minimera luft I pump ( ingen bra miljö för el ) var träbåt
och byte till remdriven pump
jag hade extra kilspår I svänghjulet så det var enkelt att byta
har fått bygga om en Yanmar 2QM20 där jag satte dit eget kylsystem ( koppar rör utv.
där el pumpen gick sönder efter 2år satt under durken För att minimera luft I pump ( ingen bra miljö för el ) var träbåt
och byte till remdriven pump
jag hade extra kilspår I svänghjulet så det var enkelt att byta
Re: Remdriven pump till färskvattenkylningen
Tack för snabba svar och alla bra tips.
Att som Jaramaz föreslår koppla förbi färskvattenkylningen i en nödsituation är ju lika enkelt som genialt. Lika enkelt är förstås att ha en starthjälp i båten, det är ju inte förbehållet bilar.
Visst finns en vev och den har använts med framgång. En skön känsla att snurra fart på vevhjulet och släppa ner dekompressionsspaken och höra henne tuffa igång (när det funkar...)
Är det förresten någon som har ett bra svar på varför vissa pumptyper kräver utbytbar impeller?
Att som Jaramaz föreslår koppla förbi färskvattenkylningen i en nödsituation är ju lika enkelt som genialt. Lika enkelt är förstås att ha en starthjälp i båten, det är ju inte förbehållet bilar.
Visst finns en vev och den har använts med framgång. En skön känsla att snurra fart på vevhjulet och släppa ner dekompressionsspaken och höra henne tuffa igång (när det funkar...)
Är det förresten någon som har ett bra svar på varför vissa pumptyper kräver utbytbar impeller?
Re: Remdriven pump till färskvattenkylningen
Impeller är egentligen litet felformulerat, även små centrifugalpumpar (enklaste lilla plastlänspump) har en impeller. Men sjövattenpumpar till motorkylning är egentligen en pump med variabelt deplacement och den fungerar genom att pumpvingarna rör sig. (Det finns pumpar som har rörliga vingar och excentrisk rörelse, en del oljepumpar fungerar så).bme skrev:
Är det förresten någon som har ett bra svar på varför vissa pumptyper kräver utbytbar impeller?
Väljer man då en gjuten gummimpeller får man tätt (bra tryck och sug), man får tålighet mot skräp, sand och småskräp och den tål saltvatten alldeles utmärkt. Att man kan byta impellern är för att av alla goda egenskaper man visserligen får med en gummiimpeller så får man, dässvärre, inte evigt liv.
Sjövattenpumpen kräver egentligen inte utbytbar impeller, det är bara mer praktiskt.
Anders S