Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
ceder
Guldmedlem

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av ceder » sön 30 okt 2016, 12:19

Calle C skrev:
ceder skrev:
Calle C skrev:B18_lager.jpg

Så här ser ramlager och vevstakslager ut för b18, rillan i mitten är för oljan.
Nja så är det väl inte riktigt, det du visar är de fem ramlagren varav det längst till vänster är med axialstöd. Men rillan är för att förse vevtappen och vevlagret med olja. Alldeles oavsett det är poängen att en av bilderna, som Jonas lagt upp, visar överdelen trots att den saknar oljehål.

Sedan kan vi sätta upp en hel lista över motorer som både har och inte har oljehål i vevstaken som på intet sätt bidrar till att förstå vad Jonas visar i sina bilder. Tittar man på verkligt stora marinmotorer kan man även se exempel på när tryckoljeledningen genom vevstaken dras vidare och agerar kolvkylning men jag har aldrig stött på det på mindre motorer.

Jag skulle tro att de flesta undviker ett hål genom staken så långt det är möjligt i och med att det är en mycket svår bearbetningsoperation.
Det är riktigt, vill bara visa hur lager normalt ser ut, vevstakslagren ser ungefär ut så här.
Nja, vevlager är oftast helt plana. Spåret som du visar är bara av ondo om man ser till lagrets funktion då den bärande oljefilmen blir mindre med högt kanttryck som följd.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 30 okt 2016, 13:47

Fungerar inte riktigt så på de som har trycksatta lager, där bär även oljan.
Så är det inte med mindre motorer som oftast har små klena rillor eller ibland inga alls
Calle

Se gla ut

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » sön 30 okt 2016, 16:46

Calle C skrev:Fungerar inte riktigt så på de som har trycksatta lager, där bär även oljan.
Så är det inte med mindre motorer som oftast har små klena rillor eller ibland inga alls
Ett lager av den här typen skall aldrig ha metallisk kontakt, hela lasten skall bäras av oljefilmen.

Jag tror att du blandar ihop funktionen, lagret är trycksatt mot vevtappen. Rillan som du ser i ett ramlager är bara till för att du hela tiden skall ha en trycksatt "oljeledning" till nästa borrning oavsett hur veven är orienterad i rotationsled, skulle du bara ha en borrning skulle du bara få en puls med olja just när borrningen passerade borrningen i blocket. Så för att kunna förse nästa lager, i detta fall vevlagret, måste man tillse att där finns anslutning mellan borrningen i vevaxeln(som leder upp till vevtappen från ramlagret) och borrningen i blocket som förser veven med olja från galleriet oavsett hur veven är orienterad i rotationsled. Kunde man förse vevlagret med olja utan att gå via ramlagret så hade det varit mycket positivt, för borrningen och rillan påverkar tryckfördelningen i lagret och man måste vara noggrann med var man placerar borrningen så att den delen av lagret inte är belastad, skulle den bli det sliter man snart ut lagret då det blir väldigt höga kanttryck. Med andra ord rillan är inte en funktion utan en kompromiss för att lösa ett annat problem.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » sön 30 okt 2016, 21:44

Intressant info om vevstakar, hoppas jag har dragit med rätt moment för jag kan förstå att det är relativt viktigt för att hålla riktig mängd olja i lagret :)

Var nede vid båten idag för att provstarta. Visade sig att de har stängt av rinnande vatten för säsongen, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Ska försöka cirkulera vattnet på något sätt, så jag fångar upp vattnet som kommer ut och leder det in igen :)

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 31 okt 2016, 08:24

Om du bara skall provstarta så räcker ju ett par 25 liters dunkar långt (skruva loss o stoppa ner sug-slangen).
Men om du skall varmköra ordentligt kanske det krävs en hink under avgasutsläppet och en lång slang dit för "recirkulering".
Du skall väl ändå avsluta med att vinterkonservera sjövattensidan på motorn med glykolblandning...?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 31 okt 2016, 08:41

Handlar det bara om att köra motorn en kort stund, med låg belastning (det blir intet annat på land) kan man återcirkulera kylvattnet genom att dra en slang från inloppet (den är självklar) och utloppet till vatteninkastaren (avgaskröken) ner i en dunk med lagom mycket vatten i. (Lagom är mer än vad som ryms i kylsystemet). Det här fungerar eftersom avgaserna inte blir mer än varma om man nöjer sig med att köra någon minut eller två.

Kan man enkelt sätta någon behållare vid avgasröret för att fånga upp glykolblandningen kan man ju återcirkulera från denna, om vattenpumpen (impellerpumpen) är frisk, men är det knepigt kan man köra en liten stund utan kylvatten till avgasslangen. Sedan behövs ju inte glykolblandningen mer än i det sista genomloppet!
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » mån 31 okt 2016, 19:02

Success!!

Fick idag igång motorn. Gick som en klocka. Tyvärr dog mobilen och jag hann inte filma.

Tomgång rpm ändrade sig från 900 till 1100 med inställningen jag hade.

Sen försökte jag köra igenom glykol, samtidigt som jag konserverade. Problemet var att glykolen tog slut innan jag fick motorn att dö av konserverinssprayen.

Men nu är det iaf inte vatten i avgassystemet.

Vill tacka alla som skrivit och engagerat sig!

Total kostnad: ca 6500
Total tid: Vi pratar inte om det ;)
Något jag skulle gjort annorlunda :
Skulle komptestat tidigare, dock fans det ingen som kunde göra det i min närhet.
Senast redigerad av 1 jonasulveseth, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 31 okt 2016, 20:49

Grattis
Vi har alla lärt oss något, om inte annat uppdaterat oss.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 01 nov 2016, 09:44

jonasulveseth skrev:Success!!

Fick idag igång motorn. Gick som en klocka. Tyvärr dog mobilen och jag hann inte filma.

Sen försökte jag köra igenom glykol, samtidigt som jag konserverade. Problemet var att glykolen tog slut innan jag fick motorn att dö av konserverinssprayen.

Skulle komptestat tidigare, dock fans det ingen som kunde göra det i min närhet.
Oroa dig inte för konserveringssprayen. Det är i stort sett omöjligt att spruta in så mycket att en diesel (som ju drar in luft i stora mått) tjöver sig och självdör av för mycket bränsle. Den har ju inget spjäll som begränsar. I stället tar den glatt emot det den får (konserveringsolja fungerar som bränsle...) och töffar på. Ger man den för mycket varvar den kanske bara upp.

Ren, ny olja och inget vatten i kylkanalerna är det viktiga. Finns det färskvattenkylning, se till att det finns glykol i den kretsen. När man meckar som du gjort kanske man inte vill slösa glykol förrän man provkört, men då får man vara vaken på att glykolen blandas fullständigt med eventuellt kvarvarande vatten.
Anders S

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » tis 01 nov 2016, 15:36

Jodå glykol finns i den inre delen av färskvatten Kylningen. Var bara rädd att den yttre kylningen blev tom. Trodde den skulle vara fylld med glykol också. Men då är jag mer avslappnad :)

Och olja bytte jag efter att ha kört några minuter :)

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » ons 16 nov 2016, 19:42

jonasulveseth skrev:Success!!

Riktigt kul att höra! Stort grattis!

Det är riktigt trevligt att du dokumenterat hela processen! Det kan nog vara intressant att läsa tråden från start igen.

Skriv svar