Hjälp inför inköp av Rullgenua

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Andreas84
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 15 nov 2016, 21:52

Hjälp inför inköp av Rullgenua

Inlägg av Andreas84 » tis 15 nov 2016, 22:05

Hej!

Jag är i full färd med att köpa en ny rullgenua till en Bavaria 30C från 2005 och har fått in en del offerter från bland annat UK, Boding och Elvströms. Jag är ute efter ett hållbart segel utan krav på maximal prestanda. Det lutar åt ett dacronsegel. En fundering som uppstått är om man ska välja ett segel med högt gramtal. Elvströms segel är på 345gram och UK ligger på 270gram. Vad är fördelen med ett tyngre segel? Eller är detta inte något som man behöver väga in i köpprocessen?

Vänliga hälsningar
Andreas

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Hjälp inför inköp av Rullgenua

Inlägg av HansH » ons 16 nov 2016, 10:38

När du skriver hållbart, vad menar du?
Att seglet skall hålla formen under många år eller ett segel som ser OK ut efter många år?
Dacron håller inte formen utan det töjer sig, speciellt på en stor Genua 1 som jag misstänker att det rör sig om.
Dacron tål däremot UV och mekaniskt slitage ganska bra, så det kan se bra ut även efter många års användande.
Fördelen med en tyngre duk är oftast att den blir tåligare mot både slitage och töjer sig mindre då det är en kraftigare duk.
En tyngre (tjockare) duk är däremot förödande för lättvindsegenskaperna då vinden inte orkar fylla seglet.
Lägg några kronor till och köp en bra laminerad duk. Ett budgetalternativ är ett panelsytt segel i pentex.
Pentex är i grunden tillverkat av samma material som Dacron, men har mindre töjning än dacron.
Har själv segel i både dacron, pentex och gjutet laminat.
Dacronseglen är tämligen kass efter att de använts i 6-7 år, sedan har de legat på hyllan.
Pentex-focken är helt OK trots att den är otaftad och seglats flitigt i >10 år.
Otaftade laminatsegel är självklart känsliga för mekaniskt slitage, men formen är bra även efter flera års intensivt seglande.

Läs gärna Gransegels duk-guide:
http://www.gransegel.se/duk.html
Där förklarar man för o nackdelar med bla dacron.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hjälp inför inköp av Rullgenua

Inlägg av Anders S » ons 16 nov 2016, 11:16

Det finns också sk "flex-duk" som har inlaminerade förstärkningar från början i duken, men seglet byggs som ett vanligt cross-cut-segel (förstärkningarna ligger med hänsyn till detta). Då kan man få nära det gjutna seglet i formhållbarhet, och ändå robustheten som man får i ett "gammaldags" segel. Att reparera ett gjutet segel är tillexempel inte så lätt.

Rullgenuans stora problem i "semesterbåtssammanhang" är att den sitter uppe i sol såväl som oväder, och därför behöver ett kapell eller skyddsfolie (eller båda). Det finns lösningar för detta för laminatsegel, som då håller mycket bra även då de sitter uppe "alltid" på en rulle.

Jag har rullsegel både som för- och storsegel, och byter troligen förseglet till våren. Genuan som då får bli "reservsegel" är ett panelat laminatsegel, och har farit illa på så sätt att det blivit mögelangripet i laminatet, fult, men tekniskt oproblematiskt. Prestandamässigt är det fortfarande helt OK. Men det man bör veta är att när "trolleritrimmare" kan sträcka, bryta och dra i ett dacronsegel för att få form i det, så kan inte den som har förseglet på rulle göra lika mycket och än mindre om man har rullmast. Därför är en god grundform och ett stabilt segel värt mycket, särskilt efter ett par år.
Jag valde Lundh som leverantör till min genua (bäst pris/prestanda då), man kan fråga där också.

Ett segel i tyngre duk, allt annat lika, håller bättre. Men, är allt annat lika ?
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hjälp inför inköp av Rullgenua

Inlägg av oceansailor » ons 16 nov 2016, 11:27

Kan bara hålla med föregående talare. Satsa på ett DC laminat/Pentex istället. Du får ett segel med bättre prestanda och tillräckligt långlivat. 8-10 år är inga problem för normal semestersegling. Priset lite mer än billig Dacron. Men förmodligen ungefär samma som riktigt bra Dacron duk.

Skulle tro att Pentex och DC-laminat är samma sak. Kärt barn har många namn.

Tung duk är inget bra i lättvind. Men en rullgenua skall ju fungera i ett stort register. Många kör dem revade upp till 15 m/s. Då vill det till att duken håller. Med en laminat duk så väljer man ofta lite olika dukvikter i olika delar av seglet för att få optimera styrka och vikt.

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Hjälp inför inköp av Rullgenua

Inlägg av oceansailor » ons 16 nov 2016, 11:38

Laminatdukens stora nackdel är just mögelbildning som Anders råkat ut för. Vatten tränger in där nålen penetrerat duken. Tyvärrtorkar vattnet inte ut lika lätt som det kommer in. Möglet är ett kosmetiskt problem som gör att det ser lite smutsigt ut. Tekniskt sett så funkar ett mögelangripit segel bra i många år. Om Du hittar en en segelmakare som åtar sig att täta sömmarna så är det att rekommendera. Det finns tätmedel som kan penslas på sömmarna. Det brukar förlänga tiden innan man får mögelangrepp med några år.

SYBY
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 28 nov 2011, 21:14

Re: Hjälp inför inköp av Rullgenua

Inlägg av SYBY » ons 16 nov 2016, 18:06

För att försöka svara på trådskaparens fråga, så är väl en tyngre duk helt enkelt en kraftigare och därmed starkare duk, allt annat lika.
Jag tror att du lugnt kan överlåta den bedömningen till segelmakaren. Som redan nämnts, tunga segel är knappast någon fördel i sig.

När det gäller val av material så kan ett alternativ vara att titta på de varporienterade dacroner som finns – om du vill ha en radialskuren dacrongenua med förhoppningsvis mer långlivad formstabilitet.
UK använder HydraNet för detta (ganska dyrt tror jag), själv valde jag North Radian till både rullgenua och stor. Inte heller direkt billigt men utmärkt än så långe (fyra resp. två år sedan). Framtiden får utvisa om det var ett bra val – mitt tidgare ställ hade jag i nästan 20 år...

Skriv svar