Segla spinnaker med fasta suggor

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Peter_K » ons 02 nov 2016, 13:02

Tänkte lära mig segla spinnaker ensam under nästa år i stället för att lägga pengar på en gennaker. Fick tipset av en kompis att segla med fasta suggor, dvs att skot och gaj inte går genom suggornas block, utan man fäster i stället suggans lina direkt i hornen. Då kan man sugga ner spinnakern vid gipp - skot och gaj blir lösa och man kan lätt flytta spinnakerbommen.

Seglet är inte jättestort; 40 kvm kanske, så det borde funka att hantera själv i inte alltför hård vind tillsammans med min autopilot.

Någon som testat det här och har lite bra tips..?
Bifogar bild på min spinnaker som med nummer och regnbågsfärger säkert kommer glädja många på fjärden... :mrgreen:
IMG_3486.JPG
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av HansH » ons 02 nov 2016, 14:34

spin.JPG
Vad du egentligen gör är att köra spinnakern som man gör på stora båtar, dvs med dubbla gajar och skot? - se bild.
Men att det skulle göra det lättare att flytta bommen vet jag inte...
Du lär behöva en bombroms för att storseglet skall gippas med lite kontroll - att bara trycka "tack" på autopiloten resulterar annars i en släng-gipp.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Peter_K » ons 02 nov 2016, 14:49

Nja... tanken är inte att köra med dubbla gajar och skot, utan enbart fästa suggorna i hornen. Vid gipp går man ner ganska platt, suggar ner spinnakern och släpper sedan på gaj och skot så de blir enkla att koppla.
Enligt det tips jag fick...
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av HansH » ons 02 nov 2016, 15:25

ja, men då agerar ju vad du kallar "suggor fästa i hornen" extra gajar - D på bilden ovan

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Peter_K » ons 02 nov 2016, 15:49

OK, jag fattar nog inte bilden då; vad gör de snörerna som löper genom C..?
Alla borde ha skägg

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av HansH » ons 02 nov 2016, 16:33

Nä, C är nedhalet till spinnbommen.
Tamparna som går genom D är gajarna.
Tamparna genom F är skoten.
På en mindre båt där man bara har ett skot och en gaj (många kallar båda för gaj, men gajen är i lovart och skotet i lä) har man ofta en sugga/barberhaul vars brytblock sitter ungefär där bokstaven D är på ritningen.
Om man istället för ett block som löper på skotet/gajen, fäster suggans tamp i hornet så blir den enligt definition en extra gaj eller skot...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Anders S » tor 03 nov 2016, 08:44

Helt klart kommer "suggor" som sitter permanent i skothornet att bli "dubbla gajar/skot". Definitionsmässigt, alltså :D

Mina erfarenheter av att segla spinnaker ensam (med Shipman 28, storlek ungefär som Dixien) är att man får acceptera att styra platt (med AP), justera skot och gaj, gå fram, lossa bommen, flytta den, fästa den och gå tillbaka. Sedan justerar man gaj och skot (som bytt plats) och finner sin nya kurs. Det här gör man knappast i starkare vindar, men man får ju ha en plan för hur man skall få ner spinnakern om vinden tar i.

Att ha suggor är ingen dum ide, men då skall det nog vara suggor, dvs löpare på skotet som flyttar skotpunkten, inte skot/gav med en annan skotpunkt.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av HansH » tor 03 nov 2016, 12:49

En annan variant om man vill segla spinnare med liten besättning är ju att gippa med hjälp av strumpa.
Dvs man går platt, sätter APn på kurs och sedan går man fram o drar ner spinnakerstrumpan (dvs om man har en...).
Lossa bommen och dra sedan runt strumpan utanför/framför förstaget. Fäst bommen igen. Gå över på nya kursen och gippa storseglet.
Sen drar man upp strumpan igen på nya bogen och lovar upp till lagom skärning.
Lite fler moment men väldigt safe...

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Peter_K » fre 04 nov 2016, 13:43

Idén med de fasta suggorna kopplade direkt till hornen (eller om någon tycker de skall heta annorlunda, må så vara) är att man när man går ner på plattläns för att flytta över spirbommen kan sugga ner rätt hårt och få en stadig spinnaker samtidigt som skot och gaj slackar och gör de lättare att koppla loss/koppla bommen. Enligt min kompis som tipsade om detta är det inte helt ovanligt att man gör så på större båtar där man ju har andra laster.
Ytterligare en fördel är ju att man inte ändrar balansen på båten när man kopplar/kopplar loss och står på däck, det blir alltså lättare för autopiloten och manövern sker sedan från sittbrunnen.

Seawolf har även beskrivit detta precis som jag tänkt det på ett annat båtforum där jag ställde samma fråga.

Spinnakerstrumpa har jag ingen och tänkte klara mig utan.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Seawolf » fre 04 nov 2016, 14:00

Peter_K skrev:Idén med de fasta suggorna kopplade direkt till hornen (eller om någon tycker de skall heta annorlunda, må så vara) är att man när man går ner på plattläns för att flytta över spirbommen kan sugga ner rätt hårt och få en stadig spinnaker samtidigt som skot och gaj slackar och gör de lättare att koppla loss/koppla bommen. Enligt min kompis som tipsade om detta är det inte helt ovanligt att man gör så på större båtar där man ju har andra laster.
Ytterligare en fördel är ju att man inte ändrar balansen på båten när man kopplar/kopplar loss och står på däck, det blir alltså lättare för autopiloten och manövern sker sedan från sittbrunnen.

Seawolf har även beskrivit detta precis som jag tänkt det på ett annat båtforum där jag ställde samma fråga.

Spinnakerstrumpa har jag ingen och tänkte klara mig utan.

Om man suggar ned spinnakergajen på gamla läsidan så kan det bli svårt att (ensam på båten) att kunna trycka ut spinnbommen långt nog efter man hakat den på gamla lägajen, så att man får fast den på mastfästet.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Peter_K » fre 04 nov 2016, 14:21

Seawolf skrev: Om man suggar ned spinnakergajen på gamla läsidan så kan det bli svårt att (ensam på båten) att kunna trycka ut spinnbommen långt nog efter man hakat den på gamla lägajen, så att man får fast den på mastfästet.
Ja men exakt - om man har sugga i block över skot och gaj - MEN om jag har snören direkt till hornen (vi kan kanske fortsätta kalla dem fasta suggor..?) så tar jag hem på dessa, släpper sedan på skot och gaj vilket gör dem enkla att koppla om, och efter jag gått ner i sittbrunnen igen kan jag ta hem på skot och gaj och släppa på de fasta suggorna.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Anders S » fre 04 nov 2016, 18:24

Nu kan det ju vara litet olika hur spinnakern är formad och hur den flyger när den inte har en bom på gajen, men innan man bekymrar sig så mycket att man dubblerar skot och gaj kan man ju prova hur det blir. En "snäll" spinnaker lyfter inte helt ohämmat, men är den sydd för plattläns med mycket "lyft" kanske man inte ens når skoten från masten. Måste prövas kanske bäst med sällskap första gången, tills man vet.

Att det finns båtar där det är så tungt att hantera bommen och gajen (den blir gaj i den stund bommen häktas i) så man tolererar att ha dubbelt av dem är egentligen en annan sak, men det BORDE inte behövas på en Dixie.

Vill man kalla dessa extra skot/gajar för suggor (och troligen då ha skotpunkten mer midskepps) går det såklart hur bra som helst, bortsett från trasselfaktorn.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Spider » lör 05 nov 2016, 07:51

Tycker Peters ide verkar vettig. Lyftet i spinnaren har knappast någon betydelse när den ändå straffas ner med de "fasta suggorna". Gaj och skot blir ju som Peter skriver helt löst hängande under den stund som suggorna tar över gajens och skotets jobb. Eller har jag missat något?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Anders S » lör 05 nov 2016, 09:03

Spider skrev:Tycker Peters ide verkar vettig. Lyftet i spinnaren har knappast någon betydelse när den ändå straffas ner med de "fasta suggorna". Gaj och skot blir ju som Peter skriver helt löst hängande under den stund som suggorna tar över gajens och skotets jobb. Eller har jag missat något?
Nej, det har du väl inte. Nu handlar det om att segla ensam, och beroende på båtstorlek kan man då ha

1. dubbla bommar, och sätta den andra bogens bom innan man släpper ner den andra. Då krävs vanligen dubbla skot/gajar, av självklara skäl. Då sätter man bom nr två på fördäck, ilar till brunnen, ändrar skot/gaj och går sedan tillbaka för att koppla ner den nu oanvända bommen.

2. Man använder en sk "dipgipp", där man svänger bommen ner och föröver, och upp på andra sidan. Då brukar bommen inte vara symmetrisk, utan har klockfäste i ena änden. Här kan man använda dubbla skot, jag har sett det även med enkla. Inget för ensamseglare, tycker jag. man behöver ut på relingen för att nå den blivande gajen och sväng/lyft måste vara synkat.

3. Enkla skot/gajar och hantera bommen "som vanligt", dvs att på plattläns flytta (den nödvändigtvis symmetriska) bommen tvärskepps från gamla lovart till nya lovart. Här är en bra lösning för spinnakerlift och nerhal nödvändigt, man har vida större nytta av att kunna hantera bommen (ensam) på fördäck än via de mer trimvänliga lösningarna till sittbrunnen.

Tanken med att ha extra skot/gajar, sk Peterskot, för att befria ordinarie skot/gaj låter bra, men utan att ha testat ut hur detta skall anordnas (var skall skotpunkten sitta, t ex) kan man inte värdera hur det skall ordnas. Är man sedan ensam, var skall Peterskoten skotas, för de kan inte vara fasta om de sitter permanent. De bör också vara så långa att de tillåter rivning av spinnakern, och det ökar trasselfaktorn till (minst) det dubbla.

Jag hade absolut först provat att segla som vanligt och prova om man kan utarbeta en gippteknik utan extra Peterskot.

Går det inte bra, prova något nytt, prova Peterskot !
Anders S

Seglarkne
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 25 jun 2009, 00:16

Re: Segla spinnaker med fasta suggor

Inlägg av Seglarkne » fre 25 aug 2017, 13:56

Hur har det gått, har du provat?

Skriv svar