Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
jonasulveseth
Guldmedlem

Re: Yanmar 2gm20 problem att starta :(

Inlägg av jonasulveseth » ons 26 okt 2016, 13:15

Ok, nu är 2 nya kolvar på plats.

Tog bild av lagren på den sista innan tillbakamontering.

Få höra vad ni tror om antal timmar ?:)
Bilagor
IMG_1593.JPG
IMG_1592.JPG

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 26 okt 2016, 14:21

jonasulveseth skrev:Ok, nu är 2 nya kolvar på plats.

Tog bild av lagren på den sista innan tillbakamontering.

Få höra vad ni tror om antal timmar ?:)
Det är litet svårt att se, men det verkar inte så illa. Jag gillar inte spåren i lagren, dock. Det kan vara så enkelt att motorn gått med smutsig olja och kanske med öppna filter (dvs, oljefiltret har inte bytts, och så har överströmningsventilen öppnat). Men det syns inga tecken på ovala lager eller nerslitna lagerytor.

En viktig sak nu: Hur noga du än varit, så har det oundvikligen hamnat smuts och bearbetningsrester i motorn. Du gör din reparation en mycket bättre chans att hålla om du stillsamt accepterar att det kommer att behövas ett "onödigt" olje/filterbyte efter att du kört motorn en timme eller så. Inget farligt händer över vintern med ny olja, men vid körning kommer den första oljan att ta med smuts och slipdamm (från honingen, om inte annat) och det skall du förpassa ut ur motorn så snabbt det går. (Därför behöver du inte köpa löjligt dyr olja eller super-duperfilter NU, men sedan köper du det som känns mest trovärdigt - en i sammanhanget frugal standardolja för diesel W10-30 är f ö vad Yanmar rekommenderar.)

I moderna motorer är man alls icke betjänt av den här sortens överdriven försiktighet (man byter inte olja förrän på ordinarie byte, numera), men för de som gör jobbet själva och under dina omständigheter (det är riktigt bra gjort, tycker jag!) så går det inte att undvika att smuts och damm följer med vid återmonteringen.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » ons 26 okt 2016, 15:13

Tyvärr kan jag för lite om motorer för att kunna kommentera Dina bilder.

När det gäller inkörning av nya motorer rekommenderar Yanmar ett tufft inkörningprogram.

Om detta är att rekommendera efter Din reparation vet jag inte?

Yanmars rek. för ny motor är:

Första 10 timmarna ca: 70 % last

40-50 timmar

70% last 20 min, sen 80% 10 min, sen 100% 3-4 min sen börjar man om med 70% för 20 min......osv.

Blev även rekommenderad att använda en rak SAE 30 olja vid inkörningen. Vet inte riktigt vad skillnaden och ev. fördelar kan vara?

Det gick åt en massa bränsle under inkörningen. Oljan var helt kolsvart vid oljebytet.

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 26 okt 2016, 15:54

Tack för svar!

Bytte oljefilter på hösten, så jag tänker tillsätta ny olja, starta upp den ett litet tag som anders säger.
Sen byta olja, filter och konservera i samma veva.

Sen blir det inkörning till våren..

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 26 okt 2016, 18:20

Du skrev i början att du var ovan med motorer. :roll:
Du har ju i så fall bara på några dagar utvecklat dig själv till värsta motormekanikern ju. 8)

Jag blev också lite överraskad av de där "fårorna", men det verkar ju i övrigt vara oskadat. Kan de "fårorna" vara fabrikstillverkade för att hålla en "oljedepå" där?
Tecken på antal gångtimmar har jag inte en susning om.
Vad gäller din plan att starta upp, köra lite grand och byta olja tror jag är helt rätt. Jag tror det räcker med kort tid,10 min räcker, en halvtimma ger god marginal tror jag.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 26 okt 2016, 19:45

Rillorna är till för att hålla kvar olja
Calle

Se gla ut

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 26 okt 2016, 20:06

Calle C skrev:Rillorna är till för att hålla kvar olja
Jag tänkte att det där inte kunde vara slitage. De är ju på precis samma ställe på båda två :)

jonasulveseth
Guldmedlem

Inlägg av jonasulveseth » ons 26 okt 2016, 21:34

Winga29 skrev:Du skrev i början att du var ovan med motorer. :roll:
Du har ju i så fall bara på några dagar utvecklat dig själv till värsta motormekanikern ju. 8)

Tack, ja, jag blir själv överraskad över mig själv :)

Tror det är ett par saker som har gjort det. Dels så är jag entreprenör, och van att lösa problem hela tiden, men..

Jag såg motorn som närmast körd, så jag var inte rädd att börja skruva isär saker, något som jag tror stoppar många. Sen är det sjukt hur mycket information som finns på youtube.

Ta denna video tex

https://www.youtube.com/watch?v=qp056LYvdRc
Han går igenom hela processen med att avlägsna toppen väldigt pedagogsikt, steg för steg :)

Och sen har jag faktisk hållit på med detta sen i juli typ, så jag har lagt alldeles för många timmar som jag kunde jobbat ihop pengar för och köpt en ny motor typ. Men då hade ni inte fått den här roliga tråden med typ 140 inlägg :)

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » ons 26 okt 2016, 22:40

Ja, där ser man hur fort tiden går när man har "roligt". Får skylla på att jag "klottrat" i tråden bara några veckor.

Angående entreprenörskap och Youtube, ja då var det ju fusk. :roll:

Nä, skämt åsido. Jag har träffat "entreprenörer" som inte skulle ha en chans att göra sådant här. Du gör mer skäl för din titel.
Ja, Youtube är ju verkligen ett ställe där man kan hitta mycket. På gott och mycket ont också.

Och sen får man ju inte blanda ihop vanliga pengar med "båtpengar". Båtägande får mer klassas som en sjukdom, som man måste köpa dyra mediciner till fortlöpande.

Lägg gärna in en "tube"-länk över när du startar maskinen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 okt 2016, 08:22

jonasulveseth skrev:
Jag tänkte att det där inte kunde vara slitage. De är ju på precis samma ställe på båda två :)
Jo, det är nog slitage. Du ser hur den lilla "fåran" börjar precis där styrningen för lagret sitter, och det finns motsvarande styrning på vevstaken (det du visar är överfallet), och det förklarar den andra ringens läge. Tittar man noga ser man ett litet mönster i lagret, det förefaller vara på tvären. Det är de rillor som Calle pratar om. Den blanka "ringen" beror på något annat, troligen litet smuts som fastnat. Det är så liten yta som är påverkad att det inte har betydelse.

Nu ser vi inte vevstaksdelen, men troligtvis är det i denna som oljehålet finns, oljehålet som smörjer (trycksätter) lagret och går vidare upp i vevstaken för att smörja kolvbulten.
Anders S

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » lör 29 okt 2016, 19:53

Anders S skrev:
jonasulveseth skrev:
Jo, det är nog slitage. Du ser hur den lilla "fåran" börjar precis där styrningen för lagret sitter, och det finns motsvarande styrning på vevstaken (det du visar är överfallet), och det förklarar den andra ringens läge. Tittar man noga ser man ett litet mönster i lagret, det förefaller vara på tvären. Det är de rillor som Calle pratar om. Den blanka "ringen" beror på något annat, troligen litet smuts som fastnat. Det är så liten yta som är påverkad att det inte har betydelse.

Nu ser vi inte vevstaksdelen, men troligtvis är det i denna som oljehålet finns, oljehålet som smörjer (trycksätter) lagret och går vidare upp i vevstaken för att smörja kolvbulten.
Jag håller med, det är definitivt slitage, det har troligen ingen större påverkan dock och minst så i överfallet då det egentligen bara lastas högt vid höga varvtal utan last när masskrafterna är stora. Däremot visar han både överfallet och staken så vitt jag kan se, och överdelen tycks också något mer sliten. Där finns dock sällan oljehål på motorer av den här storleken. Lagret smörjs närmst vevtappen via oljehålet i densamma. Inte heller på högprestanda-dieslar för personbilar brukar det finnas en oljeledning i staken. Man förlitar sig typiskt på splash och kolvkylningmunstycken i nederdelen av loppet. Nu tror jag inte att det sitter kolvkylningsmunstycken på GM-serien. Men tryckoljeledning till kolvtappen i lilländen ser man typiskt på verkligt stora marinmotorer.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 29 okt 2016, 20:43

B18_lager.jpg
Så här ser ramlager och vevstakslager ut för b18, rillan i mitten är för oljan.
Calle

Se gla ut

ceder
Guldmedlem

Inlägg av ceder » sön 30 okt 2016, 06:59

Calle C skrev:B18_lager.jpg

Nja så är det väl inte riktigt, det du visar är de fem ramlagren varav det längst till vänster är med axialstöd. Men rillan är för att förse vevtappen och vevlagret med olja. Alldeles oavsett det är poängen att en av bilderna, som Jonas lagt upp, visar överdelen trots att den saknar oljehål.

Sedan kan vi sätta upp en hel lista över motorer som både har och inte har oljehål i vevstaken som på intet sätt bidrar till att förstå vad Jonas visar i sina bilder. Tittar man på verkligt stora marinmotorer kan man även se exempel på när tryckoljeledningen genom vevstaken dras vidare och agerar kolvkylning men jag har aldrig stött på det på mindre motorer.

Jag skulle tro att de flesta undviker ett hål genom staken så långt det är möjligt i och med att det är en mycket svår bearbetningsoperation.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 30 okt 2016, 09:09

ceder skrev:

Nja så är det väl inte riktigt, det du visar är de fem ramlagren varav det längst till vänster är med axialstöd. Men rillan är för att förse vevtappen och vevlagret med olja. Alldeles oavsett det är poängen att en av bilderna, som Jonas lagt upp, visar överdelen trots att den saknar oljehål.

Sedan kan vi sätta upp en hel lista över motorer som både har och inte har oljehål i vevstaken som på intet sätt bidrar till att förstå vad Jonas visar i sina bilder. Tittar man på verkligt stora marinmotorer kan man även se exempel på när tryckoljeledningen genom vevstaken dras vidare och agerar kolvkylning men jag har aldrig stött på det på mindre motorer.

Jag skulle tro att de flesta undviker ett hål genom staken så långt det är möjligt i och med att det är en mycket svår bearbetningsoperation.
Det är riktigt, vill bara visa hur lager normalt ser ut, vevstakslagren ser ungefär ut så här.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 30 okt 2016, 11:30

ceder skrev:

Alldeles riktigt. Jag tittat de litet noggrannare, och såg att man ser kolven (och rimligen då också kan ana kolvstången) mellan de blåa fingrarna. :-)
Inget oljehål, alltså (och, rimligtvis, ingen oljekanal i kolvstången heller. Där skvätter nog in olja så det räcker ändå.)
Anders S

Skriv svar