Utanpåliggande fönster

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Utanpåliggande fönster

Inlägg av feeling286 » sön 09 okt 2016, 19:57

Idag tog jag loss rutorna, tänkte tillverka nya i vinter då det inte blir så stressigt till våren:) en stund kvar iofs.

8mm tjocka och något tonade.
Nu satt dom med någon form av fogmassa, dvs all fönsteryta som låg mot gelcoaten hade en tunn film med någon form av fogmassa. Ca 40 mm runt om kanske.
Är detta rätt väg att göra vid montering? Sitter med skruv ca 80 cc runt om, skruv och hylsa.

Fördelen är ju att det blir svart bakom rutan med en gång liksom.

Sikan som vanligt ? Eller butylgummi på patron ?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Anders S » mån 10 okt 2016, 05:08

Har du skruvar så pass tätt får vi anse att det är skruvarna som håller rutan, rent hållfasthetsmässigt. Det finns fönsterlösningar som har (ibland betydligt) färre skruvar och där man i princip limmar fast rutan (som på moderna bilar). I ditt fall kan du nog välja butyltätning - det är enklare.

När jag återmonterade ventilerna i min båt i våras använde jag sk butyltape, en remsa som man lägger mellan fönstret och ruffen. Eftersom du har så pass tätt mellan skruvarna bör det gå utmärkt. Det finns svart sådan (jag köpte grå, på Mekonomen).

Väljer du sika (dvs, någon sorts uretanmassa som härdar), då sitter rutan ordentligt, i princip "för gott". Då brukar det löna sig att vara riktigt noga med att maskera, både ruffen och rutan, för svart sika (typ) kletar något ohemult. Här är butyltätningen litet snällare.
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Spider » mån 10 okt 2016, 05:22

Vi monterade våra förra som var utanpåliggande med endast tätningslist bakom. Samma typ som man har i dörrar och fönster hemma i huset. Det var tänkt som ett provisorium men höll helt tätt. Inget kladd varken vid montering eller demontering.

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av feeling286 » tis 11 okt 2016, 05:17

Lutar kanske åt butiken på patron / fogspruta. Då det nya glaset verkar lite svårt och få så mörkt som jag vill ha är det extra viktigt och täcka hela anläggningsytan med tätningsmassa.

Har idag 8 mm mörktonade, dom blev betydligt ljusare när jag plocka av dom:)
Jag vet inte om det är akryl eller lexan men det kanske återförsäljaren se.?
Behöver dom va så tjocka?

Den längsta är 1400x250.

H/ Johan

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Spider » tis 11 okt 2016, 05:22

Om du målar baksidan på rutan (den delen som täcker överbyggnaden) så kan du täta med valfri färg oxch metod. Det blir mycket snyggare. Bara hålla rutan på plats och markera med penna från insidan. Har man helt ofärgade rutor är det enda sättet att få det riktigt snyggt tycker jag men jag är lite pedant.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Anders S » tis 11 okt 2016, 07:34

Spider skrev:Om du målar baksidan på rutan (den delen som täcker överbyggnaden) så kan du täta med valfri färg oxch metod. Det blir mycket snyggare. Bara hålla rutan på plats och markera med penna från insidan. Har man helt ofärgade rutor är det enda sättet att få det riktigt snyggt tycker jag men jag är lite pedant.
Tittar man på bilrutor (som limmas) ser man denna lösning. Att tänka på: Om man limmar in rutan (dvs, när man inte har skruvar var 8 cm, som TS, utan kanske bara ett mindre antal för att positionera glaset...) blir limningen inte starkare än målningen (vidhäftning). Därför får man bevaka så man har en "bra färg", som biter på glaset (dvs, plasten), vilken sort man nu väljer.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Calle C » tis 11 okt 2016, 09:05

Obs.
Om du ska tillverka rutor av akryl(Plexiglas) eller polykarbonat(Lexan) tänk då på att kemikalieresistansen inte är så god.
Kolla att tätningsmassor och färg passar ihop så att du inte står där med krakelerade rutor efter en säsong.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Sailbear » tor 13 okt 2016, 14:06

Jag planerar ett liknande projekt, och för att inte kapa din tråd startar jag nog en annan vid ett senare tillfälle.
Men angående tätningen så har jag läst om folk som endast läggetr gummimatta emellan. har man tätt mellan skruvarna tror jag detta kan funka bra.

Skär man sen ut det försiktigt behöver man inte tänka på att måla rutorna på baksidan och dyl.

Själv tänkte jag sätta rostfria ramar runt/på mina, men det passar klart inte alla båtar.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Calle C » tor 13 okt 2016, 16:02

En sak till
Termoplaster rör sig mycket pga värmeutvidgning och fukt.
Det innebär för oss att materialet måste tillåtas att röra sig, det får inte skruvas dit stumt.
Calle

Se gla ut

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av feeling286 » sön 16 okt 2016, 07:39

Tack för svar!

Lite klokare blev man, ska förbi Plastmästaren i Mölndal och kolla va dom har att välja på. Någon som handlat där?

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av feeling286 » tis 27 dec 2016, 19:32

Hej!
Nya rutor beställda! Det blev acryl som fick mest röster av dvs tillverkare, ska tätas med sika.
Lämnade in de gamla och hämtar ut det nya. Ett moment mindre:)

Dom tyckte jag skulle "fullfoga" bakom rutorna för att inte se gelcoaten lysa igenom. Samma som det va innan. Satt garanterat med vanlig silicon innan. Har varit tätt sedan 89:)

Någon som har några invändningar? Förutom att sikan är kletig, jag vet..

H / Johan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Calle C » ons 28 dec 2016, 15:58

Kolla sikakvaliten genom att applicera på en bit plexi och böj sedan den med sikan på den konvexa sidan(dragspänningar).
Går den lätt av eller att det blir mycket krackeleringar så välj en annan kvalite på sikan eller annat tätningsmedel.

En bit är ca 3x10cm och 2-3mm tjock
Calle

Se gla ut

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av feeling286 » ons 28 dec 2016, 22:01

Förmodar att det är 292i dom menar men ska dubbelkolla detta innan naturligtvis. Det viktiga va att det inte va baserat på ättika.
H / Johan

feeling286
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: tis 15 jan 2008, 20:41
Ort: Göteborg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av feeling286 » ons 28 dec 2016, 22:01

Ursäkta ..
291i ska det vara.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Utanpåliggande fönster

Inlägg av Calle C » tor 29 dec 2016, 07:21

Bra, du har koll
Calle

Se gla ut

Skriv svar