Blev lite inspirerad här i en annan tråd om genomföringar. Tänkte först sticka in med lite frågor, men förstod att mina frågor bara växte, och startar därför en ny tråd.
Intressant med manifolds som det skrevs om i den andra tråden. Har ofta tänkt tanken att det borde finnas till genomföringar, men aldrig hört eller sett något om det. Det ska kollas upp.
Planerar att renovera backslaget och ha ut motorn mm nu i vår. Idag delar backslag och motor kylvatten, backslaget kyls med sjövatten som sen går vidare och kyler motorns färsktvattensystem.
Jag är en aning skeptisk till detta system, dels huruvida motorn pumpar och släpper förbi tillräckligt vatten för att kyla backslag och motor om man kör riktigt länge (aldrig haft problem ännu), men också att det kanske sliter mer på pump. Men framförallt är tanken att byta till färskvattenskylning på backslaget för att förhoppningsvis kunna förlänga livslängden på det.
Frågorna blir då några stycken:
Ska jag montera större genomföring eller en till genomföring för att kunna kyla två slutna system?
Eller ska systemen vara sammankopplade?
Behöver jag installera större vattenpump/alt en till elektrisk (gillar inte elektrisk pump egentligen)
Vill så klart hålla ner antalet genomföringar, men en fördel som slog mig med att ha två är att man kan ha ett system där jag snabbt kan koppla in även motorkylningen om ex intaget blir igensatt.
Genomföringar och kylning av backslag
Re: Genomföringar och kylning av backslag
Om du vill ha grenrör så finns det i Vetus sortiment. Materialet är brons.
Hälsningar Magnus.
Hälsningar Magnus.