Propellerråd
Propellerråd
Jag har en Contrast 33 med tvåcylindrig yanmar-87, 16-18hk och SD-20 drev.
Motorn varvar snabbt upp till toppvarv men båtfarten är väldigt blygsam ca 5kn som toppfart och ungefär 4kn vid 2500rpm.
Propellern är tror jag en gore 15x11.
Om jag byter ska jag öka stigningen till 13 eller öka diametern 1".
Andra förslag?
Motorn varvar snabbt upp till toppvarv men båtfarten är väldigt blygsam ca 5kn som toppfart och ungefär 4kn vid 2500rpm.
Propellern är tror jag en gore 15x11.
Om jag byter ska jag öka stigningen till 13 eller öka diametern 1".
Andra förslag?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Propellerråd
Det verkar som du har en https://en.wikipedia.org/wiki/Yanmar_2GM20, med max effekt 16 hk vid 3600 rpm.Calle C skrev:Jag har en Contrast 33 med tvåcylindrig yanmar-87, 16-18hk och SD-20 drev.
Motorn varvar snabbt upp till toppvarv men båtfarten är väldigt blygsam ca 5kn som toppfart och ungefär 4kn vid 2500rpm.
Propellern är tror jag en gore 15x11.
Om jag byter ska jag öka stigningen till 13 eller öka diametern 1".
Andra förslag?
SD20 har nog utväxling 2.64:1 för denna motor. http://www.yanmarmarine.com/theme/yanma ... _OM_SV.pdf
Enligt en beräkning från SSPA vid Chalmers : http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls
Med den motorn på en Contrast 33 borde båten göra 7.0 knop på fullgas med slät botten i stiltje, och då skulle du ha en tvåbladig folding propeller på
nånstans 16x11" eller 17x10"
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Propellerråd
Till att börja med, mät upp den befintliga propellern.
Sedan, gör några enkla beräkningar, Seawolfs variant är en början. Jag hittade den här ( https://www.vicprop.com/displacement_si ... =calculate ) , med (delvis) uppskattade värden gav den förslag på en 15x10,5-propeller - helt nära det du tror dig ha nu. Vad som då är "rätt" dimension kan man diskutera, men det VERKAR som utbytet av din nuvarande propeller inte stämmer. Den kan ju vara annorlunda än du tror, till att börja med.
Får man inte den hastighet man väntar sig kan det bero på mycket, men så här års är ju alltid en skalbeväxt propeller tänkbar. För mig tar det just nu en kvart till mastkran, jag vet varför...
Sedan, gör några enkla beräkningar, Seawolfs variant är en början. Jag hittade den här ( https://www.vicprop.com/displacement_si ... =calculate ) , med (delvis) uppskattade värden gav den förslag på en 15x10,5-propeller - helt nära det du tror dig ha nu. Vad som då är "rätt" dimension kan man diskutera, men det VERKAR som utbytet av din nuvarande propeller inte stämmer. Den kan ju vara annorlunda än du tror, till att börja med.
Får man inte den hastighet man väntar sig kan det bero på mycket, men så här års är ju alltid en skalbeväxt propeller tänkbar. För mig tar det just nu en kvart till mastkran, jag vet varför...
Anders S
Re: Propellerråd
Nu har jag svårt att komma upp i 3kn
Mina uppgifter bygger naturligvis på ren propeller och ren botten.
Så frågan är vilket är bäst högre stigning eller större diameter.
Om sjövargens beräkningar stämmer, så blir det en 16x11
På min förra båt ändrade jag både diameter och stigning, det gav bra resultat men lägsta farten blev då 3kn vilket inte alltid var så bra.
Mina uppgifter bygger naturligvis på ren propeller och ren botten.
Så frågan är vilket är bäst högre stigning eller större diameter.
Om sjövargens beräkningar stämmer, så blir det en 16x11
På min förra båt ändrade jag både diameter och stigning, det gav bra resultat men lägsta farten blev då 3kn vilket inte alltid var så bra.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Propellerråd
Beräkningen härrör som sagt från http://www.sspa.se/. Det enda jag tillfört i detta fall är gissningen att toppfarten borde vara 7 knop. Det är lätt att prova i excelarket vad en gissad toppfart på t.ex 6.8 knop medför. Min egen Maxi 999 med 18 hk går i 7.2 knop med jätteslät botten i stiltje, med en exakt passande foldingpropeller från Alcometaller. (Exakt passande avser att på fullgas är motons maxvarvtal nästan exakt de 3200 varv där motorns maxeffekt ligger)Calle C skrev:Nu har jag svårt att komma upp i 3kn
Mina uppgifter bygger naturligvis på ren propeller och ren botten.
Så frågan är vilket är bäst högre stigning eller större diameter.
Om sjövargens beräkningar stämmer, så blir det en 16x11
På min förra båt ändrade jag både diameter och stigning, det gav bra resultat men lägsta farten blev då 3kn vilket inte alltid var så bra.
Allmänt så medför större stigning och mindre diameter att man få lite lägre varvtal vid en viss marchfart, t.ex. 6 knop i detta fall, medan en med större diameter och mindre stigning ger största kraften när man har kulingsmotvind och fullgas.
Vid köp av ny propeler bör du säkerställa att legeringen i propellern är marinbrons, så du kan skippa offeranoderna på själva propellern.NiBrAl-legeringar är OK, och bl.a. Flexofold har denna legering i sina. Att de har offeranoder på sina propellrar beror på att vissa kunder absolut kräver det även om det inte behövs. Allt enligt Flexofolds ägare/chefskonstruktör som jag diskuterat med och träffat då han besökte ett propellerseminarium som SXK ordnade i Göteborg för några år sedan. Vill man uppnå ändå bättre skydd mot beväxning kan man förkoppra propellerbladen enligt SXK:s utprovade metod, men endast om man skippar zinkanoderna på själva propellern och dess ytternav.
Här är en test med mätvärden för ett antal olika propellrar. http://www.yachtingmonthly.com/gear/fol ... test-29807
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Propellerråd
Problemet här ("problem...") är att din nuvarande propeller ändå BORDE fungera ganska bra. Då kan man tänka sig att du har antingen grava motorproblem eller helt enkelt är din nuvarande propeller inte vad du tror den är. Dimensioneringen (den nominella!) är nämligen inte fullständigt fel för en 15x11 (och Gori rekommenderar inte alltid riktigt samma dimensioner som "vanliga propellrar".Calle C skrev:Nu har jag svårt att komma upp i 3kn
Mina uppgifter bygger naturligvis på ren propeller och ren botten.
Så frågan är vilket är bäst högre stigning eller större diameter.
Om sjövargens beräkningar stämmer, så blir det en 16x11
På min förra båt ändrade jag både diameter och stigning, det gav bra resultat men lägsta farten blev då 3kn vilket inte alltid var så bra.
Anders S
Re: Propellerråd
SSPA-formeln medför på min båt följande:
- Jag minskar maxeffekten från teoretiska 18 hk till 16 hk, pga. S-drevsförluster plus att min propeller har jättetjocka tunga blad som har sämre verkningsgrad än både fast propeller och t.ex. Flexofold. Men som backar förnämligt redan på tomgång. Denna minskade verkningsgrad kan ses som en ren effektförlust.
Då ger formeln : Det är alltså med en 16 x 11 - propeller som min båt går 7.2 knop vid 3200 varv på fullgas. (Båten gör c:a 5.6 knop vid 2000 varv/min, och motorn utvecklar då ungefär 4 hk, och drar c:a 1 l/tim.)
Allt med en MYCKET slät botten förstås.
- Jag minskar maxeffekten från teoretiska 18 hk till 16 hk, pga. S-drevsförluster plus att min propeller har jättetjocka tunga blad som har sämre verkningsgrad än både fast propeller och t.ex. Flexofold. Men som backar förnämligt redan på tomgång. Denna minskade verkningsgrad kan ses som en ren effektförlust.
Då ger formeln : Det är alltså med en 16 x 11 - propeller som min båt går 7.2 knop vid 3200 varv på fullgas. (Båten gör c:a 5.6 knop vid 2000 varv/min, och motorn utvecklar då ungefär 4 hk, och drar c:a 1 l/tim.)
Allt med en MYCKET slät botten förstås.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Propellerråd
Det blir nog en Varifold 16x11, eventuellt om man skulle öka stigningen lite till 12-13.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Propellerråd
Grattis!Calle C skrev:Det blir nog en Varifold 16x11, eventuellt om man skulle öka stigningen lite till 12-13.
Du tenderar att välja den propellertyp som enligt test har nästan allra sämt backförmåga
http://www.yachtingmonthly.com/gear/fol ... test-29807
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Propellerråd
Jag har en tvåbladig Varifold, ny sedan i somras. Läste också testet och jag upplever faktiskt inte att min är dålig, snarar bättre än min förra fasta tvåbladiga! I och för sig ny motor och drev också så det är inte helt lätt att jämföra.
Det är ju lite relativt ämne detta och för mig var inte back- eller stoppförman viktigast. Men nöjd är jag☺
Det är ju lite relativt ämne detta och för mig var inte back- eller stoppförman viktigast. Men nöjd är jag☺
Re: Propellerråd
Jag både tänker och kör framåtSeawolf skrev:Grattis!Calle C skrev:Det blir nog en Varifold 16x11, eventuellt om man skulle öka stigningen lite till 12-13.
Du tenderar att välja den propellertyp som enligt test har nästan allra sämt backförmåga
http://www.yachtingmonthly.com/gear/fol ... test-29807
Till förra båten köpte hag en varifold och den var fantastisk bra. Vare sig broms eller backproblem.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Propellerråd
Har en trebladig Varifold sedan 10 år och anser att backförmågan är fullt tillräcklig.
Hälsningar Magnus.
Hälsningar Magnus.
Re: Propellerråd
Nu har jag bytt propeller till en variofold 16x12
Det var ett bra byte, mer än 1 kn ökad fart vid samma varvtal.
Backning är betydligt bättre än med gori 15x11
Det var ett bra byte, mer än 1 kn ökad fart vid samma varvtal.
Backning är betydligt bättre än med gori 15x11
Senast redigerad av 1 Calle C, redigerad totalt 0 gånger.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Re: Propellerråd
Slutprovet är följande:Calle C skrev:Nu har jag bytt propeller till en variofold 16x12
Det var ett bra byte, mer än 1 kn ökad fart vid samma varvtal.
Vid lugna förhållanden skall du prova att köra fullgas och läsa av vilket varvtal motorn får då. Om det ligger 0-200 rpm under motorns maxeffektvarvtal så har du en någorlunda OK propeller.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Propellerråd
Jo, jag kan varva upp relativt snabbt.
Gori 15x11 är en för liten propeller till denna motor och båt
Gori 15x11 är en för liten propeller till denna motor och båt
Calle
Se gla ut
Se gla ut