Propellerråd

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Propellerråd

Inlägg av Calle C » mån 03 okt 2016, 14:08

Jag har en Contrast 33 med tvåcylindrig yanmar-87, 16-18hk och SD-20 drev.
Motorn varvar snabbt upp till toppvarv men båtfarten är väldigt blygsam ca 5kn som toppfart och ungefär 4kn vid 2500rpm.
Propellern är tror jag en gore 15x11.
Om jag byter ska jag öka stigningen till 13 eller öka diametern 1".
Andra förslag? :idea:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerråd

Inlägg av Seawolf » mån 03 okt 2016, 18:13

Calle C skrev:Jag har en Contrast 33 med tvåcylindrig yanmar-87, 16-18hk och SD-20 drev.
Motorn varvar snabbt upp till toppvarv men båtfarten är väldigt blygsam ca 5kn som toppfart och ungefär 4kn vid 2500rpm.
Propellern är tror jag en gore 15x11.
Om jag byter ska jag öka stigningen till 13 eller öka diametern 1".
Andra förslag? :idea:
Det verkar som du har en https://en.wikipedia.org/wiki/Yanmar_2GM20, med max effekt 16 hk vid 3600 rpm.
SD20 har nog utväxling 2.64:1 för denna motor. http://www.yanmarmarine.com/theme/yanma ... _OM_SV.pdf

Enligt en beräkning från SSPA vid Chalmers : http://www.batteknik.se/prop/propeller23bladig.xls

Med den motorn på en Contrast 33 borde båten göra 7.0 knop på fullgas med slät botten i stiltje, och då skulle du ha en tvåbladig folding propeller på
nånstans 16x11" eller 17x10"
Image1.jpg
Image1.jpg (28.22 KiB) Visad 17061 gånger
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propellerråd

Inlägg av Anders S » mån 03 okt 2016, 18:30

Till att börja med, mät upp den befintliga propellern.

Sedan, gör några enkla beräkningar, Seawolfs variant är en början. Jag hittade den här ( https://www.vicprop.com/displacement_si ... =calculate ) , med (delvis) uppskattade värden gav den förslag på en 15x10,5-propeller - helt nära det du tror dig ha nu. Vad som då är "rätt" dimension kan man diskutera, men det VERKAR som utbytet av din nuvarande propeller inte stämmer. Den kan ju vara annorlunda än du tror, till att börja med.

Får man inte den hastighet man väntar sig kan det bero på mycket, men så här års är ju alltid en skalbeväxt propeller tänkbar. För mig tar det just nu en kvart till mastkran, jag vet varför... 8)
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Propellerråd

Inlägg av Calle C » mån 03 okt 2016, 21:46

Nu har jag svårt att komma upp i 3kn :)

Mina uppgifter bygger naturligvis på ren propeller och ren botten.
Så frågan är vilket är bäst högre stigning eller större diameter.
Om sjövargens beräkningar stämmer, så blir det en 16x11
På min förra båt ändrade jag både diameter och stigning, det gav bra resultat men lägsta farten blev då 3kn vilket inte alltid var så bra.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerråd

Inlägg av Seawolf » tis 04 okt 2016, 06:24

Calle C skrev:Nu har jag svårt att komma upp i 3kn :)

Mina uppgifter bygger naturligvis på ren propeller och ren botten.
Så frågan är vilket är bäst högre stigning eller större diameter.
Om sjövargens beräkningar stämmer, så blir det en 16x11
På min förra båt ändrade jag både diameter och stigning, det gav bra resultat men lägsta farten blev då 3kn vilket inte alltid var så bra.
Beräkningen härrör som sagt från http://www.sspa.se/. Det enda jag tillfört i detta fall är gissningen att toppfarten borde vara 7 knop. Det är lätt att prova i excelarket vad en gissad toppfart på t.ex 6.8 knop medför. Min egen Maxi 999 med 18 hk går i 7.2 knop med jätteslät botten i stiltje, med en exakt passande foldingpropeller från Alcometaller. (Exakt passande avser att på fullgas är motons maxvarvtal nästan exakt de 3200 varv där motorns maxeffekt ligger)

Allmänt så medför större stigning och mindre diameter att man få lite lägre varvtal vid en viss marchfart, t.ex. 6 knop i detta fall, medan en med större diameter och mindre stigning ger största kraften när man har kulingsmotvind och fullgas.

Vid köp av ny propeler bör du säkerställa att legeringen i propellern är marinbrons, så du kan skippa offeranoderna på själva propellern.NiBrAl-legeringar är OK, och bl.a. Flexofold har denna legering i sina. Att de har offeranoder på sina propellrar beror på att vissa kunder absolut kräver det även om det inte behövs. Allt enligt Flexofolds ägare/chefskonstruktör som jag diskuterat med och träffat då han besökte ett propellerseminarium som SXK ordnade i Göteborg för några år sedan. Vill man uppnå ändå bättre skydd mot beväxning kan man förkoppra propellerbladen enligt SXK:s utprovade metod, men endast om man skippar zinkanoderna på själva propellern och dess ytternav.

Här är en test med mätvärden för ett antal olika propellrar. http://www.yachtingmonthly.com/gear/fol ... test-29807
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Propellerråd

Inlägg av Anders S » tis 04 okt 2016, 21:47

Calle C skrev:Nu har jag svårt att komma upp i 3kn :)

Mina uppgifter bygger naturligvis på ren propeller och ren botten.
Så frågan är vilket är bäst högre stigning eller större diameter.
Om sjövargens beräkningar stämmer, så blir det en 16x11
På min förra båt ändrade jag både diameter och stigning, det gav bra resultat men lägsta farten blev då 3kn vilket inte alltid var så bra.
Problemet här ("problem...") är att din nuvarande propeller ändå BORDE fungera ganska bra. Då kan man tänka sig att du har antingen grava motorproblem eller helt enkelt är din nuvarande propeller inte vad du tror den är. Dimensioneringen (den nominella!) är nämligen inte fullständigt fel för en 15x11 (och Gori rekommenderar inte alltid riktigt samma dimensioner som "vanliga propellrar".
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerråd

Inlägg av Seawolf » ons 05 okt 2016, 06:50

SSPA-formeln medför på min båt följande:

- Jag minskar maxeffekten från teoretiska 18 hk till 16 hk, pga. S-drevsförluster plus att min propeller har jättetjocka tunga blad som har sämre verkningsgrad än både fast propeller och t.ex. Flexofold. Men som backar förnämligt redan på tomgång. Denna minskade verkningsgrad kan ses som en ren effektförlust.

Då ger formeln :
Image1.jpg
Image1.jpg (27.97 KiB) Visad 16921 gånger
Det är alltså med en 16 x 11 - propeller som min båt går 7.2 knop vid 3200 varv på fullgas. (Båten gör c:a 5.6 knop vid 2000 varv/min, och motorn utvecklar då ungefär 4 hk, och drar c:a 1 l/tim.)
Allt med en MYCKET slät botten förstås.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Propellerråd

Inlägg av Calle C » mån 10 okt 2016, 15:14

Det blir nog en Varifold 16x11, eventuellt om man skulle öka stigningen lite till 12-13.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerråd

Inlägg av Seawolf » mån 10 okt 2016, 16:00

Calle C skrev:Det blir nog en Varifold 16x11, eventuellt om man skulle öka stigningen lite till 12-13.
Grattis!
Du tenderar att välja den propellertyp som enligt test har nästan allra sämt backförmåga :lol:
http://www.yachtingmonthly.com/gear/fol ... test-29807
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Vilda
Silvermedlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 14 dec 2014, 21:15

Re: Propellerråd

Inlägg av Vilda » mån 10 okt 2016, 16:18

Jag har en tvåbladig Varifold, ny sedan i somras. Läste också testet och jag upplever faktiskt inte att min är dålig, snarar bättre än min förra fasta tvåbladiga! I och för sig ny motor och drev också så det är inte helt lätt att jämföra.
Det är ju lite relativt ämne detta och för mig var inte back- eller stoppförman viktigast. Men nöjd är jag☺

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Propellerråd

Inlägg av Calle C » mån 10 okt 2016, 16:24

Seawolf skrev:
Calle C skrev:Det blir nog en Varifold 16x11, eventuellt om man skulle öka stigningen lite till 12-13.
Grattis!
Du tenderar att välja den propellertyp som enligt test har nästan allra sämt backförmåga :lol:
http://www.yachtingmonthly.com/gear/fol ... test-29807
Jag både tänker och kör framåt :D

Till förra båten köpte hag en varifold och den var fantastisk bra. Vare sig broms eller backproblem.
Calle

Se gla ut

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Re: Propellerråd

Inlägg av Neptun » mån 10 okt 2016, 16:26

Har en trebladig Varifold sedan 10 år och anser att backförmågan är fullt tillräcklig.
Hälsningar Magnus.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Propellerråd

Inlägg av Calle C » sön 28 maj 2017, 20:44

Nu har jag bytt propeller till en variofold 16x12
Det var ett bra byte, mer än 1 kn ökad fart vid samma varvtal.
Backning är betydligt bättre än med gori 15x11
Senast redigerad av 1 Calle C, redigerad totalt 0 gånger.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Propellerråd

Inlägg av Seawolf » sön 28 maj 2017, 21:04

Calle C skrev:Nu har jag bytt propeller till en variofold 16x12
Det var ett bra byte, mer än 1 kn ökad fart vid samma varvtal.
Slutprovet är följande:

Vid lugna förhållanden skall du prova att köra fullgas och läsa av vilket varvtal motorn får då. Om det ligger 0-200 rpm under motorns maxeffektvarvtal så har du en någorlunda OK propeller.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Propellerråd

Inlägg av Calle C » sön 28 maj 2017, 21:13

Jo, jag kan varva upp relativt snabbt.
Gori 15x11 är en för liten propeller till denna motor och båt
Calle

Se gla ut

Skriv svar