Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Det ser inte ut att vara stor skillnad på dessa två men om man ser på:
http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist
kan man konstatera att Cumulus skrov (utan köl) väger 2370 kg medan 78:an ligger på 1400 kg.
Kan detta verkligen stämma?
Jämförelser:
Skrov utan köl:
Ballad 2250 kg
Fenix 1960 kg
Mistinguette 1510 kg
Shipman 28 1790 kg
Mistress 2000 kg
http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist
kan man konstatera att Cumulus skrov (utan köl) väger 2370 kg medan 78:an ligger på 1400 kg.
Kan detta verkligen stämma?
Jämförelser:
Skrov utan köl:
Ballad 2250 kg
Fenix 1960 kg
Mistinguette 1510 kg
Shipman 28 1790 kg
Mistress 2000 kg
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 505
- Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Uppgifterna om deplacement kommer från tillverkaren. Ofta avviker de ganska rejält från verkligheten.
Håller med om att Cumulusen verkar lite tung jämförbart med båtar i samma storleksklass.
Håller med om att Cumulusen verkar lite tung jämförbart med båtar i samma storleksklass.
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Det är Albin 78 som är annorlunda, då den finns utan inombordare. Om man lägger på 130 kg för motor+drev och 50 kg för full tank blir det rimligare.
1400+130+50= 1580 kg
1400+130+50= 1580 kg
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Albin 78 (Cirrus) och Albin Cumulus är två helt skilda båtar.
Albin 78 är 7,8 m lång och Cumulus är 8,6 m.
Därför väger den större självklart mera.
Albin 78 är 7,8 m lång och Cumulus är 8,6 m.
Därför väger den större självklart mera.
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Att den är tyngre är alla med på men inte såå mycket. Om båda har inombords-diesel skiljer det 790 kg. Dessutom är Cumulus 450 kg tyngre än Albin Alpha.Seagull skrev:Albin 78 (Cirrus) och Albin Cumulus är två helt skilda båtar.
Albin 78 är 7,8 m lång och Cumulus är 8,6 m.
Därför väger den större självklart mera.
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Kolla verkliga uppgifter i stället för tabelldata, vet att Albin 78:or finns med mätbrev, kolla vad de väger där. Finns på Seglarförbundets hemsida.
Alla borde ha skägg
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Vad gäller frågan?
Det som framgår av mätbrevet är deplacementet och den kölvikt som konstruktionsritningen (klassregeln, typen etc) anger. Om man då jämför två olika båtar innebär det att i kölvikten ingår (tada!) kölens vikt, medan deplacementet omfattar hela båtens vikt, inklusive all utrustning.
I den utrustningen ingår med nödvändighet sådant som inredning, eventuell inombordsmotor, tankar, båtens utrustning etc etc, även om kappseglaren helst ransonerar sådant som tankinnehåll, onödiga verktyg och annat byngel.
Om då (det är MYCKET simplistiskt) jämför längd mot deplacement missar man att båtar växer på alla håll då de växer på längden. En bättre approximation är att ta kuben på längden (Längd>>3).
Jämför man då 7,8-metersbåten (deplacement 1400 kg) får man ett värde på 475
samma sak för 8,6-metersbåten ger 636
Ställer man dessa i proportion (636/475) får vi 1.33
Jämför vi sedan deplacementen ( 3750/2350) får vi 1.59
Då kan vi dra slutsatsen att Cumulusen möjligen är en stabilare och tyngre båt än Albin78, men det kan lika väl bero på en rikligare utrustningsnivå, en tyngre (relativt) köl, grövre rigg (tyngre mast, mer rigg), större inombordare (eller, tung inombordare vs lätt utombordare, som troligen inte ens räknas med) etc etc.
Det som framgår av mätbrevet är deplacementet och den kölvikt som konstruktionsritningen (klassregeln, typen etc) anger. Om man då jämför två olika båtar innebär det att i kölvikten ingår (tada!) kölens vikt, medan deplacementet omfattar hela båtens vikt, inklusive all utrustning.
I den utrustningen ingår med nödvändighet sådant som inredning, eventuell inombordsmotor, tankar, båtens utrustning etc etc, även om kappseglaren helst ransonerar sådant som tankinnehåll, onödiga verktyg och annat byngel.
Om då (det är MYCKET simplistiskt) jämför längd mot deplacement missar man att båtar växer på alla håll då de växer på längden. En bättre approximation är att ta kuben på längden (Längd>>3).
Jämför man då 7,8-metersbåten (deplacement 1400 kg) får man ett värde på 475
samma sak för 8,6-metersbåten ger 636
Ställer man dessa i proportion (636/475) får vi 1.33
Jämför vi sedan deplacementen ( 3750/2350) får vi 1.59
Då kan vi dra slutsatsen att Cumulusen möjligen är en stabilare och tyngre båt än Albin78, men det kan lika väl bero på en rikligare utrustningsnivå, en tyngre (relativt) köl, grövre rigg (tyngre mast, mer rigg), större inombordare (eller, tung inombordare vs lätt utombordare, som troligen inte ens räknas med) etc etc.
Anders S
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Albin 78 är en lättare båt (relativt sett) än Cumulus, den förstnämnda kappseglas också framgångsrikt. Cumulusen är kanhända mer bobåt med komfort o.s.v. Men för den skull ingen dålig seglare.
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Men Cumulus är ingen uppskalning av Albin 78. Om så vore skulle bredden vara betydligt större.Anders S skrev:Vad gäller frågan?
Det som framgår av mätbrevet är deplacementet och den kölvikt som konstruktionsritningen (klassregeln, typen etc) anger. Om man då jämför två olika båtar innebär det att i kölvikten ingår (tada!) kölens vikt, medan deplacementet omfattar hela båtens vikt, inklusive all utrustning.
I den utrustningen ingår med nödvändighet sådant som inredning, eventuell inombordsmotor, tankar, båtens utrustning etc etc, även om kappseglaren helst ransonerar sådant som tankinnehåll, onödiga verktyg och annat byngel.
Om då (det är MYCKET simplistiskt) jämför längd mot deplacement missar man att båtar växer på alla håll då de växer på längden. En bättre approximation är att ta kuben på längden (Längd>>3).
Jämför man då 7,8-metersbåten (deplacement 1400 kg) får man ett värde på 475
samma sak för 8,6-metersbåten ger 636
Ställer man dessa i proportion (636/475) får vi 1.33
Jämför vi sedan deplacementen ( 3750/2350) får vi 1.59
Då kan vi dra slutsatsen att Cumulusen möjligen är en stabilare och tyngre båt än Albin78, men det kan lika väl bero på en rikligare utrustningsnivå, en tyngre (relativt) köl, grövre rigg (tyngre mast, mer rigg), större inombordare (eller, tung inombordare vs lätt utombordare, som troligen inte ens räknas med) etc etc.
Ser väl närmast ut som om den vore gjord för grövre sjö/ öppet vatten.
Frågan är då vad Albin Alpha (som är betydligt lättare) är gjord för.
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Även mätbreven där visar för låga värden på 78:an (endast utan motor). Däremot visar Royal Marines segeldata 2775 kg på Albin 78. Det borde innefatta motor+ diverse utrustning.Peter_K skrev:Kolla verkliga uppgifter i stället för tabelldata, vet att Albin 78:or finns med mätbrev, kolla vad de väger där. Finns på Seglarförbundets hemsida.
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Ja i riktigt svag vind borde A78 vara snabbare.Seagull skrev:Albin 78 är en lättare båt (relativt sett) än Cumulus, den förstnämnda kappseglas också framgångsrikt. Cumulusen är kanhända mer bobåt med komfort o.s.v. Men för den skull ingen dålig seglare.
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Litet spetsigt kan man påstå att det handlar (handlade)om en anpassning av den tyngre (och därför dyrare) Cumulusen, så den kan (kunde) tillverkas till lägre kostnad och konkurrera bättre.Pelle-48 skrev:Frågan är då vad Albin Alpha (som är betydligt lättare) är gjord för.
Det här är dagens tillverkare mästare på; de bygger allt lättare båtar och sparar vikt varhelst de kan, för det följer med så mycket andra besparingar. Den lika rymliga båten (volymen) som väger mindre behöver mindre motor (både vindmotorn (riggen, seglen) och inombordsmotorn), den klarar sig med en enklare och klenare rigg, ett eller ett par nummer mindre av alla beslag,en köl som är litet lättare etc etc.
Anders S
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Inte för att jag förstår vad den här tråden egentligen handlar om men här är några mer relevanta viktuppgifter (avser båtar i kappseglingskondition, enligt gällande regelverk):
Albin 78 Cirrus 2,84 ton
Albin Alpha 3,88 ton
Cumulus 3,65 ton
Båtarna är alltså vägda med krönt våg av mätman utsedd av SSF.
/T
Albin 78 Cirrus 2,84 ton
Albin Alpha 3,88 ton
Cumulus 3,65 ton
Båtarna är alltså vägda med krönt våg av mätman utsedd av SSF.
/T
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Jag tittade på några mätbrev för Cumulus, och de flesta hade uppgiven vikt 3.65 ton. Det verkar märkligt att mätmännens krönta vågar är så rörande eniga om exakt samma vikt på flera olika båtexemplar.T skrev:Inte för att jag förstår vad den här tråden egentligen handlar om men här är några mer relevanta viktuppgifter (avser båtar i kappseglingskondition, enligt gällande regelverk):
Albin 78 Cirrus 2,84 ton
Albin Alpha 3,88 ton
Cumulus 3,65 tonå
Båtarna är alltså vägda med krönt våg av mätman utsedd av SSF.
/T
http://matbrev.svensksegling.se/home/ap ... A5ttyp-asc
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Stor skillnad på Albin 78 och Cumulus
Det finns tydligen gott om felaktiga mätbrev:T skrev:Inte för att jag förstår vad den här tråden egentligen handlar om men här är några mer relevanta viktuppgifter (avser båtar i kappseglingskondition, enligt gällande regelverk):
Albin 78 Cirrus 2,84 ton
Albin Alpha 3,88 ton
Cumulus 3,65 ton
Båtarna är alltså vägda med krönt våg av mätman utsedd av SSF.
/T
file:///C:/Users/Person/Downloads/MatReport%20(10).pdf
Denna båt bör inte ha någon inombordare om den väger 2350 kg
Alpha verkar ligga mellan 3,3 och 3,8 ton vilket är anmärkningsvärt stor spridning.
Så skillnaden mellan Albin 78 och Cumulus är klart mindre om riktig vägning görs!