Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Bergfinken » tor 22 sep 2016, 14:20

Hej! Någon som har erfarenhet av Hurley 18?
Vissa säger att den är livsfarlig och att den seglar dåligt. Andra säger att den är jättebra, stabil m.m.
Vad är rätt?
Planerar ett köp av denna båttyp.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Anders S » tor 22 sep 2016, 14:28

Livsfarlig? Det kan den naturligtvis vara, fel hanterad och om man utsätter den för påfrestningar den inte klarar.

En Hurley 18 är en gammal båt, och om rigg och segel är "från tiden" är det inte mycket med dem. Men givet att en liten båt alltid VERKAR vara "livsfarlig" är båtmodellen minst lika säker som alla andra lika stora båtar. Den seglar inte särskilt bra, beroende på att den inte ÄR livsfarlig, dvs har massor av segel i förhållande till storlek och tyngd.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Calle C » tor 22 sep 2016, 19:08

Jag hade en kompis i min ungdom som hade en sådan.
Då var det en stor båt.
Men den seglar inget vidare och är absolut inte livsfarlig.
Vi kunde segla iväg med den och ligga över i båten, bara det fantastiskt.
Tänk efter vad du vill ha den till och hur bekväm du är...
Calle

Se gla ut

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Bergfinken » lör 24 sep 2016, 11:59

HEJ! Tackar!

7 års seglingserfarenhet och förarbevis snart i min ägo.
Planerar segling till gotland och i Stockholms skärgård.
Läste någonstans att någon hade tyckt att den är livsfarlig. Rodret skulle släppa ur vattnet och att den e dålig på alla möjliga sätt o vis.

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Bergfinken » lör 24 sep 2016, 12:04

Hej igen!
Anders! Vad menar du med "från tiden" är det inte mycket med dem?

VH

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Anders S » lör 24 sep 2016, 17:47

Bergfinken skrev:Hej igen!
Anders! Vad menar du med "från tiden" är det inte mycket med dem?

VH
Jo, den yngsta möjliga Hurley 18 är från 1972 (eller så), och om slitdelar (riggen, framförallt) och seglen är "från tiden" skall man se upp. Har båten använts (även i helt normal omfattning) måste man vara noga med att undersöka riggen (infästningar, wirar, fall etc) och har varken rigg eller segel (framförallt seglen) inte förnyats relativt nyss måste man räkna med att byta. Men det är inget fel på själva båten.

På en gammal billig båt är skicket på rigg och segel viktigt, för det kostar så mycket att rätta till de bristerna och de funktionerna motsvarar motorn på en motorbåt..
Anders S

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av KaptenKlant » lör 24 sep 2016, 20:07

Jag seglade en Hurley 20 I min tidiga "karriär" dvs runt 1980. Det blev endast en säsong vilken inkluderade en tur till Gotland i vad som blev kuling innan vi angjorde Lickershamn. Sålde igen då den var långsam, kryssade ungefär som en "apelsinlåda" vilket i någon mån får tillskrivas de utseglade seglen.

Ok för sin storlek på havet, absolut inte livsfarlig, men för liknande pengar kan man väl idag hitta betydligt mer välspelande båtar?
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Anders S » sön 25 sep 2016, 07:29

KaptenKlant skrev:Jag seglade en Hurley 20 I min tidiga "karriär" dvs runt 1980. Det blev endast en säsong vilken inkluderade en tur till Gotland i vad som blev kuling innan vi angjorde Lickershamn. Sålde igen då den var långsam, kryssade ungefär som en "apelsinlåda" vilket i någon mån får tillskrivas de utseglade seglen.

Ok för sin storlek på havet, absolut inte livsfarlig, men för liknande pengar kan man väl idag hitta betydligt mer välspelande båtar?
Jag tror det blir svårt, eftersom priserna för äldre, små, begagnade segelbåtar är så pressade. På Blocket finns två Hurley 18 - en är ett vrak (för tre-å-fem, och är nog inte en Hurley 18, utan liknar mer en Silhouette), den andra kostar 2000 kronor (den har renoveringsbehov, men är en Hurley 18).

Välspelande låtar eller välseglande båtar? (Kan inte hjälpa detta, förlåt!)

Se också http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?CLASS_ID=3488
För den med intresse : http://www.hurleyownersassociation.co.uk/pages/h18.htm
Läser man där är det en kanonbåt. :mrgreen:

Är den väl i ordning kan den vara det, bara man inser att det ÄR en liten båt.

Jag har själv en båt ritad av Ian Anderson (den är litet större) och ibland skojar man om Per Brohäll: Han har ritat en enda båt (Vega), men i olika storlekar (Triss till Singoalla). Man kan säga samma sak om Ian Anderson - hans goda(?) rykte kommer sig av att han har ritat olika storlekar av Hurley 18...
Anders S

Nils_D
Platinamedlem
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 18 sep 2012, 14:31

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Nils_D » sön 25 sep 2016, 09:35

Bergfinken skrev:Planerar segling till gotland och i Stockholms skärgård.
Det är svårt att designa en båt i den lilla storleken som fungerar både i skärgård med svaga vindar, och på öppet vatten. De flesta i den storleken som finns i Sverige är väl bättre inomskärs, medan att döma av ägarkommentarerna här på Sailguide är Hurely 18 snarare tvårt om. Trygg på havet men dålig kryssbåt. Och det sistnämnda är ingenting som man vill ha i skärgården, tycker jag. Delar alltså KaptenKlants uppfattning här.

Går man upp lite i storlek finns det flera båttyper som fungerar både i skärgård och på öppet hav. Mitt eget val skulle vara, och är, en IF. Finns flera ute på blocket för strax över 15 000, och i dagens läge säkert prutbara en bra bit ner. Men det finns förstås andra bra alternativ i samma storleks- och prisklass. Visserligen lite mer pengar, men ofta också bättre utrustade, och utrustning som segel, navigator och annat kostar mycket pengar, vilket gör att den faktiska prisskillnaden antagligen blir mindre än vad det verkar vid första påseende.

KaptenKlant
Diamantmedlem
Inlägg: 216
Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
Ort: sällan långt från båten

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av KaptenKlant » sön 25 sep 2016, 20:30

Självklart avsåg jag att skriva "välseglande" och upptäckte nu att min iPad helst vill skriva -spelande i stället. Måntro vem-som-nu är hjärnan bakom svenskan på Paddorna inte är seglare? ;-). Och själv har jag en dålig vana att inte korrekturläsa mina inlägg tillräckligt frekvent.....så ber om ursäkt för detta.

Är set inte Ian Anderson som var designern bakom ett antal båtar med väldigt folkbåtsliknande drag? Plagiat eller inspiration kan ju diskuteras....tänker på cutlass 27, och contessa 26 och liknande...men minnet är ngt diffust på den fronten...

Jo för 2-5' kr är det nog svårt, men för mer skärgårdsbetonad segling kanske en Pelle P ritad Seacat kan vara ett alternativ.

Om man sen tycker att Hurleyn för ett par 'laxar' behöver nya segel, så kanske man kan hitta en IF eller H-båt med hyfsade segel för samma pengar....men det är ju en annan historia, som kan utvecklas i oändlighet.

IF, och träfolkor har ju korsat mången ocean, om det är målet, och även ett antal Hurley, Westerly av mindre modeller och sen var det ju Shane Acton som seglade jorden runt i en plywood låda på 18 fot. Vivacity eller liknade. Om jag minns rätt, läste hans bok för många år sen.
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså

nilsnobbing
Platinamedlem
Inlägg: 171
Blev medlem: tis 30 nov 2004, 15:57

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av nilsnobbing » mån 26 sep 2016, 12:08

Kika lite på Sunwind 20, det tror jag är en fin båt. Prisad av Magnus Reslow som väl får sägas vara en av vår tids meste budgetseglare.

Men om inte litenheten är en mål i sig skulle jag gå upp nån halmeter i längd. Utbudet av vettiga modeller ökar, men inte priset i något nämnvärt avseende. Ett vrakpris now'a'days behöver inte nödvändigtvis reflektera ett vrak. Leisure 22/23 kanske? En sån skänktes bort häromdagen. Amigo 23, Viggen, Magnifik Midget, Maxi 68, Fingal är exempel på schyssta båtar som numer är pinsamt billiga. Iskalla på marknaden som de är, innebär att alla har prutmån.

Lägg upp ett inlägg istället på båtforumen med rubriken: "Jag tar emot din båt gratis" och se vad du får :-)

Go seglats!

Nils Nobbing

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem
Inlägg: 314
Blev medlem: lör 03 apr 2004, 06:32
Ort: Göteborg

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig

Inlägg av J@nne » sön 02 okt 2016, 12:48

Jag köpte en billig Albin 57:a 2012. Med 7 säckar segel, en 4 hk 4-taktare från 2002. 2 gps:er, en bärbar vhf, original bromsad registrerad trailer. Allt för 5000:-
Sålde 3 segel för 3000:- sålde bägge gps:erna 1500:- och 500:-
Stod sedan på +/- 0. Köpte nya däck till trailern, köpte en gennaker på rulle, promotade en del för segelmakaren och fick ett nytt storsegel gratis.

Båten heter numera "Spargrisen" då det går att ösa ner ytterligare en del pengar utan att göra en allt för stor förlust vid en framtida försäljning.

För mig en perfekt liten trailerbar resvän på vägen och vid sidan om.
IMG_0016.JPG

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Bergfinken » ons 11 jan 2017, 16:49

Anders S skrev:
KaptenKlant skrev:Jag seglade en Hurley 20 I min tidiga "karriär" dvs runt 1980. Det blev endast en säsong vilken inkluderade en tur till Gotland i vad som blev kuling innan vi angjorde Lickershamn. Sålde igen då den var långsam, kryssade ungefär som en "apelsinlåda" vilket i någon mån får tillskrivas de utseglade seglen.

Ok för sin storlek på havet, absolut inte livsfarlig, men för liknande pengar kan man väl idag hitta betydligt mer välspelande båtar?
Jag tror det blir svårt, eftersom priserna för äldre, små, begagnade segelbåtar är så pressade. På Blocket finns två Hurley 18 - en är ett vrak (för tre-å-fem, och är nog inte en Hurley 18, utan liknar mer en Silhouette), den andra kostar 2000 kronor (den har renoveringsbehov, men är en Hurley 18).

Välspelande låtar eller välseglande båtar? (Kan inte hjälpa detta, förlåt!)

Se också http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?CLASS_ID=3488
För den med intresse : http://www.hurleyownersassociation.co.uk/pages/h18.htm
Läser man där är det en kanonbåt. :mrgreen:

Är den väl i ordning kan den vara det, bara man inser att det ÄR en liten båt.

Jag har själv en båt ritad av Ian Anderson (den är litet större) och ibland skojar man om Per Brohäll: Han har ritat en enda båt (Vega), men i olika storlekar (Triss till Singoalla). Man kan säga samma sak om Ian Anderson - hans goda(?) rykte kommer sig av att han har ritat olika storlekar av Hurley 18...

Hej igen! Du skriver att den ena inte såg ut som en Hurley? Har du något vettigt tips på hur man ska kolla efter eventuella kopior?
/Bergfinken

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Anders S » tor 12 jan 2017, 14:29

Bergfinken skrev:
Anders S skrev:
KaptenKlant skrev:Jag seglade en Hurley 20 I min tidiga "karriär" dvs runt 1980. Det blev endast en säsong vilken inkluderade en tur till Gotland i vad som blev kuling innan vi angjorde Lickershamn. Sålde igen då den var långsam, kryssade ungefär som en "apelsinlåda" vilket i någon mån får tillskrivas de utseglade seglen.

Ok för sin storlek på havet, absolut inte livsfarlig, men för liknande pengar kan man väl idag hitta betydligt mer välspelande båtar?
Jag tror det blir svårt, eftersom priserna för äldre, små, begagnade segelbåtar är så pressade. På Blocket finns två Hurley 18 - en är ett vrak (för tre-å-fem, och är nog inte en Hurley 18, utan liknar mer en Silhouette), den andra kostar 2000 kronor (den har renoveringsbehov, men är en Hurley 18).

Välspelande låtar eller välseglande båtar? (Kan inte hjälpa detta, förlåt!)

Se också http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?CLASS_ID=3488
För den med intresse : http://www.hurleyownersassociation.co.uk/pages/h18.htm
Läser man där är det en kanonbåt. :mrgreen:

Är den väl i ordning kan den vara det, bara man inser att det ÄR en liten båt.

Jag har själv en båt ritad av Ian Anderson (den är litet större) och ibland skojar man om Per Brohäll: Han har ritat en enda båt (Vega), men i olika storlekar (Triss till Singoalla). Man kan säga samma sak om Ian Anderson - hans goda(?) rykte kommer sig av att han har ritat olika storlekar av Hurley 18...

Hej igen! Du skriver att den ena inte såg ut som en Hurley? Har du något vettigt tips på hur man ska kolla efter eventuella kopior?
/Bergfinken
Indirekt har jag ju det - se länken ovan !

Hurley 18 är en specifik modell, sedan kan vi hitta Hurley-byggda båtar med andra namn.
Anders S

Bergfinken
Silvermedlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 22 sep 2016, 14:16

Re: Hurley 18 Bra eller Livsfarlig?

Inlägg av Bergfinken » tor 12 jan 2017, 16:04

Okej!
Har du några tips på vad man ska kolla på när man "besiktigar" en Hurley 18?
/Bergfinken

Skriv svar