Förra ägaren till vår båt har satt en kaskad till akterstagssträckaren, han menade att tamparna var dyneema. Han valde att knopa ändarna vilket blev både fult, utrymmeskrävande och halvsäkert. Jag gav mig på att splitsa öglor istället vilket är mycket enkelt i dyneema men när jag var färdig inser jag att jag inte är säker på om det är dyneema i kärnan och att jag därför kan ha splitsat felaktigt. Jag har frilagt dyneeman och öglan är utanför tampens hölje. Jag har aldrig splitsat skot eller fall och är därför osäker på hur kärnan ser ut i den typen av tamp.
Jag inser att svaret är, "gå och köp fräsch dyneema och gör en ny kaskad" det kostar inte mer än ett par hundralappar, om ens det. Men det hade varit intressant att veta om man kan avgöra huruvida det är dyneema eller inte.
Är det dyneema?
Re: Är det dyneema?
Bränn tampen med vanlig tändare, går hölje och kärna att smälta ihop enkelt är båda polyester, går inte detta så är kärnan högst troligt UHMWPE (spectra/dyneema) som har högre smältpunkt än polyester. Det finns många bra splitsguider på you tube, bla av Liros Ropes och Rooster sailing (dessa nämns i ej kommersiellt syfte).
Skall du bygga kick så hade jag hålla mig till tamp utan hölje, dessa är busenkelt att splitsa, feed och/eller nålar köper du på närmsta båtbutiken med lite koll på sortimentet, snåla inte, de ganska mycket dyrare verktygsseten i plåt är galet mycket bättre än de billigare i plast. Plastprylarna gar en tendens att riva med sig kardeler under splitsningen och förstör då tampen. Du kommer vilja fortsätta att göra snygga splitsar och då kommer du vara glad för fina lättarbetade verktyg!
Skall du bygga kick så hade jag hålla mig till tamp utan hölje, dessa är busenkelt att splitsa, feed och/eller nålar köper du på närmsta båtbutiken med lite koll på sortimentet, snåla inte, de ganska mycket dyrare verktygsseten i plåt är galet mycket bättre än de billigare i plast. Plastprylarna gar en tendens att riva med sig kardeler under splitsningen och förstör då tampen. Du kommer vilja fortsätta att göra snygga splitsar och då kommer du vara glad för fina lättarbetade verktyg!
Re: Är det dyneema?
Stort tack för svaret, jag skall prova detta.bjosve skrev:Bränn tampen med vanlig tändare, går hölje och kärna att smälta ihop enkelt är båda polyester, går inte detta så är kärnan högst troligt UHMWPE (spectra/dyneema) som har högre smältpunkt än polyester. Det finns många bra splitsguider på you tube, bla av Liros Ropes och Rooster sailing (dessa nämns i ej kommersiellt syfte).