Bottenfärgsborttagning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Bottenfärgsborttagning

Inlägg av sangris » ons 14 sep 2016, 20:01

Jag väljer mellan två olika bottenfärgsbortagare, Hempel eller International, då jag ska ta bort gammal bottenfärg nu i höst när båten tagits upp. Båten är målad med internationals Micron Superior. Är det någon skillnad mellan Hempels och Internationals färgborttagningsmedel, eller kvittar det vilket jag använder? Någon med erfarenhet som gjort jobbet förut?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av thomask » ons 14 sep 2016, 20:44

Har nyss tagit bort 35 års lager. Spackelspade (supervass) där färgen är snäll. resten med slipmaskin och 40 papper.
Och kopplad dammsugare som jag lånade från jobbet. Det gick över förväntan.

/Thomas

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av sangris » tor 15 sep 2016, 05:58

Men funkar Hempels färgborttagare på Micron Superior då? Eller är det någon kemisk sammansättning som gör att jag "måste" använda Internationals Interstrip på Internationals färger?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av HansH » tor 15 sep 2016, 09:37

Du behöver bara färgborttagningsmedel om det är en hård bottenfärg - typ VC17
Mjuka (självpolerande) färger kan relativt lätt avlägsnas mha en "marmelad" du själv gör av kaustiksoda, tapetklister och vatten.
Kostar en bråkdel av vad färgborttagningsmedlet kostar.
Men det är starkt frätande så man måste ha skyddskläder. Gelcoat, epoxigrundfärg mm påverkas dock inte så det är en metod som är väldigt snäll mot underliggade material.
Hur man avgör om färgen är mjuk eller hård? Blöt fingret o gnugga lite - om det färgar av sig = färgen är mjuk :)

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av Calle C » tor 15 sep 2016, 10:44

HansH
Hur länge låter du det sitta på?
Skrapar du sedan av det med en spackel, eller något annat?
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av HansH » tor 15 sep 2016, 13:40

Calle C skrev:HansH
Hur länge låter du det sitta på?
Skrapar du sedan av det med en spackel, eller något annat?

Beror lite på temperatur och vind - det får inte torka. Går att förbättra verkningsgraden genom att lägga plastfolie (typ gladpac) uppe på "marmeladen". Samma sak går att göra med köpt färgborttagningsmedel. För att undvika att lösningsmedlet dunstar bort så lägger man på plastfolie.
Observera, om det blåser mycket funkar det dåligt! Inte bra om det flyger plastbitar med frätande kaustiksoda...
Har rensat botten från färg på två båtar med kaustiksodametoden - 26 respektive 32 fot och det tog mindre än en arbetsdag. Att jämföra med när jag rensade rent vår nuvarande båt då det var hård färg. Tog flera veckor av en kombination av skrapning och färgborttagningsmedel.
Blev iofs rent men det blev skador i både gelcoat och min axel... :?
Man penslar på "marmeladen" + gladpac. Väntar drygt 20min och sedan kan man antingen gnugga med en rotborste alternativt pensla på mer "marmelad".
Ge det ytterligare en stund och sedan spolar man med vatten och borstar med rotborste.
Många tjocka lager färg så får man gå på ytterligare en gång eller två med "marmelad".
Men arbetsinsatsen är en bråkdel av att skrapa eller slipa bort färgen.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av sangris » tor 15 sep 2016, 20:48

Detta låter ju intressant. Min färg är en självpolerande, alltså en mjuk färg. Jag hade tänkt stå innomhus och skrapa av färgen, så avdunstning och blåst påverkar inte i mitt fall, men däremot kan jag ju inte spola av med vatten lika lätt.
Är det så att marmeladen måste spolas av/tvättas omgående, eller hur blir det om man väntar tills man skrapat av hela botten och därefter kör ut båten för avspolning? Då hinner det ju torka fast och det är kanske inte så bra....
Avskrapet, eller resterna som man skurar bort, ska väl tas om hand som miljöfarligt avfall under alla omständigheter ändå?

Hur stora delar av ingredienserna (kaustiksoda, tapetklister och vatten) ska man blanda då? Kan man använda "färdigt" tapetklister, eller ska det vara sådant klister som man köper i flingor och blandar till själv?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av HansH » fre 16 sep 2016, 07:31

Om man inte spolar av så torkar färgen fast igen...
Vet inte om det går att använda färdigt tapetklister.
Men jag är lite tveksam hur bra det går att lösa upp kaustiksodan (små kulor eller pulver) i trögflytande lim.
Man bör nog börja med att blanda vatten och kaustiksoda till lämplig styrka - INTE för mycket soda för då kokar vattnet häftigt och det funkar inte att blanda i tapetklistret (flingor) då för stark blandning gör att klistret inte blir "tjockt".
Lämpligt blandningsförhållandet soda/vatten brukar finnas på förpackningen.
Jag skrapade inte ens utan körde bara med rotborste och spolade med vatten.
Notera - pensel för påföring samt rotborste för skrubbning måste vara av en sort som tål sodan.
Gällande miljöfarligt avfall. Sodan neutraliseras av vattnet - precis som det sker när man rensar en propp i avloppet mha kaustiksoda.
Bottenfärgen blir lite svårare att "fånga", men många hamnar har ju spolplatta som löser det.
Och glöm inte att skydda dig - heltäckande regnställ, gummihandskar som man tejpar runt handlederna (vattnet rinner gärna in där), helst visir framför ansiktet!
Testa metoden på tex rodret - det är ett lämpligt ställe mtp storlek och det är lättare att prova sig fram än på botten.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av sangris » fre 16 sep 2016, 19:52

Nu kommer jag inte att stå på någon spolplatta i hamnen, eftersom jag tar hem min båt över vintern. Där har jag givetvis inte något avlopp som tar hand om milöfarlig färg...
Skulle det kunna fungera att skrapa av geggan först och samla ihop det på en presenning och som avslutning spola av botten?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av HansH » mån 19 sep 2016, 14:19

Funkar säkert att skrapa - tror iofs att en spackelspade är bättre än en traditionell färgskrapa.
Spolningen är ju inte till för att lossa på färgen utan bara att spola bort lös marmelad/färg.
Testa metoden på en begränsad yta, tex rodret!

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av naffatS » tor 22 sep 2016, 14:15

Jag har, med fördel, använt denna bottenfärgsborttagare : http://www.lefant.se/produkter/lefant-paint-remover/ på huvudsakligen mjuk bottenfärg. För 30 år sedan använde jag mig av kaustiksoda-tapetklistermetoden och det funkade också.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av Calle C » tor 22 sep 2016, 19:12

naffatS skrev:Jag har, med fördel, använt denna bottenfärgsborttagare : http://www.lefant.se/produkter/lefant-paint-remover/ på huvudsakligen mjuk bottenfärg. För 30 år sedan använde jag mig av kaustiksoda-tapetklistermetoden och det funkade också.
Hur gör du efter appliceringen, skrapar du eller högtrycksspruta eller vad?
Calle

Se gla ut

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av naffatS » fre 23 sep 2016, 16:29

Jag använde en vasslipad stålspackelspade med rundade hörn och en färgskrapa med hårdmetallblad och lätt rundslipade hörn.
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier ... co-pid1641

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av naffatS » fre 23 sep 2016, 16:49

Efteråt högtryckstvätt och torrskrapning med hårdmetallskrapan. Om det är tjocka färglager kan man behöva upprepa proceduren. Jag avslutade med rondellslipning. Obs. glöm inte dammfiltermask.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bottenfärgsborttagning

Inlägg av Calle C » fre 23 sep 2016, 17:05

Hur lång tid tog det för dig att bli av med den gamla färgen?
Calle

Se gla ut

Skriv svar