Wallas 2400 problem

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Wallas 2400 problem

Inlägg av segla mera » mån 05 sep 2016, 07:59

Hej!
Skorsten sitter på däcket alldeles bredvid reningslisten på min båt. Tyvärr glömde jag skorstenen öppen och på en hård kryss hamnade den under vattenytan. Sedan dess har jag inte fått igång värmaren. Vad kan ha hänt? Hur ska jag få den att fungera igen? Det luktar lite bränt i skorstenen när jag försöker starta. Bränslepumpen tickar som den ska. Jag har provat med motorn igång så det är hög spänning.
Med vänliga hälsningar.
/segla mera

Kallseglaren
Guldmedlem

Re: Wallas 2400 problem

Inlägg av Kallseglaren » mån 05 sep 2016, 09:07

Kolla om din värmare har en U-böj på rökröret, där kan det blivit ett vattenlås. Mer troligt är det att du fått vatten ända ner till brännaren, kanske även saltvatten. Då måste du ta loss brännardelen också kolla hur det ser ut och om det är blött. Byt veke, byt packningar som troligen blivit förstörda vid demontaget. Kolla tanken så att du är säker på att det inte runnit vatten dit via returledningen.
Kallseglaren
Maxi 87
338

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 sep 2016, 11:29

Om det handlar om saltvatten, tveka inte - det finns flera delar som kan korrodera. Att byta veke är inte absolut nödvändigt, men den måste torka, så brännaren behöver luftas. Tar man ut vekrn försiktigt (det är bara en sorts "bomullstuss" - torkar om man lägger den luftigt). Se till att torka och göra rent i hela värmaren, så kanske den får nytt liv?

En krigsreparation skulle vara att köra den i ventilationsläge en timme (för att torka ur den) och sedan se vad som händer. Är man litet äventyrlig kan man ju pröva detta först, men värmaren mår bättre av att rengöras och torkas, så är det.
Anders S

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Inlägg av segla mera » mån 05 sep 2016, 12:43

Tack för hjälpen.
Röret till skorsten har ingen u-böj utan sitter med ett rakt rör c:a 10 cm långt. Värmaren sitter under däck ganska svåråtkomlig.

Jag ska prova akutbehandlingen att låta fläkten gå utan att själva värmaren står på. Är det så att luften som går via fläkten passerar brännaren eller är det någon slags värmeväxlare som sprider värmen? Jag ska till båten om några dagar och testa. Vad tror ni om att sätta en kupevärmare under som torkar upp.

Om det inte funkar blir det väl att byta glödspiral, veke och packningar.

Hur gör man kablarna till kontrollpanelen om jag ska ta hem värmaren? Kan man provstarta den hemma utan kontrollpanelen på något sätt? 12 voltsmatningen kan man väl ta från bilbatteriet.
/segla mera

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 05 sep 2016, 14:41

segla mera skrev:Tack för hjälpen.
Röret till skorsten har ingen u-böj utan sitter med ett rakt rör c:a 10 cm långt. Värmaren sitter under däck ganska svåråtkomlig.

Jag ska prova akutbehandlingen att låta fläkten gå utan att själva värmaren står på. Är det så att luften som går via fläkten passerar brännaren eller är det någon slags värmeväxlare som sprider värmen? Jag ska till båten om några dagar och testa. Vad tror ni om att sätta en kupevärmare under som torkar upp.

Om det inte funkar blir det väl att byta glödspiral, veke och packningar.

Hur gör man kablarna till kontrollpanelen om jag ska ta hem värmaren? Kan man provstarta den hemma utan kontrollpanelen på något sätt? 12 voltsmatningen kan man väl ta från bilbatteriet.
Det är båda delarna.

Brännaren har egen tilluft och frånluft, och draget styrs av den mindre fläkten i lådan. Värmekammaren (=värmeväxlaren) lämnar sin värme till luftströmmen som går in i hytten (den större fläkten). Därför KAN det fungera att köra ventilationen, förbränningsfläkten ventilerar brännare och insidan av värmarkammaren. Sedan bör du inse att du inte bara vädrar bort fukten som finns där, utan också all fotogen, så det tar en stund innan den tänder.
Anders S

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Inlägg av segla mera » fre 09 sep 2016, 10:22

Hej!
Man lär sig av sina misstag. Jag fick inte igång den med knepet att låta fläkten gå. Köpte en renoveringssats. När jag vände upp och ner på värmaren rann det nästan ut halv deciliter vatten. Det är klart att den inte tände då. Nu är brännaren som ny och värmaren fungerar. Sen brummar den lite oregelbundet när den går på full effekt. Är det OK?
/segla mera

Kallseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Kallseglaren » sön 11 sep 2016, 08:33

Jag har an 1800 i min båt, den har varit besvärlig med ljudeffekter Sk "hoande". Det fick jag bort genom att se till att returledningen verkligen hade fritt obehindrat fall ner till tanken. Förmodligen berodde det på att vid dåligt avlopp steg bränslet i brännarkoppen litegrann vid varje pumpslag och nådde varma ytor så att det flammade till och orsakade missljudet. Jag hade börjat tänka på att minska strypventilen något för att minska pumpfrekvensen men det räckte till att ordna returledningen. Kan nämna att hoandet började först när värmaren blivi riktigt genomvarm. Nu går den tyst och fint. För service brukar jag ta hem värmaren och köra den i verkstaden, tar naturligtvis med kontrollpanelen också.
Kallseglaren
Maxi 87
338

Användarvisningsbild
segla mera
Trogen medlem

Inlägg av segla mera » sön 11 sep 2016, 13:49

Tack för all hjälp. Jag ska prova att ordna bättre fall på returslangen.
/segla mera

Skriv svar