Svajankring

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kallseglaren
Guldmedlem

Svajankring

Inlägg av Kallseglaren » ons 24 aug 2016, 22:47

Nu behöver jag goda råd
Har nämnt tidigare att jag tagit vår maxi87 upp till Jämtlandsfjällen (Kallsjön, gammal livsdröm). Jag har ordnat med bojförtöjning och dubblerat tampar både på sb och BB sida. I dag för koll fanns inte båten på sin vanliga plats utan stod grundstött på närmaste udde. Vädret vat lite elakt med 13 m/S och krabb sjö. Vid koll hade båda tamparna 12 mm tamparna nötts av mot bojöglan. Två dygn tidigare hade jag varit ombord och säkerhetskollat. Nu till mina frågor: Kan dubblerade tampar i samma bojögla slita ut varandra, alltså mer än vad själva bojöglan gör? Skall man kanske ha väldigt kort tamp mot bojen så att inte det blir så stora rörelser vid hårt väder. Vill nämna att jag ligger på 2-3 m djup med ordentligt grov kätting och 8-10 längd. Var ner till båten dagen innan och såg att båda förtöjningarna var ok men bojen låg under vatten pga vindbelastningen. Våghöjde är kanske 1,5 m .Frågor: kan dubblerade tampar nöta sönder varandra i en bojögla? Skall man i hårda svajlägen ha mycket korta tampar? Så att bojen nästan hänger i luften för att förhindra stora rörelser? Har svårt att tänka mig att tex plasrslang skulle hjälpa. Frågar er på kusten som rimligen bör vara vana vid ändå tuffare väder hur ni gör. Jag har små möjligheter att få lä för alla vindar.
Kallseglaren
Maxi 87
338

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Re: Svajankring

Inlägg av Fredrik » tor 25 aug 2016, 05:36

Vad tråkigt att höra. Min erfarenhet är att man skall ha ett kaus på tampen av plast eller metall och en splitsad ögla för att båten skall ligga säkert. Gå upp till 16mm och använd bara en tamp så blir det mindre trassel. Du kan splitsa tampen på ett kaus och sen schackla fast kauset i bommen så skall det hålla. Tampar som ligger runt en ring itan skydd kommer att nötas av med tiden, tyvärr.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 25 aug 2016, 05:38

Fredrik skrev:Vad tråkigt att höra. Min erfarenhet är att man skall ha ett kaus på tampen av plast eller metall och en splitsad ögla för att båten skall ligga säkert. Gå upp till 16mm och använd bara en tamp så blir det mindre trassel. Du kan splitsa tampen på ett kaus och sen schackla fast kauset i bommen så skall det hålla. Tampar som ligger runt en ring itan skydd kommer att nötas av med tiden, tyvärr.

Lång och tung kätting är bra, det tar upp rycken och hondrar båten från att flytta iväg bojtyngden när det är vågor.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 25 aug 2016, 07:35

Några ytterligare tips:

Man förtöjer inte (vilket är intuitivt men fel) i bojens övre öga, utan i bojens egen förankringslina eller -kätting. Skälet är att enklare bojar har en alldeles för klen ten, som inte håller i längden eftersom den böjs och utmattningsbrister. Är bojen av "standardmodell", förtöj direkt i ankarlinans schackel, dvs inte i bojen alls, utan den har bara syftet att hålla uppe linan. Är bojen av den verkligt hållbara sorten (jämför med SXK:s bojar på västkusten) är det annorlunda. Det finns också bojar med en rörten, där kättingen går upp i röret och fästs i toppen, och då håller det förstås lika bra som resten av kättingen.

Sedan kan man göra på litet olika sätt i skarvar och förtöjningar: En välgjord splits på en grov tamp med en stålkaus håller mycket bra. Då schacklar man samman lina med lina (eller lina och boj) och man använder lämpligen löjligt överstora schacklar, med ett svart buntband som säkring för pinnen. En traditionell najning går också bra, men pinnen skall säkras.

Sedan förvissar man sig om att det inte finns någon chans att linan kan skavas, någonstans. Man kan (återigen, med splitsning) splitsa in mellanstycken av kätting där man är rädd att det skall skava. Här får man tänka på att en båt (eller bojten) kan skava av en lina överraskande lätt, men en kätting kan i sin tur skava sönder plast och trä rätt enkelt... Men det är ju heller inte bra om båten sliter sig.

Sedan är det en bister sanning att 12 mm tamp håller bra för belastningen, men den är för tunn för att tåla skavning. Ligger man svajförtöjd kan man gå upp till 16 eller 18 mm, vilket är "löjligt starkt", men ger marginaler för skavet. Grövre lina skavs , den också, men köper extra tid vid dåligt väder.
Anders S

Kallseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Kallseglaren » fre 26 aug 2016, 06:47

Tack för svar hittills,motser gärna fler tankar.
Jag byter till 18 mm och splitsar, kausar och schacklar med rejäla överdimensioner. Jag tror bojtenen är 15 mm-skall kolla. Jag har inte tampen fäst i kättingen under bojen, fixar det också. I morgon lördag säger YR NV sterk kuling 19 m/S för Kallsjön så jag flyttar båten nu på morgonen till bättre läge med sjölä för NV. Spännande med fjällsjöar!
Kallseglaren
Maxi 87
338

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 26 aug 2016, 07:21

Du kan ju sätta en kätting som löper mellan båda ändrarn på bojtenen. Skulle tenen gå av är det ju säkrat (har f ö aldrig hört talas om ett ten-haveri, men ändå). Med lina fäst under ytan blir den snabbt äcklig.
Alla borde ha skägg

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 30 aug 2016, 11:45

Anders S skrev:Några ytterligare tips:

Man förtöjer inte (vilket är intuitivt men fel) i bojens övre öga, utan i bojens egen förankringslina eller -kätting. Skälet är att enklare bojar har en alldeles för klen ten, som inte håller i längden eftersom den böjs och utmattningsbrister. Är bojen av "standardmodell", förtöj direkt i ankarlinans schackel, dvs inte i bojen alls, utan den har bara syftet att hålla uppe linan. Är bojen av den verkligt hållbara sorten (jämför med SXK:s bojar på västkusten) är det annorlunda. Det finns också bojar med en rörten, där kättingen går upp i röret och fästs i toppen, och då håller det förstås lika bra som resten av kättingen.

Sedan kan man göra på litet olika sätt i skarvar och förtöjningar: En välgjord splits på en grov tamp med en stålkaus håller mycket bra. Då schacklar man samman lina med lina (eller lina och boj) och man använder lämpligen löjligt överstora schacklar, med ett svart buntband som säkring för pinnen. En traditionell najning går också bra, men pinnen skall säkras.

Sedan förvissar man sig om att det inte finns någon chans att linan kan skavas, någonstans. Man kan (återigen, med splitsning) splitsa in mellanstycken av kätting där man är rädd att det skall skava. Här får man tänka på att en båt (eller bojten) kan skava av en lina överraskande lätt, men en kätting kan i sin tur skava sönder plast och trä rätt enkelt... Men det är ju heller inte bra om båten sliter sig.

Sedan är det en bister sanning att 12 mm tamp håller bra för belastningen, men den är för tunn för att tåla skavning. Ligger man svajförtöjd kan man gå upp till 16 eller 18 mm, vilket är "löjligt starkt", men ger marginaler för skavet. Grövre lina skavs , den också, men köper extra tid vid dåligt väder.
Om man vid svajankring förtöjer i bojens förankringslina/kätting och inte i bojens topp, är det skäl att ha en lekare emellan, annars tvinnar sig fånglinan eller "nystas upp" om den är treslagen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 aug 2016, 11:49

eriksbo1 skrev:
Anders S skrev:Några ytterligare tips:

Om man vid svajankring förtöjer i bojens förankringslina/kätting och inte i bojens topp, är det skäl att ha en lekare emellan, annars tvinnar sig fånglinan eller "nystas upp" om den är treslagen.
Noga taget gör den det även om man förtöjer i toppen. Men det är riktigt, en lekare kan vara vettigt om man ligger länge och det "snurrar". Då skall lekaren vara galvaniserad och "löjligt stark".
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tis 30 aug 2016, 11:55

Peter_K skrev:Du kan ju sätta en kätting som löper mellan båda ändrarn på bojtenen. Skulle tenen gå av är det ju säkrat (har f ö aldrig hört talas om ett ten-haveri, men ändå). Med lina fäst under ytan blir den snabbt äcklig.
Råkade faktiskt ut för ten-haveri i orkanen 1969. Båten klarade sig dock eftersom tenen var säkrad med vajer :D

Efter den läxan så försöker jag alltid att förtöja under bojen..

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 30 aug 2016, 12:40

Hade båten en sommar ankrad på svaj vid boj o följde noga instruktionerna till bojen, som sa att man inte skulle förtöja vid bojens topp utan vid öglan till förtöjningslinan. Hade en fin tamp med kaus och Mercx-krok fäst vid ögöan. Tampen var vid sommarens slut var illa tilltvinnad med kardelarna lösa från varandra. Fick aldrig fason på den igen. En båt på svaj cirklar förvånansvärt mycket runt sin boj i synnerhet i vindstilla väder. Därför är lekare/svivel bra. Nu har jag en 10 mm grej i rostfritt.

Om man förtöjer i toppen av en boj av standardmodell finns inte det problemet. Där roterar bojen i båtens takt. Tenen är ju fäst med dubbelmuttrar till fästöglan och därför "rörlig". Men som sagt: tillverkarnas instruktion (med bild o allt!)är faktiskt att man inte ska förtöja vid toppen, utan vid förtöjningslinan.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 30 aug 2016, 12:58

Hade båten en sommar ankrad på svaj vid boj o följde noga instruktionerna till bojen, som sa att man inte skulle förtöja vid bojens topp utan vid öglan till förtöjningslinan. Hade en fin tamp med kaus och Mercx-krok fäst vid öglan. Tampen var vid sommarens slut var illa tilltvinnad med kardelarna lösa från varandra. Fick aldrig fason på den igen. En båt på svaj cirklar förvånansvärt mycket runt sin boj i synnerhet i vindstilla väder. Därför är lekare/svivel bra. Nu har jag en 10 mm grej i rostfritt.

Om man förtöjer i toppen av en boj av standardmodell finns inte det problemet. Där roterar bojen i båtens takt. Tenen är ju fäst med dubbelmuttrar till fästöglan och därför "rörlig". Men som sagt: tillverkarnas instruktion (med bild o allt!)är faktiskt att man inte ska förtöja vid toppen, utan vid förtöjningslinan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 30 aug 2016, 15:24

Så här gör SXK då de lägger ut bojar:

http://www.vastkustkretsen.se/pmwiki/up ... uktion.pdf

Det tål att påpekas att eftersom man får ligga högst 24 timmar vid bojen är behovet av en lekare inte så stort...
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 30 aug 2016, 16:28

Bastanta grejor av allt att döma! Bojvikterna är väl tilltagna. Själv har jag klarat mig med 500 kg betong för en fyra tons båt. Men det är Nylands inre skärgård, inte sv Västkusten. Fast visst - det är 1 nm fjärd mot SW o i söndags var det upp till 17 ms.Det är f ö ganska såsigt om man ska angöra en boj för svajankring och förtöja enl reglerna: bojen måste fiskas upp och fånglinan fästas vid ankarlinans fäste under bojen. Numera är det akterförtöjning som gäller för mig i hemstranden, finsk pinne i bojens toppögla, that s it. Men i söndags när det blåste hårt la jag försiktigtvis ut en extra lina just till bojens fäste...

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 30 aug 2016, 18:06

Jag är lite skeptisk till lekare, det känns som en svag punkt. Problemet med att tampen trasslar sig runt bojen uppkommer på nätterna då det är stiltje och båten ligger och kramar bojen då det är lite strömt. När båten trycker mot bojen rullat bojen mot skrovet och linan lägger sig över tenen. Lösningen vi hade var att dra in tampen i en armerad plastslang som var så styv att den kunde hålla båten borta från bojen, då blev det slut på tvinnade linor.

Merxx-hakar är bara till för tillfällig förtöjning, i hemmahamnen får man ha riktiga schackel. Det gäller att plocka bort så många svaga punkter man kan hitta.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Kallseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Kallseglaren » tor 01 sep 2016, 07:49

Tackar för inlägg, det finns mycket att tänka på, vi har tex en grov PU slang ombord som vi brukar använda vid bojförtöjning men det har bara varit för att hålla bojen ifrån båten för att få sova i fred, idag åker slangen på för att avhjälpa tvinning. Sedan har jag vid grov sjö känt att bojkättingen någon gång sträckts ut så att det blir en knyck. Kättingen är grov och kortlänkad och ca 8 m lång, djupet är 2,5 m, varierar med sjöns dämning, det kan bli en dryg m mer eller mindre. Långnivå inträffar bara på senvintern men en maxi trivs inte i metertjock is så då har den sin törnrosasömn
Kallseglaren
Maxi 87
338

Skriv svar