VHF: Är RG58 samma som RG58?

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Skriv svar
xyz123
Guldmedlem

VHF: Är RG58 samma som RG58?

Inlägg av xyz123 » sön 28 aug 2016, 08:40

Jag har dragit om det elektriska i båten. Det behövdes! Nu skulle jag vilja prova att min GPS sänder rätt info till min VHF. Men - masten är i mastförrådet.
En nödantenn behövs med andra ord. Jag tänker inte starta min VHF utan fungerande antenn! Att köpa en nödantenn verkar, i mitt fall, lite väl dyrt. (Jag har även en handhållen som jag kan ta till om masten ramlar ner.)
Jag råkar ha en lagom lång RG58 kabel. Ursprungligen var det en tunn Ethernet kabel och den är definitivt RG58. Noga räknat RG58A/U eller RG58C/U. Men - trots det så finns det skillnader mellan RG58 och RG58. Finns det någon som med visshet vet om en tunn Ethernet kabel kan användas? I så fall skulle det räcka med köp av en kontakt.
En fråga till: Jag har följt beskrivningen på http://www.sxk.se/sites/default/files/o ... vhfant.htm men det framgår inte om den metallfolie som omger den inre ledaren skall sitta kvar eller inte. Finns det någon som vet?
xyz123

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: VHF: Är RG58 samma som RG58?

Inlägg av Lasse L » sön 28 aug 2016, 14:37

En fråga till: Jag har följt beskrivningen på http://www.sxk.se/sites/default/files/o ... vhfant.htm men det framgår inte om den metallfolie som omger den inre ledaren skall sitta kvar eller inte.

"Metallfolien" skall inte sitta kvar.
Den hör till skärmen.

xyz123
Guldmedlem

Re: VHF: Är RG58 samma som RG58?

Inlägg av xyz123 » sön 28 aug 2016, 19:18

Tack för svar. Att metallfolien skall bort verkar definitivt det mest troliga. Men - jag har råkat se en notis där man tydligen inte tog bort den. I den här sortens sammanhang är det bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite.
Enligt svar på annat forum är RG58 tydligen RG58 ur VHF-stationens synpunkt.
(Tio frågor i onödan är mycket bättre än en fråga för lite!)
xyz123

Skriv svar