Lite tankar angående båt-köp

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av e_gefvert » ons 24 aug 2016, 17:52

Hej på er, sjöbusar!

Jag håller på att göra slag i en gammal dröm. Nämligen den att lära mig seglandets konst och leva (iaf kortare perioder) på en båt.
Ny här men har läst flitigt i gamla trådar om lämpliga båttyper osv för en sån som mig. Kommer ta mitt förarintyg i höst. Känner att jag vill ha så mycket kött på benen som möjligt.

Jag bor i Gränna vid vätterns östra kant och kommer iaf först segla i vättern men har drömmar om längre resor när man känner sig säker, trygg på sjön osv.

Maxbudget ligger väl vid ca 40-50 000:-. Har kollat lite på Albin Vega och de verkar mycket lovande. Bra med utrymme, vad jag förstått det som, vilket är en fördel. Kommer nog segla en hel del på egen hand. Ibland kanske med ett par polare. Till saken hör att jag nästan är 2 m lång så hög ruffhöjd och bra kojlängd är ju stort plus :)

Sammanfattningsvis är mina frågor:

Spontant några tips på båtar?
Vilken period kan vara klokt att slå till? Misstänker höst/vinter då sommaren känns avlägsen för gemene man?
Känsliga punkter att titta på vid köp av gammal (70-80tal) båt?


Tack ohoj!

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av Peter_K » ons 24 aug 2016, 18:23

På alla gamla båtar är det motor, segel och dynor som är stora utgifter om de pajar och som man inte får igen pengarna på om man säljer/köper. Det lönar sig nästan alltid att köpa en fin båt än en skruttig för att fixa själv. Vissa motormodeller börjar det bli skralt med service- och reservdelar till.

Förslag på modell hoppar jag nog över, men för 40-50 kkr blir det inte mycket till 80-talsbåt om den skall vara bobar. Rådet är nog att kolla modeller på Blocket du har räd med och sedan läsa på om dem ifall de verkar bra. Begränsa dig inte till en modell, tänk istället vad du vill ha för båttyp och leta där ifrån. Årstider tror jag det är ganska lika priser på, men jag har sett att man kan fynda efter midsommar ibland.
Alla borde ha skägg


Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av Peter_K » ons 24 aug 2016, 19:41

Jag skulle påstå att:
- IF är en fin seglare, men ingen bo-båt. Visst, för enstaka nätter, men den har campingstandard.
- Modifierade Vegan kan vara värd att kika på
- Tur 84 är fina båtar - MEN jag glömde ge varning för gamla teakdäck. De kan ge massor med arbete; eller snarare - det är bara en tidsfråga.
Alla borde ha skägg

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av sangris » tor 25 aug 2016, 22:13

Jag har i en annan tråd just puschat för Tur 84. Samme konstruktör som ritade Vegan, men Tur84:an är lite "modernare" i sitt utförande (med 70-tals mått mätt...) Den lite bulligare formen av förskeppet ger fint utrymme inne i båten. Rejäla kojer i förpiken. Jag har gämfört med flera 31-fotare från 80-talet som varit betydligt trängre som följd av ett smalare förskepp. Övriga kojer är både långa och breda. Stickkojen över två meter men lite knölig att komma i och ur, men så är det nog med de flesta stickkojer. Dinettlösningen är fin då man slipper ett bord som är placerat mitt i båten.
Kanske inte världens snabbaste seglare, men det är en stadig och trygg båt som det tyvärr sällan skrivs så mycket om....

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av sangris » tor 25 aug 2016, 22:19

Missade att först läsa annonsen om Tur84:an

Som jag ser det (med en stor förkärlek till just Tur84) så är den båten i annonsen ett riktigt klipp. Sällan man ser en så välutrustad båt för så liten peng. Enda frågetecknet kan nog vara teakdäcket, men det är ju enl annonsen lagt av ett proffsvarv (kan läcka ändå men borde vara stor chans att det är riktigt lagt...)

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av Gaidin » fre 26 aug 2016, 09:35

Kolla NÄR däcket lades. De har sällan en längre livslängd än 20 år och efter det är det risk för läckage som kan ställa till med rejäla skador i däcket under teaken. En båt med ett gammalt teakdäck är en risk och man bör ha med i beräkningen att byta det eller att ta bort det. Att byta är dyrt och jobbigt, att ta bort det är jobbigt.

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av e_gefvert » lör 27 aug 2016, 19:00

Tack hörni! Tur 84 verkar ju absolut vara ett realistiskt alternativ!

En annan lite off-topic fråga:
Fick nyligen en båtplats för 2017 med tre bryggmeter. Tur 84 är 2,6m bred. Räcker mina tre bryggmeter för en sån skuta eller blir det tight?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av Calle C » lör 27 aug 2016, 19:19

Lyxigt bred plats
Calle

Se gla ut

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av sangris » sön 28 aug 2016, 16:43

Räcker gott :-)


Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av Calle C » fre 16 sep 2016, 15:59

Hade en liknande som ÅH30, Nardus. Båda härstammar från Joker/Ballad som blev väldigt kopierad på 70-talet.
Du ska ha i åtanke att alla dessa är hemmabyggen och du måste därför vara väldigt observant på kvaliten.
Dessa båtar seglar väldigt bra och tryggt för sin ålder, och jag gillade min Nardus.
Shipman 28 seglar lite sämre men är i övrigt en hyffsad båt som oftast eller alltid är varvsbyggd.
Den kan ha problem med däcket som kan delamineras.
Anders S har haft en och vet mer
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av Besqua » lör 17 sep 2016, 19:14

Shipman med farryman tror att det är något sorts hydralöverföring mellan motorn och propeller som kan ta en del kraft från en redan rätt svag motor, den är från den tid då en motor på en fritidssegelbåt var en nödgrej.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lite tankar angående båt-köp (Shipman 28)

Inlägg av Anders S » sön 18 sep 2016, 13:51

Shipman 28 är en visuellt trevlig båt, och i sina nyare inkarnationer är den dessutom helt OK. Modellen med "ihålig relingslist" och alu-rutor från dag ett är den man skall leta efter. Den tidiga relingslisten (med trä-överliggare) är i sig inget fel på, men de nyare har fler förbättringar, som man bör kolla upp att de gamla fått.

Men en tidig variant med Farymann-diesel och hydraulöverföring (Westerstrand eller Volvo flygmotor) kan man låta någon annan byta motor på. Motorn är svag och hydrauliken gör den inte starkare - man har INTE de prestanda de flesta önskar med en inombordare. Likadant har de tidiga modellerna en förlucka som är "figurtillverkad" i en sorts plast som inte riktigt hänger med i längden, och få tidiga båtar har kvar originalluckan. En laminerad lucka i glasfiber kan fungera, eller (mer jobb) ombyggd till en "vanlig lucka". Med vanlig lucka handlar det ofta om Houdini-luckan, som inte är någon riktig fullträff. Det finns bytesluckor med Houdininmått om man letar. Tidiga ex (den i annonsen) har också en svag förstagsinfästning.

På mitt ex (ungefär nr 35, minns inte exakt) var delar av inredningen utförd i självdestruerande plywood - ett tillbehör som såldes till båten bestod av förvaringsfack med luckor, där materialet var undermåligt. Såvitt jag vet var dock de strukturella skotten (från varvet) som de skulle även på de tidiga båtarna. Det inre förstaget var litet klent infäst, och bäst är om den wirestropp som det finns fäste för har använts. Har detta inte skett finns stor risk för att (för)däcket har delaminerat. Då får man torka laminatet och reparera (skumkärna, så det delaminerar lättare än balsa, men det går å andra sidan att reparera med "epoxylim-och-sandsäcksmetoden" även efter lång tid) och i fortsättningen använda wirestroppen. :P

Likadant bör kölen vara åtgärdad på tidiga båtar. Det finns ett trimroder som är ganska meningslöst och är en svag punkt om man går på grund, och när detta läggs igen gör man om det riktiga rodret. Det finns ritningar för detta på Shipmanföreningen och följer man dem är även de vidgjorda båtarna entyp.

Allt dåligt kan fixas, men det är ju bättre om det redan är gjort.

Jag tycker fortfarande att Shipman 28 är en av de snyggaste små båtarna som gjorts i Sverige, med proportionerlig akter, vackert språng och en snygg lutning på fören. Ruffen kanske inte är riktigt lika snygg, men ändå helt OK.
Anders S

e_gefvert
Silvermedlem
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 24 aug 2016, 17:33

Re: Lite tankar angående båt-köp

Inlägg av e_gefvert » sön 18 sep 2016, 14:48

Kolla gärna PM, Anders!

Och tack för alla tips och tankar!

Skriv svar