Flytta fram förstag

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Flytta fram förstag

Inlägg av thomask » tis 23 aug 2016, 20:18

Har behov att flytta fram förstag med rulle, Dels sitter rullen för nära luckan till ankarboxen så jag inte kan öppna den. Flyttar jag fram den, så kan jag även få den aningen lägre. Och då kan jag få några cm segel till.
Det är inte några längre sträckor, ca 15 cm fram och i bästa fall 5 cm lägre.
Det skulle även vara aningen mindre i vägen i insteget. (Furlexen sitter ovan däck)
Förstaget förstår jag att jag måste förlänga/byta mot ett längre.
Genuan ska ändå förnyas, så det är bättre att göra det innan isåfall.
Skulle detta lilla påverka seglingsegenskaper åt fel håll??

/Thomas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Flytta fram förstag

Inlägg av Anders S » ons 24 aug 2016, 08:33

En så kort förflyttning av förstaget som 15 cm lär inte påverka segelbalansen, ens om du kan smussla till dig en kvm segelyta. :D

Variablerna i form av segelyta, segelform, akterrunda på storseglet, mastplacering (inom justermånen) och mastlutet är lika stora parametrar.

Däremot innebär det att du, om du har en typad båt, så blir den förändrad, vilket påverkar ditt SRS-tal och tvingar dig att göra en inmätning om du kappseglar. Detta beroende på att det inte är faktisk segelyta som mäts, utan möjligheterna att föra segel, och måttet mellan mast och förstag är ett av de viktiga måtten härvid.

Dessutom (ren kontrollfråga, som du själv måste svara på): Kan du, med bibehållen styrka, göra en ny förstagsinfästning? Den måste vara MINST lika stark som den ursprungliga.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 24 aug 2016, 09:48

Det låter ju bra det. Jag seglar bara för nöjes skull, så dom reglerna kan jag bortse från.
Segelmakaren har lovat 1.5 kvm mer på en ny stor mot originalseglet, så om det blir något mer på förseglet så kanske det passar bättre ihop.
Har en kraftig vantskruv som drar ner infästningen, och laminatet just där är ordentligt välgjort. Det tråkiga är bara att behöva ordna längre wire.

/Thomas

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 24 aug 2016, 09:59

Köp några toggles istället. Ny vajer är iofs inte jättedyrt och kan vara bra att byta av flera skäl.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 24 aug 2016, 11:24

Peter_K skrev:Köp några toggles istället. Ny vajer är iofs inte jättedyrt och kan vara bra att byta av flera skäl.
15 cm toggles?

Det finns ett speciellt förlängningsjärn (Selden) som man i så fall kan använda, men det gäller ju att rullen kommer rätt och vill man ha max segelyta får ju rullen hamna lågt. Ett nytt förstag (och en ny kil till eventuellt befintligt kompressionsbeslag) kostar troligen inte särskilt mycket mer. Toggles (uppe och nere) finns förmodligen redan, annars är det viktigt på rullfocksbeslaget (alla förstag, egentligen).
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 24 aug 2016, 14:49

Om du flyttar fram förstaget 15 cm blir det väl inte 15 cm längre, så det borde gå - det står dessutom 5 cm längre. Men jag kan ha missförstått allt såklart.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 24 aug 2016, 16:58

Du förstod rätt Peter. Har båten på tillväxt på tomten utan mast på. så jag har lite svårt att räkna hur mycket längre wiren blir. Men om det blir lite så kan det vara ide att sätta en toggle uppe i masten för att kompensera.
Järnet som rullen sitter i däcket kan jag tillverka så jag har både gamla hålet och ett där jag kan öppna luckan.
Tänkte jag.............

bjosve
Trogen medlem

Inlägg av bjosve » ons 24 aug 2016, 18:56

Sinussatsen...

Winga29
Guldmedlem

Inlägg av Winga29 » tor 25 aug 2016, 14:16

Jag tror seglingsegenskaperna kommer att förbättras. Det blev bara positivt på flera sätt när jag byggde och monterade en peke till båten.
Då kom förstaget 60 cm längre fram, om jag kommer ihåg rätt.
Jag var lite orolig att lovgirigheten skulle förbytas till fallgirighet, men så blev det inte, bara lite mindre lovgirighet.
Nu gällde detta en gammal urblåst genua, men borde väl inte betyda så mycket i detta sammanhanget?

DSC01986.JPG
[/img]

Skriv svar