Säkring till bogpropeller

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2016, 10:23

Anders S skrev:Nominellt borde det inte hända, ändå händer det. Då är frågan varför, och en "bra grej" är ju att du inte upptäckt det om du kört "som folk" med bogisen, en minut är nog mer eller längre än många. (Det som är "bra" är att det dröjer innan 250A-säkringen smäller av, alltså är det inte tokhöga strömmar, utan bara litet mer än avsett.) Frågan är alltså om säkringen dimensionerats snålt av Sleipner och det KAN ju vara så att din bogis helt enkelt drar mer ström än nominellt. Kanske har du uppgraderat propellern till en effektivare (som kanske därmed belastar motorn extra)? Kanske är din motor en plusvariant, inom toleranserna?
Jag tror att säkringen är snålt tilltagen av Sleipner. De säger alltså själva att bogen ger 3100W vid 10,5V, vilket ju bara det ger en ström på 295A. Sedan har jag kraftiga och inte så långa kablar och en batteribank på sammanlagt 500Ah och sammanlagd CCA runt 3000A, så jag kan mycket väl tänka mig att jag har högre spänning till bogen än många andra och då drar bogen enligt Seawolfs beräkningssätt runt 337A vid 12V, vilket är 35% överström och det är i detta område som ANL säkringen skall börja brinna av. Sedan är ju motorerna alltid lite individuella, så just min motor kan ju dra lite mer precis som du säger. Så jag tror ju att det är det att säkringen ligger just på gränsen.

Bild

Har för mig att Sleipner själva rekommenderar 250A till både SE60 och steget under SE40, medan steget kraftigare bog skall ha en kraftigare säkring. Så det tyder på att de inte har dimensionerat säkringarna efter någon exakt beräkning då den lilla bogen då kan få mycket kraftigare överström än mellanbogen innan säkringen bryter.

Men jag tror jag helt enkelt skall prova med en säkring som är återställningsbar.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av sangris » sön 14 aug 2016, 10:25

Ja, visst är det märkligt att man nästan kan förutsäga vad som kommer att skrivas. Kanske det ligger något i det då...?

Att mäta är att veta! Teoretisk beräkning är inte samma sak som verkligheten. Mät strömmen med en tångamperemeter så vet du vilken ström som din bogpropeller verkligen drar. Förutsatt att inget går onaturligt tungt och att alla anslutningar är korrekta utan glapp eller korrosion så att inget spänningsfall uppstår, så bör den teoretiska strömmen vara ungefär som den uppmätta.

Men 50 mm2 är för klent för så här stora strömmar. Enligt starkströmsföreskrifterna (vilket utan tvivel detta handlar om) så har en PVC-isolerad kopparledare, som inte är förlagd i marken, ett strömvärde på 140A. Det säger sig självt att det inte går att köra kontinuerligt med strömmar på uppemot 300A då. Korta stunder (några sekunder, jämför med tiden det tar då man startar en bil/båt-motor) är inga problem, men vid längre körtid så är det inte bra. För kontinuerlig drift skulle du behöva 150 mm2 (275A) eller 185 mm2 (320A). För klen ledare skapar spänningsfall som i sin tur ökar strömmen....

Mät, välj säkring och dimensionera sedan ledaren därefter så kommer det att fungera.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2016, 11:06

50mm2 är fullt tillräckligt. Som du ju så elegant själv säger så är teoretiska beräkningar inte samma som verkligheten. Visa den installation som har kraftigare kablar än 50mm2 på 5 meter till en 3kW bogpropeller. För övrigt ger 50mm2 ett spänningsfall på ca 0.5V på 5 meter och avger ca 30W/meter i förlust. Det eldar du inte upp någon kabel med under 1 minut.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Besqua » sön 14 aug 2016, 12:25

Spännande detta med svagström, läste att din bogpropeller har någon sort överhettnings skydd inbyggt så
du behöver inte oroa dig över att den tar stryk av långvarig användning, har du ett rejält batteri i närheten i fören
(= korta kablar), borde ditt problem vara att säkra av mot startbatteriet/förbruknings dito.
Har en snabbsäkring till ankarspelet i aktern, den löser ibland, snabbt att återställa.

Verkligheten sätter gränser, öppnar upp möjligheterna, räknenissarna ja dom räknar, rätt bra oftast...
Skrivet av en som inte kan räkna, är väl avundsjuk bara.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Fredrik » sön 14 aug 2016, 13:19

För att förtydliga; jag har inget emot bogpropellrar (jo, kanske lite), däremot är det tråkigt att bli väckt av folk som kör dem i onödan. I många situationer hade jag själv känt att det hade varit bra att ha och på framförallt halvstora motorbåtar med inombordsmotor kan det nästan vara en förutsättning. Det var dock en ärlig fundering om en elektrisk bogpropeller verkligen är konstruerad för att gå mer än några sekunder åt gången för att ge båten en knuff i rätt riktning. Det är väldigt stora strömmar det handlar om som orsakar en enorm värmeutveckling i både kablage, batterier och antagligen också i själva motorn. Ska man köra så mycket kanske det är en hydraulisk motor man bör satsa på?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2016, 14:36

De är som sagt specade för att kunna köras i 3 minuter och därefter bryter kontrollreläet.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2016, 14:45

Angående kabelarea så står det i Sleipners specifikation minimum 35mm2 och rekommenderat 50mm2 för upp till 7m kabelängd. Nominell strömförbrukning anger de till 370A och rekommenderad säkring till 250A... Hmm...

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av sangris » sön 14 aug 2016, 18:21

Vet inte om jag vågar göra ett nytt inlägg, men jag chansar... ;-)
Besqua skrev:Spännande detta med svagström.
Här handlar det inte om svagström! Det är i allra högsta grad starkström, alltså sådan ström som är så stark att den kan orsaka skada på människor, djur och egendom. Så definierar elsäkerhetsverket det. Svagström är motsatsen. Däremot handlar det om klenspänning, som är högst 50 V.

Om Sleipner anger att 35 mm2 är tillräckligt, (eller 50mm2 som de rekommenderar)så har de förhoppningsvis gjort mätningar och kontroller att så är fallet. Korta ledningar (i min värld typ 0,5 m) kräver givetvis inte lika grov area som långa ledningar.
Jag baserar mina antaganden på elsäkerhetsverket föreskrifter som varit mitt rättesnöre i över 40 år, och som jag försöker inpränta i mina elever på gymnasiets elprogram. Ström som ström, ingen skillnad på båtel vs annan elinstallation.

Men, återigen, mät med tångamperemeter så att du säkert vet vad det är för ström som gäller.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Seawolf » sön 14 aug 2016, 19:52

De som gitter läsa den inledande konversationen och begriper något om el torde inse att om proppen drar mer ström än Slipner anger vid 10.5 volt, så lär knappast ledningarna vara under- utan överdimensionerade. Slipner torde vidare inte använda en motor som skulle ta skada av att köras med 12V, det lär den vara specad och tillverkad för att göra.

Alltså är en säkringsökning från 250A till 300A knappast vara något att upphetsat slänga sig över tangentbordet för. :D
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar