Jag tror att säkringen är snålt tilltagen av Sleipner. De säger alltså själva att bogen ger 3100W vid 10,5V, vilket ju bara det ger en ström på 295A. Sedan har jag kraftiga och inte så långa kablar och en batteribank på sammanlagt 500Ah och sammanlagd CCA runt 3000A, så jag kan mycket väl tänka mig att jag har högre spänning till bogen än många andra och då drar bogen enligt Seawolfs beräkningssätt runt 337A vid 12V, vilket är 35% överström och det är i detta område som ANL säkringen skall börja brinna av. Sedan är ju motorerna alltid lite individuella, så just min motor kan ju dra lite mer precis som du säger. Så jag tror ju att det är det att säkringen ligger just på gränsen.Anders S skrev:Nominellt borde det inte hända, ändå händer det. Då är frågan varför, och en "bra grej" är ju att du inte upptäckt det om du kört "som folk" med bogisen, en minut är nog mer eller längre än många. (Det som är "bra" är att det dröjer innan 250A-säkringen smäller av, alltså är det inte tokhöga strömmar, utan bara litet mer än avsett.) Frågan är alltså om säkringen dimensionerats snålt av Sleipner och det KAN ju vara så att din bogis helt enkelt drar mer ström än nominellt. Kanske har du uppgraderat propellern till en effektivare (som kanske därmed belastar motorn extra)? Kanske är din motor en plusvariant, inom toleranserna?
Har för mig att Sleipner själva rekommenderar 250A till både SE60 och steget under SE40, medan steget kraftigare bog skall ha en kraftigare säkring. Så det tyder på att de inte har dimensionerat säkringarna efter någon exakt beräkning då den lilla bogen då kan få mycket kraftigare överström än mellanbogen innan säkringen bryter.
Men jag tror jag helt enkelt skall prova med en säkring som är återställningsbar.