Rutgersons däcksförskruvning
Rutgersons däcksförskruvning
Monterade äntligen in sugtömning till septiktanken. Köpte en Rutgerson däcksförskruvning i kombinerad komposit (nederdelen) och rostfritt (locket), dels för att den var billig och dels för att jag tycker Rutgerson brukar göra vettiga prylar.
Men jag tycker de här däcksförskruvningarna som Rutgerson har blev asfula när man monterat dem.
http://www.rutgerson.se/default.asp?id= ... 0&ChildTo=
Jag trodde att locket skulle gå lite utanför bottendelen på däck och alltså sluta an mot däck och dölja den svarta kompositnederdelen. Istället så slutar locket samtidigt som kompositfästet vilket gör att när det hela är monterat på däck så byggs det lager på lager så man ser först en svart kompositring och ovanpå den ett rostfritt lock, som inte ens sluter speciellt tätt mot kompositfästet och det hela bygger lite höjd över däck med en tvär kant som inte känns behaglig.
Tycker att Rutgerson genast borde designa om de här förskruvningarna så locket var lite större med en nedvikning i kanterna så man kan skruva ned locket mot däck. Så fungerade den (svindyra) förskruvningen som jag monterade på min förra båt om jag minns rätt och det såg riktigt snyggt ut.
Så om ni inte redan monterat sugtömning, så rekommenderar jag inte Rutgersons däcksförskruvning. Titta i alla fall ordentligt på hur den fungerar, så att ni inte blir besvikna på resultatet. I affärerna ligger förskruvningarna inte åtskruvade (för att inte slita på O-ringen antar jag) så man ser inte så lätt hur det ser ut på däck...
Men jag tycker de här däcksförskruvningarna som Rutgerson har blev asfula när man monterat dem.
http://www.rutgerson.se/default.asp?id= ... 0&ChildTo=
Jag trodde att locket skulle gå lite utanför bottendelen på däck och alltså sluta an mot däck och dölja den svarta kompositnederdelen. Istället så slutar locket samtidigt som kompositfästet vilket gör att när det hela är monterat på däck så byggs det lager på lager så man ser först en svart kompositring och ovanpå den ett rostfritt lock, som inte ens sluter speciellt tätt mot kompositfästet och det hela bygger lite höjd över däck med en tvär kant som inte känns behaglig.
Tycker att Rutgerson genast borde designa om de här förskruvningarna så locket var lite större med en nedvikning i kanterna så man kan skruva ned locket mot däck. Så fungerade den (svindyra) förskruvningen som jag monterade på min förra båt om jag minns rätt och det såg riktigt snyggt ut.
Så om ni inte redan monterat sugtömning, så rekommenderar jag inte Rutgersons däcksförskruvning. Titta i alla fall ordentligt på hur den fungerar, så att ni inte blir besvikna på resultatet. I affärerna ligger förskruvningarna inte åtskruvade (för att inte slita på O-ringen antar jag) så man ser inte så lätt hur det ser ut på däck...
Re: Rutgersons däcksförskruvning
Glöm inte bort att för dieselpåfyllningsbeslag så bör man se till att regn- eller spolvatten inte kan ansamlas vid locket på sånt sätt att det kan slinka ned då man öppnar locket. Därvid skall man räkna med att en O-ring kan ha små sprickor som kan släppa igenom vatten.
Sådan problematik uppskattar jag vara boven i de allra flesta fall där dieselanken har vatten i botten där sen dieselbakterierna frodas i gränsskiktet.
Mitt lock sitter på en kraftigt sluttande yta och inget vatten kan ligga vid locket. Följaktligen har jag inte sett till varken vatten eller dieselbakterier i tank eller filter efter att ha haft båten i 20 år, och tankat som alla andra på samma ställen.
Sådan problematik uppskattar jag vara boven i de allra flesta fall där dieselanken har vatten i botten där sen dieselbakterierna frodas i gränsskiktet.
Mitt lock sitter på en kraftigt sluttande yta och inget vatten kan ligga vid locket. Följaktligen har jag inte sett till varken vatten eller dieselbakterier i tank eller filter efter att ha haft båten i 20 år, och tankat som alla andra på samma ställen.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Jo, det var det som Rutgerson angav som skäl till designen där allt inte är flush med däcket. Men det tyckte jag var en dålig förklaring då det räcker med att nederdelen inte är flush med däcket för att förhindra att vatten ansamlas vid förskruvningen. Tvärtom om man gör locket lite större så att det kan gå ner runt nederdelen så locket sluter an mot däcket så skyddas förskruvningen bättre från vatten genom att locket fungerar som första barriär mot vattnet så o-ringen inte behöver ta första stöten.
Rimligtvis är problemet vatteninträngning i bajstanken via sugbeslaget inte värt några större betänkligheter. Annat är det förstås med dieselpåfyllningen (driftsäkerhet) eller vattenpåfyllningen (hygien). Den designen (med en ovanpå däcket liggande fläns, med en O-ringsförsedd skruvkork) är mycket vanlig.
Om man inte tycker modellen är snygg, vad gör man då? Troligen letar man rätt på någon annan...
Om man inte tycker modellen är snygg, vad gör man då? Troligen letar man rätt på någon annan...
Anders S
De vill ju ha samma design på samtliga sina beslag, så designtankar för diesel-beslagen slår ju även igenom på sugbeslaget.Anders S skrev:Rimligtvis är problemet vatteninträngning i bajstanken via sugbeslaget inte värt några större betänkligheter. Annat är det förstås med dieselpåfyllningen (driftsäkerhet) eller vattenpåfyllningen (hygien). Den designen (med en ovanpå däcket liggande fläns, med en O-ringsförsedd skruvkork) är mycket vanlig.
Tvärtemot vad du påstår, så tror jag inte den designen är så vanlig som du påstår. Jag har inte sett den förut. Fläns med ett litet lock som skruvas i hålet och som hamnar flush med flänsen finns det ju en mängd.

En fläns med ett stort lock som täcker flänsen + lite till så man skruvar ner locket mot däck har jag också sett ett flertal exempel på.

Men en fläns med ett stort lock som precis täcker flänsen och inte ner mot däck inte ens sluter tätt mot den i ytterkanten på flänsen har jag inte sett förut. När det kan komma in vatten mellan locket och flänsen, så undrar man ju varför man då skall ha ett stort lock som täcker mer än hålet?

Ser du springan mellan locket i flänsen? Det är ungefär så det ser ut när locket är helt nedskruvat och hela däcckförskruvningen bygger alltså upp en hel del från däck och meningen med heltäckande lock är helt borta. Det hade ju inte varit speciellt svårt att göra locket aningen större så man kunnat skruva ner det mot däck istället för att skruva ner det mot flänsen. Iom att man har blandat material och har en svart plastfläns tillsammans med ett rostfritt lock, så syns ju flänsen väldigt mycket mer också, jämfört med om det varit samma material.
Nu avsåg jag ju i första hand att just sugbeslaget inte är så kritiskt vad gäller täthet och o-ringens kondition.Ridax skrev:De vill ju ha samma design på samtliga sina beslag, så designtankar för diesel-beslagen slår ju även igenom på sugbeslaget.
Men nog ser de flesta beslag ut ungefär som Rutgerssons? En däcksmonterad fläns och ett skruvlock i flänsen är ju rätt så "standard". På min egen båt har jag två olika beslag (så blir det när det är restnoterat i butiken...) om det nu kan trösta dig.
Anders S
Nej, det kan jag inte hålla med om. Undrar om du har missförstått Rutgersons beslag? Det är alltså inte den runda ringen i mitten som är locket utan hela den blanka ytan är locket. Då tycker jag att när man ändå gjort locket så stort så kunde man ha gjort det lite större så det även dolt den svarta plastflänsen och gått ner ända till däck.Anders S skrev:Men nog ser de flesta beslag ut ungefär som Rutgerssons? En däcksmonterad fläns och ett skruvlock i flänsen är ju rätt så "standard".

Frågan är ju då varför du köpte Rutgerssons beslag? Ett alternativ för den kräsne är ju att göra efter eget huvud hos mekanisk verkstad. Det blir nog dyrt men då får du ju det som du vill ha det. Det känns onödigt att klaga på en produkt, i alla fall om den inte är bristfällig i sin kvalitet eller inte uppfyller det den utlovat. Estetiska attribut är ju en personlig preferens, och har du nu köpt fel så får du väl byta.
För att jag trodde att locket skulle gå ända ner och dölja plastflänsen. Som jag nämnde tidigare så är inte locket skruvat ner i botten i butik. Förstår inte varför man inte skulle varna för att produkten estetiskt avviker från vad en del kanske kunde tro att slutresultatet skulle bli. Jag har inte påstått att det är några kvalitetsproblem med produkten eller att den avviker från det utlovade. Det jag sagt är att de helt i onödan har gjort produkten på detta sätt då det inte fyller någon funktion (tvärtom blir det sämre jämfört med att göra ett lock som går ända ner) och jag tror inte det finns någon som tycker det är snyggt med en plastfläns mellan däcket och det rostfria locket, även om nu smaken är olika.bjosve skrev:Frågan är ju då varför du köpte Rutgerssons beslag?
Om man köper en produkt och inte är nöjd med den, så anser jag det motiverat att skriva om det även om den uppfyller kvalitet och funktionskrav. Om du beställer ett segel från ett segelloft och det håller utlovad kvalitet och funktion, men helt oväntat är mintgrönt, så ser jag inte varför du inte skulle kunna varna för detta faktum så att andra inte råkar ut för samma överraskning?
I-landsproblem! Spelar det verkligen någon roll om det syns ett par millimeter av flänsen? Är det ett utställningsobjekt du seglar med? I så fall ska nog båten stanna på land för att undvika att det uppstår skavanker på skrovet... Som bjosve skriver så är det väl bara att byta om man är missnöjd. Inte att spy galla över att en tillverkare inte gjort en produkt så som du vill, och sen ändå köpa den.
Tack för tipset Ridax. Att man blir fundersam och besviken på en pryl man köpt är väl jättebra att meddela andra. Den förskruvningen går bort för mig.
Visst, kriget i Syrien är viktigare än däcksförskruvningar, det håller jag med om. Men eftersom du själv kan med att gnälla över lite mjölkiga rutor i kapellet, så kan ju jag få gnälla över en ful däcksförskruvning som enkelt hade kunnat göras både snyggare och ha bättre funktion. Din båt är väl trots allt inget utställningsobjekt så lite mjölkiga rutor i kapellet torde inte vara något problem och om du inte är nöjd är det väl bara att köpa ett annat kapell, eller hur och inte spy galla över de som impregnerat kapellet? Om du är så rädd om dina rutor så är det ju knappt du vågar ha båten ute i solen.sangris skrev:I-landsproblem! Spelar det verkligen någon roll om det syns ett par millimeter av flänsen?
Nu missade ju jag problemets kärna, men rent principiellt är ju konsumentupplysning av godo. Mer sånt!Spider skrev:Tack för tipset Ridax. Att man blir fundersam och besviken på en pryl man köpt är väl jättebra att meddela andra. Den förskruvningen går bort för mig.
Anders S