Säkring till bogpropeller

Här ställer du frågor kring olika båttillbehör exempelvis jollar, säkerhetsutrustning, vinschar etc
Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » fre 12 aug 2016, 17:22

Jag har en Sidepower SE60 bogpropeller. Den är specad till 3100 W vid 10.5V och avsäkrad enligt Sleipners rekommendation med en 250A ANL-säkring.

När jag kör den under lite längre tid så går gärna säkringen. Jag tycker ju att 3100W/10.5V blir ca 295 A och att det då kanske inte är så konstigt att säkringen brinner om man kör ett tag och att man kanske istället borde säkra av med 300A. Men Sleipner säger att de aldrig haft problem med att köra på 250A säkring och det är ju sant att säkringar tål en hel del temporär överlast.

Hur fungerar en bogpropeller och dess strömförbruking i förhållande till spänningen den får? Kommer den alltid att dra ungefär samma ström eller drar den mer ström om spänningen sjunker?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Seawolf » lör 13 aug 2016, 13:00

Om du antingen har ett högströmsbatteri direkt nära bogpropellern, och/eller har väldigt kraftiga kablar mellan batteribanken och bogpropellern, samt sådana batterier som har lågt inre spänningsfall så kan det tänkas att du får mer än 10.5 volt vid själva motorn. Om vi gissar på 12V där i stället så skulle det motsvara 3000W/10.5 volt/10.5 volt*12V = 327 Amp. vid 12V. Men du kan ju mäta strömstyrkan med en tångaperemeter för likström medan bogpropellern körs så ser du ju strömstyrkan.

Hypotetiskt kan ju bogpropellermotorn kärva också och möjligen kan osedvaanligt långa propellertunnlar göra det tyngre för propellern att köra.

Men oavsett så visar en strömmätning vilken säkringsstorlek du måste ha.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » lör 13 aug 2016, 13:24

Jag har grova kablar och en batteribank som bör kunna ge ordentligt med ström. Men om spänningen ökar så minskar väl inte strömmen i motsvarande grad utan det är väl snarare effekten från propellern som ökas? I alla fall skriver Sleipner att de har specat effekten vid 10,5V men att den blir högre vid 12V.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Seawolf » lör 13 aug 2016, 14:16

Ridax skrev:Jag har grova kablar och en batteribank som bör kunna ge ordentligt med ström. Men om spänningen ökar så minskar väl inte strömmen i motsvarande grad utan det är väl snarare effekten från propellern som ökas? I alla fall skriver Sleipner att de har specat effekten vid 10,5V men att den blir högre vid 12V.
Se motorn ungefär som ett motstånd. (Inte helt rätt men OK). 3000W/10.5V= 286A MOtorn "motstånd" 10.5/286=0.03675 Ohm
Ström med 12V = 12/0,03675=327 Ampere

Men detta var bara teoretiskt. VIll du kunna hantera ditt elsystem i båten ordentligt så är det bra att ha en tångamperemeter för likström, t.ex. en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000023354/
Denna kan nog duga också:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matver ... 000023355/

De kan mäta allt möjligt annat, inklusive temperatur.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » lör 13 aug 2016, 16:06

OK, nu hänger jag med på ditt resonemang... Så om vi räknar med de siffror som Sleipner själva anger, 3100W vid 10.5V, så ger det 295A och ett motstånd på 0.0356 och en ström vid 12V på 337A och då skulle den vid 12V lämna en effekt på 4kW.

337A är ju ganska stor överström för en 250A säkring, så det är ju i så fall inte konstigt om den brinner efter ett litet tag. Det konstiga är att Sleipner ställer sig helt oförstående till att säkringarna brinner om det skulle vara på det här viset.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Seawolf » lör 13 aug 2016, 18:52

Om du kan bada och sticka in en hand i tunneln och känna att inte propeller/motor kärvar, så är ju det alternativet eliminerat.
Om säkringen höll för ett tag sen men inte nu så styrker det kärvning.
Men om säkringsproblemet har funnits sen det hela installerades är det nog 12V-problematiken som gäller.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » lör 13 aug 2016, 19:03

Säkringen har brunnit tre gånger med jämna mellanrum sedan bogen installerades för 5-6 år sedan (fast båten var inte i sjön de 2 senaste säsongerna). I samtliga fall när bogen används under lite längre period (någon minut kanske). Det har varit upptagningar emellan och den har inte verkat kärvad vid upptagning (förutom att alla bogar går runt ganska tungt om man vrider på prop med växel och elmotor påhängd).

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Fredrik » lör 13 aug 2016, 20:11

Själv är jag lite allergisk mot alla som kör bogpropeller i onödan hela tiden. När har man behov av att köra i en minut? Den drar ju väldigt mycket ström också, får man inte strömproblem om man kör bogpropellern en minut när man lägger till och sedan stänger av motorn? Bogpropellern torde ha dragit ur en stor del av batteribanken då, eftersom generatorn omöjligt kan orka tillföra så mycket ström som bogpropellern drar?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » lör 13 aug 2016, 21:18

Det var liksom inte det som var diskussionsämnet... Du får vara hur allergisk du vill, men jag tror knappast att säkringen går för att du är allergisk. Och uppenbarligen har den inte dragit ur batteribanken då, eftersom säkringen går, eller hur?

Själv är jag lite allergisk mot folk som tycker sig vara bäst och vill bestämma hur andra skall hantera sina båtar och inte kan hålla sig till ämnet.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Seawolf » lör 13 aug 2016, 22:20

Ridax skrev:Säkringen har brunnit tre gånger med jämna mellanrum sedan bogen installerades för 5-6 år sedan (fast båten var inte i sjön de 2 senaste säsongerna). I samtliga fall när bogen används under lite längre period (någon minut kanske). Det har varit upptagningar emellan och den har inte verkat kärvad vid upptagning (förutom att alla bogar går runt ganska tungt om man vrider på prop med växel och elmotor påhängd).
Om inte kartan och verkligheten stämmer överens så gäller verkligheten. In med nästa storlek större säkring. (300A)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av sangris » lör 13 aug 2016, 22:38

Ridax skrev:Det var liksom inte det som var diskussionsämnet... Du får vara hur allergisk du vill, men jag tror knappast att säkringen går för att du är allergisk. Och uppenbarligen har den inte dragit ur batteribanken då, eftersom säkringen går, eller hur?

Själv är jag lite allergisk mot folk som tycker sig vara bäst och vill bestämma hur andra skall hantera sina båtar och inte kan hålla sig till ämnet.
Ojojoj... Här hettade det till med kort stubin. En öm tå kanske. Jag hade också samma tanke som Fredrik när jag läste första inlägget i tråden. "Varför ska han köra så länge med bogpropellern?" På en minut vrider man väl runt en båt minst två varv, om inte det är en atlantångare... Jag är också allergisk, men mera mot pollen, fast jag tycker det kan vara störande många gånger att höra ljudet av bogpropellrar i tid och otid. Oftast i otid, för innan bogpropellerns uppkomst på fritidsbåtar så klarade man att manövrera ändå. Tror att någon viktig kunskap har gått förlorad bland många båtåkare. Sedan har nog bogpropellern en funktion att fylla i en del lägen. Ställer man sedan frågor i ett sådant här forum så är det väl för att förhoppningsvis någon ska svara som kan bättre än jag själv.

Tillbaka till tråden, så kanske problemet ändå ligger i för lång körtid med varma kablar som följd. Är kablaget rätt dimensionerat för denna höga strömstyrka? Vad innebär "grova kablar"? Vilken area har de? Är de tillräckligt grova för nästan kontinuerlig körning, vilket jag anser att en minut (eller kanske mera) är. Vad är Sleipners åsikt om så lång körtid?

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av sangris » lör 13 aug 2016, 22:44

Seawolf skrev:
Om inte kartan och verkligheten stämmer överens så gäller verkligheten. In med nästa storlek större säkring. (300A)
Ajja bajja..... Nu lever man farligt om man bara sätter in större och större säkring. Snart är det inte säkringen som går utan kabeln som ger efter med kabelbrand som följd... (Och ännu värre, en fullt utvecklad båtbrand)
Det är alltid kabelns dimension som bestämmer storlek av säkring. Utifrån belstningen bestämmer man kabelns area och utifrån kabelns area bestämms säkringens storlek.!

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Besqua » lör 13 aug 2016, 23:43

På min installation av bogproppen finns det en snabbsäkring
till själva motorn sedan är det en rejält stor smältsäkring
mellan batteriet i fören och startbatteriet, aldrig några problem, tilläggas kan att jag
pga oro för det stora effekttuttaget håller nere ev användning till ett minimum.
Kanske ska du sätta en snabbsäkring så du snabbt får igång den igen.

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Ridax » sön 14 aug 2016, 08:12

sangris skrev:Ojojoj... Här hettade det till med kort stubin. En öm tå kanske. Jag hade också samma tanke som Fredrik när jag läste första inlägget i tråden. "Varför ska han köra så länge med bogpropellern?" På en minut vrider man väl runt en båt minst två varv, om inte det är en atlantångare...
.
.
...för innan bogpropellerns uppkomst på fritidsbåtar så klarade man att manövrera ändå. Tror att någon viktig kunskap har gått förlorad bland många båtåkare.
.
.
Ställer man sedan frågor i ett sådant här forum så är det väl för att förhoppningsvis någon ska svara som kan bättre än jag själv.

Tillbaka till tråden, så kanske problemet ändå ligger i för lång körtid med varma kablar som följd. Är kablaget rätt dimensionerat för denna höga strömstyrka? Vad innebär "grova kablar"? Vilken area har de? Är de tillräckligt grova för nästan kontinuerlig körning, vilket jag anser att en minut (eller kanske mera) är. Vad är Sleipners åsikt om så lång körtid?
Det är ingen öm tå, däremot tycker jag det är otroligt irriterande på det här forumet att man med nästan 100% förutsägbarhet vet att så fort någon ställer en fråga om bogpropeller så skall det alltid komma någon besserwisser som säger att bogpropeller är onödigt. Oavsett vad själva frågan var..

Min fråga gällde hur stor ström man skulle räkna med att min bogpropeller drog, hur strömmen påverkas av spänningen och hur detta borde säkras av. Om du tittar tillbaka på mitt ursprungsinlägg så kan du ganska enkelt se att jag inte frågade om ni tyckte min bogpropeller var en vettig investering. Jag frågade inte ens om ni tyckte det var motiverat att köra den i en minut.

Så precis som du säger... Ställer man sedan frågor i ett sådant här forum så är det väl för att förhoppningsvis någon ska svara som kan bättre än jag själv. Nu kan du ju tala om på vilket sätt Fredrik svarade på min fråga.

Angående ditt konstaterande att man klarade sig fint innan bogpropellerns uppkomst, så kan jag informera dig om att romarna klarade av att hantera betydligt större båtar än både du och jag har utan någon motor alls. Skall du slänga ut din motor bara för det? Vi har två flatbottnade roddbåtar i familjen och vår familj är väl de enda som kan konsten att ro ordentligt på ön som ändå har gamla fiskartraditioner. Så JAG har inga problem med om du vill börja propagera för att vi skall börja ro våra båtar ur hamn istället. Om du har problem med att din inombordare tappar varvtal och frågar vad det kan vara för problem, tycker du att jag skall svara att romarna klarade sig utan motor? Skulle inte du själv bli lite trött på om alla motorproblem besvarades med att det går bra att åka båt utan motor?

Angående din fråga om kablar m.m. så är kabelarean 50mm2 och det är knappt 2.5m kabel x 2. Sleipner säger att man skall kunna köra bogpropellern kontinuerligt i 3 minuter utan några problem, så min 1 minut (som ni för övrigt har missat inte alls var någon exakt mätning, vilket poängterades när jag nämnde den där minuten) är inte i närheten av det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Säkring till bogpropeller

Inlägg av Anders S » sön 14 aug 2016, 09:34

Ridax skrev:Det var liksom inte det som var diskussionsämnet... Du får vara hur allergisk du vill, men jag tror knappast att säkringen går för att du är allergisk. Och uppenbarligen har den inte dragit ur batteribanken då, eftersom säkringen går, eller hur?

Själv är jag lite allergisk mot folk som tycker sig vara bäst och vill bestämma hur andra skall hantera sina båtar och inte kan hålla sig till ämnet.
En liten egenhet hos mänskligheten, att inte tycka precis samma som alla andra, alltid...

Men för att gå tillbaka till säkringsproblemet: Uppenbarligen drar din bogis så pass att den smälter ner säkringen efter en minut, Nominellt borde det inte hända, ändå händer det. Då är frågan varför, och en "bra grej" är ju att du inte upptäckt det om du kört "som folk" med bogisen, en minut är nog mer eller längre än många. (Det som är "bra" är att det dröjer innan 250A-säkringen smäller av, alltså är det inte tokhöga strömmar, utan bara litet mer än avsett.) Frågan är alltså om säkringen dimensionerats snålt av Sleipner och det KAN ju vara så att din bogis helt enkelt drar mer ström än nominellt. Kanske har du uppgraderat propellern till en effektivare (som kanske därmed belastar motorn extra)? Kanske är din motor en plusvariant, inom toleranserna?

En 300A säkring borde lösa problemet utan större risker, men det beror också på hur ledningsdragningen är gjord.
Anders S

Skriv svar