"Pumpande" mast

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
spehling
Erfaren medlem

"Pumpande" mast

Inlägg av spehling » lör 09 jul 2016, 18:20

Jag har en Maxi77, första säsongen med denna båt och börjar snart bli smått galen, jag kan inte få masten att sluta "pumpa". Så fort det blåser, särskilt om vinden kommer från sidan, så rör sig masten fram och tillbaka i längdriktningen. Jag har spänt vanten enligt tumstocksmetoden men det hjälper inte, vänder mig nu till kloka seglare för tips och råd. Undervanten sitter i de bakre öglorna, osäker på om det är rätt eller fel. Båten köptes på land och var inte riggad så jag vet inte hur det bör sitta. Akterstagssträckare och rullgenua.
Vad kan vara fel, för hårt eller för löst spänt? Behöver vanten flyttas så att undervant sitter i den främre öglorna? Tacksam för all hjälp, framför allt kommer nattsömnen att bli så mycket bättre.
/Staffan

omega
Diamantmedlem

Re: "Pumpande" mast

Inlägg av omega » lör 09 jul 2016, 23:19

Hej
Underkanten bör sitta i de främre öglorna mot fören och toppvanten i de bakre,sen spänn upp riggen hårt,prova att dra åt akterstaget hårt sen,lite pumpning kan förekomma men inte hur mycket som helst.om problemen fortsätter dra upp en fender i något fall och spänn fast den med ett rep nedåt o försök att dela på luftströmmen ,så den bryts,men en ganska hårt ansatt rigg brukar vara bra
//johan

spehling
Erfaren medlem

Inlägg av spehling » sön 10 jul 2016, 06:20

Tack för hjälpen! Har läst olika råd, ska undervant och toppvant vara lika hårt ansatta eller ska undervant vara något lösare?

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » ons 13 jul 2016, 17:46

Undervanten skulle det vart i tidigare svar,inte underkanten De undre vanten är lite lösare ansatta än toppvanten,personligen så gillar jag hårt ansatta riggar utan för mycket slack i lävanten vid normala förhållanden
//Johan

Skriv svar