Förstag som svänger vid motorgång

Här ställer du frågor kring handhavande av segelbåtar, inför köp av segel, om trimning, navigation, kappsegling mm
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Seagull » mån 27 jun 2016, 06:41

När jag går för motor (ja det händer ibland!) i motvind och har försegelkapellet upphissat över min rullgenua brukar hela förstaget hamna i någon sorts svängning. Det svänger alltså fram och tillbaks upptill 10-20 cm som mest. Jag har provat att spänna och slacka akterstagssträckaren utan att det blir bättre. Tar jag ned försegelkapellet blir det bättre.
Är det någon med samma problem som funnit en bra lösning?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Fredrik » mån 27 jun 2016, 07:58

Du kanske kan knyta fast en tamp en bit upp och spänna mot masten eller relingslisten, då borde det hela stabiliseras.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Peter_K » mån 27 jun 2016, 08:42

Är det inte hela riggen som pumpar? Är vant och undervant rätt ansatta?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Seagull » mån 27 jun 2016, 08:47

Jag har provat med en lina en bit upp, kanske 3 m, knuten mot masten men det hjälper inte. Riggen är ansatt enligt båtens riggbeskrivning.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Peter_K » mån 27 jun 2016, 08:51

Vad är det för båt och rigg..?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Seagull » mån 27 jun 2016, 09:12

Det är en Linjett 35 med 7/8-delsrigg, d.v.s ett förhållandevis kort förstag.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Calle C » mån 27 jun 2016, 09:52

Använd spinnakerfallet och hissa upp en stor fender halvvägs parallelt med förstaget.
Tekniken ska gå ut på att bryta luftströmmen, så att ingen egensvängning uppstår
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Peter_K » mån 27 jun 2016, 10:37

Tycker det hela faktiskt låter som löst ansatt rigg ändå. Använder du riggspänningsmätare när du sätter an sido/undervant?
Är det svepta spridare, ett eller flera spridarpar?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Seagull » mån 27 jun 2016, 14:28

Masten är en tvåspridarrigg med svepta spridare och den är ansatt med spänningsmätare enligt instruktion (finns ganska omfattande sådana för min båtmodell) så jag tycker den borde sitta lagom hårt.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Fredrik » tis 28 jun 2016, 13:16

Har du backstag på båten? Isåfall kan du spänna dem riktigt hårt. Om det är en rigg utan backstag och bakåtsvepta spridare gäller det att sätta an riggen så hårt att du uppnår önskad spänning på förstaget. Det kan innebära att det blir riktigt hårt i under- och yttervant. Spänningen i de sistnämnda kan skilja sig mycket mellan individer, det viktigaste är att förstaget uppnår rätt spänning, bara du inte passerar gränsen för hur mycket man får sträcka vanten.

Annars är det väl inte annat att göra än att segla...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Jaramaz » lör 02 jul 2016, 05:50

Har du backstag på båten? Isåfall kan du spänna dem riktigt hårt. Om det är en rigg utan backstag och bakåtsvepta spridare gäller det att sätta an riggen så hårt att du uppnår önskad spänning på förstaget. Det kan innebära att det blir riktigt hårt i under- och yttervant. Spänningen i de sistnämnda kan skilja sig mycket mellan individer, det viktigaste är att förstaget uppnår rätt spänning, bara du inte passerar gränsen för hur mycket man får sträcka vanten.
Mjä, det här var inte så bra råd.

Utan backstag är det svårt att få "önskad" spänning på förstaget, det kommer alltid att sagga. Oundvikligen.
Undervanten är inte till för att få bra förstagsspänning, de skall ge rätt mastform. Mindre spänning i undervanten än i toppvanten.
Yttervanten ... är väl något för vinterns skidåkning.

Toppvanten skall sättas an hyfsat hårt, Seagull kan ju kolla också med Seldens riggbok - kan tänka mig att de rekommenderar lite högre spänning än Linjetts instruktionsbok (i så fall skulle jag gå på Linjetts linje, Selden anger alltid högsta möjliga ansättning).
Att öka på toppvantens spänning bara för att minska förstaget svängningar vid motorgång är fel anledning till - troligen- fel åtgärd. Hjälper heller inte så mycket, av rent geometriska skäl, dessutom anstränger det röstjärn och skrov i onödan.

Svängningarna orsakas alltså av en kombination av förstagets spänning, luftströmmar, förseglets vikt osv. Förslagen med att spänna ner förstaget och hissa en fender är därför bra, men kanske inte tillräckliga. Fler möjligheter finns:
Rulla förseglet hårt, mycket hårt.
släck på dirken (om möjligt använd kickstång)
släck (lite försiktigt) på akterstaget och spänn ner förstaget "lite mer", kanske också lite högre upp (än de 3 m du angav)
antar att du redan provat att ta hem mer på akterstaget (Fredrik kan ju prova att göra detsamma på sin båt och då se vad som händer med spänningen i vanten, ffa toppvanten ... viktig lärdom kan man säga)
kombinera flera åtgärder.

Resonansfenomen är inget ovanligt på partialriggade båtar. Generellt sett löser man ofta mer genom att minska riggspänningen än genom att öka den, ökad riggspänning leder dessutom ofta till belastningsskador.

/J

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Fredrik » lör 02 jul 2016, 09:34

Ok, jag skrev yttervant när jag menade toppvant., det kanske är något dialektalt... Vad jag ville ha sagt är att många inte sträcker upp sin rigg så mycket som rekommenderas för att det kan kännas läskigt. Riggen utsätts för ett högre slitage när den utsätts för dynamiska laster pga för lösa vant än när riggen är ordentligt ansatt (inom rekommenderade gränser för din båt).

Jag vet inte vad du menar att jag skulle testa på min båt eftersom jag har raka spridare och backstag och inte heller har problem med ett svängande förstag. Jag antar att det bara var ett onödigt besserwisser-påhopp från Jaramaz och hoppas slippa denna ton i fortsättningen. I övrigt anser jag att Jaramaz förslag är bra och värda att prova om man har dessa problem.

Ang. undervantsspänningen kan det ibland hända att man måste spänna dessa ganska hårt för att få rätt förböj på masten. Detta kan vara beroende av t.ex. mastens lutning, spridarnas vinkel och mastens profil (hur lätt det är att böja masten).
X-342 SWE 18 "Kexet"

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av oceansailor » mån 04 jul 2016, 12:27

Seagull skrev:När jag går för motor (ja det händer ibland!) i motvind och har försegelkapellet upphissat över min rullgenua brukar hela förstaget hamna i någon sorts svängning. Det svänger alltså fram och tillbaks upptill 10-20 cm som mest. Jag har provat att spänna och slacka akterstagssträckaren utan att det blir bättre. Tar jag ned försegelkapellet blir det bättre.
Är det någon med samma problem som funnit en bra lösning?
Hur ser det ut när Du går för motor utan kapell? Gissar att det funkar bättre! Om Jag har rätt så kan Du försöka med att fästa båda skoten runt kapellet en bit upp. Sedan spänna båda skoten så att det slutar svänga.

Såg att Du försökt med en lina. Kanske blir det bättre med två?

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Förstag som svänger vid motorgång

Inlägg av Seagull » mån 04 jul 2016, 12:48

Utan kapell på förstaget blir det betydligt bättre, det är nog kapellet som skapar någon sorts turbulens som får det att svänga. Jag har ett helt nytt oanvänt kapell som jag ska testa, detta kanske går att spänna åt mera.

Skriv svar