byte av bälg

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Sleven
Trogen medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 25 jun 2016, 09:54

byte av bälg

Inlägg av Sleven » fre 01 jul 2016, 14:10

På kompisens båt, en Comfort 30, är motorn, en MD7 med S-drev, så inbyggd så jag fasar för hur byte av bälg ska gå till när det blir dags för det. Är det någon som har erfarenhet av det att dela med sig av?

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: byte av bälg

Inlägg av thomask » fre 01 jul 2016, 15:25

Lossa drevet underifrån, ev kan man behöva såga upp hålet lite.

/Thomas

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » fre 01 jul 2016, 19:00

Bästa tipset är att INTE byta bälgen! Det finns inga kända fall av bälgar som försvagats och fått skador på grund av ålder. I vissa fall har man fått lyftslinget under propelleraxeln och lyft båten så att bakre drevfästet brustit och lyft sönder bälgen, men har detta aldrig hänt är det lugnt.

Man bör däremot kolla noga att inre övre klämringen inte har börjat rosta för då kan denna orsaka läckage på sikt. Vidare bör man göra rent på och runt bälgen med t.ex. motortvätt och högtrycksspruta, och därefter trycka på gummibälgen för att se att inga småsprickor syns. (inga kända fall av ålders-småsprickor finns kända heller).

Följ alltså det gyllene underhållsrådet: "If it aint broke, don´t fix it!" Men rengör och inspektera!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: byte av bälg

Inlägg av Jaramaz » lör 02 jul 2016, 06:08

Seawolf skrev:Bästa tipset är att INTE byta bälgen! Det finns inga kända fall av bälgar som försvagats och fått skador på grund av ålder. I vissa fall har man fått lyftslinget under propelleraxeln och lyft båten så att bakre drevfästet brustit och lyft sönder bälgen, men har detta aldrig hänt är det lugnt.

Man bör däremot kolla noga att inre övre klämringen inte har börjat rosta för då kan denna orsaka läckage på sikt. Vidare bör man göra rent på och runt bälgen med t.ex. motortvätt och högtrycksspruta, och därefter trycka på gummibälgen för att se att inga småsprickor syns. (inga kända fall av ålders-småsprickor finns kända heller).

Följ alltså det gyllene underhållsrådet: "If it aint broke, don´t fix it!" Men rengör och inspektera!
Uhu, bälgen är av gummi, ett material som åldras fortare än många andra. Påståendet att det inte finns några kända fall av bälgar som ålderförsvagats är Seawolfs eget; på diverse seglingsforum har han blivit motsagd men har inte velat ta till sig. En annan gummidetalj är impellern, den kan också hålla länge, men inte heller i det fallet är det så kul om den inte håller.
Dessa gummidetaljer byts regelbundet för att förekomma skador då skadorna får konsekvenser som vida överskrider kostnaderna för gummigrunkan.

Motortillverkarna brukar ange att bälgen skall bytas var 7 år ungefär (det är väl Volvo som kör med 7 år). Ganska riskfritt kan man köra längre med bälgen, men hur länge? 2x, 3x?

För min del byter jag impeller varje år, det enda år jag lät bli lossnade några blad. Hade jag haft bälg hade jag bytt iallafall var 14-15 år. Bara för att slippa oroa mig och allt det där.

/J

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 399
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: byte av bälg

Inlägg av thomask » lör 02 jul 2016, 14:29

På båten jag nyss köpt, så var bälgen från 1985 (!!!) Alltså över 30 år, ( Volvo Penta)
Tycker att det är befogat att byta, vid en sådan aktningsvärd ålder.
Tar jag ändå ner drevet, så kan jag ta den kostnaden för att sova gott i båten.

/Thomas.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: byte av bälg

Inlägg av Peter_K » lör 02 jul 2016, 18:13

Min bälg är från 1980, fortfarande spänstig i gummit och har inga sprickor.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: byte av bälg

Inlägg av Besqua » lör 02 jul 2016, 19:21

Bra att dela drevet och bra om ni kommer åt att se hur ytorna ser ut, krävs lite långa verktyg för att nå upp från båtbotten till bultarna, det kan vara insexor, kolla dimensionen innan.
Gör inte som vissa volvo manualer beskriver, nämligen dra upp hela drevet med backslag i båten, jättebökigt.
Varning lite reklam nu: PBÄ beskriver i något nummer rätt nyligen hur dom byter en bälg, tror det var penta.
Är det Volvos gummi så ska det finnas årtal för tillverkning av bälgen ingjutet på kanten, kolla detta, bra att veta.
Jag bytte en som var 16 år gammal, och som många beskriver var den vid en okulärbesiktning helt ok, skillnaden är
att den nya är mjukare och jag känner mig lite duktig att jag lagt ner 3000 kr på något som kanske är bra, känns som om jag köpt mig tid, märker att detta antar filosofiska dimensioner, nu kan jag oroa mig för andra saker tex gasolinstallationen, måste nog byta slangen bakom spisen.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » sön 03 jul 2016, 06:19

Jaramaz skrev: Påståendet att det inte finns några kända fall av bälgar som ålderförsvagats är Seawolfs eget; på diverse seglingsforum har han blivit motsagd men har inte velat ta till sig. En annan gummidetalj är impellern, den kan också hålla länge, men inte heller i det fallet är det så kul om den inte håller.
Dessa gummidetaljer byts regelbundet för att förekomma skador då skadorna får konsekvenser som vida överskrider kostnaderna för gummigrunkan.

Motortillverkarna brukar ange att bälgen skall bytas var 7 år ungefär (det är väl Volvo som kör med 7 år). Ganska riskfritt kan man köra längre med bälgen, men hur länge? 2x, 3x?

För min del byter jag impeller varje år, det enda år jag lät bli lossnade några blad. Hade jag haft bälg hade jag bytt iallafall var 14-15 år. Bara för att slippa oroa mig och allt det där.

/J
I Sverige har inte Yanmar någon åldersgräns för sina bälgar. Volvo säger 7 år, men de tar inte hänsyn till om båten används året runt i yrkesmässig trafik i varken arktiskt vatten eller tropiskt, eller om båten som i Sverige används intermittent och mestadels in och ut ur hamn under några månader.

Ifall jag missat fall där åldring och normal användning men inte övervåld skadat en S-drevsbälg så är ingen mer nyfiken än jag. Så återkom med länkar eller något som kan leda mig rätt. Det finns påståenden om ålderssprickor i ytan, men de fall jag hört om visade sig detta vara sprickmönster i fetsmutslagret på ytan, som försvann efter rengöring varefter gummimaterialet inte gick att skilja från nytt.

Vad gäller impellrar så hade Volvo för några år sen köpt in sådana av totalt undermålig gummikvalitet, och det funade inte, för en impeller utsätts för en väsentligt mycket större deformation. De som är lite äldre kommer kanske ihåg de gasolslangar som såldes på 50-60-talet. Dåtida gummimaterial åldrades och torkade, så regelbundet byte var absolut nödvändigt. Nutida gasolslangar skall visserligen bytas nån gång de också, men oavsett så varken torkar eller spricker de efter långa tider.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

stockankare
Guldmedlem
Inlägg: 66
Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49

Re: byte av bälg

Inlägg av stockankare » sön 03 jul 2016, 22:34

Bytte min bälg häromåret. Den var från 1980 och fortfarande felfri utan sprickor. Sommaren innan bytet gjorde mig omaket att ringa mitt försäkringsbolag och bad att få tala med en skadereglerare. Han tyckte jag skulle byta. Då frågade jag om han kände till något fall där en båt sjunkit till följd av att bälgen inte var bytt, det gjorde han inte. Han visste att bälgar gått sönder i samband med lyft och lyftslingen hamnat under drevet. Om en båt skulle sjunka som inte bytt bälg skulle det ske en reduktion av ersättningen, tror han sa 10% men minns inte säkert.
Vid höst upptagningen det året lyckades slingen komma under drevet och lyftes kanske 15cm innan mina rop om stopp fick verkan. Jag bytte bälgen följande vår pga detta och den gamla var som sagt felfri, trotts lyftet i drevet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: byte av bälg

Inlägg av Anders S » mån 04 jul 2016, 10:40

"ingen vet hur länge en bälg håller" brukar man säga, och sedan talar bland annat Volvo om att de lovar att den håller i minst 7 år. Det där är inte riktigt samma sak, bör man förstå. Det sannolika är att Volvo funnit att bälgen KAN få problem efter en tid, men 7 år är på den "säkra sidan". Det kan betyda att "ingen bälg vi vet om har fallerat innan 7 år" men det betyder inte "håller garanterat i 7 år"..

Den som inte byter efter fabrikantens (pessimistiska) anvisningar (detta gäller en hel del grejor) tar ju på sig risken att det inte går så bra. Tyvärr är ett bälghaveri av den arten att det har potential att sänka båten, snabbt. Den som kan inspektera hela bälgen, ringen som Seawolf pratar om samt infästningarna tar ju då mindre risker än den som inte bryr sig, så är det.

Det är för övrigt helt irrelevant att en utbytt bälg inte har sprickor. Den SKALL bytas innan det är minsta fel på den, det ligger i den komponentens natur.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » mån 04 jul 2016, 11:30

Jag bytte bälg förra vintern då den uppnått dubbla rekommenderade åldern för byte, dvs 14 år (Penta-motor/drev).
Ganska mycket sprickor i den så det kändes helt rätt att byta.
Båten låg i sjön året om de första 5 åren (i Frankrike), vilket kanske bidragit till ett snabbare åldringsförlopp än i svenska förhållanden med vinterförvaring på land.
Min klämring hade börjat rosta och en ny var löjeväckande dyr - som med allt annat så är Pentas prisnivå rejält tilltagen.
Fick bli blästring och epoxilackering hos en ytbehandlingsfirma.
Passade på att måla om och byta packboxar (radialtätningar) i drevet när det ändå var nere.
Även dessa var löjligt dyra, men det gick att köpa samma tätningar till 60% av VP's pris.
Tydligen dyrt att paketera saker i en VP-märkt påse :)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » mån 04 jul 2016, 17:00

HansH skrev:Jag bytte bälg förra vintern då den uppnått dubbla rekommenderade åldern för byte, dvs 14 år (Penta-motor/drev).
Ganska mycket sprickor i den så det kändes helt rätt att byta.
Båten låg i sjön året om de första 5 åren (i Frankrike), vilket kanske bidragit till ett snabbare åldringsförlopp än i svenska förhållanden med vinterförvaring på land.
Min klämring hade börjat rosta och en ny var löjeväckande dyr - som med allt annat så är Pentas prisnivå rejält tilltagen.
Fick bli blästring och epoxilackering hos en ytbehandlingsfirma.
Passade på att måla om och byta packboxar (radialtätningar) i drevet när det ändå var nere.
Även dessa var löjligt dyra, men det gick att köpa samma tätningar till 60% av VP's pris.
Tydligen dyrt att paketera saker i en VP-märkt påse :)
Antingen så kollade du inte den gamla bälgen efter att du gjort den ren från intorkad gegga. Denna gegga kan se sprucken ut så man missleds att tro att det är gummit som är medfaret.

Eller också hade båten i Frankrike eller annorstädes innan ditt ägarskap råkat ut för något olyckligt lyft med sling under drevet som överbelastat bälgen. Den dag jag kommer åt att se en bälg som fått skador av något slag och som inte härrör från mekanisk överbelastning kommer jag naturligtvis att ändra uppfattning. Men tills dess ser jag bälgbyten som en ren terapiåtgärd, förutsatt att man typ varannat år gör rent och inspekterar gummiytan.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: byte av bälg

Inlägg av sangris » mån 04 jul 2016, 22:05

Det är ozonet i luften som bl a är den största riskfaktorn för att gummi ska åldras. Förvarar man gummi mörkt och helst lufttätt kan det hålla sig fräscht nästan hur länge som helst...
En bälg som ligger i vattnet utsätts således inte för ozon och insidan är för det mesta i ett mörkt motorrum, så bälgen kan nog hålla lääääääänge.... Men vem vågar chansa?
Själv har jag rak axel så jag har inte det beskymmret att tänka på.

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: byte av bälg

Inlägg av HansH » tis 05 jul 2016, 08:12

Seawolf skrev:
Antingen så kollade du inte den gamla bälgen efter att du gjort den ren från intorkad gegga. Denna gegga kan se sprucken ut så man missleds att tro att det är gummit som är medfaret.

Eller också hade båten i Frankrike eller annorstädes innan ditt ägarskap råkat ut för något olyckligt lyft med sling under drevet som överbelastat bälgen. Den dag jag kommer åt att se en bälg som fått skador av något slag och som inte härrör från mekanisk överbelastning kommer jag naturligtvis att ändra uppfattning. Men tills dess ser jag bälgbyten som en ren terapiåtgärd, förutsatt att man typ varannat år gör rent och inspekterar gummiytan.

Självklart gjorde jag rent innan jag inspekterade den gamla bälgen. Sprickorna syntes först när man böjde gummit. De var inte djupa men man sover bättre efter bytet. Hade säkert hållt många år till om man vill tänja på gränserna och säkerheten...
Skall se om jag kan leta reda på bälgen och fota - den ligger nånstans i förrådet.
Samma sak med min avgasslang som jag tvingades byta i våras. Den gick av (vid skrovgenomföringen) när jag tog tag o drog lite i den. Gummit var alldeles uppluckrat och den förstärkande stålspiralen helt avrostad. Och då är min båt "bara" drygt 15 år gammal... :?
Och det där med inspektion går bara att göra på insidan - på Beneteau (First) sitter bälgen insänkt i skrovet under ett par luckor som dessutom oftast är fastplastade eller överspacklade. Man har en 1 cm springa runt om och på insidan "luckan" trivs musslor, havstulpaner o annat som växer jättebra = väldigt svårt att inspektera/göra rent från utsidan.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: byte av bälg

Inlägg av Seawolf » ons 06 jul 2016, 04:56

HansH skrev: Skall se om jag kan leta reda på bälgen och fota - den ligger nånstans i förrådet.
Om du hittar din gamla bälg och du håller till i Stockholms- eller Göteborgsområdet eller däremellan området vore jag tacksam om du kunde kontakta mig (Personligt meddelande) så jag kan ta del av dess status. Frågan har ett stort generellt intresse!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar