Segelbåt ?

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Highlander
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 24 jun 2016, 18:31

Segelbåt ?

Inlägg av Highlander » fre 24 jun 2016, 18:40

    Hej.
    Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn i tonåren som för ett par år sedan blev tagna av båtlivet.
    Men vi har bara haft motorbåtar varav den senaste är 24 fot som vi tycker är i minstan laget.
    Vi gillar att kunna åka mycket och vara ute minst 3 dagar och gärna 3 veckor.
    Vi har inget behov av fart utan vill njuta av livet åker idag mycket i ca 5 knop trots att vi kan åka i 29 knop.
    Är en Segelbåt något för oss ?
    Isådana fall vilken storlek och modell pris max 450000kr.
    Är det svårt att segla ?
    Glad midsommar på er alla.

    Peter_K
    Diamantmedlem
    Inlägg: 2379
    Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Peter_K » lör 25 jun 2016, 07:55

    Att ta sig fram med segel är inte svårt alls, att bli rn duktig seglare kräver träning, men då pratar vi de sista procenten. För 450.000 kr i den storleken (och större) finns massor att välja på; vad efterfrågar ni för egenskaper, hur ska ni använda båten?
    Alla borde ha skägg

    Användarvisningsbild
    Fredrik
    Diamantmedlem
    Inlägg: 860
    Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
    Ort: Göteborg

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Fredrik » lör 25 jun 2016, 08:23

    Jag skulle nog proiritera utrymmena i båten i er situation. En lite modernare båt runt 35-38 fot har ofta 2 st dubbelkojer i aktern och en förpik, det gör att barnen kan få varsitt rum och det finns möjlighet att ta med kompisar. Titta på t.ex. Hanse, Jeanneau Sun Odyssey eller Bavaria.
    X-342 SWE 18 "Kexet"

    Highlander
    Rookie
    Inlägg: 3
    Blev medlem: fre 24 jun 2016, 18:31

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Highlander » sön 26 jun 2016, 15:30

    Är det något speciellt man ska tänka på och titta efter på en segel båt?
    Ska man stirra sig blind på årsmodeller eller är det allmänna intrycket viktigast.
    Och om den är billigare än 450 000k så gör det absolut inget.
    Är en segel båt sjövatten kyld i regel, och är det någon motor man ska ha eller absolut inte ska ha.
    Vi vill kunna åka runt i skärgården samt även kunna ta längre turer efter kusten när tid finnes.

    Användarvisningsbild
    Calle C
    Diamantmedlem
    Inlägg: 2525
    Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
    Ort: Gbg

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Calle C » sön 26 jun 2016, 18:48

    Alla motorer idag är sötvattenskylda via värmeväxlare.
    Se upp för uthyrningsbåtar.
    Leta efter båtar med så mycket utrustning som möjligt och att seglen håller topklass.
    Köp av en pedant :)
    Calle

    Se gla ut

    LasseT
    Guldmedlem
    Inlägg: 86
    Blev medlem: sön 04 nov 2007, 21:34
    Ort: Lomma

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av LasseT » tis 28 jun 2016, 22:07

    Highlander, tror säkert att segelbåt kan vara något för er. Tänk på att man i nästan alla segelbåtar sitter ute o "kör" till skillnad från många motorbåtar. Dessutom lutar det en del ibland när man seglar. Det är inte så svårt att segla men det är lättare att komma igång om man tar en seglingskurs.

    Förutom storlek o inredningsallternativ tycker jag tycker att ni ska fundera på om ni vill ha
    * rullstor - vilket är bekvämare men sämre ur seglingsynpunkt än en vanlig stor som viks ihop på bommen
    * fock - vilket är bekvämare att segla med än genua som är lite jobbigare att hantera vid slag (beror också på hur stor den är), jag utgår ifrån att alla objekt har rull-fock/genua
    * rattstyrning eller rorkult, är mest en smaksak men i större segelbåtar är det nästan alltid ratt

    Hälsningar
    Lasse

    Pelle-48
    Platinamedlem
    Inlägg: 183
    Blev medlem: ons 10 aug 2005, 18:44

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Pelle-48 » lör 02 jul 2016, 14:48

    Mycket har du väl fått svar på så jag vill bara ta upp en sak till som är ny för motorbåtsägare- kölen.
    För att få måttlig avdrift på kryss måste kölen vara djup och då missar men en del naturhamnar som är självklara för motorbåten. En köl ska även klara grundstötning utan orimliga kostnader. Här finns det en del kunskap samlat i Curt Gelins: 700 segelbåtar i test (äldre utgåva 500 segelbåtar..). På Sailguide/Båtfakta kan man även hitta en del utlåtanden från besiktningsmän.

    Peter_K
    Diamantmedlem
    Inlägg: 2379
    Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Peter_K » lör 02 jul 2016, 18:05

    Visst begränsas man en del jämfört med en motorbåt, men kölen sitter ju ungefär mitt på båten. På min båt betyder det att jag har nära tre meter överhäng innan kölen kommer, så man ska inte bara stirra sig blind på djupgåendet.
    Alla borde ha skägg

    Highlander
    Rookie
    Inlägg: 3
    Blev medlem: fre 24 jun 2016, 18:31

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Highlander » fre 05 aug 2016, 20:39

    Vi har bestämt oss för att sänka budgeten till max 300 000 (tror vi iallafall).
    Vad tror ni om följande modeller?
    Albin nova 33.
    Diva 399.
    Excel 319.
    Maxi 999
    Maxi 100
    Senast redigerad av 1 Highlander, redigerad totalt 0 gånger.

    Spider
    Diamantmedlem
    Inlägg: 681
    Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
    Ort: Stockholm

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Spider » fre 05 aug 2016, 20:48

    Nova av den senare modellen med avskilt akterutrymme är en kanonbåt. Vi har bekanta som seglar Nova och den båten imponerar på mig. Enda jag skulle önska är att toan satt akterut i stället för mellan förpik och salong men man kan inte få allt. Men en bra båt är det absolut. En annan värd att titta på är Compis 97, lite billigare och lite trängre men väldigt trevlig.

    Användarvisningsbild
    Calle C
    Diamantmedlem
    Inlägg: 2525
    Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
    Ort: Gbg

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Calle C » lör 06 aug 2016, 18:06

    Contrast 33 är en mycket god seglare och lättskött
    Calle

    Se gla ut

    Användarvisningsbild
    Fredrik
    Diamantmedlem
    Inlägg: 860
    Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
    Ort: Göteborg

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Fredrik » lör 06 aug 2016, 18:44

    Jag tycker att de modeller ni föreslår är ok, men vid en snabb slagning på Blocket hittade jag ett antal andra båtar som jag tycker borde vara intressantare, t.ex.:
    - Najad 34
    - Dehler 34
    - Sweden Yacht 34
    - Facil 355
    - Arcona 32
    - Linjett 32

    Alla dessa båtar (kanske Dehler undantagen) är fina kvalitetsbyggen, de är bra seglare, kanske inte snabbast men med mycket komfort och byggda för de stora haven om man vill ge sig på det. Jag blev förvånad att priserna är så låga, blir lite sugen att shoppa båtar...
    X-342 SWE 18 "Kexet"

    Peter_K
    Diamantmedlem
    Inlägg: 2379
    Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Peter_K » lör 06 aug 2016, 20:07

    Vet inte vad du menar med att Dehler inte skulle vara ett kvalitetsbygge, i mon värld är det precis vad det är. Hör testar man en äldre 31:a på ett brutalt sätt.
    https://youtu.be/rvxhQO4pw2E
    Alla borde ha skägg

    Användarvisningsbild
    Fredrik
    Diamantmedlem
    Inlägg: 860
    Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
    Ort: Göteborg

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Fredrik » sön 07 aug 2016, 06:25

    Jag har alltid gillat Dehler, därför tog jag med den på listan. Har inte haft klart för mig om det är ett kvalitetsbygge i klass med orustbåtar, men om de är det så är det extra plus. Seglar bra gör de iallafall!
    X-342 SWE 18 "Kexet"

    Peter_K
    Diamantmedlem
    Inlägg: 2379
    Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

    Re: Segelbåt ?

    Inlägg av Peter_K » sön 07 aug 2016, 08:38

    När du skriver "Orustbåtar" tänker jag på perfekt avpassad ådring i inredningen, perfekt lackning osv. Dehler är ju serieproduktion och saknar säkert sådant lika andra serieproducerade båtar - men de är väl ihopskruvade vad jag kan förstå.
    Alla borde ha skägg

    Skriv svar