Kabel från Nexus wind

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Kabel från Nexus wind

Inlägg av BjörnS » sön 05 jun 2016, 09:08

1. Min gamla vindmätare, som funkat oklanderligt sedan 14 år, vill inte i år. Den köptes precis i skarven från Silva till Nexus och är, vad jag kan se, lika Nexus vind. Den är kopplad till en server och sedan till en multidisplay och vindinstrument.
2. Jag har mätt upp att det finns matning av 12 v fram till kontakten på däck. På fortsättningen upp i masten finns det inte kontakt mellan några stift.

Den gamla Nexus har en märklig kabel som jag inte kan hitta.
Det är en signalkabel, treledare med skärm och där skärmen också används som ledare.
Mina frågor är:
Var hittar man kabeln enligt original ?
Kan man istället använda en partvinnad fyrledare ( eller vanlig sex- eller åtta-ledare ) med eller utan skärm?
Någon som vet vilka kablar ( skärmen är den fjärde kabeln) som har vilken funktion? Finns det något man kan mäta sig till?

Då man inte längre kan få tag i en tvåbladig reservpropeller så är det väl bara en tidsfråga innan man inte kan få tag i kabeln som reservdel heller. Jag vill dessutom minnas att en 20m kabel som originalreservdel kostade drygt 600:- för ca tio år sedan medan en 20m nätverkskabel med kontakter kostar under 150:- så en alternativ kabel är en önskedröm. Någon som vet?.
//Björn

Strega
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 feb 2007, 21:49
Ort: Stockholm

Re: Kabel från Nexus wind

Inlägg av Strega » sön 05 jun 2016, 20:40

Originalkabeln (20 m mast) fanns förut att köpa i butik med kontakt. Har sökt den eftersom min kontakt varit trasig, var onödigt dyr dock. Det ska väl gå bra med vilken liknande kabel som helst. Skärm är förstås minus, sen är det en + kabel, övriga två skickar signaler.
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Kabel från Nexus wind

Inlägg av T » sön 05 jun 2016, 21:08

Elfa har garanterat sån kabel. Dom har även den vattentäta fyrpoliga skarvkontakt som såldes som NX-tillbehör för en väldans massa pengar. Elfa tar ungefär hälften.

:o
/T

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Kabel från Nexus wind

Inlägg av BjörnS » fre 10 jun 2016, 19:48

Felet var i kontakten till däckskontakten där två trådar lossnat.
Men huvudfrågan är fortfarande: vad är beteckningen på kabeln? sannolikt 4 ledare, partvinnade. Skärm? Det finns ju ingen jordningspunkt som skärmen kan anslutas till så den kanske ställer till mer än den skyddar.
//Björn

Winga29
Guldmedlem
Inlägg: 72
Blev medlem: mån 14 mar 2011, 21:06

Re: Kabel från Nexus wind

Inlägg av Winga29 » fre 10 jun 2016, 23:06

Har du partvinnade kablar så utgör dessa avskärmningar i sig. Det räcker bra.
Om du dessutom har en omslutande skärm så blir det dubbelt avskärmat. Tänk då på att den skärmen inte skall jordas i båda ändar, utan lämnas "öppen" i ena ändan. Det är säkert Ok att lämna den oansluten i båda ändar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Kabel från Nexus wind

Inlägg av Anders S » lör 11 jun 2016, 08:56

Då kan det vara bra att tänka på att det finns varianter på kabel som kan köpa: En normal nätverkskabel brukar vara solid, dvs ledaren är inte mångtrådig. Då får man bekymmer med tiden (dålig förbindelse). Sedan är det bra om ledaren inte bara är mångtrådig (flexibel) utan också förtent (varje kardel separat!)-

Hos ELFA hittar man till exempel denna kabel: https://www.elfa.se/sv/datakabel-skaerm ... &simi=98.0

Den borde kunna användas (då använder man den fjärde ledaren i stället för skärmen, om det nu är så att skärmen verkligen används som signalbärare (jord?). Annars tror jag att den gamla SILVA/NEXUS-givaren använder en ledare för gemensam minus och en ledare till lysdioden (läsgaffeln) och den tredje ledaren för det pulståg som kodas efter riktning och hastighet (pulslängd och pulsfrekvens ger hastighet och vinkel, mkt fiffigt).

Inga löften, dock. Kabeln tror jag på.
Anders S

Skriv svar