Långseglande bobåt

Här ställer du frågor om olika båtmodeller,fakta, jämförelser, priser och båtköp
Skriv svar
Niklas.L
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 28 maj 2016, 12:40
Ort: Piteå

Långseglande bobåt

Inlägg av Niklas.L » lör 28 maj 2016, 13:12

Har planer på att skaffa mig en segelbåt att bo i, till att börja med över sommaren och hösten. Då jag bor uppe i Piteå vet jag inte om det är någon vidare bra ide att ha den liggande i över vintern. I första hand kommer jag endast att segla längs den svenska kusten. I framtiden kan det eventuellt bli längre turer. Då det kommer bli min "sommarstuga" vill jag gärna att den skall vara minst 38 fot. Har många timmar på blocket där jag sett efter båtar som möter mina krav, men de är få eller för dyra. Vill gärna ha en stor salong med möjlighet för minst 6st att äta, samt möjlighet för dessa 6 att sova ombord. Vill gärna också det skall finnas plats att dinera i sittbrunnen för samma antal. Skutan kommer till stor del framföras av mig själv, men räknar så klart med besök av vänner och familj. Min budget är upp till 900.000kr. I utgångspunkt är jag ute efter en båttyp som uppfyller mina krav. Sedan får jag hitta rätt exemplar att denna båttyp. Så utrustning och liknande är inte viktiga aspekter just nu.

Tacksam för svar!

Mvh

Niklas

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av s20 » lör 28 maj 2016, 14:44

Vilken svår fråga. Utöver vad du skriver om utrymme, mm, så vad vill du ha i seglingsegenskaper osv? Spontant tänker jag på exempelvis Aphrodite 36, OE 36 Crown (den är ju gammal, men en fin långfärdsbåt) , modernare båtar ska jag inte uttala mig om för där vet jag för lite, men de 2 jag nämner är båda rymliga och dessutom trivsamma, men det finns en uppsjö båtar och glöm inte att de finns god prutmån idag och det kommer alltid kostnader på beg båtar...
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av s20 » lör 28 maj 2016, 14:49

Hoppsan, missade minst 38 fot, vad sägs om Wasa 410? Seglade en från Gotland förra sommaren, riktigt läcker och gott om plats
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Niklas.L
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 28 maj 2016, 12:40
Ort: Piteå

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av Niklas.L » sön 29 maj 2016, 11:58

OE 36 är väldigt fina båtar, men känner att jag gärna skulle vilja ha en bredare båt. Få lite mer rymd i kabinen. Angående seglingsegenskaper så vill jag hellre ha en stabil och förutsigbar båt än sportig och snabb då jag mestadels kommer segla själv. Kollade en del på Wasa och de såg fin ut.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av marede » sön 29 maj 2016, 17:13

En båt med däcksalong ger ett extra rum, Nauticat eller liknande?
//Martin
Najad 34 HR -77

s20
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: sön 15 aug 2010, 16:39
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av s20 » sön 29 maj 2016, 19:07

Gjorde en sökning på Blocket på segelbåtar 38+ och prisspann 750-850 t , bland annat en Wasa 420 för 795 t så det finns en hel del i spannet du söker, rekommenderar att du försöker titta på så många båtar som möjligt och var inte rädd att pruta, och tänk på att en besiktning är värt priset flera gånger om när vi talar om så mycket pengar
www.nedskrivet.se , min hemsida med en hel del tankar kring båtlivet

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av Sailbear » mån 30 maj 2016, 15:31

Mitt tips är att även kolla utomlands. Kanske tom kan få ett riktigt äventyr till hemsegling?

Utifrån mig själv så tänker jag också att du i så stor utsträckning ska fundera på möjligheterna att bo i båt året runt även i nordsverige. Även om du inte gör det, är det en fantastiskt frihetskänsla att faktiskt ha möjligheten.
Har bott i båt 2 milda vintrar i sydsverige. Inte riktigt samma sak.. Så mina kunskaper är begränsade, men mina tankar går till stål alt cement. En cementbåt med en ordentlig refleks samt en liten vedkamin så är du garanterat varm o torr, men sen vill man ju hitta en som kan segla också..

Niklas.L
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 28 maj 2016, 12:40
Ort: Piteå

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av Niklas.L » mån 30 maj 2016, 21:41

marede skrev:En båt med däcksalong ger ett extra rum, Nauticat eller liknande?
Har sett en del på Nauticat, men de som faller mig i smaken designmässigt är nyare och därför allt för dyr. Många av de andra med däcksalong jag hittar ser inte så vackra ut. Designen när det gäller segelbåt för mig har en del att säga. En segelbåt ska vara vacker.
s20 skrev:Gjorde en sökning på Blocket på segelbåtar 38+ och prisspann 750-850 t , bland annat en Wasa 420 för 795 t så det finns en hel del i spannet du söker, rekommenderar att du försöker titta på så många båtar som möjligt och var inte rädd att pruta, och tänk på att en besiktning är värt priset flera gånger om när vi talar om så mycket pengar
Har hittat ett par intressanta skutor jag tänkte se på när jag kommer hem. Prutning tänker jag inte vara rädd för heller. Min far har försökt sälja sin båt fyra säsonger nu och säger själv att han kan tänka sig acceptera nästan vad som helst för att bli av med den. Besiktning är nog att se som ett måste med dessa pengar som du säger.
Sailbear skrev:Mitt tips är att även kolla utomlands. Kanske tom kan få ett riktigt äventyr till hemsegling?

Utifrån mig själv så tänker jag också att du i så stor utsträckning ska fundera på möjligheterna att bo i båt året runt även i nordsverige. Även om du inte gör det, är det en fantastiskt frihetskänsla att faktiskt ha möjligheten.
Har bott i båt 2 milda vintrar i sydsverige. Inte riktigt samma sak.. Så mina kunskaper är begränsade, men mina tankar går till stål alt cement. En cementbåt med en ordentlig refleks samt en liten vedkamin så är du garanterat varm o torr, men sen vill man ju hitta en som kan segla också..
Har sett lite utomlands i de länder som ligger nära Sverige. Problemet för mig är att jag jobbar som styrman och jobbar just nu ganska sporadiskt. Därför kan jag inte köpa en båt allt för långt bort ifall jag skulle behöva åka på jobb igen.

Hade absolut kunnat tänka mig att bo i båt året runt. Problemet som jag ser det är att vintrarna är kalla i norr med tjock is som följd. En halvmeter tror jag är långt ifrån omöjligt inne vid kusten. Ska jag då ut på jobb och bli borta en månad eller mer skulle jag inte känna mig så bekväm med att lämna båten infrusen. Vet inte exakt hur tjock plåt man behöver i skrovet för att klara denna ismängd, men säkert mer än de flesta segelbåtar har.

jronnblom
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 15 maj 2014, 01:50

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av jronnblom » mån 30 maj 2016, 21:57

Niklas.L skrev: Hade absolut kunnat tänka mig att bo i båt året runt. Problemet som jag ser det är att vintrarna är kalla i norr med tjock is som följd. En halvmeter tror jag är långt ifrån omöjligt inne vid kusten.
Jag bor i Skellefteå och vi brukar pimpelfiska i havet. Du kan räkna med minst 70 - 80 cm is!

-J

Användarvisningsbild
Sailbear
Silvermedlem
Inlägg: 38
Blev medlem: tis 17 nov 2015, 13:01

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av Sailbear » tis 31 maj 2016, 12:43

Gubbarna i mina gamla hamn sa ofta att is var den bästa vaggan, men det var ju också sydsverige, men is god nog att köra bil på..
Enligt försäkringsbolagen så är största risken lös is som stöter/slår mot skrov i hårdare väder alt strömt vatten. Men det är ju också statistik baserat från hela vårt långa land.
Så jag håller med 70-80cm is känns en aning läskigt. Sen gäller det ju att alltid hålla båten uppvärmd under vintern, vilket kanske inte är så lätt när du jobbar som styrman.
Är själv nervös över att lämna båten vintertid för utflykter och besök över helgerna. Längre tid hade jag inte varit bekväm med.

Men o andra sidan. Rolf bjelke Deborah Shapiro seglade ju upp till polcirkeln och övervintrade med sin stålbåt typ Joshua.
Och har utöver det seglat mycket på nordliga breddgrader.
Det ju en bra bobåt, och trygg seglare. Finns nog några stycken till salu i Europa, efter en snabb titt verkar dom ligga inom din budget.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av omega » lör 04 jun 2016, 08:28

Hej
Du kan ju kika på Hallberg rassy 385 de har gått långa sträckor genom åren ,har även bra kvalité från början.sen finns ju Sweden yachts i olika storlekar ,även den en mycket fin o välbyggd båt med fina långfärdsegenskaper,sen finns ju det många nya båtar som ofta är betydligt rymligare tex Bavaria 37 från 2006 o framåt en jätte rymlig båt eller hanse 370
Johan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Långseglande bobåt

Inlägg av Seawolf » lör 04 jun 2016, 14:55

Detta är båten du söker. Bra byggkvalitet. Seglar bra. Tre kabiner med dubbelkojer=6kojer + sittsofforna. Rejäl värmekamin för Norrland.
https://www.blocket.se/goteborg/Elan_36 ... ?ca=11&w=3
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar