Ojämn motorgång
Ojämn motorgång
MIn motor är en Solé på 26 hk som monterades in ny 2010. Den har sedan några år mycket varierande varvtal vilket är mycket irriterande.
Nytankad kan den, ibland, gå jämt men efter ett tag sjunker varvtalet ned till tomgång för att sedan gå upp ett tag och så pågår det så att istället för en marschfart på 6 knop blir det kanske 4,5 knop.
Om det är sjögång så blir det ännu värre - då blir det nästan bara tomgång men varvtalet går upp och ned.
Har försökt att hitta felet genom att kolla och byta alla filter, byta bränsleledning och tömma tanken men inget har givit resultat.
Vill verkligen ha hjälp att få ordning på detta - vad kan det vara?
Nytankad kan den, ibland, gå jämt men efter ett tag sjunker varvtalet ned till tomgång för att sedan gå upp ett tag och så pågår det så att istället för en marschfart på 6 knop blir det kanske 4,5 knop.
Om det är sjögång så blir det ännu värre - då blir det nästan bara tomgång men varvtalet går upp och ned.
Har försökt att hitta felet genom att kolla och byta alla filter, byta bränsleledning och tömma tanken men inget har givit resultat.
Vill verkligen ha hjälp att få ordning på detta - vad kan det vara?
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32
Re: Ojämn motorgång
Avluftning till bränsletank kan vara igensatt, för klena rör/slangar mellan motor och tank vilket kanske inte ger samma bränslemängd som pumpen behöver om du bytt från gammal lågvarvig motor till ny så har säkerligen bränsleförbrukningen gått upp. Kan vara varvtalsregulatorn om sådan finns... Kan också vara bränalepumpen som inte är tät eller att det är fel på spridare mm mm mm mm...
Re: Ojämn motorgång
Bränsleslangen till motorn är alltså bytt till den dimension som rekommenderas av motorfabrikanten. Nya motorn har dessutom lika många hk som den gamla.
Re: Ojämn motorgång
Prova med en provisorisk tank rätt in på pumpen,så vet du om problemet ligger på tryck respektive sugsidan.en reserv dunk med slang nedstoppad i inga filter mellan bara bränsle rätt in i motorn.
//johan
//johan
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 25
- Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32
Re: Ojämn motorgång
Nippeln på tanken? Håller den samma innerdimension som den på slangen? Fast jade det vart slangar eller dylikt hade nog problemen uppkommit direkt och inte efter ett par år... Det finns inga extra finfilter alldeles innan pumpen?
Re: Ojämn motorgång
Har du redan kontrollerat de "enkla" problemen (ledningar, tank, filter (alla filter?), eventuella grovsilar och matarpumpens funktion (indikation: "går bättre nytankad" - det kan peka på att matarpumpen inte är i toppskick!), så återstår egentligen bara insprutningspumpen och spridarna.Berra2 skrev:MIn motor är en Solé på 26 hk som monterades in ny 2010. Den har sedan några år mycket varierande varvtal vilket är mycket irriterande.
Nytankad kan den, ibland, gå jämt men efter ett tag sjunker varvtalet ned till tomgång för att sedan gå upp ett tag och så pågår det så att istället för en marschfart på 6 knop blir det kanske 4,5 knop.
Om det är sjögång så blir det ännu värre - då blir det nästan bara tomgång men varvtalet går upp och ned.
Har försökt att hitta felet genom att kolla och byta alla filter, byta bränsleledning och tömma tanken men inget har givit resultat.
Vill verkligen ha hjälp att få ordning på detta - vad kan det vara?
Motorn är från 2010 och det betyder att den vinterlagrats åtminstone fyra gånger. Har du otur, så har bränslet varit vattenskadat och då kan det tänkas att insprutningspumpen farit illa. Det kan vara så enkelt som att regulatorn kärvar. Skulle en av spridarna (trecylindrig?) vara skadad kan motorn gå mycket ojämnt, än värre om det är flera som är osäker funktion på.
Allts, ta ett kompressionsprov (du får nog hyra in en mekaniker för detta) och kontrollera spridarna (kan en dieselverkstad göra om du skruvar). Ger de två kontrollerna OK så kan det vara motiiverat att ta ut insprutningspumpen och gå igenom den.
Anders S
Re: Ojämn motorgång
Vetus (som är samma basmotor) har haft problem med matarpumparna. Har numera elektriska pumpar. Om Sole har samma problem borde generalagent känna tilll detta.
Re: Ojämn motorgång
Tack för flera svar. Jag behöver dem - det är svårt
Motorn har elektrisk matarpump, jag har funderat på om det är fel på den, men hur kontrollerar man det?
tipset med att köra direkt från en liten nära tank verkar bra.
Motorn går inte ojämt på tomgång - snarare tvärt om, den går så jämt och fint så länge det inte behövs mycket diesel.
Motorn har elektrisk matarpump, jag har funderat på om det är fel på den, men hur kontrollerar man det?
tipset med att köra direkt från en liten nära tank verkar bra.
Motorn går inte ojämt på tomgång - snarare tvärt om, den går så jämt och fint så länge det inte behövs mycket diesel.
Re: Ojämn motorgång
Rapport efter tre semesterveckor:
Det verkar inte vara så att tankning påverkar gången.
Motorn startar och går bra i ca: 10 minuter, sedan sjunker varvtalet och börjar gå upp och ned. Ända ned till 800/min och sedan efter ett tag upp till kanske 3000 och stannar där ett kort tag och sedan ned igen.
Kan detta tyda på att det är luft i systemet som rensas av självluftningen och så kommer ny igen?
Varvtalsvariationerna kommer oftare om det är motvind eller sjö som tar emot, vilket väl tyder på att energiinnehållet i dieseln inte är tillräckligt.
Det verkar inte vara så att tankning påverkar gången.
Motorn startar och går bra i ca: 10 minuter, sedan sjunker varvtalet och börjar gå upp och ned. Ända ned till 800/min och sedan efter ett tag upp till kanske 3000 och stannar där ett kort tag och sedan ned igen.
Kan detta tyda på att det är luft i systemet som rensas av självluftningen och så kommer ny igen?
Varvtalsvariationerna kommer oftare om det är motvind eller sjö som tar emot, vilket väl tyder på att energiinnehållet i dieseln inte är tillräckligt.
Re: Ojämn motorgång
Berra2 skrev:Motorn går inte ojämt på tomgång - snarare tvärt om, den går så jämt och fint så länge det inte behövs mycket diesel.
Att motorn går jämnt o fint på tomgång, men inte när den arbetar på högre varvtal, tyder på otillräcklig bränsletillförsel, men då borde den inte gå upp och ner i varvtal. Jag är mera inne på teorin om varvtalsregulatorn. Något vajsing med den så den kärvar etc...Berra2 skrev:Motorn startar och går bra i ca: 10 minuter, sedan sjunker varvtalet och börjar gå upp och ned. Ända ned till 800/min och sedan efter ett tag upp till kanske 3000 och stannar där ett kort tag och sedan ned igen.
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
- Kontakt:
Re: Ojämn motorgång
Förlåt mig en seg kväll, nu har jag inte läst de tidigare inläggen i ämnet.
Men hur ser soppan ut? Skit, vatten?
Men hur ser soppan ut? Skit, vatten?
-
- Silvermedlem
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
- Kontakt:
Re: Ojämn motorgång
Såg jag att det var posat innan sommaren, då kan jag fråga.
Vad var problemet?
Vad var problemet?
Re: Ojämn motorgång
det är ännu oklart. har inte tagit mig tid att genomföra alla tester som vänliga forumvänner och andra motorkunniga rekommenderat.
tror dock inte på varvtalsregulator eftersom den går jämt och fint kanske första 10 minutrarna efter start.
Ser heller inget svarta klumpar i cav-filtret så bakterier verkar det inte vara.
tror dock inte på varvtalsregulator eftersom den går jämt och fint kanske första 10 minutrarna efter start.
Ser heller inget svarta klumpar i cav-filtret så bakterier verkar det inte vara.
Re: Ojämn motorgång
Detta vekar inte ha fått någon uppmärksamhet, hur står det till med luftningen. En astmatisk luftning skulle helt klart kunna ge dessa symptom.kpthaddock_89 skrev:Avluftning till bränsletank kan vara igensatt, för klena rör/slangar mellan motor och tank vilket kanske inte ger samma bränslemängd som pumpen behöver om du bytt från gammal lågvarvig motor till ny så har säkerligen bränsleförbrukningen gått upp. Kan vara varvtalsregulatorn om sådan finns... Kan också vara bränalepumpen som inte är tät eller att det är fel på spridare mm mm mm mm...
Re: Ojämn motorgång
Eftersom jag fått för mig att det kan vara cav-filtret som läcker luft - det har läckt diesel ibland - så funderar jag på att koppla förbi dieselslangen, som är så tjock som tillverkaren rekommenderar, förbi just cav-filtret.
Då får jag kan jag utesluta att det är cav-filtret som är boven/konstatera att cav-filtret är boven.
Återkommer med resultat.
Då får jag kan jag utesluta att det är cav-filtret som är boven/konstatera att cav-filtret är boven.
Återkommer med resultat.