Ojämn motorgång

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » mån 30 maj 2016, 20:34

MIn motor är en Solé på 26 hk som monterades in ny 2010. Den har sedan några år mycket varierande varvtal vilket är mycket irriterande.
Nytankad kan den, ibland, gå jämt men efter ett tag sjunker varvtalet ned till tomgång för att sedan gå upp ett tag och så pågår det så att istället för en marschfart på 6 knop blir det kanske 4,5 knop.
Om det är sjögång så blir det ännu värre - då blir det nästan bara tomgång men varvtalet går upp och ned.
Har försökt att hitta felet genom att kolla och byta alla filter, byta bränsleledning och tömma tanken men inget har givit resultat.
Vill verkligen ha hjälp att få ordning på detta - vad kan det vara?

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 30 maj 2016, 21:03

Avluftning till bränsletank kan vara igensatt, för klena rör/slangar mellan motor och tank vilket kanske inte ger samma bränslemängd som pumpen behöver om du bytt från gammal lågvarvig motor till ny så har säkerligen bränsleförbrukningen gått upp. Kan vara varvtalsregulatorn om sådan finns... Kan också vara bränalepumpen som inte är tät eller att det är fel på spridare mm mm mm mm...

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » mån 30 maj 2016, 21:07

Bränsleslangen till motorn är alltså bytt till den dimension som rekommenderas av motorfabrikanten. Nya motorn har dessutom lika många hk som den gamla.

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av omega » tis 31 maj 2016, 05:22

Prova med en provisorisk tank rätt in på pumpen,så vet du om problemet ligger på tryck respektive sugsidan.en reserv dunk med slang nedstoppad i inga filter mellan bara bränsle rätt in i motorn.
//johan

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av kpthaddock_89 » tis 31 maj 2016, 06:16

Nippeln på tanken? Håller den samma innerdimension som den på slangen? Fast jade det vart slangar eller dylikt hade nog problemen uppkommit direkt och inte efter ett par år... Det finns inga extra finfilter alldeles innan pumpen?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Anders S » tis 31 maj 2016, 07:25

Berra2 skrev:MIn motor är en Solé på 26 hk som monterades in ny 2010. Den har sedan några år mycket varierande varvtal vilket är mycket irriterande.
Nytankad kan den, ibland, gå jämt men efter ett tag sjunker varvtalet ned till tomgång för att sedan gå upp ett tag och så pågår det så att istället för en marschfart på 6 knop blir det kanske 4,5 knop.
Om det är sjögång så blir det ännu värre - då blir det nästan bara tomgång men varvtalet går upp och ned.
Har försökt att hitta felet genom att kolla och byta alla filter, byta bränsleledning och tömma tanken men inget har givit resultat.
Vill verkligen ha hjälp att få ordning på detta - vad kan det vara?
Har du redan kontrollerat de "enkla" problemen (ledningar, tank, filter (alla filter?), eventuella grovsilar och matarpumpens funktion (indikation: "går bättre nytankad" - det kan peka på att matarpumpen inte är i toppskick!), så återstår egentligen bara insprutningspumpen och spridarna.

Motorn är från 2010 och det betyder att den vinterlagrats åtminstone fyra gånger. Har du otur, så har bränslet varit vattenskadat och då kan det tänkas att insprutningspumpen farit illa. Det kan vara så enkelt som att regulatorn kärvar. Skulle en av spridarna (trecylindrig?) vara skadad kan motorn gå mycket ojämnt, än värre om det är flera som är osäker funktion på.

Allts, ta ett kompressionsprov (du får nog hyra in en mekaniker för detta) och kontrollera spridarna (kan en dieselverkstad göra om du skruvar). Ger de två kontrollerna OK så kan det vara motiiverat att ta ut insprutningspumpen och gå igenom den.
Anders S

120cara
Silvermedlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 26 feb 2009, 19:39

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av 120cara » tis 31 maj 2016, 17:14

Vetus (som är samma basmotor) har haft problem med matarpumparna. Har numera elektriska pumpar. Om Sole har samma problem borde generalagent känna tilll detta.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » tis 31 maj 2016, 20:46

Tack för flera svar. Jag behöver dem - det är svårt
Motorn har elektrisk matarpump, jag har funderat på om det är fel på den, men hur kontrollerar man det?
tipset med att köra direkt från en liten nära tank verkar bra.
Motorn går inte ojämt på tomgång - snarare tvärt om, den går så jämt och fint så länge det inte behövs mycket diesel.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » sön 31 jul 2016, 18:24

Rapport efter tre semesterveckor:

Det verkar inte vara så att tankning påverkar gången.
Motorn startar och går bra i ca: 10 minuter, sedan sjunker varvtalet och börjar gå upp och ned. Ända ned till 800/min och sedan efter ett tag upp till kanske 3000 och stannar där ett kort tag och sedan ned igen.

Kan detta tyda på att det är luft i systemet som rensas av självluftningen och så kommer ny igen?

Varvtalsvariationerna kommer oftare om det är motvind eller sjö som tar emot, vilket väl tyder på att energiinnehållet i dieseln inte är tillräckligt.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av sangris » sön 31 jul 2016, 20:00

Berra2 skrev:Motorn går inte ojämt på tomgång - snarare tvärt om, den går så jämt och fint så länge det inte behövs mycket diesel.
Berra2 skrev:Motorn startar och går bra i ca: 10 minuter, sedan sjunker varvtalet och börjar gå upp och ned. Ända ned till 800/min och sedan efter ett tag upp till kanske 3000 och stannar där ett kort tag och sedan ned igen.
Att motorn går jämnt o fint på tomgång, men inte när den arbetar på högre varvtal, tyder på otillräcklig bränsletillförsel, men då borde den inte gå upp och ner i varvtal. Jag är mera inne på teorin om varvtalsregulatorn. Något vajsing med den så den kärvar etc...

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av KaptenEvin » ons 17 aug 2016, 21:38

Förlåt mig en seg kväll, nu har jag inte läst de tidigare inläggen i ämnet.
Men hur ser soppan ut? Skit, vatten?

KaptenEvin
Silvermedlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 13 nov 2014, 14:25
Kontakt:

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av KaptenEvin » ons 17 aug 2016, 21:39

Såg jag att det var posat innan sommaren, då kan jag fråga.
Vad var problemet?

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » fre 19 aug 2016, 11:49

det är ännu oklart. har inte tagit mig tid att genomföra alla tester som vänliga forumvänner och andra motorkunniga rekommenderat.
tror dock inte på varvtalsregulator eftersom den går jämt och fint kanske första 10 minutrarna efter start.
Ser heller inget svarta klumpar i cav-filtret så bakterier verkar det inte vara.

ceder
Guldmedlem
Inlägg: 90
Blev medlem: mån 14 sep 2015, 11:45

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av ceder » lör 20 aug 2016, 19:08

kpthaddock_89 skrev:Avluftning till bränsletank kan vara igensatt, för klena rör/slangar mellan motor och tank vilket kanske inte ger samma bränslemängd som pumpen behöver om du bytt från gammal lågvarvig motor till ny så har säkerligen bränsleförbrukningen gått upp. Kan vara varvtalsregulatorn om sådan finns... Kan också vara bränalepumpen som inte är tät eller att det är fel på spridare mm mm mm mm...
Detta vekar inte ha fått någon uppmärksamhet, hur står det till med luftningen. En astmatisk luftning skulle helt klart kunna ge dessa symptom.

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Ojämn motorgång

Inlägg av Berra2 » sön 21 aug 2016, 12:24

Eftersom jag fått för mig att det kan vara cav-filtret som läcker luft - det har läckt diesel ibland - så funderar jag på att koppla förbi dieselslangen, som är så tjock som tillverkaren rekommenderar, förbi just cav-filtret.
Då får jag kan jag utesluta att det är cav-filtret som är boven/konstatera att cav-filtret är boven.
Återkommer med resultat.

Skriv svar