Koppla vattensäck till befintligt system (Maxi 999)

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Koppla vattensäck till befintligt system (Maxi 999)

Inlägg av OttoW » tis 24 maj 2016, 12:41

Hej!

Jag vill öka tank-kapaciteten i min Maxi 999 och funderar därför på att lägga in en vattensäck i fören. Men jag är fundersam hur man kopplar in den på befintligt system.
Gamla tanken har ju en luftning och pumpen suger vattnet i lägsta punkt på tanken. Men säckar skall inte ha någon luftning, och pumpen ansluts på ovansidan av en sådan.
Att parallellkoppla kommer ju då att innebära att jag inte får ngt vatten ur säcken, pumpen kommer att suga luft ur tankventilationen.
Så vad jag kan se måste jag antingen ha en 3-vägsventil som tankväljare, eller ev en avstängning på tankventilationen (men det verkar vanskligt)
Optimalt hade varit att koppla ihop tankarna på ngt sätt och slippa ventiler mm.

Finns här någon som har gjort en liknande installation, och har några tips?

Mvh Otto
Senast redigerad av 1 OttoW, redigerad totalt 0 gånger.

Gaidin
Diamantmedlem
Inlägg: 336
Blev medlem: mån 12 apr 2010, 15:07

Re: Koppa vattensäck till befintligt system (Maxi 999)

Inlägg av Gaidin » tis 24 maj 2016, 13:33

Anslut utloppet från tanken till ett inlopp i säcken, sedan pumpen i andra änden på säcken.

Det svåra blir väl att hitta en säck med två anslutningar...

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: Koppla vattensäck till befintligt system (Maxi 999)

Inlägg av OttoW » tis 24 maj 2016, 14:31

Sedärja, det lönar sig att fråga :-)
Tack!

Säck med två anslutningar finns, exempelvis denna:
http://www.hjertmans.se/produkter/vatte ... g-120liter

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Koppla vattensäck till befintligt system (Maxi 999)

Inlägg av Anders S » tis 24 maj 2016, 16:19

Jag hade endast med tvekan kopplat vattentankarna i kaskad (det kan bokstavligen bli så!), eftersom ett hål/skada/bristning i vattensäcken då kommer att innebära vattenförlust och många liter vatten i inredningen. Vattensäckar (mjuka tankar) ställer krav på hur de förläggs, och det är viktigare än man kanske tror att de ligger stabilt. Minsta ojämnhet betyder ett lokalt skav och med tiden ett hål. Försiktighet anbefalles - att kunna separera tankarna är en god ide, oavsett vilken sort de är. En kulventil (T-modell) och tre slangnipplar är inte så dyrt.

Jag skulle i så fall se vattensäcken som en tillfällig utvidning av vattensystemet, tillexempel om man vill segla på långsegling och förbrukar vattnet i säcken först, innan man tullar på den ordinarie tanken. Men för sådan sammanhang kan man ju ha extra vatten i några hundra mineralvattenflaskor...
Anders S

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Koppla vattensäck till befintligt system (Maxi 999)

Inlägg av Spider » sön 29 maj 2016, 20:59

Hård tank plus säck ihopkopplat hade vi i en tidigare båt. Fungerade utmärkt i många år.

OttoW
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 10:57

Re: Koppla vattensäck till befintligt system (Maxi 999)

Inlägg av OttoW » mån 30 maj 2016, 13:12

Hade ni den kopplad så som Gaidin beskriver ovan? Eller kanske på ngt annat sätt?

Mvh Otto

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Koppla vattensäck till befintligt system (Maxi 999)

Inlägg av Spider » fre 03 jun 2016, 19:45

Det är många år sedan men jag minns att det fungerade utmärkt. Jag tror påfyllning gick via hårda tanken och avtappning från säcken.

Skriv svar