Någon som är dukyig på matematik / geometri?
Någon som är dukyig på matematik / geometri?
Min nya rigg lutar eventuellt för mycket bakåt. Vantskruv kan jag inte använda. Förtriangelbasen är 3.65 och masthöjden över däck 11m. Hur mycket förflyttas masttopen framåt för varje 10mm jag kortar förstaget? Den kallas väl hypotenusan på geometrispråk?
Re: Någon som är dukyig på matematik / geometri?
3,65 ?
Vad har du för rigg 7/8 del 9/10 del MH eller vad?
Vad har du för rigg 7/8 del 9/10 del MH eller vad?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
B&R. Med 13cm förböj.
Problemet här är att triangeln inte längre är rätvinklig efter att du har ändrat förstagets längd, om den nu (mot förmodan) var det innan, så S/Y Phytagoras kommer inte att ge tillräcklig precision (dina mått måste ha det, så ut och mät, med stålmåttband...).
Men du kan göra en approximation: Om du kortar förstaget 10 mm flyttar sig masten mycket längre föröver (skattat, 10 cm), enklast visat på millimeterpapper och med en god linjal.
Den som vill räkna kan se här: http://matmin.kevius.com/trisned.php
Men du kan göra en approximation: Om du kortar förstaget 10 mm flyttar sig masten mycket längre föröver (skattat, 10 cm), enklast visat på millimeterpapper och med en god linjal.
Den som vill räkna kan se här: http://matmin.kevius.com/trisned.php
Anders S
När det är så nära en rät vinkel funkar det med Pythagoras för en ungefärlig beräkning. 1 cm kortare förstag flyttar förstagsinfästningen i masten ca 3-4 cm framåt. Den som tycker jag har fel får bevisa det med en fullödig trigonometrisk beräkning...

/T
/T
Det är ju bara ett ungefärligt mått jag funderar på. Benns (som byggt riggen) kommer att kontrollera samtliga mått och lutningar. Just nu funderar vi på att korta förstafe 15-20mm och provmontera igen.
Om du har ett fockfall i dyneema så kan du ju testa "steglöst" olika mycket förkortning genom att sätta fallet i förstagsbeslaget, släppa på vantspänningen och wincha hem lite...
Jo det blir ungefär så. Fockfall till pulpit eller lämplig knap och sedan provmontera med shaklar för att kunna mäta exakt.
Pulpit hade jag inte litat på, men en knap funkar.
Hissa ett måttband (finns billiga på Biltema) i spinnfallet.
Mät innan och efter hemwinchning så ser du hur mycket förstaget skall kortas (eller fixar du nytt i rätt längd?)
Då behöver du inte koppla loss förstaget under själva mätningen.
Hissa ett måttband (finns billiga på Biltema) i spinnfallet.
Mät innan och efter hemwinchning så ser du hur mycket förstaget skall kortas (eller fixar du nytt i rätt längd?)
Då behöver du inte koppla loss förstaget under själva mätningen.
Pulpit höll alldeles utmärkt. Nu är måtten tagna och nya hålbleck ska tillverkas.
- marede
- Diamantmedlem
Jag försökte låta bli men jag kunde inte...Anders S skrev: Den som vill räkna kan se här: http://matmin.kevius.com/trisned.php
Tack Anders S för länken.
Det vore kul att veta vad du kom fram till, hur mycket du behövde korta i förstaget och ungefär hur mycket flyttade sig masttoppen då...Spider skrev:Pulpit höll alldeles utmärkt. Nu är måtten tagna och nya hålbleck ska tillverkas.
//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Jag kortade ungefär 7cm och lutningen minskade från ca 80cm till ca 50cm.