Isolera kylbox Mamba 31

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
wirf
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 apr 2016, 06:09

Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av wirf » ons 27 apr 2016, 06:21

Har som ovan nämnt en Mamba 31:a med oisolerad kylbox och ett supercool aggregat.
Har beställt en kompressor av typen Isoterm Classic compct 2001 nu och tänkte isolera den boxen som redan finns. Problemet är att det är för trångt för att kunna få på nån form av skivor.
Har läst lite om folk som använt fogskum runt sina boxar.
Hur bör man gå till väga? Vad ska man köpa för skum? Vågar man blåsa på bara eller kan hela köket knaka sönder om det expanderar för mkt?
Tacksam för alla idéer och förslag!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av Calle C » ons 27 apr 2016, 08:05

I min förra båt hade jag på det viset och bytte till kompressor
Fick tag på mycket tunna böjliga skivor ca 2-3mm som jag fick plats med på utsidan, dock inte överallt.
Isolerade sedan insidan, tjock frigolit i botten med epoxi uppåt och samma tunna skivor på sidorna.
En 50w solpanel höll kylen kall från sjösättning till mitten augusti
Calle

Se gla ut

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av HansH » ons 27 apr 2016, 10:03

Finns olika sorters "fogskum" (polyuretanskum) - en del av dem suger på lång sikt åt sig vatten/fukt.
Man bör även tänka på att fogskum kan trycka sönder saker när det expanderar om man sprutar in för mycket i ett utrymme och överflödet inte kan "svälla ut" nånstans.
Om kompressorn sitter i samma utrymme som boxen (min sitter tex under) så är värmen från den ofta det största problemet.
Jag har även tvingats dra varmluftsslangen från båtvärmaren under kylboxen...

wirf
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 apr 2016, 06:09

Re: Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av wirf » ons 27 apr 2016, 13:28

Problemet är att det är luftspalter på ca 30 mm på båda sidor av boxen. Finns bara en liten inspektionslucka under som är vägen in.
Man kanske kan kapa till ett par mindre bitar som man lappar ihop och isolerar botten med. Sedan fyller med skum genom några borrade hål i boxens överkant invändigt. Då bör det ju expandera nedåt och fylla utrymmet upp till bänkskivan.
Det är inte hundra tätat så borde finnas lite vägar intill skrovsidan för skummet att expandera.. Både ut i garderoben föröver och akterut in i skåpet under diskhon. Frågan är om det räcker eller om man kanske bör borra lite hål från båda sidor som det kan försvinna ut igenom?

Vill helst inte isolera inne i boxen då det bara är 350x350mm. Blir inte så mkt kyl kvar av det då.

Kompressorn gick att ha upp till två meter ifrån boxen så tänkte ha den i diskhoskåpet som ligger intill. Kapa upp ett hål och sätta en ventil på luckan dit. Räcker det för att bli av med värmen tro?

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av HansH » tor 28 apr 2016, 07:53

Försök sätta kompressorn i ett utrymme där luften kan strömma igenom. Bara en ventil räcker nog inte. Optimalt är nog två. En lågt ner som släpper in kall luft och en i överdelen av utrymmet som släpper ut den uppvärmda luften.
Min kompressor sitter i just "diskhoskåpet" och det är öppet ner mot skrovet/kölsvinet så det kan komma in kall luft den vägen. Tyvärr har varvet satt ventilen som skall ventilera ut den varma luften helt fel. Den hamnar bakom/blir täckt av en sittdyna... Så jag har fått installera ytterligare en ventil.
Men största missen/problemet är att skåpet är direkt under kylboxen.

wirf
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 apr 2016, 06:09

Re: Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av wirf » tor 28 apr 2016, 15:47

Tack för svar..

Lite ventilation till kompressorn löser jag nog.. Största problemet blir nog att få själva boxen att inte släppa ifrån sig all kyla. Å andra sidan blir nog allt bättre än supercool skräpet som sitter nu i en helt oisolerad box.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av Peter_K » tor 28 apr 2016, 20:42

Lite OT, men jag har ett 2001 och den har fläkt på kompressorn. Jag har lågt basinrede i båten där det är tomt under, och tog hål i det med dosfräs och drog en slang fram till fläkten. Luften håller samma temperatur som vattnet och lösningen är grymt energieffektiv.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 858
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av Fredrik » fre 13 maj 2016, 18:46

Min kompressor sitter också monterad under diskhon, med lite dålig ventilation. Jag har en stor och en liten dörr till skåpet och låter den lilla stå öppen på nätterna när det är varmt, det gör skillnad.
X-342 SWE 18 "Kexet"

wirf
Rookie
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 27 apr 2016, 06:09

Re: Isolera kylbox Mamba 31

Inlägg av wirf » tis 17 maj 2016, 13:57

Nåt i den här stilen får det nog bli. Blåser fläkten eller suger luft. Åt vilket håll bör den vara vänd?

http://puu.sh/oV7u1/95a25fefc5.jpg

Skriv svar