Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Tomas G » mån 18 apr 2016, 09:45

Jag skulle vara tacksam för att få den samlade kompetensens råd om hur man bäst lagar en skada i kölen. Ytskiktet har, som synes av bilden, skadats vid något tillfälle. Tidigare lagningsförsök har tydligen innefattat någon form av epoxi eller spackel, varför detta delvis kan ligga kvar i.
Själva blyet i kölen verkar inte speciellt illa åtgånget, så frågorna jag har nu är egentligen:

1. Hur lagas skadan på bästa sätt?
2. Hur pass kritiskt är det att laga denna just nu eller fungerar det bra att segla en säsong till innan arbetet utförs? (Båten har seglats tidigare på detta vis).
3. Om man väljer att inte laga skadan just nu, är det då att rekommendera att man gör en tillfällig lagning av något slag, Sikaflex, etc? Kommer det att försvåra möjligheterna för framtida lagningar med tanke på gammalt kladd som kan sitta kvar?
Bilagor
DSC_0334.JPG

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Peter_K » mån 18 apr 2016, 10:50

Ser väl ut som en "påkörningsskada" eller om någon använt fel spackel? Ser inga glasfibertrådar, alltså borde det inte vara laminat som pajat, dvs inget strukturellt.

Enklast är att spackla skadan med ett epoxyspackel, slipa, bottenmåla. Plastic Padding hsr ett epoxyspackel som i alla fall förr kunde köpas på Clas Olsson som jag tycker är bra.
Alla borde ha skägg

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Tomas G » mån 18 apr 2016, 11:10

Peter_K skrev:Ser väl ut som en "påkörningsskada" eller om någon använt fel spackel? Ser inga glasfibertrådar, alltså borde det inte vara laminat som pajat, dvs inget strukturellt.

Enklast är att spackla skadan med ett epoxyspackel, slipa, bottenmåla. Plastic Padding hsr ett epoxyspackel som i alla fall förr kunde köpas på Clas Olsson som jag tycker är bra.
Ja, en påkörningsskada. Någon sådan typ av lagning har gjorts tidigare enligt den tidigare ägaren. Problemet är enligt uppgift att när detta har lagts på i början av säsongen, så har det varit borta till slutet av sägongen, då båten varit i vatten. Sannolikt så blir det vibrationer, vatten tar sig emellan, nötning, övrig påverkan, mm och lagningen släpper. Kanterna på skadan verkar också gå att pilla lös lite, vilket tyder på att det tar sig in vatten däremellan.
Det tyder också på att man kanske måste knacka bort en större del av ytan runt om, eller?

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Calle C » mån 18 apr 2016, 11:26

Jag hade pillat bort allt löst och ruggat upp kanterna så att fibrerna kommer fram, därefter hade jag plastat med polyester och glasfiber och rullat med en fin lten rulle. 2-3 lager matta.
Sedan slipa och på med topcoat, allt förutsätter att det är torrt under.
Avsluta med finspackling.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Anders S » mån 18 apr 2016, 11:43

Då är frågan om det handlar om laminat eller spackel på blykölen?

Är det laminat (det ser inte ut så) gäller Calle C:s tips.

Om det handlar om spackel som är avsett att gör kölen rätt formad och slätt brukar det vara si och så med vidhäftningen på en kall, fuktig köl i april. Men gör så här:

Slipa rent på spacklet vid sidan av skadan (tre-fem cm). Tyvärr måste man då verifiera att spacklet sitter och det kan vara överraskande löst i vidhäftningen mot kölen. Sedaan blandar man tunn epoxy med en smula fyllmedel och renslipar även blyet (grov yta) (samtidigt, det skall vara rent och "blank yta" på blyet. (Bly är giftigt, handskar, renlighet efter arbetet, ingen fika förrän man tvättat sig, och ett andningsskydd är lämpligt). Sedan målar man på epoxyblask på blyet (det skall vara litet konsistens i det, eftersom det annars rinner för lätt) och spacklet och man kan mycket väl lägga en bit glasfibermatta i botten, låt detta sedan härda. DÄREFTER kan man spackla upp hålet med epoxyspackel, men då ger man klumpen en sportslig chans att binda mot underlaget.
Anders S

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Tomas G » mån 18 apr 2016, 12:36

Ok, tack så långt. Båten är en RJ85:a om det kan ge någon ledtråd om materialet. Jag har inte haft tid att undersöka skadan något närmare än så länge så jag kan inte säga vad det är för material. Dock såg det inte ut som glasfiber.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Calle C » mån 18 apr 2016, 13:14

Har kollat upp
De lagar bara med plastic padding.
Kolla dock sort eller primer för god vidhäftning
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Peter_K » mån 18 apr 2016, 19:33

RJ 85 har utanpåliggande blyköl - då är det spackel, och med stor sannolikhet ett polyesterspackel eftersom det släpper hela tiden.
http://www.maringuiden.se/files/batguid ... l/rj85.pdf
Alla borde ha skägg

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Tomas G » tis 19 apr 2016, 09:49

Då sammanfattar jag det hela med att jag behöver använda ett epoxispackel som föregås av en tunnare epoxi som ser till att vidhäftas väl mot kölen.
Skadan är inte något direkt hål att tala om, mer en svag inbuktning i blyet. Skall man gräva bort blyet djupare in i kölen, eller räcker det med att renskrapa lätt för vidhäftningen?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Peter_K » tis 19 apr 2016, 10:30

Skrapa/repa ytan bara. Gräv inte. Du kan använda en hammare att "banka" med och en rasp att forma blyet med.
Alla borde ha skägg

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av alfp » ons 20 apr 2016, 19:47

Måste/bör en blyköl lagas - spacklas? När jag besöker naturhamnar så känner jag att kölen ibland tar i botten lite grand. Repor och mindre tryckmärken blir minnet från besöket.
Frågan: Tål inte obehandlat bly saltvatten? eller bör jag fixa mina små skador jag också?
alfp
Alfp

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Calle C » ons 20 apr 2016, 20:49

Ja, du bör göra en quickfix
Det ser snyggare ut, båten går fortare men viktigast är fortsatt skada pga av fukt mellan blyt och spacklet. Det gör att mer kan lossa på sikt.
Visst överlever du utan att göra något, tar det emot?
Calle

Se gla ut

Tomas G
Diamantmedlem
Inlägg: 249
Blev medlem: tor 20 apr 2006, 23:34

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Tomas G » ons 20 apr 2016, 22:52

Om jag nu inte hinner laga denna skada till sjösättningen, kan jag vänta med det hela tills nästa säsong?
Tanken var att lägga på sikaflex på skadan för att på så sätt förhoppningsvis försegla den. Samtidigt vet jag inte om det är en dålig idé så sikan kan bli svår att få bort när skadan väl ska fixas nästa år.
Bra eller dålig idé?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av Peter_K » tor 21 apr 2016, 06:03

Det kommer inte att gå fortare att laga med Sikaflex än att göra lagningen på rätt sätt, så jag förstår inte poängen.
Alla borde ha skägg

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Laga skadat ytskikt blyköl - hur göra?

Inlägg av alfp » tor 21 apr 2016, 06:38

Blykölar: Är det så att ytskiktet på en köl av bly alltid/oftast är belagd med spackel?
Jag har fått för mig att när kölen kommer från gjuteriet så är den bearbetad och så slät att den duger som den är + målning med bottenfärg.
alfp
Alfp

Skriv svar