Måla vattenlinje

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Måla vattenlinje

Inlägg av jofred » tis 12 apr 2016, 08:19

Hej

Finns det någon bra teknik för att måla på en vattenlinje som är bortslipad? Sist använde jag laserpass men det kändes inte optimalt då linjen syntes dåligt när det var ljust ute. Måste jag köpa bättre laserpass? Sedan är ju också frågan hur plant båten står..

/Johan

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av marede » tis 12 apr 2016, 11:54

Det finns glasögon för nån halv hundralapp som ska göra att man ser laserlinjen bättre. Men svårigheten ligger väl snarast i att ställa in laserpasset "rätt" så att linjen sammanfaller med den verkliga vattenlinjen. Jag skulle nog tejpat några strategiska punkter på hösten innan upptagning och sedan mallat in laserpasset efter dessa för att få en linje att tejpa efter innan jag målade.

[Edit]: Eller tejpa när det börjar skymma lite... :)
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Anders S » tis 12 apr 2016, 17:17

Alla av mig kända metoder kräver att båten står vågrätt (sb/bb OCH för/akter). Möjligen kan man rikta in två rätbrädor som då ställs in korrekt i för och akter och använda en snörslå för att markera. Även laserriktmedel har den lilla svagheten att de utgår från att man vill skapa en vågrätt linje...

Men OM man har båten i våg kan man (vid sidan av en laserpekare) använda ett slangvattenpass för att markera vattenlinjen korrekt. Då bör man blanda litet diskmedel i vattnet (minska ytspänning) och kanske litet karamellfärg (synliggöra). Den klassiska lösningen är sedan att dorna (eller rista i plastbåten) in ett lagom antal hjälppunkter som man kan följa med tejpen.
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av marede » tis 12 apr 2016, 17:31

Jag skrev felaktigt laserpass, men vad jag menade var så klart en krysslaser eller snurrlaser som projicerar en rak linje. Dessa går oftast att låsa så att man därefter kan rikta in det efter en icke vågrät linje. Då behövs minst tre markeringar per sida (förutsätter välvd sida, är den rak räcker det med två) med tejp när båten ligger i vatten för att därefter få korrekt vattenlinje däremellan.
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Lasse L » tis 12 apr 2016, 18:11

vattenlinje.jpg
Det här kallar jag vattenlinje.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av marede » tis 12 apr 2016, 18:27

:D Vågad!
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Anders S » tis 12 apr 2016, 19:33

marede skrev:Jag skrev felaktigt laserpass, men vad jag menade var så klart en krysslaser eller snurrlaser som projicerar en rak linje. Dessa går oftast att låsa så att man därefter kan rikta in det efter en icke vågrät linje. Då behövs minst tre markeringar per sida (förutsätter välvd sida, är den rak räcker det med två) med tejp när båten ligger i vatten för att därefter få korrekt vattenlinje däremellan.

Om båten ligger i vattnet blir ju vattenlinjeproblemet litet akademiskt... :-)

Nu är (förmodar jag) problemet att all gammal färg och den sk "smutsranden" är borta, och då är det inte så lätt. Vi hade samma problem för några år sedan och fick gissa oss fram. Vår lösning var då att dra upp ett lager polerande färg på "lagom höjd" och sedan utgå från slitaget som uppstått.

Kanske kan man använda reflextejp på markeringsbitarna för att få litet tydligare "lasersvar" i så fall. Eller så får det bli kvällstjänst.
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av sangris » tis 12 apr 2016, 20:23

Lite så här nyfiket bara... Är det någon som vet hur varven går tillväga när de målar vattenlinje på en ny båt!

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av jofred » ons 13 apr 2016, 14:52

Tur att jag är ute i god tid och inte har slipat än. Går nog på Anders linje och gör några djupare märken som sedan syns när jag målat friborden. Där efter blir det kvällstjänst eller får jag köpa en starkare laser som syns bättre. Har en tio år gammal billig laser.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Anders S » ons 13 apr 2016, 15:35

sangris skrev:Lite så här nyfiket bara... Är det någon som vet hur varven går tillväga när de målar vattenlinje på en ny båt!
På en splejans ny?

Då tar konstruktören fram sin finaste CAD-programvara, och gör en rumsberäkning av skrovet. Sedan beräknar man vikten på båten, med all utrustning (det 'är löjligt noga, ALLT skall räknas in, på rätt plats) med FEM och så avsätts, som magi, en snygg vattenlinje på precis rätt höjd. Vet konstruktören precis vad denne sysslar med blir det på ett bra ställe, annars får man jobba litet med volymförändringar i skrovet och förflyttning av barlasten (för att få ett snyggt flytläge). Sedan får man, om man vill, räkna på krängningsvinklar, krängningsmoment och alla de vattenlinjer som gäller vid olika krängningsgrader...

Sådär gjorde man även på den gamla, onda tiden, då man fick räkna på det med planometrar och slikt. Men då tog det tid.

(Sedan sjösatte man och provseglade. Året efter målade man "den rätta linjen"... )
Anders S

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av sangris » ons 13 apr 2016, 20:26

Anders S skrev:
På en splejans ny?

Då tar konstruktören fram sin finaste CAD-programvara, och gör en rumsberäkning av skrovet. Sedan beräknar man vikten på båten, med all utrustning (det 'är löjligt noga, ALLT skall räknas in, på rätt plats) med FEM och så avsätts, som magi, en snygg vattenlinje på precis rätt höjd. Vet konstruktören precis vad denne sysslar med blir det på ett bra ställe, annars får man jobba litet med volymförändringar i skrovet och förflyttning av barlasten (för att få ett snyggt flytläge). Sedan får man, om man vill, räkna på krängningsvinklar, krängningsmoment och alla de vattenlinjer som gäller vid olika krängningsgrader...

Sådär gjorde man även på den gamla, onda tiden, då man fick räkna på det med planometrar och slikt. Men då tog det tid.

(Sedan sjösatte man och provseglade. Året efter målade man "den rätta linjen"... )
Jag tänkte kanske lite mera praktiskt hur de går tillväga för att måla en rak o fin vattenlinje på skrovet...

jofred
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 03:30

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av jofred » ons 13 apr 2016, 21:09

Ja det är ju knöligt när skrovet är välvt ordentligt. Linjen blir betydligt bredare i aktern där det böjer in mot rodret.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Calle C » tor 14 apr 2016, 09:03

Äldre metod:
Du bör ha två punkter långskepps som visar vattenlinjen.
Köp en transparent 1/2" slang båtens längd plus någon meter, fyll den nästan full med vatten.
Börja med att räta båten sidledes med hjälp av vattenpelaren i slangen, gör sedan samma sak längsledes.
Sedan kan du gå med slangen och sätta märken ex.vis var halvmeter.
Calle

Se gla ut

naffatS
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 22:38

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av naffatS » tor 14 apr 2016, 12:42

Det är ju bara när båten ligger på svaj i spegelblankt vatten och man själv simmar eller jollar runt den som man kan irritera sig på en sned vattenlinje. Under gång för segel kränger båten och döljer felet. Under motorgång sugs aktern ner och svallvågorna döljer felet. En tröst kan också vara att man inte ser felet när man befinner sig i båten. De i andra båtar i närheten skiter förmodligen i det.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Måla vattenlinje

Inlägg av Anders S » tor 14 apr 2016, 15:37

naffatS skrev:Det är ju bara när båten ligger på svaj i spegelblankt vatten och man själv simmar eller jollar runt den som man kan irritera sig på en sned vattenlinje. Under gång för segel kränger båten och döljer felet. Under motorgång sugs aktern ner och svallvågorna döljer felet. En tröst kan också vara att man inte ser felet när man befinner sig i båten. De i andra båtar i närheten skiter förmodligen i det.

Nja, det finns ju i alla fall ett bra skäl att ha ordning på det här: När man målat med bottenfärg är ju käckt om den täcker hela det våta skrovet...
Anders S

Skriv svar