Dax för bottenmålning

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Dax för bottenmålning

Inlägg av sangris » mån 04 apr 2016, 13:30

Nu är det dags igen. Om en månad ska äntligen båten i sjön.
Det ska sägas direkt: jag är ingen kappseglare, så jag jagar inga tiondelar av knoparna... (Kan man skriva så?)

Jag bottenmålade det mesta av båten i lördags. Upptäckte att det är hög tid (kanske det var det redan förra eller förrförra året) att renskrapa/slipa av den gamla färgen för att få en slät yta. Jag brukar använda en korthårig roller, men det blir en knottrig yta som bara blir värre desto fler lager som målas på.... Vad använder ni för typ av roller/målarverktyg? Och när ni renskrapar/slipar botten, vad föredrar ni för metod då? Hur ofta skrapar/slipar ni?

Tacksam för lite tips och idéer
/Sangris

kpthaddock_89
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: sön 07 jun 2015, 21:32

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av kpthaddock_89 » mån 04 apr 2016, 14:57

Vanlig orsak om färg blir knottrig trots korthårig roller är att den antingen inte tål lösningsmedlet i färgen (dålig kvalite på rollern) och håret smälter och blir plastklumpar eller att den släpper hår från "klippningen" i fabrik, alternativt båda. Jag brukar alltid torr rolla en ny roller på en bit bakvänd klibbig tejp ( silvertejp tex) för att få bort eventuella hår kvar från friseringen... Sen om det släpper efter en kort tur med färg är det bara att kasta och köpa av bättre kvalite. Dom billigaste är rent skräp till och med för bottenfärg är min erfarenhet, sen behöver man kanske inte gå på en mohairroller för lack men nånstans i finns gränsen mellan skräp och prisvärt.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av Anders S » mån 04 apr 2016, 15:12

Att skrapa/slipa:

Vad har du för färg? Har du polerande flerårsfärg vill du "bara" skrapa bort död färg, dvs substratet som ännu är kvar, men är urlakat på anti-växt"-medel. Har du en vanlig (mjuk eller hård) bottenfärg behöver du slipa/skrapa till "slät botten" (du bestämmer vad som är slät botten), men färgen som är kvar (hård bottenfärg) är dugligt målningsunderlag, bara den är ren, slät och sitter fast.

Man kan skrapa med skrapor, slipa med slipmaskin eller dra av förbrukad färg med en sickel. Jag har till och med använt en väl injusterad hyvel där den kunde svingas mot botten, då vi tog bort 15 års försyndelser och två lager tjärepoxy och gjorde om epoxyskiktet med epoxyfärg av lättsammare sort. Då bestod färglagren av olika årsringar med tunnskiktsfärg, hård bottenfärg och ett par varianter av självpolerande. Typ, golfboll i ytan, mycket osnabbt.

Har du inte tänkt byta färgtyp kan du prova att skava av ytan (skavstål, sickel) och se hur slät den kan bli. Den kan bli överraskande slät.

När du målar gäller att lägga ut färgen med roller med fin yta, och om man är extremt känslig för gränget som uppstår, släta efter med en (bred) planstrykare. Det kan vara ide att späda färgen en aaning om den verkligen blir knottrig. Förtunning behövs i så fall bara litet av för att ändra en hel del på hur färgen lägger sig. Glans är en ickefråga, men ytfinhet är av godo för seglingen, så är det. Om man vill ekonomisera med eget arbete brukar det vara lönt att vara litet extra noga med skrovets främre tredjedel, kölen och rodret - de ytor som i alla fall teoretiskt har en chans att då och då få laminär strömning.
Anders S

eriksbo1
Diamantmedlem
Inlägg: 356
Blev medlem: tor 01 apr 2004, 12:55
Ort: Helsingfors, Finland

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av eriksbo1 » mån 04 apr 2016, 16:33

Dax för bottenskrap är det för mej också. Kring årtusendeskiftet tog jag bort tjock, gammal, mjölig självpolerande bottenfärg med hjälp av en vanlig 50 mm färgskrapa på vår dåvarande båt. Till epoxiskiktet, alltså, som en tidigare ägare omsorgsfullt lagt på i åtta lager, och som jag tyckte var alldeles onödigt att fördärva genom sand- eller sodablästring, som är alternativen till egenhändigt skrap. Det var en weekends styvt jobb. Resultatet blev ganska bra. Strök Hard Racing på sen.

Nu är det alltså dax igen. Tidigare ägare har använt självpolerande på vår nuvarande båt och skikten har med tiden blivit alltmer apelsinskalsliknande. Färgen måste bort! Färska bett har införskaffats till den trogna orange skrapan. Den här gången tänkte jag försöka också med färgborttagningsmedel och se om det biter på de ganska tjocka skikten. Och sen målar jag om hela bottnen med hård bottenfärg.

Ett tips betr skrapan är ju att fila av de skarpa hörnen på eggen, så att de inte rispar ytan om skrapan råkar slinta.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av sangris » mån 04 apr 2016, 18:35

Jag har under de senaste åren målat med självpolerande färg. Om den kallas flerårig vet jag ej, men jag målar på ett nytt skikt varje år av Micron Superior. Dessförinnan målade jag med VC 17M, men den höll inte måttet när jag flyttade båten till Göteborgstrakten. Nu flagnar färgen på några ställen och det tittar fram en röd färg som någon tidigare ägare lagt på...
Så det är väl ner till nen nivån jag bör skrapa. Har tänkt mig färgborttagningsmedel och stålspackel, men är osäker på om det är den smidigaste metoden.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av Anders S » mån 04 apr 2016, 22:19

Micron Superior är en flerårsfärg, dvs kvarsittande färg är fortfarande effektiv. Du behöver inte skrapa bort fastsittande färg, men du vill nog jämna ut flagningar.
Anders S

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av HansH » tis 05 apr 2016, 07:25

sangris skrev:Jag har under de senaste åren målat med självpolerande färg. Om den kallas flerårig vet jag ej, men jag målar på ett nytt skikt varje år av Micron Superior. Dessförinnan målade jag med VC 17M, men den höll inte måttet när jag flyttade båten till Göteborgstrakten. Nu flagnar färgen på några ställen och det tittar fram en röd färg som någon tidigare ägare lagt på...
Så det är väl ner till nen nivån jag bör skrapa. Har tänkt mig färgborttagningsmedel och stålspackel, men är osäker på om det är den smidigaste metoden.
Om du har VC17 under nuvarande färg är jag inte alls förvånad att det flagar. VC17 innehåller teflon och är mycket hal = svårt att få annan färg att bita/fastna på den.
Samma sak om man målar VC17 uppe på nån annan färg som inte har exakt samma "hårdhet" (VC17 är ju en tunnfilms/hård färg) - efter ett tag så krackelerar VC17 när färgen under den "rör sig" pga att vattnet mjukar upp den. Bottenfärg är ju inte vattentät utan den släpper igenom vattnet - ända in till epoxigrundfärgen.
Så om man har en blandning av mjuka o hårda färger så är det bara en tidsfråga innan det krackelerar o börjar flaga.
Har haft precis den resan med nuvarande båt som var målad med nån hård fransk färg när jag köpte den. Trots bindande primer-skikt krackelerade VC17 som jag lade på efter några säsonger.
Har sett liknande problem på de båtar som man målat med förbjuden fartygsfärg - som verkar vara lite hårdare än vanlig polerande antifouling.
Underliggande färg mjuknar lite mer = det spricker o flagar.

sangris
Diamantmedlem
Inlägg: 516
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 20:50
Ort: Bredaryd

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av sangris » ons 06 apr 2016, 21:24

HansH skrev:
Om du har VC17 under nuvarande färg är jag inte alls förvånad att det flagar. VC17 innehåller teflon och är mycket hal = svårt att få annan färg att bita/fastna på den.
Jag målade med VC 17 under flera år, men när jag flyttade båten till Göteborgstrakten fick jag problem med havstulpaner, trots "västkustkvalité". Jag reklamerade då färgen till International färg och blev av dem rekommenderad att gå över till Micron Superior som ansågs vara "vassare" och den skulle gå att måla på VC 17.

Då vissa av mina flagor går ner till tidigare röd färg (av okänd sort) så blir det nog inte bara till att jämna ut ytan, utan jag satsar nog på en renskrapning. Men det jobbet skjuter jag på ytterligare ett år framåt....

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av Westcoast » tor 07 apr 2016, 09:51

"Norsk" VC17 funkar mycket bättre än "Västkustkvalité".

Skumma typer, som brukar hänga på Sailguide, ses åka över obevakade gränsstationer på våren efter att ha inhandlat Norsk VC17 :-)

/Westcoast

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av Lasse L » tor 07 apr 2016, 15:08

Efter en säsong med VC17 så gick seglatserna tröögt på höstkanten.
Reklamerade och fick ny färg, bytte till annan sort.
Fick rådet att trenne strykningar VC17 rekommenderas.
Då tycker jag att det blir för dyrt.
VC17.jpg

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av thomask » tor 07 apr 2016, 16:19

Samma argument emot Vc17 som förra året.
Jag målade (2) tunna lager av "Västkust kvalité" Och jag hade möjligen någon enstaka tulpan på båten.
Behövde bara spola av den, så var det klart.
Proppen däremot var full av dito.
Samma hamn som dom två över.

BjörnS
Platinamedlem
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 12 jul 2008, 18:45

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av BjörnS » tor 07 apr 2016, 18:32

Hur är det med dom gamla planstrykarna? Dom gav/ger ett tunt färgskikt. Eller blir det för tunt?
//Björn

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av HansH » fre 08 apr 2016, 07:12

Westcoast skrev:"Norsk" VC17 funkar mycket bättre än "Västkustkvalité".

Skumma typer, som brukar hänga på Sailguide, ses åka över obevakade gränsstationer på våren efter att ha inhandlat Norsk VC17 :-)

/Westcoast
Eller fulimport av tysk färg :roll:

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av HansH » fre 08 apr 2016, 07:23

BjörnS skrev:Hur är det med dom gamla planstrykarna? Dom gav/ger ett tunt färgskikt. Eller blir det för tunt?
Har inte lyckats bra med planstrykare o VC17. Däremot så tycker jag att lackroller (av bra kvalitet) funkar bra.
Värt att tänka på med VC17, det är väldigt mycket lösningsmedel (låg torrvikt) så om det blåser, är soligt eller varmt så tenderar en hel del av färgen att dunsta bort om man inte lägger på locket.
Tidigare burkar (tror de var på 2,5 liter - nuvarande är på 2 liter men med samma pris...) hade ett lock med utdragbar "hals" och skruvlock. En mycket bra lösning. Efter att ha blandat i pulvret o skakat burken var det lätt att öppna o återförsluta.
Men man tjänade väl nån krona på att förenkla o använda en vanlig burk...

Moby Dick
Silvermedlem
Inlägg: 34
Blev medlem: fre 04 mar 2016, 10:46

Re: Dax för bottenmålning

Inlägg av Moby Dick » fre 08 apr 2016, 14:29

Hej. Jag har använt planstrykare både till VC17 och Le Fant Nautica.
Borra upp hålet till 4mm i korken till en Yes diskmedelsflaska.
Häll i färgen i flaskan med hjälp av tratt.
Dutta ut färgen direkt på planstrykaren och måla.
Inget tråg, stänk eller avdunstning. All färg hamnar på båten.
1,5 burk (O,75l ) räcker till en L32:a. Tunt och bra.

Skriv svar