Bra priser på västkusten för allt man behöver för fixa-bottenmåla en Soling?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Skriv svar
bryneson
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 21 feb 2016, 15:43

Bra priser på västkusten för allt man behöver för fixa-bottenmåla en Soling?

Inlägg av bryneson » mån 22 feb 2016, 17:40

Hej,

första inlägget här. Har köpt en Soling och skall nu bottenmåla och vårfixa för första gången. Har inte hållit på med detta sedan min jolle på 80-talet.

Tänkte förbereda mig istället för att behöva köpa allt sista minuten på 'dyra' marinan och behöver råd om var man skall åka på Västkusten eller om det finns bra online-shoppar. Såg att någon länkade till Biltema i en annan tråd. Är det dit man skall gå?

Jag behöver alla verktyg och färg etc för rengöring/skrapning/bottenmålning samt diverse till rigg och beslag etc. Tacksam för alla råd och tips.

mattan

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bra priser på västkusten för allt man behöver för fixa-bottenmåla en Soling?

Inlägg av HansH » tis 23 feb 2016, 08:38

Tyvärr är det väl så att när det gäller själva bottenfärgen så är pris och prestanda ofta sammankopplat.
Vad för slags bottenfärg hade du tänkt använda - mjuk eller hård...?
När det gäller verktygen så har Biltema det mesta som behövs.
Rigg o beslagsdetaljer kanske jag inte hade köpt på Biltema, men allt beror ju på vilken nivå och ambitionsnivå man har.
Skall man dagsegla i finväder så funkar säkert Biltemas beslag/block alldeles utmärkt, men är det kappsegling eller segla i busväder så hade jag nog satsat på grejer från Hjertmans, Erlandssons eller Viking.

bryneson
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 21 feb 2016, 15:43

Re: Bra priser på västkusten för allt man behöver för fixa-bottenmåla en Soling?

Inlägg av bryneson » tis 23 feb 2016, 16:21

Tack Hans för 3 bra alternativ för beslag etc. Vill absolut ha kvalitetsgrejer som håller även om jag bara finseglar men köpa i billigaste affären/online och inte på marinan.

Är inte säker på vad det är för färg målad nu men den var seglad i Sthlm. Man skall väl helst måla på med samma färg. Jag skall bara ha den till sommarsegling och ingen tävling så ngt som håller länge och är tåligt. Det är väl hård då antar jag? Tänkte även göra rejält förarbete och vill ha kvalitetsfärg. Ngt tips om jag bara har den i 4-5 veckor varje sommar och ngt som är lätt att måla på varje vår (eller varannan om det går).

Det är lite rostfläckar på kölen och såg en del tips i en annan tråd om hur man kan fixa det.

mattan

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Bra priser på västkusten för allt man behöver för fixa-bottenmåla en Soling?

Inlägg av Fredrik » tis 23 feb 2016, 16:46

Hej,
Om du skall göra en större renovering av båten och byta ut en massa beslag etc rekommenderar jag att du gör en lista på allt du behöver, fråga sen runt i olika butiker vad de kan göra för pris. Det är ganska stora marginaler på de här prylarna och skall du köpa ett större "paket" finns goda möjligheter att du kan pressa priset ganska mycket.
Förutom Hjertmans och Viking kan jag rekommendera att du tittar på mindre butiker, till exempel järnhandlare som för Watskis eller SeaSeas sortiment, de kan även beställa hem allt man inte hittar på hyllan.

Bottenfärg har jag hört att man kan beställa billigt på nätet från tyskland, men jag har inte provat själv.
X-342 SWE 18 "Kexet"

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Bra priser på västkusten för allt man behöver för fixa-bottenmåla en Soling?

Inlägg av HansH » tor 25 feb 2016, 14:16

När det gäller bottenfärg så måste du fortsätta med samma typ som innan - förutsatt att du inte avlägsnar all gammal bottenfärg ner till primern (epoxi).
Om det är mjuk (antifouling/blödande) färg så skall du använda sådan - om det är hård färg så fortsätter du med det.
Fråga förre ägaren vad det är för färg och om han inte finns tillgänglig eller kan svara så kan du gnugga lite på färgen med fingret.
Om det färgar av sig på fingret = mjuk färg :)
Däremot bör du byta till en giftigare färg om du skall använda den på västkusten utan att behöva lägga tid o kraft på att dyka/tvätta botten med jämna mellanrum. Det hänger helt på vad du värderar högst - vattenmiljön eller att inte frysa/bli blöt...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Re: Bra priser på västkusten för allt man behöver för fixa-bottenmåla en Soling?

Inlägg av Calle C » ons 23 mar 2016, 09:21

Hej
Grattis till den roligaste segelbåten som finns
Allt går att trimma, du lär dig massor.
Den är snabb i förhållande till sin ålder och bör ha hård bottenfärg eller ingen alls om du har möjlighet till lyft lite då och då.
Nu det viktiga: väldigt många solingar som låg i vattnet hela säsongen fick problem med osmos (böldpest) i skrovet.
Av den anledningen bör du istället använda coppercoat där du samtidigt får skydd mot osmosen via den epoxi som ingår.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Bra priser på västkusten för allt man behöver för fixa-bottenmåla en Soling?

Inlägg av Lasse L » ons 23 mar 2016, 19:22

Bara hört goda ord om Biltemas bottenfärg för Bästkusten.
Tyvärr hade dom idag inte 2,5 l i lager.
Någon kanske skall upplysa dom att landliggarnas säsongen startar i helgen.

Skriv svar