Då jag inte tyckte mig hitta någon annan plats som är mer lämpad än denna, lägger jag in detta under övrigt. Vill inledningsvis varna er alla, att detta kommer att bli en lång tråd, återkommer till det så småningom
Som rubriken antyder har jag planer på att segla jorden runt. Till saken hör att jag saknar all kunskap och erfarenhet av att segla öht. De närmaste jag varit på en segelbåt, var när jag var på kollo som barn. Sedan har jag vid några tillfällen befunnit mig i en eka med utombordsmotor i skärgården och dörjat, samt åkt till Danmark och Tyskland med Stena (men utan att dörja
Vän av ordning kanske ställer sig frågan vad det är för fel på den här personen, är han trött på livet eller självmordsbenägen ? Svaret är att det är ingetdera, utan snarare tvärtom. Jag skall kort berätta lite om mig själv och vilka funderingar jag har inför detta projektet. Till saken hör att jag i min ungdom (nåja) hade funderingar på att skaffa en båt och segla jorden runt, men av omständigheter var det inte genomförbart.
Nu är situationen däremot sådan att det är möjligt att genomföra en sådan här resa, och tanken har slagit rot och börjat växa, faktum är att jag känner mig väldigt säker på att det kommer att bli genomfört, under förutsättning att fru fortuna inte lägger krokben för mig, innan jag kastar loss, s a s.
Nåväl, helt kort om mig och mina planer, så att ni som tar del av detta (så småningom) får klart för er vilka förutsättningarna är. Jag är i skrivandets stund 51 år och 5 månader gammal. Min plan är att kasta loss när jag går i pension, d v s om ~12-15 år. Därav anledningen till varför jag initialt skrev att detta kommer att bli en lång tråd
Skälen till varför jag skriver dessa rader redan nu, är som jag redan nämnt på grund av att;
-Det krävs en massa kunskaper (som jag i dagsläget saknar).
-Det krävs en segelbåt (underlättar om man tänker ge sig ut på en långseglats).
-Det behövs pengar(något som i skrivandets stund saknas).
-Jag gillar inte stress.
Min plan är, att inom de närmsta tio åren, spara ihop ett tillräckligt stort kapital, 1 000 000 :- , (jag har räknat på det, och vet att jag klarar det, även om det innebär en del uppoffringar). Tanken är att lägga 5-600 000:-på en båt (som är fullt utrustad för en långseglats av detta slag) och ha resterande pengar i fickan för proviantering o dyl. Nu vet jag att det kan hända en hel del på valutamarknaden etc, men detta är grundtanken. Förhoppningsvis har kronans värde inte urholkats allt för mycket när jag lyckats skrapa ihop min miljon, utan att projektet är fullt genomförbart när jag har pengarna i hand.
Så, när jag har några år kvar till pension, har jag då för avsikt att förbereda mig på allvar inför detta största äventyr i mitt liv och på allvar skaffa mig nödvändig teoretisk och praktisk erfarenhet av vad det innebär att segla. Tanken är att helt sonika köpa mig en båt på (inte under) 10 meter och öva mig.
Naturligtvis kommer jag att gå någon/några segelkurser genom tex. GKSS innan jag ger mig på att ens försöka ratta en båt som är +10 meter på egen hand, men samtidigt är jag väl medveten om att en veckoslutskurs näppeligen ger en fullständigt oerfaren landkrabba tillräckliga kunskaper om vad det innebär att ge sig ut på (bokstavligt talat) okänt vatten. Men rädda pôjkar får inte kyssa vackra flickor, säger ordstävet.
Dessutom kanske jag har tur allt eftersom denna tråden utvecklar sig över tid, att någon vänlig själ som undrar vad det är för en märklig kuf som sitter bakom tangentbordet och skriver dessa rader, förbarmar sig och erbjuder sig att ta med sig mig på någon dagstur ute i skärgården här i Blöteborg, så att denne tok skall få en chans att bilda sig en uppfattning om vad det innebär att segla, men det får tiden visa, och som tidigare nämnts, jag har ingen brådska.
Med dessa inledande rader avslutar jag och avvaktar ev. respons från er andra forumister.