Långsegling-jorden runt.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
MrT.
Trogen medlem

Långsegling-jorden runt.

Inlägg av MrT. » ons 16 mar 2016, 01:26

Hej allesammans, helt ny på forumet !

Då jag inte tyckte mig hitta någon annan plats som är mer lämpad än denna, lägger jag in detta under övrigt. Vill inledningsvis varna er alla, att detta kommer att bli en lång tråd, återkommer till det så småningom :mrgreen:.

Som rubriken antyder har jag planer på att segla jorden runt. Till saken hör att jag saknar all kunskap och erfarenhet av att segla öht. De närmaste jag varit på en segelbåt, var när jag var på kollo som barn. Sedan har jag vid några tillfällen befunnit mig i en eka med utombordsmotor i skärgården och dörjat, samt åkt till Danmark och Tyskland med Stena (men utan att dörja :wink:), men det sammanfattar i stort sätt mina erfarenheter av att vara till sjöss.

Vän av ordning kanske ställer sig frågan vad det är för fel på den här personen, är han trött på livet eller självmordsbenägen ? Svaret är att det är ingetdera, utan snarare tvärtom. Jag skall kort berätta lite om mig själv och vilka funderingar jag har inför detta projektet. Till saken hör att jag i min ungdom (nåja) hade funderingar på att skaffa en båt och segla jorden runt, men av omständigheter var det inte genomförbart.

Nu är situationen däremot sådan att det är möjligt att genomföra en sådan här resa, och tanken har slagit rot och börjat växa, faktum är att jag känner mig väldigt säker på att det kommer att bli genomfört, under förutsättning att fru fortuna inte lägger krokben för mig, innan jag kastar loss, s a s.

Nåväl, helt kort om mig och mina planer, så att ni som tar del av detta (så småningom) får klart för er vilka förutsättningarna är. Jag är i skrivandets stund 51 år och 5 månader gammal. Min plan är att kasta loss när jag går i pension, d v s om ~12-15 år. Därav anledningen till varför jag initialt skrev att detta kommer att bli en lång tråd :lol: :lol: :lol:, (nej jag skojar inte, jag är helt seriös).

Skälen till varför jag skriver dessa rader redan nu, är som jag redan nämnt på grund av att;

-Det krävs en massa kunskaper (som jag i dagsläget saknar).
-Det krävs en segelbåt (underlättar om man tänker ge sig ut på en långseglats).
-Det behövs pengar(något som i skrivandets stund saknas).
-Jag gillar inte stress.

Min plan är, att inom de närmsta tio åren, spara ihop ett tillräckligt stort kapital, 1 000 000 :- , (jag har räknat på det, och vet att jag klarar det, även om det innebär en del uppoffringar). Tanken är att lägga 5-600 000:-på en båt (som är fullt utrustad för en långseglats av detta slag) och ha resterande pengar i fickan för proviantering o dyl. Nu vet jag att det kan hända en hel del på valutamarknaden etc, men detta är grundtanken. Förhoppningsvis har kronans värde inte urholkats allt för mycket när jag lyckats skrapa ihop min miljon, utan att projektet är fullt genomförbart när jag har pengarna i hand.

Så, när jag har några år kvar till pension, har jag då för avsikt att förbereda mig på allvar inför detta största äventyr i mitt liv och på allvar skaffa mig nödvändig teoretisk och praktisk erfarenhet av vad det innebär att segla. Tanken är att helt sonika köpa mig en båt på (inte under) 10 meter och öva mig.

Naturligtvis kommer jag att gå någon/några segelkurser genom tex. GKSS innan jag ger mig på att ens försöka ratta en båt som är +10 meter på egen hand, men samtidigt är jag väl medveten om att en veckoslutskurs näppeligen ger en fullständigt oerfaren landkrabba tillräckliga kunskaper om vad det innebär att ge sig ut på (bokstavligt talat) okänt vatten. Men rädda pôjkar får inte kyssa vackra flickor, säger ordstävet.

Dessutom kanske jag har tur allt eftersom denna tråden utvecklar sig över tid, att någon vänlig själ som undrar vad det är för en märklig kuf som sitter bakom tangentbordet och skriver dessa rader, förbarmar sig och erbjuder sig att ta med sig mig på någon dagstur ute i skärgården här i Blöteborg, så att denne tok skall få en chans att bilda sig en uppfattning om vad det innebär att segla, men det får tiden visa, och som tidigare nämnts, jag har ingen brådska.

Med dessa inledande rader avslutar jag och avvaktar ev. respons från er andra forumister.
Senast redigerad av 1 MrT., redigerad totalt 0 gånger.

Gaidin
Diamantmedlem

Re: Långsegling-jorden runt.

Inlägg av Gaidin » ons 16 mar 2016, 10:07

Jag har ju samma idé och tycker inte du är mer tokig än vad som är lämpligt :-)
Själv har jag köpt min båt och rustar upp i lagom lugn takt för att åka iväg om ca 7-10 år. Eller 5, man vet aldrig riktigt =)

Jag skulle rekommendera att du redan nu köper en mindre segelbåt för att få lite känsla för hur det är. Det finns gott om små båtar för en billig peng. Själv köpte jag den första segelbåten jag någonsin varit inne i, en Primvent 21, som jag seglade ett par säsonger.

MrT.
Trogen medlem

Inlägg av MrT. » ons 16 mar 2016, 11:54

Hej hopp !

Skönt att det finns (åtminstone en) som tycker att jag inte är mer än lovligt galen, men å andra sidan är det kanske en klen tröst, it takes one to know one, som man säger :wink:.

Spännande att du redan gett dig på att köpa en båt och börjat iordningställa den inför det STORA äventyret. Själv har jag för avsikt att köpa en båt "färdig" så jag slipper att lägga ner en massa förberedande arbete på den, utan den skall vara klar att kasta loss med. Därav anledningen till att jag vill köpa en båt för 5-600 000:-. Tycker jag borde finna en i det prissegmentet som är klar, s a s.

Skälen är att jag saknar kunskap om hur man renoverar en båt, saknar både verktyg och plats för att inte nämna tid, för att kunna genomföra ett sådant projekt. Dessutom är avsaknaden av intresse för att hålla på under all min lediga tid till att renovera, icke existerande, även om det kan vara en god idé att lära känna flytetyget som skall hålla en över vattenlinjen under några år, innan man ger sig iväg.

Nä, det är för mycket besvär för min del. Jag nöjer mig med att kunna utföra enklare reparationer som kommer att uppstå när jag väl kommit iväg och underhålla båten undret resans gång, så att den håller sig flytande. Måla och annat grundläggande underhåll, m a o.

Som jag nämnde så är det inte aktuellt för mig att skaffa någon båt förrän tidigast tio år, för att resa iväg den dag jag går i pension. Kanske de sista åren innan pensionen (när jag väl köpt min båt), kan jag kanske försöka lära mig hur den är konstruerad och försöka fixa till och ev. förstärka den på svaga punkter där det behövs innan jag sticker, men dit är det långt, sa kärringen, och pekade på månen.

När det gäller att köpa en mindre båt för att lära sig s a s, så är tanken god. Kanske jag gör det längre fram, men i dagsläget är det inte intressant, då det innebär en kostnad och kostnader är något som jag måste försöka hålla nere på, så långt det är möjligt, om jag skall lyckas ro (!) ihop detta projekt. Just nu ligger fokus på att spara, spara och spara ännu mera, men vem vet, det kanske blir en optimistjolle vad det lider. Vad jag med säkerhet vågar säga är att i detta nu är det inte aktuellt, som sagt.

Vilda
Silvermedlem

Inlägg av Vilda » ons 16 mar 2016, 13:23

Hej
När du väl är där ute så är det bättre ju mer du kan, man är väldigt hänvisad till sig själv när saker går sönder och det gör de garanterat. Av det skälet tycker jag rådet att skaffa något biligt att jobba med, och lära sig segla, är klokt. Det kan vara helt omöjligt att få hjälp, inte minst ute till sjöss.

MrT.
Trogen medlem

Inlägg av MrT. » ons 16 mar 2016, 15:00

Vilda skrev:Hej
När du väl är där ute så är det bättre ju mer du kan, man är väldigt hänvisad till sig själv när saker går sönder och det gör de garanterat. Av det skälet tycker jag rådet att skaffa något biligt att jobba med, och lära sig segla, är klokt. Det kan vara helt omöjligt att få hjälp, inte minst ute till sjöss.
Hej hej !

Du har naturligtvis helt rätt. En optimistjolle är väl både billig och lätt att reparera själv :lol:.

Nä, jag skojar bara, som du förstår, naturligtvis tar jag till mig av goda råd, det ingår inte i planen att bli fiskmat under resan.

Frågan som kvarstår är vad kostar en billig båt ( som omnäms) att köpa och äga ?

Dessutom hur undviker man att bli blåst vid ett begagnatköp, jag har som bekant inte en susning om någonting när det kommer till båtar.

Är ganska säker på att det finns en och annan skojade inom båtbranchen, precis som det finns inom beg.marknaden för bilar och gamla hästar :mrgreen:.

Vilda
Silvermedlem

Inlägg av Vilda » ons 16 mar 2016, 15:21

Hej igen
Vettiga båtar kan man få för ett begränsat antal tusenlappar. Men sommarplats, någonstans att ställa på vintern etc. kan kosta en del. Ta kontakt med någon båtklubb i din närhet, det är säkert den bästa vägen att ordna plats och å grepp om kostnader, det varierar rätt mycket.

Vilda
Silvermedlem

Inlägg av Vilda » ons 16 mar 2016, 15:21

Hej igen
Vettiga båtar kan man få för ett begränsat antal tusenlappar. Men sommarplats, någonstans att ställa på vintern etc. kan kosta en del. Ta kontakt med någon båtklubb i din närhet, det är säkert den bästa vägen att ordna plats och å grepp om kostnader, det varierar rätt mycket.

MrT.
Trogen medlem

Inlägg av MrT. » ons 16 mar 2016, 16:04

Vilda skrev:Hej igen
Jo, du har alldeles rätt. Men det brådskar inte. Först skall jag ut och resa i Asien under ett år, med avstamp om ganska exakt 2 år ( April/18). Först när jag kommit hem från den resan, kan det bli aktuellt med att införskaffa en segelbåt.

Under tiden kan man alltid börja läsa så smått. Seglingens abc, s a s.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » ons 16 mar 2016, 16:10

MrT. skrev:Hej hopp !
Spännande att du redan gett dig på att köpa en båt och börjat iordningställa den inför det STORA äventyret. Själv har jag för avsikt att köpa en båt "färdig" så jag slipper att lägga ner en massa förberedande arbete på den, utan den skall vara klar att kasta loss med. Därav anledningen till att jag vill köpa en båt för 5-600 000:-. Tycker jag borde finna en i det prissegmentet som är klar, s a s.
Ett tips kan vara att köpa en båt i Karibien, många seglar dit men tycker det är jobbigt att segla hem igen, då är båten både rustad och prutad.

Nu är det inte renovering som jag sysslar med utan upprustning och genomgång. Köper du en färdig långseglare behöver du nog ändå göra genomgången, har båten redan seglat ett varv eller två så blir ju mycket slitet.

En långsegling är inte en semester, det är ett arbete som består av att underhålla båten. :-)

Jag hittade en båt som har en bra grund (Najad 343) och rustar sedan med det "vanliga" extra som behövs för en långsegling. Vindroder, watermaker, livbåt, diverse bekvämlighetsprylar o s v. Att jag har ägt båten några år innan jag seglar iväg ger mig trygghet i att jag kan båten. Det tar tid att lära sig hitta alla lustiga lösningar som förra ägarna har konstruerat, båtens personlighet o s v. Under tiden har jag trevligt i båten och nyttjar den som semesterbåt.

Sedan kan man ju alltid övningslångsegla lite. Jag har tänkt mig en långsemester till Skottland om ett par-tre år, för att få lite sjömil i seglen och känna mig fram till hur båten fungerar på öppet hav.

MrT.
Trogen medlem

Inlägg av MrT. » ons 16 mar 2016, 17:09

Gaidin skrev:
MrT. skrev:Hej hopp !
Ett tips kan vara att köpa en båt i Karibien, många seglar dit men tycker det är jobbigt att segla hem igen, då är båten både rustad och prutad.

Nu är det inte renovering som jag sysslar med utan upprustning och genomgång. Köper du en färdig långseglare behöver du nog ändå göra genomgången, har båten redan seglat ett varv eller två så blir ju mycket slitet.

En långsegling är inte en semester, det är ett arbete som består av att underhålla båten. :-)

Jag hittade en båt som har en bra grund (Najad 343) och rustar sedan med det "vanliga" extra som behövs för en långsegling. Vindroder, watermaker, livbåt, diverse bekvämlighetsprylar o s v. Att jag har ägt båten några år innan jag seglar iväg ger mig trygghet i att jag kan båten. Det tar tid att lära sig hitta alla lustiga lösningar som förra ägarna har konstruerat, båtens personlighet o s v. Under tiden har jag trevligt i båten och nyttjar den som semesterbåt.

Sedan kan man ju alltid övningslångsegla lite. Jag har tänkt mig en långsemester till Skottland om ett par-tre år, för att få lite sjömil i seglen och känna mig fram till hur båten fungerar på öppet hav.
Njaee, att köpa båt i Karibien känns inte så lockande. Köper nog en här i gamla Svedala, med all nödvändig dokumentation och besiktning genomförd. Dessutom har jag förstått att det är bra om båten är Lloydcertifierad (vad nu det är).

Att långsegling inte är som att glida omkring i gräddfilen på en räkmacka, det förstår jag själv, men det kommer naturligtvis tillfällen då man ankrar upp och slappar, mellan distanserna, s a s.

Nu har jag redan varit inneoch tittat på annonser på båtar som ligger i det prissegment jag tänkt mig, med all upptänklig utrustning inklusive radat och ekolod. Sedan finns det säkert ytterligare käcka grejor man kan komplettera med, men det är en fråga som ligger långt fram i tiden.

Tanken att övningssegla till ex. Storbritannien har redan slagit mig, men inte under flera år. Om du lär tråden från början, så är jag halvvägs in på mitt 51 år, och tid är inget man sätter in på banken och tar ut med ränta, när man behöver det :) :wink:.

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 16 mar 2016, 18:03

Om jag vore dig, så hade jag struntat i att åka till Asien. Där finns inget att ha...;-)
Jag hade hellre lagt de pengarna på en billig mindre båt, max 6-7 meter lång och börjat öva mig på seglingens svåra konst. Samtidigt hade jag fått fina seglingsminnen under tiden. Att lära sig segla i en båt som är över 10 meter tycker jag inte verkar vara optimalt... Små båtar är mycket lättare att hantera och man känner lättare hur man ska hantera segel i olika väder och förhållanden. Det är vad jag tycker, andra har säkert andra erfarenheter... Kanske du upptäcker att båtliv och segling inte är din grej och då behöver du inte spara och slita för att få ihop din miljon till ingen nytta när du äntligen nått pensionen...

MrT.
Trogen medlem

Inlägg av MrT. » ons 16 mar 2016, 18:57

Visst, att s*ita i asienresan och köpa en liten båt, kunde vara ett alternativ, men det tror jag inte kommer att hända.

Däremot skulle jag kunna köpa mig en liten båt när jag kommer hem, och lära mig seglingens ädla konst innan jag köper en stor båt och sticker iväg.

Jag tänker så här : När jag kommer hem, är jag ~55 år gammal. Köper en liten båt och påbörjar inlärningdprocessen fram tills dess att jag är ~62 år gammal.

Under den tiden borde jag ha fått en uppfattning om detta med segling är något för mig och samtidigt fått en grundläggande kunskap om hur man hanterar en segelbåt.

Då kan jag bestämma mig om jag vill ta steget fullt ut och köpa en 40-fotare och sticka iväg på min jorden-runt seglats.

Då är det tre år kvar till pension och på de tre åren (hoppas jag) att jag kan få mig en uppfattning om hur det är att segla en större båt och dessutom lite längre, som till Storbritannien, t ex. Naturligtvis kommer detta att ske under semesterperioden, så att det blir inga långa seglatser, men kanske tillräckligt för att jag skall få en uppfattning om hur det är att segla långt.

Det kan jag naturligtvis även göra med en mindre båt också, men det känns mer förtroendeingivande att göra långa (längre) seglatser med en större båt.

Dessutom kommer jag naturligtvis att gå med i en välrenommerad båtklubb här i Blöteborg och där finns det säkert mycket kunskap att inhämta innan det är dags att lätta ankar.

Skulle jag upptäckte att segling inte är min grej, så hinner jag upptäcka det innan jag köper en stor båt och då har jag pengarna kvar, som jag kan göra något annat roligt med.

Men jag måste säga att detta är något som lockar mig mycket och jag är ganska envis. Dessutom tror jag inte att det är en dans på rosor, som sagt, men när man kommer till en ny plats och ankrar upp för en väcka eller två, då tycker man nog att det är värt det.

Sedan känner man (jag) sig nog levande när man är ute i nowhere och sjön går hög med lite vind i seglet och regn och allmänt rusk :P.

En adrenalin kick, om något :wink:
Dessutom, har man inte provat, så vet man inte hur det är, eller hur 8).

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 16 mar 2016, 22:10

Betänk dock: stor båt, stora kostnader. Ska du segla ensam blir det dessutom också svårare....

MrT.
Trogen medlem

Inlägg av MrT. » ons 16 mar 2016, 22:31

sangris skrev:Betänk dock: stor båt, stora kostnader. Ska du segla ensam blir det dessutom också svårare....
Jo, det är klart. Vilka kostnader tänker du på? Hamnavgift i främmande länder ?

Ja, jag har för avsikt att åka iväg själv. Tror du att det är någon större skillnad på en 35 och 40 fots båt, vad det gäller handhavande och kostnader ?

sangris
Diamantmedlem

Inlägg av sangris » ons 16 mar 2016, 22:44

Jag har själv ingen erfarenhet av båtar i den storleksklassen, men allting blir större och dyrare ju större båten är. Hamnavgifter är väl en sådan kostnad, men även segel, bottenfärg, m.m. blir större o mera av. Och hanteringen av större båt kräver sin man/kvinna även om det finns en hel del hjälpmedel numera. (typ elvinschar, rullstorsegel, bogpropellrar etc.)

Skriv svar