Elfel cirkulationspump färskvattenkylning?

Här ställer du frågor om båtvård, renovering, motor, el mm
Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Elfel cirkulationspump färskvattenkylning?

Inlägg av marede » tor 10 mar 2016, 17:12

Startar en ny tråd eftersom jag helt fräckt kapade denna: http://www.sailguide.com/forum/viewtopi ... 7&start=15

Jag har talat med de som transportseglade min båt när felet uppstod och enligt dem hade cirkulationspumpen slutat fungera vilket var orsaken till att de fick koppla om till sjövatten. Men pumpen går ju nu... vilket förbryllat mig en del. Jag testkörde ju pumpen i en hink för någon vecka sedan och då fungerade den klanderfritt.

Men när jag imorse tittade på den noterade jag dock att isoleringen var avskavd på båda kablarna.
cirkulationspump kabelanslutning.jpg
Kan vatten eller fukt ha kortslutit utan att någon säkring löst ut men som fått pumpen att tillfälligt sluta gå?
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem

Re: Elfel cirkulationspump färskvattenkylning?

Inlägg av HansH » fre 11 mar 2016, 11:33

Behöver ju inte vara kortslutning - om även kardelerna ärgat av så kanske det var full kontakt/ledde nån ström innan du plockade loss o troligen vickade på kablarna...

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » fre 11 mar 2016, 12:23

HansH skrev:Behöver ju inte vara kortslutning - om även kardelerna ärgat av så kanske det var full kontakt/ledde nån ström innan du plockade loss o troligen vickade på kablarna...
Inte säker på att jag förstår exakt hur du menar. Men kardelerna som jag kan se verkar hela förutom en (som syns i bilden, röd kabel). Men jag tror inte den kan ha haft direktkontakt med svart kabel då kablarna vid montaget var vikta på så sätt (till höger i bilden) så att öppningen i isoleringen i princip var stängd.

Ordningen på pumpens funktion var att den (1) slutade fungera 2014, (2) kopplades från elsystemet 2014 och har varit urkopplad sedan dess. (3) Monterades loss 2016 och provkördes i hink varvid den fungerade.

Jag är lite brydd på vad det var som fick den att sluta fungera från början, men som gör att den går nu. Menar du att kardelerna kan vara av på annat ställe inne i kabeln?

Det lutar hur som helst åt att jag köper en ny pump då jag tror det är svårt att få till en tät lagning av kabeln som blir bestående, dessutom ser kablarna lite ärgade ut redan.

Men det vore intressant att lista ut om felet ursprungligen låg i pumpen eller om det finns kvar nånannanstans i systemet (dålig kontakt, fel på relä, etc). En möjlighet är ju att felet uppstod någonannanstans och att kablarna gick sönder i samband med den första felsökningen om man då slet lite ovarsamt i kablarna...

Jag är så klart jättetacksam för alla förslag. :)
//Martin
Najad 34 HR -77

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 14 mar 2016, 08:52

Om kabeln inte är förtent så kan ärg/korrosion göra att man får spänningsfall eller dålig kontakt.
Korrosion gör även att kabeln blir spröd - kardeler går av precis som verkar vara fallet här. Minst en synlig kardel (troligen fler) har gått av.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 14 mar 2016, 09:05

Inte bara korrosion gör kablarna spröda, utan det blir en följd av vibrationer (utmattningsbrott, litet enkelt uttryckt). Om kablarna ser ut som de gör (skadad isolering, korrosion och (tydligt på bilden) brustna kardeler) är det mycket möjligt att kablarna har skador inne i pumpen (osynligt) eller under isoleringen (osynligt).

Det är inte ovanligt att man kan återställa funktionen tillfälligt genom att massera/manipulera kabeln, så att brutna kardelerna får kontakt, givetvis tillfälligt i så fall.

Om det inte går att öppna pumpen och löda i nya kablar (i så fall, enskilt förtenta kardeler och så mångtrådig som möjligt) skall man nog skaffa en ny. En enkel åtgärd för att skydda kabeln är i så fall att låsa den till pumpkroppen med två buntband så den inte vibrerar, i vart fall inte precis i ingången.

Sedan skall man känna till "svarta döden", den svarta oxid som lätt uppstår på oförtenta kopparkablar. Fukt (och i båten är all fukt svårt korrosiv) kryper med kapillärkraften längs kabeln, och kan tränga överraskande långt på några år. En sådan kabel måste rensas (saltsyra hjälper, men hu!) om detta inträffar, den kan man inte skarva innan dess.

När man monterar den nya pumpen kan man därför överväga att kosta på två klämskarvar med smältlim och krympslang, för att dels ge en stoppunkt för fuktvandringen, dels ge sig själv chansen att reparera i framtiden. Men förankra alla skarvar så de inte hänger fritt och vibrerar.

Buntband är bra...
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 14 mar 2016, 10:48

Tack Hans och Anders, de svaren stöjder mig i tron att det förmodligen var pumpen som var (och är) den felande länken.
Anders S skrev:När man monterar den nya pumpen kan man därför överväga att kosta på två klämskarvar med smältlim och krympslang...
Tips på lämpligt smältlim?

(Pumpen hade jag ändå tänkt byta när jag upptäckte skadan på kablarna då det inte går att öppna pumpen och byta kablar på ett enkelt vis (diskuterade detta med Martec på mässan helt nyligt). Kabelns anslutning på den nya pumpen ser dessutom lite annorlunda ut. Där har kabeln mer stöd vid ingången i pumpens hölje. Men ett extra stödjande buntband ska jag ändå se till att den får.)
ny pump.JPG
kabelanslutning ny pump
ny pump.JPG (11.39 KiB) Visad 8291 gånger
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 14 mar 2016, 10:56

marede skrev:Tack Hans och Anders, de svaren stöjder mig i tron att det förmodligen var pumpen som var (och är) den felande länken.
Anders S skrev:När man monterar den nya pumpen kan man därför överväga att kosta på två klämskarvar med smältlim och krympslang...
Tips på lämpligt smältlim?

(Pumpen hade jag ändå tänkt byta när jag upptäckte skadan på kablarna då det inte går att öppna pumpen och byta kablar på ett enkelt vis (diskuterade detta med Martec på mässan helt nyligt). Kabelns anslutning på den nya pumpen ser dessutom lite annorlunda ut. Där har kabeln mer stöd vid ingången i pumpens hölje. Men ett extra stödjande buntband ska jag ändå se till att den får.)
ny pump.JPG
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... 000033523/ :mrgreen:
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 14 mar 2016, 11:02

Ahh, allt-i-ett-lösning! Dessutom billig. Gillas! :D
//Martin
Najad 34 HR -77

wmrohje
Rookie

Inlägg av wmrohje » tis 17 maj 2016, 13:24

-
Senast redigerad av 1 wmrohje, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » tis 17 maj 2016, 14:03

Tack, bra tips. Ska ha det i åtanke framöver...

När kylningen slutade fungera gick inte pumpen alls (enligt uppgift, jag var inte med själv).

Men efter att ha hittat skadan på kabeln och åter pratat med de som var med när det hände är jag rätt säker på att det var kabelskadan som orsakade felet.

Men det lär väl visa sig, jag har en ny pump, i övrigt samma system, så inträffar det igen så lär det i alla fall inte vara pumpen. :o

Har dock inte hunnit installera och testa systemet än. :?

Det hafver dock blivit en del annat gjort... tre genomföringar med tillhörande ventiler bytta (en frivillig och två ofrivilliga), ny slang och septikpump, en renoverad däckslucka, en renoverad pentrypump i tre steg, ett nytillverkat fäste för jollesnurran, två bytta brandsläckare, påbörjad nyinstallation av diverse ruffbelysning och navigationsljus, en solpanel med regulator och en del onödig kabeldragning. Dessutom fick sig skrovet en välförtjänt rubbingöversyn i ett skede i våras när jag trodde jag hade all tid i världen. :)

Gud förbjude att man håller sig sysslolös... :D
//Martin
Najad 34 HR -77

wmrohje
Rookie

Inlägg av wmrohje » tor 19 maj 2016, 08:29

på vår båt är cirk pumpen kopplad till startlåset

tyvärr(!) räcker det med nycken vrids lite lite lite ur läget som man normalt har när motorn går och då får cirk pumpen inte får ström längre o motorn går varm inom ca 15 min, har hänt oss 2 gånger

för nyckeln sitter lite illa till i sittbrunnen och det är ganska lätt att komma åt med foten av misstag

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » mån 06 jun 2016, 17:39

Nu är systemet återmonterat, men jag får inte riktigt snurr på vattenflödet. Tips tas tacksamt emot.

Jag dränerade motorn på sjövatten och fyllde därefter upp expansionskärlet med glykol/vatten 50/50. Elpumpen fick gå men nivån sjönk väääligt sakta. Martec anger 5-15 minuter i sin manual och jag fick hålla på bra mycket längre i omgångar för att få i ca 4 liter.

Öppnade temp.givaren och luftade den vägen. Till slut fick jag vatten i skvallerslangen ovan växlaren, men inget flöde... bara vätska till samma nivå som i expansionskärlet. När jag luftade högsta punkten (temp.givaren) så hade jag först väldigt lite flöde i avgaslimpan när jag tittade ner genom hålet, knappt något alls. Tills slut fick jag dock ut all luft (tror jag) då det rann över innan jag hann skruva tillbaka givaren. Fortsatte sedan att låta pumpen gå ytterligare en tid för att se om jag skulle få flöde i slangen. Men nej.

Testade att låta motorn gå på tomgång ca 5 min. Fick varmt vatten till vattenberedaren i alla fall, det kände jag på slangen, men jag tyckte motorn kändes ganska varm och eftersom jag inte hade flöde i skvallerslangen vågade jag inte låta den gå längre än så. Öppnade locket till expansionskärlet och då pös det en hel del luft, verkade komma via skvallerslangen.

Tips varför jag inte får flöde i slangen? Fortfarande luft i systemet? Hur går jag vidare?
20160606_181115.jpg
//Martin
Najad 34 HR -77

Strega
Silvermedlem

Inlägg av Strega » tis 07 jun 2016, 15:42

Först när termostaten öppnar vid ca 65 gr får du fullt flöde genom termostaten och tillbaka till värmeväxlaren. Innan dess strömmar bara en liten mängd vatten genom termostatens hål. Jag skulle köra motorn minst 10-15 minuter. Så länge motorn bara känns varm och inte het är det ingen fara med hög temperatur.
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem

Inlägg av marede » ons 08 jun 2016, 05:24

Strega skrev:Först när termostaten öppnar vid ca 65 gr får du fullt flöde genom termostaten och tillbaka till värmeväxlaren. Innan dess strömmar bara en liten mängd vatten genom termostatens hål. Jag skulle köra motorn minst 10-15 minuter. Så länge motorn bara känns varm och inte het är det ingen fara med hög temperatur.
Ok, är det så? Jag fick uppfattningen när jag läste i manualen från Martec att man skulle se till att få ur all luft ur systemet och att vatten skulle komma ur avluftningsslangen till expansionskärlet innan man startade motorn. Jag har dock inte manualen här utan i båten. Men jag fick ju varmt vatten till varmvattenberedaren, borde inte termostaten ha öppnat då?
//Martin
Najad 34 HR -77

Strega
Silvermedlem

Inlägg av Strega » ons 08 jun 2016, 14:32

Oftast är väl varmvattenberedaren kopplad på blocket vid temperaturgivaren, dvs inte efter termostaten? Först när termosten öppnat blir det full cirkulation.
Seglar Scampi sen 1989, bor på Resarö

Skriv svar